Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

چیپس صابون چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

چیپس صابون تکه های خرد شده صابون است که کاربرد های بسیار زیادی دارد. به دلیل اندازه قطعات، چیپس های صابون به خوبی در آب حل می شوند. این تکه های صابون نمک سدیم اسیدهای چرب با منشاء حیوانی یا گیاهی هستند. ترکیب چیپس صابون شامل ۸۰٪ روغن پالم و ۲۰٪ روغن هسته خرما یا روغن نارگیل است. در حالی که مخلوط های دیگری نیز ممکن است در بازار موجود باشد.

چیپس های صابون فقط حاوی صابون خالص هستند. به این تکه های صابون هیچ عطر یا مواد دیگری اضافه نشده است، به این معنی که تقریبا برای تمیز کردن هر چیزی خوب هستند. آنها همچنین عاری از رنگ‌ ها و مواد افزودنی بوده و برای کسانی که سعی می‌ کنند طبیعی‌ تر و «عاری از سموم» زندگی کنند، عالی هستند. این تکه های صابون بیشتر از روغن های حیوانی و روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، نارگیل، نخل ساخته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه استفاده از چیپس صابون

شکارچیان حیوانات در دوران گذشته چربی حیوانات شکار شده را جدا می کردند. سپس این چربی را با خاکستر که به طور معمول دارای پتاس یا هیدروکسید بود، مخلوط می کردند. آنها با این عمل یک محلول شوینده به دست می آوردند که برای تمیز کردن البسه و وسایل خود از آن استفاده می کردند.

استفاده از چیپس صابون برای اولین بار در دوره مصر باستان گزارش و ثبت شده است. فرمول ساخت آن برای اولین بار توسط پژوهشگران و شیمیدانان مسلمان در دوران قرون وسطی با استفاده از منابع گیاهی ثبت شده است.

صابون چیست

صابون ترکیبی از چربی یا روغن، آب و در نهایت یک نمک قلیایی یا بازی است. صابون از ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است و می توان از آن برای شستن دست ها، بدن و البته لباس ها استفاده کرد. صابون به دو روش مختلف یا فرآیند سرد یا فرآیند گرم ساخته می شود.

در فرآیند سرد یک محلول حاوی هیدروکسید سدیم با دمای ۲۵ درجه سانتی گراد را با روغن مخلوط می کنند. این ماده قبل از ریختن در قالب غلیظ شده و گرم می شود و به صورت صابون جامد تولید می شود. قبل از بسته بندی و فروخته شدن به مصرف کنندگان، برای چند هفته در انبار نگهداری می شود تا آب اضافی آن به خوبی تبخیر شود.

در فرآیند داغ تمام مواد را حرارت می دهند تا زمانی که به خوبی مخلوط شوند. این یک راه سریع تر برای تهیه صابون است. وقتی صابون مایع شد، در قالب ریخته می شود و می توان آن را به محض جامد شدن بسته بندی و به مصرف کنندگان ارائه کرد.

صابون میکروب ها و کثیفی ها را از بین می برد. مولکول های صابون یک سر دارند که آب دوست است و یک سر آن روغن دوست است. بنابراین وقتی دست های خود را با صابون می شویید، مولکول های صابون هم با آب و هم با روغن (که آلودگی و میکروب ها را روی دست های ما حمل می کند) ترکیب می شوند و میکروب ها را همراه با آب از بین می برد.

انواع چیپس صابون
انواع چیپس صابون

انواع چیپس صابون

  • مخصوص صابون دستشویی با درصد ترکیب ۲۰/۸۰
  • مخصوص صابون حمام با درصد ترکیب ۱۵/۸۵
  • مخصوص رختشویی با درصد ترکیب متغیر
  • مخصوص صنایع که تحت عنوان fatty soap برای مصارف صنعتی در صنایع مختلف مثل پتروشیمی و … استفاده می شود.

کاربرد چیپس صابون

تکه های صابون کاربردهای بسیار زیادی و متنوعی دارند. آنها عمدتا برای پاکسازی استفاده می شوند، زیرا بدون روغن های اضافی هستند. شما می توانید محصولات پاک کننده طبیعی خود را با هزینه بسیار کم از این تکه های صابون بسازید. موارد استفاده و طرز تهیه این محصولات برای شما در زیر ارائه شده است.

پاک کننده همه منظوره

برای تهیه این پاک کننده شما به موارد زیر نیاز دارید.

  • ۱ قاشق غذاخوری چیپس صابون
  • ۱ لیتر آب

ابتدا تکه های صابون را در مقداری آب جوش حل کنید. سپس باقی مانده آب را اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. محلول تهیه شده را به یک بطری اسپری بزرگ منتقل کنید. با این محلول می توانید سطوح مختلف را پاک و تمیز کنید.

پودر لباس شویی

برای تهیه پودر لباس شویی شما به موارد زیر نیاز دارید.

  • چیپس صابون ۲۲۵ گرم
  • ۲۲۵ گرم جوش شیرین
  • ۴۵۰ گرم کریستال هیدروکسید سدیم
  • ۲ لیتر آب داغ

ابتدا مواد اولیه را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. آب داغ یا جوشیده را به آنها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا حل شوند. هنگامی که محلول شما خنک شد آن را در ظرف پلاستیکی یا شیشه ای نگهداری کنید.

صابون مایع دست شویی

برای تهیه صابون مایع دست شویی شما به موارد زیر نیاز دارید.

  • چیپس صابون ۴۵۰ گرم
  • ۲ لیتر آب
  • ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین

همه مواد را به یک ظرف اضافه کنید. سپس روی حرارت ملایم حرارت دهید تا تکه های صابون حل شوند. اجازه دهید محلول به خوبی خنک شود و سپس به ظرف دلخواه منتقل کنید.

صابون بدن

برای تهیه صابون بدن باید موارد زیر را تهیه کنید.

  • چیپس صابون ۲۵۶ گرم
  • ۲ لیتر آب
  • ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین

تمام مواد را در یک تابه بزرگ روی حرارت ملایم، به خوبی بهم بزنید تا حل شوند. اجازه دهید مخلوط خنک شود و سپس به ظرف های دلخواه منتقل کنید.

ساخت صابون با چیپس صابون
ساخت صابون با چیپس صابون

تفاوت صابون با سایر مواد شوینده

تفاوت اصلی صابون و شوینده ها در مواد تشکیل دهنده آنها است. صابون ها با مواد زیست تخریب پذیر مانند روغن، هیدروکسید سدیم و چربی ساخته می شوند. شوینده ها با مواد شیمیایی مصنوعی مانند سورفکتانت ها، سفید کننده ها و عطرهای مصنوعی ساخته می شوند. هر دو این شوینده ها، لباس ها را به خوبی تمیز می کنند، اما مواد شوینده روی لکه های لباس ها موثرتر هستند. با این حال، صابون برای محیط و پوست مهربان تر است.

مواد شوینده لباسشویی بر خلاف صابون حاوی مواد مصنوعی بیشتری هستند. تفاوت اصلی این است که مواد شوینده حاوی سولفات های دست ساز هستند که معمولا از مواد پتروشیمی به دست می آیند که در تماس با آب لباس، مو، دست و ظروف را تمیز می کنند.

اما این همه ماجرا نیست. امروزه شوینده ها حاوی بسیاری از مواد شیمیایی دیگر هستند که فواید زیادی دارند. به عنوان مثال، برخی حاوی آنزیم هایی هستند که برای از بین بردن لکه ها مفید هستند. برخی حاوی سفید کننده ها هستند که برای ضد عفونی کردن خوب است. برخی دیگر حاوی عطرهایی برای خوشبو کردن لباس های شما هستند. سایر مواد محبوب شامل رنگ ها، پرکننده ها و سفید کننده ها است.

نحوه عملکرد صابون

مانند صابون، مواد شوینده با شکستن و از بین بردن چربی و کثیفی ها کار می کنند. آنها معمولا به شکل مایع یا پودر هستند و اکثر خانواده ها با استفاده از آنها آشنا هستند. در واقع، عملکرد آنها بسیار شبیه به صابون است. مولکول های مواد شوینده چربی و کثیفی ها را احاطه کرده، آن ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و با آب شستشو می دهند. شوینده‌ها این کار را با کاهش کشش سطحی آب انجام می ‌دهند، حباب‌های آب روی لباس‌ ها را شکسته و به عملکرد بهتر مواد شوینده کمک می‌کنند.

تفاوت اصلی صابون و شوینده ها در مواد تشکیل دهنده آنها است. بسیاری از برندها به محصولات شوینده خود برچسب «صابون» می زنند تا طبیعی تر به نظر برسند. بنابراین، بهترین کار این است که به مواد تشکیل دهنده آن نگاه کنید. صابون‌ها با روغن‌ها، گلیسیرین، هیدروکسید سدیم، چربی حیوانی، روغن‌های معطر و دیگر مواد مختلف زیست تخریب ‌پذیر ساخته می ‌شوند.

از سوی دیگر، شوینده‌ها دارای مواد شیمیایی مصنوعی بیشتری هستند. آنها همچنین حاوی برخی از مواد زیست تخریب پذیر مانند آنزیم ها هستند. اما به طور کلی، کل ترکیب این شوینده ها زیست تخریب پذیر نخواهند بود.

مزیت صابون نسبت به مواد شوینده

مواد شوینده لباسشویی قطعا در تمیزتر نشان دادن لباس ها بهتر عمل می کنند. این شوینده ها لکه های سخت و بد بو را از بین می برند. با این حال، این مواد نسبت به محیط زیست بسیار مهربان نیستند. به دلیل که ترکیبات مصنوعی موجود در مواد شوینده لباسشویی پس از استفاده تجزیه نمی شوند. به علاوه، اگر حاوی موادی مانند عطر، رنگ و سفید کننده ها باشند، می توانند برای پوست افراد بسیار تحریک کننده باشند.

از سوی دیگر، صابون لباسشویی به دلیل نداشتن سفید کننده در روشن کردن رنگ ها موثر نیستند. صابون در آب سخت نیز چندان موثر نیست، زیرا صابون با آهک واکنش می دهد و کف صابون ایجاد می کند. این عمل معمولا در مورد صابون ‌هایی که دارای قلیایی بالا هستند، صدق می‌ کند اما برخی از صابون‌ها دارای مواد اضافی مانند آنزیم‌ های بیولوژیکی برای مقابله با این مشکل هستند.

نحوه درست کردن چیپس صابون در خانه

اگر می خواهید صابون خود را درست کنید، با استفاده از دستور العمل زیر می توانید این کار را انجام دهید. این صابون، یک پودر لباسشویی سازگار با محیط زیست است که به راحتی درست می شود و به مرور زمان باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

مواد مورد نیاز

  • ۵۰۰ گرم روغن نارگیل
  • ۲۵۰ گرم روغن زیتون
  • ۲۰۰ میلی لیتر آب مقطر
  • ۵۰ گرم هیدروکسید سدیم خالص
  • دو فنجان جوش شیرین
  • وسایل محافظتی مانند دستکش، عینک و روپوش
کاربرد چیپس صابون
کاربرد چیپس صابون

احتیاط

در یک منطقه با تهویه مناسب این کار را انجام دهید، یا از ماسک ایمنی استفاده کنید. زیرا هیدروکسید سدیم می تواند در صورت مخلوط شدن با آب بخار قوی ایجاد کند. همچنین عدم استفاده از مواد فلزی بسیار مهم است، زیرا هیدروکسید سدیم به شدت با فلز واکنش می دهد.

دستورالعمل

برای تهیه صابون، می توانید از چیپس صابون استفاده کنید. اگر ترجیح می دهید، می توانید چیپس صابون را از بازار خریداری کنید و از این مراحل صرف نظر کنید. با این حال، اگر می‌خواهید خلاق باشید، بیایید نحوه ساخت صابون‌ را یاد بگیریم.

  • ابتدا با پوشیدن دستکش لاستیکی، تمام مواد را اندازه بگیرید.
  • ظرف را بر روی شعله و حرارت ملایم قرار دهید.
  • روغن نارگیل را به ظرف اضافه کنید.
  • همانطور که روغن نارگیل شروع به ذوب شدن می کند، محلول هیدروکسید سدیم خود را آماده کنید.
  • ابتدا آب را در ظرفی بریزید و به آرامی هیدروکسید سدیم را به آن اضافه کنید و با کفگیر چوبی هم بزنید.
  • محلول هیدروکسید سدیم را کنار بگذارید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه خنک شود.
  • اگر روغن نارگیل آب شده است، روغن زیتون را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا به خوبی باهم ترکیب شوند.
  • اگر دمای روغن بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه فارنهایت است، قبل از اضافه کردن محلول هیدروکسید سدیم، ابتدا حرارت را خاموش کنید و بگذارید کمی خنک شود.
  •  شروع به هم زدن مخلوط کنید. این کار را برای حدود ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که مخلوط کاملا یکنواخت شود، انجام دهید.
  • درب ظرف را گذاشته و به مدت ۵۰ دقیقه بر روی شعله کم به حال خود رها کنید.
  • حرارت را خاموش کنید و بگذارید مخلوط خنک شود.
  • حدود ۳۰ قطره اسانس اضافه کنید. ما اسطوخودوس و لیمو را توصیه می کنیم، زیرا با هم بوی شگفت انگیزی دارند.
  • مخلوط را با دقت در قالب های صابون بریزید. قالب ها را روی میز بکوبید تا حباب های هوا از آنها خارج شوند.
  • اجازه دهید ۲۴ ساعت در یک جای خنک بمانند، تا کاملا سفت شود.

ساخت صابون با چیپس صابون

برای تهیه صابون از چیپس صابون، تنها کاری که باید انجام دهید. ابتدا تهیه آن از بازار است. سپس این قطعات صابون را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید و مقداری آب مقطر به آنها اضافه کنید. هنگامی که به خوبی در آب حل شدن، ظرف را از روی شعله برداشته و اجازه دهید کمی خنک شد. می توانید به محلول خود مقداری اسانس نیز اضافه کنید. در نهایت آنها را در قالب های صابون ریخته و اجازه دهید ۲۴ ساعت در قالب باقی بمانند تا کاملا سفت شوند.

قیمت چیپس صابون

قیمت چیپس صابون بسته به داخلی یا وارداتی بودن آن متفاوت است به عنوان مثال چیپس صابون ایرانی از چیپس صابون مالزی کمتر است. خرید چیپس صابون به صورت حضوری و اینترنتی از شرکت های مختلف امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا