Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن

لووتیروکسین سدیم برای درمان تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) استفاده می شود. این دارو سطح هورمون تیروئیدی را که به طور معمول توسط غده تیروئید تولید می شود، متعادل می کند. سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند به طور طبیعی یا زمانی که غده تیروئید توسط اشعه/داروها آسیب دیده یا با جراحی برداشته شود، رخ دهد.

داشتن هورمون تیروئید کافی برای حفظ فعالیت ذهنی و بدنی طبیعی مهم است. در کودکان، داشتن هورمون تیروئید کافی برای رشد طبیعی ذهنی و جسمی مهم است. این دارو همچنین برای درمان انواع دیگر اختلالات تیروئید (مانند انواع خاصی از گواتر، سرطان تیروئید) استفاده می شود. این دارو نباید برای درمان ناباروری استفاده شود، مگر اینکه ناشی از سطوح پایین هورمون تیروئید باشد.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد دگزامتازون، سرترالین، غده تیروئید، هورمون و فلوکستین مقالات ارزشمندی منتشر شده است. در این مقاله در مورد لووتیروکسین سدیم اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار میدهیم.

لووتیروکسین سدیم چیست

لووتیروکسین سدیم یک داروی تیروئیدی است. جایگزین هورمونی می شود که به طور معمول توسط غده تیروئید شما تولید می شود. تا انرژی و متابولیسم بدن را تنظیم کند.

لووتیروکسین سدیم را برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می کنند. این دارو زمانی تجویز می شود که تیروئید شما به تنهایی این هورمون را به اندازه کافی تولید نکند.

لووتیروکسین سدیم همچنین برای درمان یا پیشگیری از گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) استفاده می شود. می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی، پرتودرمانی، جراحی یا سرطان باشد.

نام ژنریک: لووتیروکسین سدیم (خوراکی / تزریقی)

نام تجاری: Euthyrox، Levoxyl، Synthroid، Thyquidity، Tirosint، Tirosint-Sol، Unithroid

دسته دارویی: داروهای تیروئید

لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن
لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن

نحوه استفاده از لووتیروکسین سدیم

قبل از شروع مصرف لووتیروکسین سدیم و هر بار که دوباره پر می کنید. بروشور اطلاعات بیمار را در صورت موجود بودن از طرف داروساز خود بخوانید.

این دارو را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی، معمولا یک بار در روز با معده خالی، ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از صبحانه مصرف کنید. این دارو را با یک لیوان پر آب مصرف کنید مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری به شما بدهد.

اگر از فرم کپسول این دارو استفاده می کنید. آن را به طور کامل ببلعید. شکافتن، خرد کردن یا جویدن خودداری کنید. افرادی که نمی توانند کپسول را به طور کامل قورت دهند (مانند نوزادان یا کودکان کوچک) باید از شکل قرص دارو استفاده کنند.

برای نوزادان یا کودکانی که نمی توانند قرص های کامل را قورت دهند، قرص را له کرده و با ۱ تا ۲ قاشق چای خوری (۵ تا ۱۰ میلی لیتر) آب مخلوط کنید و بلافاصله با قاشق یا قطره چکان به او بدهید. از مخلوط کردن قرص در شیر خشک سویا خودداری کنید. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

دوز مصرفی لووتیروکسین سدیم 

دوز بر اساس سن، وزن، وضعیت پزشکی، نتایج آزمایشات آزمایشگاهی و پاسخ به درمان است.

از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. دارو را هر روز در ساعت مشخص مصرف کنید.

بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید. درمان جایگزینی تیروئید معمولا مادام العمر انجام می شود.

مارک های مختلفی از لووتیروکسین سدیم موجود است. بدون مشورت با پزشک یا داروساز خود، برند را تغییر ندهید.

لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن
لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن

اقدامات قبل از مصرف لووتیروکسین سدیم

لووتیروکسین سدیم برای درمان چاقی یا مشکلات وزن تجویز  نشود. عوارض جانبی خطرناک یا مرگ ممکن است در اثر استفاده نادرست از لووتیروکسین سدیم رخ دهد، به خصوص اگر از سایر داروهای کاهش وزن یا سرکوب کننده های اشتها استفاده می کنید.

هورمون تیروئید به طور طبیعی در بدن است. با این حال، اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را مصرف کنید. اگر دارید به پزشک خود بگویید:

  • اختلال درمان نشده یا کنترل نشده غده فوق کلیوی
  • یک اختلال تیروئید به نام تیروتوکسیکوز
  • علائم حمله قلبی (درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، گسترش درد به فک یا شانه، حالت تهوع، تعریق، احساس بیماری عمومی).

برای اطمینان از بی خطر بودن لووتیروکسین سدیم برای شما، اگر تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تومور تیروئید
  • بیماری قلبی، لخته شدن خون یا اختلال لخته شدن خون
  • دیابت (ممکن است با شروع مصرف این دارو، دوز انسولین یا داروهای خوراکی دیابت تغییر کند).
  • بیماری کلیوی
  • کم خونی (کمبود گلبول قرمز)
  • پوکی استخوان، یا تراکم استخوان کم
  • مشکلات غده هیپوفیز
  • هر گونه حساسیت غذایی یا دارویی
  • پرتودرمانی با ید

اگر در حین مصرف لووتیروکسین سدیم باردار شدید، مصرف دارو را بدون نظر پزشک قطع نکنید. پایین بودن سطح هورمون تیروئید در دوران بارداری می تواند به مادر و جنین آسیب برساند. دوز شما در دوران بارداری متفاوت است.

در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. نیازهای دوز شما ممکن است در دوران شیردهی متفاوت باشد. این دارو را سر از خود به کودکتان ندهید. برای استفاده توسط افراد کمتر از ۶ سال تایید نشده است.

نحوه مصرف لووتیروکسین سدیم

لووتیروکسین سدیم را دقیقا همانطور که برای شما تجویز شده مصرف کنید. دستورالعمل روی برچسب دارو خود را بررسی کنید. راهنماهای دارو را بخوانید. پزشک گهگاه دوز شما را تغییر میدهد.

لووتیروکسین سدیم خوراکی به صورت خوراکی مصرف می شود. تزریق به صورت تزریق در ورید انجام می شود. لووتیروکسین سدیم معمولا تنها در صورتی تزریق می شود که نتوانید دارو را از طریق خوراکی مصرف کنید.

لووتیروکسین سدیم خوراکی را با معده خالی، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید، بهترین اثر را دارد. دارو را هر روز در زمان مشخص مصرف کنید.

قرص یا کپسول را به طور کامل با یک لیوان پر (۸ اونس) آب قورت دهید. قرص ممکن است خیلی سریع حل شود و در گلوی شما متورم شود.

داروی مایع را با دقت اندازه گیری کنید. از سرنگ استفاده کنید. یا از دستگاه اندازه گیری دوز  استفاده شود.

دوز لووتیروکسین سدیم بر اساس وزن در کودکان است. در صورت افزایش یا کاهش وزن، دوز مورد نیاز کودک شما ممکن است تغییر کند.

چندین هفته طول میکشد تا بدن به لووتیروکسین سدیم جواب دهد. حتی اگر احساس خوبی دارید به استفاده از این دارو ادامه دهید. ممکن است لازم باشد تا آخر عمر از این دارو استفاده کنید.

به هر پزشک، دندانپزشک یا جراحی که شما را درمان می کند، بگویید که از این دارو استفاده می کنید. در دمای اتاق نگهداری شود. این دارو را با فرد دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائم مشابه شما را داشته باشد.

لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن
لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن

هشدار در مصرف لووتیروکسین سدیم

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید ممکن است نتوانید از لووتیروکسین سدیم استفاده کنید. اگر یک اختلال غده فوق کلیوی درمان نشده یا کنترل نشده، یک اختلال تیروئید به نام تیروتوکسیکوز یا اگر علائم اخیر یا فعلی حمله قلبی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

لووتیروکسین سدیم برای درمان چاقی نیست. عوارض جانبی خطرناک یا مرگ ممکن است در اثر استفاده نادرست از این دارو رخ دهد، به خصوص اگر از سایر داروهای کاهش وزن یا سرکوب کننده های اشتها استفاده می کنید.

فراموشی دوز مصرفی لووتیروکسین سدیم

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید ممکن است نتوانید از لووتیروکسین سدیم استفاده کنید. اگر یک اختلال غده فوق کلیوی درمان نشده یا کنترل نشده، یک اختلال تیروئید به نام تیروتوکسیکوز یا اگر علائم اخیر یا فعلی حمله قلبی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز در یک زمان مصرف نشود.

مصرف بیش از حد لووتیروکسین سدیم

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل سردرد، گرفتگی عضلات پا، لرزش، احساس عصبی یا تحریک پذیری، درد قفسه سینه، تنگی نفس و ضربان قلب تند یا تند باشد.

کاهش جذب لووتیروکسین سدیم

از محصولات غذایی زیر که می توانند باعث جذب کمتر لووتیروکسین سدیم در بدن شوند خودداری کنید: آب گریپ فروت، شیر خشک سویا، آرد سویا، کنجاله پنبه دانه، گردو و غذاهای پرفیبر.

عوارض جانبی لووتیروکسین سدیم

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به لووتیروکسین، کمک فوری پزشکی دریافت کنید: کهیر. تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.

اگر موارد زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • درد قفسه سینه، درد گسترش به فک یا شانه
  • تنگی نفس
  • تب، گرگرفتگی، تعریق
  • لرزش، یا اگر احساس سرمای غیرعادی می کنید.
  • ضعف، خستگی، مشکلات خواب (بی خوابی)
  • مشکلات حافظه، احساس افسردگی یا تحریک پذیری
  • سردرد، گرفتگی عضلات پا، درد عضلانی
  • احساس عصبی یا تحریک پذیری
  • خشکی پوست یا مو، ریزش مو
  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • استفراغ، اسهال، تغییر اشتها، تغییر وزن

برخی از عوارض جانبی ممکن است در افراد مسن بیشتر باشد.

عوارض جانبی شایع لووتیروکسین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • سردرد، گرفتگی عضلات پا، درد یا ضعف عضلانی
  • لرزش، احساس عصبی یا تحریک پذیری، مشکل در خواب
  • افزایش اشتها
  • احساس گرما
  • کاهش وزن
  • تغییرات در دوره های قاعدگی شما
  • اسهال
  • بثورات پوستی، ریزش جزئی مو

برای مشاوره در مورد عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن
لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن

داروهای تاثیرگذار بر لووتیروکسین سدیم

بسیاری از داروهای دیگر می توانند سطح هورمون تیروئید تحت تاثیر قرار دهند. برخی از داروهای دیگر نیز ممکن است اثرات لووتیروکسین را افزایش یا کاهش دهند.

برخی از داروها در صورت مصرف همزمان می توانند اثربخشی این دارو را کاهش دهند. اگر از هر یک از داروهای زیر استفاده می کنید، از مصرف آنها در ۴ ساعت قبل یا ۴ ساعت پس از مصرف لووتیروکسین سدیم خودداری کنید:

کربنات کلسیم (Alka-Mints، Caltrate، Os-Cal، Oyster Shell Calcium، Rolaids Soft Chew، Tums و غیره)

کلستیرامین، کولسولام، کلستیپول

مکمل سولفات آهن

سوکرالفات

سدیم پلی استایرن سولفونات

کاهنده اسید معده: اسموپرازول، لانسوپرازول، امپرازول، رابپرازول، نکسیوم، پریلوسک، پریواسید، پروتونیکس، زگرید و غیره.

آنتی اسیدهایی که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند: Gaviscon، Maalox، Milk of Magnesia، Mintox، Mylanta، Pepcid Complete و غیره.

بسیاری از داروها با لووتیروکسین تداخل دارد. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. همه تعاملات ممکن در اینجا فهرست نشده اند. در مورد تمام داروهای فعلی خود و هر دارویی که مصرف را شروع کرده یا متوقف می کنید به پزشک خود بگویید.

تداخل دارویی لووتیروکسین سدیم

برخی داروها (مانند کلستیرامین، کلستیپول، کولسولام، آنتی اسیدها، سوکرالفات، سیمتیکون، آهن، سدیم پلی استایرن سولفونات، مکمل‌های کلسیم، اورلیستات، لانتانیم، سویلامر و غیره) می‌توانند میزان جذب هورمون تیروئید توسط بدن را کاهش دهند. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، حداقل ۴ ساعت آنها را از این دارو جدا کنید.

علائم سطوح پایین هورمون تیروئید عبارتند از: خستگی، دردهای عضلانی، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، ضربان قلب آهسته یا حساسیت به سرما. اگر پس از چندین هفته مصرف این دارو، وضعیت شما بدتر شد یا ادامه یافت، به پزشک خود اطلاع دهید

لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن
لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن

عوارض قرص لووتیروکسین سدیم

ریزش مو ممکن است در چند ماه اول درمان رخ دهد. این اثر معمولا موقتی است زیرا بدن شما با این دارو سازگار می شود. اگر این اثر ادامه یافت یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند. عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض بعید اما جدی سطوح بالای هورمون تیروئید: افزایش تعریق، حساسیت به گرما، تغییرات ذهنی/خلقتی (مانند عصبی بودن، نوسانات خلقی)، خستگی، اسهال، لرزش (لرزش)، سردرد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. ، تنگی نفس، درد استخوان، استخوان به راحتی شکسته می شود.

در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر اما جدی سطوح بالای هورمون تیروئید: درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع/تپش/نامنظم، تورم دستها/مچ پاها/پاها، تشنج، فورا به پزشک کمک کنید.

واکنش آلرژیک جدی نادر است. در صورت داشتن واکنش آلرژیک، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه شود.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگر داشتید با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

موارد احتیاط لووتیروکسین سدیم

قبل از مصرف لووتیروکسین ، اگر به آن حساسیت دارید. به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید، به ویژه موارد: افزایش هورمون های تیروئید (تیروتوکسیکوز)، کاهش عملکرد غده آدرنال، بیماری عروق کرونر، ضربان قلب نامنظم، فشار خون و دیابت.

اگر دیابت دارید، این دارو ممکن است بر قند خون شما تاثیر بگذارد. قند خون خود را به طور منظم طبق دستور بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر افزایش تشنگی/ادرار، لرزش، تعریق غیرمعمول، سرگیجه یا گرسنگی داشتید، به پزشک خود گزارش دهید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام داروهایی که استفاده می کنید به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

کودکان ممکن است به برخی از عوارض جانبی این دارو، به ویژه سردرد، تغییرات بینایی، و درد لگن/پا حساس تر باشند. سطوح بالای هورمون تیروئید ممکن است منجر به کاهش رشد/رشد استخوان و کاهش قد کامل بزرگسالان شود. تمام قرارهای آزمایشگاهی/پزشکی را نگه دارید تا پزشک بتواند بر درمان نظارت کند.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه ضربان قلب تند/ تپش، نامنظم حساسیت بیشتری داشته باشند. اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشد. لووتیروکسین وارد شیر مادر می شود اما بعید است که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند.

لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن
لووتیروکسین سدیم: موارد مصرف و عوارض آن

تداخلات دارویی لووتیروکسین سدیم

تداخلات دارویی عملکرد دارو را تغییر میدهد. خطر عوارض جانبی را افزایش میدهد. این لیست شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع و متوقف نکنید. یا دوز را تغییر ندهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: رقیق کننده های خون (مانند وارفارین)، دیگوکسین، سوکروفریک اکسی هیدروکسید.

مصرف بیش از حد لووتیروکسین 

اگر دارو بیش از حد مصرف شده است. علائمی مانند غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: ضربان قلب سریع/تپش/نامنظم، از دست دادن هوشیاری، گیجی، تشنج.

آزمایش‌های آزمایشگاهی و/یا پزشکی (مانند تست‌های عملکرد تیروئید) باید به‌طور دوره‌ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود.

دوز فراموش شده لووتیروکسین سدیم

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نخورید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. دوز را دوبرابر نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید. اگر ۲ دوز یا بیشتر را پشت سر هم فراموش کردید با پزشک خود تماس بگیرید. از پزشک خود بپرسید که در مورد دوز فراموش شده چه کاری انجام دهید و دستورالعمل های خاص پزشک خود را دنبال کنید.

عوارض قرص لووتیروکسین در طولانی مدت

مصرف قرص لووتیروکسین سدیم طولانی مدت سبب پوکی استخوان میشود.

فرق قرص لووتیروکسین سدیم ۱۰۰خارجی با ۰/۱ ایرانی

این دو قرص از نظر دارویی مقدار یکسانی دارد. قرص لووتیروکسین سدیم ۱۰۰خارجی با ۰/۱ ایرانی از نظر دارویی برابر است.

لووتیروکسین سدیم و افسردگی

مصرف قرص لووتیروکسین سدیم سبب کاهش علایم افسردگی و اضطراب در مبتلایان به کم کاری تیروئید میشود.

لووتیروکسین سدیم در بدنسازی

براي درمان بيماري تيروئيدي از اين دارو استفاده مي شود. ورزشکاران براي چربي سوزي هم از لووتیروکسین سدیم استفاده مي کند.

محل نگهداری لووتیروکسین سدیم

در دمای اتاق دور از نور و رطوبت ذخیره شود. در حمام نگهداری نکنید. داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. داروها را داخل توالت نریزید. زمانی که تاریخ مصرف آن گذشته دور بریزید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا