Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم و سلن پلاس چیست؟

امروزه به دلیل سبک و عادات غذایی نامناسب مصرف مکمل های غذایی رواج یافته است. یکی از این مکمل های غذایی قرص مگا سلنیوم است. خواص مگا سلنیوم به دلیل داشتن انواع ویتامین، سلنیوم و عصاره آکای بری است. کاربرد مگا سلنیوم برای رفع کمبود مواد مغذی بدن صورت می پذیرد. قیمت مگا سلنیوم می تواند متفاوت باشد. مگا سلنیوم ساخت سوئیس بوده و در ایران نیز تحت لیسانس شرکت سازنده، تولید می شود. بنابراین برای خرید قرص مگا سلنیوم می توان به داروخانه های حضوری و آنلاین سراسر کشور مراجعه نمود. توجه شود که علاوه بر فواید مگا سلنیوم این قرص می تواند عوارضی را هم در برداشته باشد. برای جلوگیری از بروز عوارض مگا سلنیوم باید طبق نظر پزشک آن را مصرف نمود. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد و نحوه مصرف مگا سلنیوم و تفاوت آن با قرص سلنیوم و سلن پلاس می پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی و معرفی مکمل های غذایی پرداخته است. مکمل هایی مانند شربت ایمیونس، قرص یونی زینک، شربت سانستول و… . در ادامه با شناخت و بررسی کاربرد مگا سلنیوم همراه ما باشید.

تفاوت قرص مگا سلنیوم با سلن پلاس و سلنیوم

مگاسلنیوم و سلن پلاس از لحاظ ترکیبات سازنده تقریبا مشابه هستند. یعنی هر دو دارای برخی ویتامین ها مانند ویتامین ای و ویتامین سی و سلنیوم هستند. در سایر ترکیبات تشکیل دهنده ممکن است تفاوت های اندکی وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است از تفاوت مگا سلنیوم و کپسول سلن پلاس می توان به شرکت تولید کننده این دو نیز اشاره کرد. درباره تفاوت مگا سلنیوم با قرص سلینیوم نیز این‌طور می توان گفت که قرص سلنیوم تنها حاوی سلنیوم است. اما مگا سلنیوم علاوه بر سلنیوم حاوی ویتامین ها و عصاره آکای بری نیز می باشد.

تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم و سلن پلاس چیست؟
تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم و سلن پلاس چیست؟

کاربرد ترکیبات مگا سلنیوم

ویتامین E

یکی از ریز مغذی ها ضروری برای سلامت بدن، ویتامین E است. این ویتامین از ویتامین ‌هایی است که در چربی محلول هستند. ویتامین E به ویتامینی با خواص آنتی اکسیدان شناخته می‌شود. همان طور که می دانید ترکیبات آنتی اکسیدان‌ برای سلامتی انسان خواص بیشماری دارند. تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از سلول ها از خواص ویتامین E موجود در مگا سلنیوم است.

ویتامین C

ویتامین C که با نام آسکوربیک اسید‌ شناخته می شود،  ویتامینی محلول در آب است. جالب است بدانید که این ویتامین در بدن تولید نمی گردد. بنابراین ویتامین سی یک ریز مغذی ضروری برای انسان است و رژیم غذایی مناسب روزانه منبع تامین آن است. ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته شده و کاربرد فراوانی در بدن دارد. این ویتامین از بدن در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می کند.

عواملی مانند سوخت و سازهای درون سلولی، آلودگی هوا، سیگار و اشعه فرا بنفش منجر به ایجاد رادیکال آزاد می شوند. ویتامین سی می‌تواند در برابر آسیب ناشی از رادیکال ها از بدن محافظت نماید. عملکرد آنتی اکسیدان های دیگری مانند ویتامین E و A نیز با مصرف ویتامین سی بهبود می یابند.

سلنیوم

سلنیوم به عنوان یک ریز مغذی کمیاب شناخته می شود. کمبود سلنیوم در بدن می تواند منجر به عوارض و مشکلاتی شود. سلنیوم سیستم ایمنی بدن را با خواص آنتی اکسیدانی اش بهبود می بخشد. همچنین این ماده باارزش در باروری و تنظیم عملکرد غده تیروئید نیز مفید است. بنابراین با مصرف مگاسلنیوم می توان از تاثیرات مثبت آن بر بدن لذت برد.

بسیاری از آنزیم‌ ها و سلنوپروتئین ‌ها از سلنیم ساخته‌ شده اند. این ترکیبات خواص آنتی ‌اکسیدانی دارند. تجزیه و انحلال پراکسایدها از وظایف این ترکیبات بشمار می آید. این ترکیبات به بافت ‌های بدن آسیب رسانده و در عملکرد طبیعی و ساختار DNA باعث اختلال می شوند. این آسیب ها به نتایج بدی مانند التهاب و بیماری‌ های دیگر منجر می شوند.

عصاره آکای بری

آکای بری نوعی میوه است. رنگ این میوه بنفش تیره بوده و ترکیبی از انگور و بلوبری است. این میوه بیشتر شبیه به میوه های آلویی است.  در مرکز میوه آکای بری یک گودال وجود داشته و دانه میوه در آنجا قرار می‌گیرد. حفاظت از قلب، خواص ضد سرطان، محافظت از مغز، حفظ سلامت پوست و بهبود و تقویت سیستم گوارش از مزایا مصرف آکای بری است. در قرص مگاسلنیوم از خواص این میوه مغذی بهره برده اند.

فواید مصرف مگا سلنیوم

  • کمک به بهبود سیستم ایمنی بدن
  • کمک به بهبود و تقویت غده تیروئید
  • تقویت سیستم قلبی عروقی
  • فواید فراوان در بارداری
  • جلوگیری از انواع سرطان
  • بهبود بخشیدن به قدرت حافظه و جلوگیری از زوال عقل
  • کاهش علائم و نشانه های بیماری آسم
  • پیشگیری از پیشرفت بیماری های اچ آی وی
  • کاهش خطرات سقط جنین

خواص مگاسلنیوم در تقویت سیستم ایمنی بدن

همان طور که پیش تر هم اشاره شد، این مکمل حاوی ویتامین هایی مانند E و C است. هر دو این ویتامین ها نقش موثری در مبارزه با انواع ویروس و باکتری و رادیکال آزاد و سایر عوامل بیماری زا ایفا می کنند. بنابراین ترکیبات و کاربرد مگاسلنیوم در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم و سلن پلاس چیست؟
تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم و سلن پلاس چیست؟

کاربرد مگا سلنیوم برای بهبود غده تیروئید

در غده تیروئید چند آنزیم وجود دارند که حاوی سلنیم هستند. درواقع این آنزیم ها در کارکرد طبیعی غده تیروئید نقش مهمی ایفا می کنند. عدم دریافت‌ مقدار مناسب سلنیوم در بلند مدت می تواند به بروز اختلالات خود ایمنی تیروئید منجر شود. این اختلالات می توانند منجر به ایجاد پادتن هایی شوند که به غده تیروئید حمله کرده و باعث کم کاری یا پرکاری غده تیروئید شوند.

روش مصرف قرص مگا سلنیوم

کاربرد مگاسلنیوم به صورت روزانه یک قرص است. برای کاهش عوارض ناشی از مصرف آن، می توان دارو را همراه با وعده های غذایی میل نمود.

قبل از مصرف این مکمل حتما بروشور داخل جعبه مطالعه شود. از مصرف بیش از حد توصیه شده جدا پرهیز گردد. زیرا می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای مصرف کننده ایجاد کند. بهترین زمان مصرف مگا سلنیوم همراه با وعده غذایی است تا عوارض احتمالی آن به حداقل برسد.

شرایط نگهداری مگا سلنیوم

  • این مکمل باید در مکانی خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود.
  • مگاسلنیوم باید دور از دسترس کودکان نگه داری شود.
  • از قرار دادن دارو در مکان های مرطوب جدا خودداری شود.
  • در هنگام مصرف به تاریخ انقضای دارو توجه شود.

مصرف و فواید قرص مگا سلنیوم در بارداری

سلنیوم و نیاز به خواص آن از دوران جنینی آغاز می گردد. این نیاز تا پیری هم ادامه دارد. مصرف و کاربرد مگاسلنیوم در بارداری می تواند به تکامل قلب و ریه جنین کمک کند. اگر ذخیره سلنیوم در بدن نباشد، ممکن است نوزاد با مشکلاتی مواجه شود.

البته مصرف قرص مگاسلنیوم در بارداری باید طبق نظر پزشک متخصص صورت گرفته و از مصرف خودسرانه آن به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی پرهیز شود.

تداخلات دارویی مصرف مگا سلنیوم

ويتامين E و مواد آنتي اكسيدان ديگر فواید مگا سلنیوم را افزايش مي دهند.

مصرف زیاد ويتامين سی و زینک باعث كاهش جذب سلنیم می شوند.

دارو های شيمی درمانی نیز ممکن است نياز به مصرف و کاربرد مگا سلنیوم را افزايش دهند.

قیمت مگا سلنیوم

مکمل های غذایی مانند مگا سلنیوم می توانند قیمت های مختلفی در بازار داشته باشند. قیمت قرص مگا سلنیوم تولید داخل پایین تر از قیمت ساخت سوئیس آن است. این مکمل در ایران تحت لیسانس شرکت سازنده سوئیسی تولید و برای مصرف عرضه می گردد. توجه شود که قیمت انواع مکمل های ساخته شده توسط شرکت های داروسازی مختلف می تواند مقادیر مختلفی را در برگیرد.

خرید و فروش قرص مگا سلنیوم

به دلیل کاربرد های فراوان این ماده حیاتی در سلامت بدن، خرید و فروش مگا سلنیوم در کشور ما ایران بسیار صورت می پذیرد. برای خرید مگاسلنیوم می توان به صورت حضوری به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمود. همچنین فروش مگا سلنیوم در داروخانه های آنلاین نیز صورت می گیرد. می توان این دارو را به راحتی سفارش داده و درب منزل تحویل گرفت. البته باید توجه شود که دارو از مراکز خرید و فروش معتبر تهیه شود. در غیر این صورت می تواند عواقب بدی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

عوارض مگاسلنیوم

درواقع اثرات جانبی خاصی در پی مصرف مگاسلنیوم گزارش نشده است. این مکمل اگر طبق توصیه پزشک و مقدار کافی در روز مصرف شود، عوارض جانبی خاصی را نخواهد داشت. اما اگر این دارو بیشتر از حد توصیه شده و به صورت خودسرانه مصرف گردد، می تواند عوارض مسمومیت را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. حالت تهوع و اسهال، ایجاد بوی بد در دهان، ایجاد بوی فلز در دهان، تغییر رنگ در دندان ها و… می توانند برخی از عوارض مصرف بیش از حد این مکمل غذایی باشند.

نکته قابل توجه دیگر این است که این مکمل های غذایی به هیچ وجه نباید جای نشین رژیم غذایی متنوع و سالم شوند.

تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم و سلن پلاس چیست؟
تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم و سلن پلاس چیست؟

سخن آخر

تمام ترکیبات مغذی از گروه های مختلف برای سلامت بدن ضروری هستند. حتی کمبود یک ماده معدنی آثار جبران ناپذیری را می تواند بر بدن وارد کند. کمبود مواد معدنی می توانند کارکرد آنزیم ها و پروتئین ها را مختل کرده و در دراز مدت آسیب هایی را در بدن ایجاد کنند. با داشتن رژیم غذایی سالم می توان تمام گروه های غذایی را برای بدن مهیا نمود و همواره بدنی سالم و شاداب داشت.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک دارو های گیاهی و شیمیایی و مکمل های غذایی زیادی را بررسی و خواص آن ها را معرفی نموده است. ما سعی بر آن داشته ایم تا به افزایش اطلاعات خواننده کمک نماییم. در جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید تا با کاربرد دارو ها و مکمل های غذایی بیشتر آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا