Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم؟

سلنیوم به عنوان یک ریز مغذی مفید برای بدن شناخته می شود. کمبود سلنیوم می تواند مشکلاتی را در بدن ایجاد کند. مصرف روزانه سلنیوم می تواند در بسیاری از موارد این کمبود ها را رفع نماید. کاربرد این ماده در آنزیم ها و پروتئین های خاص شناخته شده است. بنابراین مصرف روزانه سلنیوم می تواند در بهبود عملکرد بدن موثر باشد. مقدار مصرف روزانه سلنیوم در افراد مختلف، مقادیر متفاوتی را در برمی گیرد. اما معمولا نحوه مصرف روزانه سلنیوم به صورت یک قرص سلنیوم به همراه آب است. بهترین زمان مصرف روزانه سلنیوم نیز در هنگام صرف وعده های غذایی است. برای دریافت سلنیوم روزانه می توان از غذاهایی که حاوی این ماده هستند نیز استفاده نمود. مصرف روزانه سلنیوم را می توان با استفاده از منابع غنی این ماده افزایش داد. در ادامه این مقاله با بررسی نحوه و مقدار مصرف روزانه سلنیوم همراه ما باشید.

ما در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از دارو ها و مکمل های غذایی پرداخته ایم. مکمل هایی مانند: شربت ایمیونس، یونی زینک و… . در ادامه با بررسی کاربرد و نحوه مصرف روزانه سلنیوم با ما باشید.

فواید مصرف روزانه سلنیوم

سلنیوم از مواد معدنی بشمار می آید که خواص آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین مصرف روزانه سلنیوم با داشتن خاصیت آنتی اکسیدان، آسیب های ناشی از رادیکال‌ آزاد را کاهش می دهد. رادیکال های آزاد سلول‌ را تخریب کرده و باعث بروز استرس اکسیداتیو می شوند. بنابراین مصرف روزانه سلنیوم در افرادی که با کمبود آن مواجه هستند از بسیاری از بیماری ‌ها پیشگیری می کند.

روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم؟
روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم؟

از فواید مصرف روزانه سلنیوم به صورت مواد غذایی یا قرص مکمل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف قرص سلنیم می تواند ریسک ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش دهد.
  • مصرف این مکمل می تواند سلامت قلب و عروق را به ارمغان آورد.
  • مطالعات نشان داده است که در پیشگیری از آلزایمر می تواند مفید باشد.
  • سلامت مو حفظ شده و از ریزش مو جلوگیری می کند.
  • باعث استحکام بخشیدن به ناخن ‌ها می شود.
  • مصرف روزانه سلنیوم می تواند هورمون تیروئید را در بدن تنظیم کند.

بنابراین با توجه به نکات گفته شده کاربرد این ماده در رژیم های غذایی چه به صورت قرص یا سافت ژل و چه به صورت مواد غذایی برای بدن امری ضروری بشمار می آید.

مقدار مصرف روزانه سلنیوم برای سلامتی بدن

بیشتر افراد مقدار سلنیم روزانه مورد نیاز بدنشان را تنها با خوردن مواد غذایی حاوی این ماده تامین می کنند. بنابراین نیازی به کاربرد روزانه سلنیم به صورت مکمل های غذایی مانند قرص یا سافت ژل و… ندارند. بیشترین دوز کاربرد روزانه سلنیم مجاز در بزرگسالان، مقدار ۴۰۰ میکرو گرم اعلام شده است. مقدار بیشتر از ۴۰۰ میکروگرم می‌تواند عوارض خطرناکی را در مصرف کننده بوجود آورد. حتی در مصرف بیش از حد این ماده آثار مسمومیت با آن دیده می شود.

جدول مصرف روزانه مجاز

سن مقدار مصرف روزانه سلنیوم
تولد تا ۶ ماهگی ۱۵ میکرو گرم
۷ ماهگی تا ۱ سالگی ۲۰ میکروگرم
۱ تا ۳ سالگی ۲۰ میکرو گرم
۴ تا ۸ سالگی ۳۰ میکرو گرم
۹ تا ۱۴ سالگی ۴۰ میکرو گرم
۱۴ تا ۱۸ سالگی ۵۵ میکرو گرم
۱۹ تا ۵۰ سالگی ۵۵ میکرو گرم
بعد از ۵۱ سالگی ۵۵ میکرو گرم
زنان باردار توسط پزشک تعیین می گردد

 

مقدار مصرف روزانه سلنیوم و ایجاد مسمومیت

همواره توجه کنید که مسمومیت با سلنیم نیز مانند کمبود سلنیوم برای سلامتی انسان خطرناک است. بنابراین در رژیم های غذایی مراقب مقدار مصرف روزانه سلنیوم باشید. همواره با پزشک در رابطه با رژیم غذایی مشورت نموده و پس از انجام آزمایش و توصیه پزشک اقدام به مصرف این ماده نمایید.

  • در صورت مشاهده واکنش‌ های حساسیتی مانند خس خس نمودن سینه، احساس تنگی نفس، ایجاد تب، ایجاد خارش، بروز سرفه، تغییر غیر عادی رنگ پوست، تشنج، ایجاد تورم در نواحی مانند صورت، لب‌، زبان یا گلو از مصرف این مکمل ها خودداری نمایید.
  • در مصرف این مکمل به هیچ وجه نباید از دوز تجویز شده توسط پزشک تجاوز شود. توجه شود که مسمومیت با سلنیوم حتی می تواند منجر به مرگ شود.
  • در صورت بروز علائم تنگی نفس و از دست دادن هوشیاری باید به اورژانس مراجعه شود.

در ادامه به برخی از عوارض دیگر کاربرد روزانه سلنیم بیش از مقدار مورد نیاز اشاره شده است. این عوارض شامل: سرگیجه، تهوع و استفراغ، خستگی و ضعف، ایجاد بوی بد در دهان و… هستند.

نحوه مصرف روزانه سلنیوم برای افراد

مقدار مصرف سلنیم در روز برای بزرگسالان ممکن است به ۵۵ میکروگرم برسد. البته مقدار آن برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. افرادی که بدنشان با کمبود سلنیم مواجه است باید کاربرد مکمل های سلنیم را شروع کنند. برخی از افراد ممکن است به بیماری هایی دچار شوند که جذب این ماده را در بدن کاهش می دهد. این بیماران باید مصرف سلنیم را افزایش دهند.

روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم؟
روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم؟

منابع مصرف روزانه سلنیوم برای بدن

سلنیوم و سایر مواد مغذی از دو روش می توانند برای بدن فراهم شوند.

  1. مصرف مواد غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین ها
  2. مصرف انواع قرص یا کپسول حاوی سلنیوم و سایر ریز مغذی ها

بهترین منابع غذایی دارای سلنیوم، ماهی و میگو، آجیل برزیلی، انواع گوشت، تخم مرغ، شیر، سبزیجاتی مانند اسفناج، عدس، لوبیا و انواع غلات به شمار می‌آیند.

معمولا مصرف روزانه یک قرص یا کپسول سلنیم برای تامین کمبود سلنیم بدن توصیه می شود. استفاده از نظر پزشک یا بروشور محصول می تواند در مقدار مصرف کمک کننده باشد. بهترین زمان مصرف روزانه سلنیوم به صورت مکمل همراه با وعده‌ های غذایی است.

مقدار مصرف روزانه سلنیوم برای کمک به غده تیروئید

مقدار مصرف روزانه سلنیوم در افراد مختلف متفاوت است. مصرف این ماده بر بسیاری از عملکردهای بدن کمک می کند. برخی از مطالعات نشان داده است که برای درمان کم‌ کاری تیروئید و جلوگیری از بروز آن می توان از مصرف روزانه سلنیم بهره برد. درواقع مصرف روزانه ۲۰۰ میکرو گرم از این ماده می تواند به تنظیم مقدار ترشح هورمون تیروئید نیز کمک ‌کند. لازم به ذکر است که مبتلایان به این مشکل نباید بدون اجازه پزشک اقدام به مصرف قرص سلنیم کنند.

مقدار مصرف روزانه سلنیوم در بارداری و شیردهی

زنان در هر سنی نیاز دارند تا روزانه ۶۰ میکرو گرم سلنیوم دریافت کنند. حتی مقدار مصرف در دوران شیردهی بیشتر شده و به ۷۰ میکرو گرم در روز هم خواهد رسید. بهتر است برای دوران بارداری و شیردهی این ماده مغذی از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود. اما در برخی مواقع نیز نیاز است تا با دستور پزشک از مکمل های غذایی حاوی ریز مغذی ها و ویتامین های مختلف استفاده شود.

روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم؟
روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم؟

سخن آخر

بدن انسان به تمام گروه های غذایی نیاز دارد. کمبود هر یک از مواد مغذی و ویتامین ها می تواند در عملکرد بدن تاثیرات منفی ایفا کند. اما باید به این نکته نیز توجه شود که مصرف بی رویه نیز به همان اندازه برای سلامتی خطر آفرین است.

نکته مهم در مصرف انواع قرص و کپسول مکمل توجه به نظر پزشک است. بنابراین از مصرف خودسرانه مکمل ها پرهیز نمایید. در ضمن دارو یا مکملی را که پزشک برایتان تجویز کرده به افراد دیگر پیشنهاد ندهید. زیرا ممکن است بدنشان به آن مکمل نیاز نداشته باشد.

برای آگاهی از کاربرد و شناخت بسیاری از دارو های گیاهی و دارو های شیمیایی و همین طور انواع مختلف مکمل های غذایی به نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا