Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پاکسازی پوست با ماسک خانگی خاک رس

ماسک خاک رس به دلیل داشتن مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، سیلیکا و زینک، موجب تحریک گردش خون شده، به از بین بردن سموم پوستی و تصفیه بافت پوست کمک می کند. بنابراین، علاوه بر تقویت و استحکام سازی بافت پوست در از بین بردن لکه های پوستی نیز بسیار موثر است.

به همین دلیل، ماسک خاک رس یکی از محصولات طبیعی پاکسازی پوست است که به دلیل داشتن فواید بسیار، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به طور کلی پوست بدن از قسمت های حساس بدن محسوب می شود که علاوه بر زیبایی در تامین سلامت فرد نیز بسیار موثر است. از آن جا پوست صورت بیشتر از سایر قسمت های بدن در معرض نور، سرما، گرما و آلودگی های محیطی قرار می گیرد لذا باید از مقاومت بیشتری نیز برخوردار باشد.

استفاده از ماسک خاک رس علاوه بر تحریک سیستم لنفاوی صورت در زدودن آلودگی و روغن اضافی پوست بسیار موثر است.

نکته

توصیه می شود خاک رسی که برای تهیه ی ماسک مورد استفاده قرار می گیرد متناسب با نوع پوست باشد. زیرا، هر یک از انواع خاک رس واکنش متفاوتی را ایجاد خواهد کرد.

افرادی که پوست معمولی دارند بهتر است از خاک رس سفید برای پاکسازی صورت استفاده کنند. خاک رس سفید با نام های خاک رس چینی و خاک رس رز نیز شناخته می شود. خاک رس چینی به دلیل داشتن مقدار طبیعی از اکسید آهن به رنگ صورتی دیده می شود.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع ماسک خاک رس، فواید و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم.

فهرست مطالب

معرفی انواع خاک رس آرایشی

خاک رس به سه گروه سفید، قرمز یا قهوه ای و سبز تقسیم می شود. هر یک از این انواع ویژگی خاص خود را داشته و اثر درمانی متنفاوتی دارد. خاک رس مورد استفاده در تهیه ماسک باید متناسب با نوع پوست انتخاب شود. در این قسمت به معرفی انواع خاک رس آرایشی می پردازیم.

معرفی انواع خاک رس آرایشی
معرفی انواع خاک رس آرایشی

ویژگی خاک رس سفید

خاک رس سفید برای پوست های معمولی و خشک مناسب است. با توجه به این که سرشار از نمک های معدنی شامل کلسیم، منیزیم، سیلیکا و روی است، آلودگی و چربی های اضافی پوست را جذب، سیستم لنفاوی را تحریک و موجب تسکین و ترمیم پوست می شود. از خاک رس سفید می توان به عنوان پاک کننده روزانه پوست استفاده کرد.

ویژگی خاک رس قرمز

خاک رس قرمز برای تمام پوست ها به ویژه پوست حساس، تحریک شده و خسته مناسب است. خاک رس قرمز از سوزش پوست جلوگیری کرده و در مقایسه با انواع دیگر خاک رس، دارای مواد معدنی و عناصر کمیاب بالا تر بوده و سرشار از سیلیکا، آهن، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است.

ویژگی خاک رس سبز

خاک رس سبز رنگ از سنگ های آتشفشانی است که نسبت به خاک رس سفید حاوی مواد معدنی بیشتری است. علاوه بر این، دارای قدرت جذب سموم بیشتری است و می تواند به طور کامل سلول های پوستی را پاک سازی کند.

قیمت خرید و فروش ماسک خاک رس چگونه است؟

به دلیل تاثیر فراوانی که ماسک خاک رس روی سلامتی و زیبایی پوست، مخصوصا پوست صورت دارد شرکت های بسیاری در داخل اقدام به فروش این محصول کرده اند. این شرکت ها خاک رس را در بسته بندی های ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرمی و با قیمت ارزان به یازار عرضه می کنند.

این محصول را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی تهیه کرد. توصیه می شود محصولی خریداری شود که از استاندارد های لازم برخوردار بوده و مورد تایید وزارت بهداشت باشد.

ماسک خاک رس چه فوایدی دارد؟

با توجه به مطالب گفته شده استفاده از ماسک خاک رس کمک فراوانی به حفظ سلامت و زیبایی پوست می کند. در این قسمت به مهم ترین فواید استفاده از این نوع ماسک اشاره می کنیم.

ماسک خاک رس چه فوایدی دارد؟
ماسک خاک رس چه فوایدی دارد؟

برای انواع پوست ایده آل است

با توجه به نوع پوست ها توصیه می شود از ماسک های مختلفی برای پاک سازی پوست استفاده شود. اما می توان گفت ماسک خاک رس، مناسب ترین ماسکی است که از آن برای انواع پوست های چرب، خشک و حساس استفاده می شود. استفاده از این نوع خاک به عنوان ماسک، موجب افزایش الاستیسیته ی پوست صورت و تحریک کلاژن سازی شده و به این ترتیب به جوان سازی پوست کمک فراوانی می کند.

در پاک سازی سموم و آلودگی های پوستی نقش دارد

آلودگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از مضر ترین آسیب هایی هستند که پوست روزانه با آن ها رو به رو است. این عوامل آسیب های جدی به پوست وارد می کنند.

مناسب ترین ماسکی که برای پاک سازی عمقی توصیه می شود، استفاده از ماسک خاک رس است. این ماسک آلودگی، سموم و رادیکال های آزاد پوست را از بین  برده و در رفع آکنه و عوامل ایجاد آن موثر است.

در متعادل سازی و جذب چربی های اضافه پوست موثر است

وجود چربی اضافه روی پوست موجب انسداد منافذ پوستی شده و در ایجاد آکنه بسیار موثر است. استفاده از محصولات شیمیایی و انواع لوسیون ها، محیط زندگی، استرس و ژنتیک از جمله عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد پوست چرب شوند.

ماسک خاک رس موجب کاهش چربی اضافه پوست شده و با ایجاد رطوبت و جلوگیری از خشکی بیش از حد به حفظ تعادل چربی پوست کمک می کند.

به لایه برداری و حذف سلول های مرده پوست کمک می کند

کدر و بی روح بودن پوست به دلیل وجود لایه های مرده روی پوست است که باعث غیرشفاف و پوسته پوسته شدن شده و علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا موجب زبری پوست نیز می شود.

به لایه برداری و حذف سلول های مرده پوست کمک می کند
به لایه برداری و حذف سلول های مرده پوست کمک می کند

استفاده از این ماسک موجب از بین رفتن لایه های مرده پوست شده و به داشتن پوستی شفاف، روشن و لطیف کمک فراوانی می کند.

انواع ماسک خاک رس چه تاثیری روی پوست دارد؟

روش های مختلفی برای تهیه ماسک خاک رس وجود دارد. هر یک از آن ها نیز از خواص ویژه ای برخوردار بوده و برای حل مشکل مشخصی توصیه می شود.

به کاهش منافذ باز پوست کمک می کند

خاک رس آرایشی مانند رس بنتونیت و رس کائولینیت به جذب ناخالصی ها کمک کرده و منجبر به سفتی پوست و به حداقل رساندن سایز منافذ می شود. توصیه می شود این روش درمانی دو بار در هفته تکرار شود.

روش تهیه ماسک خاک رس برای منافذ باز پوست

برای تهیه این ماسک ۲ قاشق غذاخوری خاک رس آرایشی را با ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری گلاب یا شیر مخلوط کرده تا خمیری نرم به دست آید. ماسک را روی صورت پخش کرده و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند. پس از گذشت این زمان، صورت را با آب سرد شستشو دهید.

در درمان خشکی پوست صورت موثر است

خاک رس موجب نرمی پوست شده و برای پوست های خشک و حساس اثر خنک کنندگی دارد. توصیه می شود هفته ای یک بار از ترکیب خاک رس و مواد دیگر روی صورت استفاده شود.

روش تهیه ماسک خاک رس برای خشکی پوست

برای تهیه این ماسک، ۲ قاشق غذاخوری خاک رس تمیز را با ۱ قاشق غذاخوری آب خیار و ۱ قاشق چای خوری عسل یا ۱ قاشق چای خوری شیر ترکیب کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. غلظت آن را می توان با افزودن مقداری آب تنظیم کرد. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت قرار داده و سپس با آب سرد شستشو دهید.

موجب درمان جوش زیر پوستی می شود

خاک رس قهوه ای علاوه بر جذب آلودگی های پوست، چربی اضافی را از بین می برد. خاک رس قهوه ای، موجب تحریک گردش خون می شود. این ماسک را پس از ۱۵ دقیقه از روی صورت بشویید.

موجب درمان جوش زیر پوستی می شود
موجب درمان جوش زیر پوستی می شود

روش تهیه ماسک خاک رس برای جوش زیر پوستی

در یک روش ۲ قاشق غذاخوری خاک رس قهوه ای را با ۱ قاشق چایخوری گلاب و ۴ تا ۵ قاشق آبلیمو ترکیب کنید تا خمیر نرمی حاصل شود. پس از مرطوب کردن ناحیه مورد نظر، ماسک را روی آن قسمت قرار دهید تا خشک شود. بهتر است ماسک به مدت طولانی روی صورت نماند زیرا سبب خشکی پوست می شود.

در روشی دیگر پودر چند عدد برگ چریش را با ۱ قاشق چای خوری خاک رس قهوه ای و گلاب ترکیب کرده تا به شکل خمیر درآید. خمیر را روی قسمت مورد نظر قرار می دهیم تا خشک شود. بهتر این ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند.

نکته

برگ های چریش به عنوان یک ضد قارچ، ضد باکتری و تصفیه کننده خون، از پرکاربردترین درمان های خانگی ضد آکنه است. علاوه بر این، به صورت یک ماده قابض طبیعی عمل کرده و با ایجاد خنکی در پوست، از بروز جوش جلوگیری می کند.

موجب جوان سازی پوست می شود

ترکیب خاک رس و سفیده تخم مرغ برای جوان سازی و زیبایی پوست صورت و بدن کاربرد بسیاری دارد.

روش تهیه ماسک خاک رس برای جوان سازی پوست

برای تهیه ین ماسک ۱ عدد سفیده تخم مرغ را با ۲ قاشق چایخوری خاک رس قهوه ای ترکیب کنید تا خمیر یک دستی حاصل شود. این خمیر را با کمک قلم مو و حرکات رو به بالا روی صورت قرار دهید تا کاملا خشک شود. پس از شستشوی صورت با آب ولرم از مرطوب کننده استفاده کنید.

کمک فراوانی به درمان جوش سر سیاه می کند

خاک رس دارای بیش از ۶۰ نوع ماده ی معدنی طبیعی مانند آهن، کلسیم، منیزیم، سیلیس، و پتاسیم است. این ویژگی موجب شده است قرن ها از آن برای درمان بیماری های پوستی استفاده شود.

کمک فراوانی به درمان جوش سر سیاه می کند
کمک فراوانی به درمان جوش سر سیاه می کند

بنتونیت چربی ها و ناخالصی های درون منافذ پوست را به خوبی جذب می کند. استفاده از این ماسک پوست را در مواد معدنی غوطه ور کرده و در جوش های سر سیاه را از بین می برد.

روش تهیه ماسک خاک رس برای درمان جوش سر سیاه

برای تهیه این نوع ماسک، ۱ قاشق غذا خوری خاک رس قهوه ای را با مقداری آب یا سرکه سیب ترکیب کنید تا خمیری سفت حاصل شود. سپس با نوک انگشتان تمیز لایه ای نازک از این خمیر را روی صورت قرار دهید. پس از ۱۰ تا ۲۵ دقیقه صورت را با آب ولرم شستشو داده و سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

برای رفع تیرگی زیربغل بسیار موثر است

خاک رس قهوه ای که گل سرشوی نیز نامیده می شود، یک خاک رس طبیعی است که آلودگی های پوست را به خوبی جذب می کند. استفاده از این خاک موجب باز شدن منافذ بسته شده، سلول های مرده پوست را از بین برده و موجب رفع تیرگی زیر بغل می شود.

روش تهیه ماسک خاک رس برای درمان تیرگی زیربغل

برای تهیه این نوع ماسک ۲ قاشق غذا خوری خاک رس را با ۱ قاشق چای خوری آب لیمو و مقداری آب مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. خمیر حاصل را روی زیر بغل خود بگذارید و پس از ۱۰ دقیقه بشویید. توصیه می شود این کار ۲ بار در هفته تکرار شود.

به درمان جوش سرسفید بینی کمک فراوانی می کند

ترکیب خاک رس به همراه نعناع و تهیه ماسک اثر فوق العاده ای در درمان جوش های سر سفید روی بینی دارد.

روش تهیه ماسک خاک رس برای درمان جوش سرسفید  

 

روش تهیه ماسک خاک رس برای درمان جوش سرسفید
روش تهیه ماسک خاک رس برای درمان جوش سرسفید

در این روش توصیه می شود ۲ قاشق چای خوری خاک رس را با ۱ قاشق برگ خشک شده نعناع و مقداری آب ترکیب کرده و مخلوط حاصل را روی صورت و گردن بمالید. پس از ۱۵ دقیقه گردن و صورت را با آب سرد شستشو دهید.

به درمان عرق سوز شدن صورت و گردن کمک فراوانی می کند

خاک رس با دفع سموم بدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در کاهش التهاب موثر است. برای تسکین دادن پوست تحریک شده صورت و گردن در اثر عرق سوز شدن، توصیه می شود از خاک رس بنتونیت استفاده شود.

روش تهیه ماسک خاک رس برای درمان عرق سوز شدن صورت و گردن

برای تهیه این ماسک مقداری خاک رس بنتونیت را به صورت موضعی و به طور مستقیم روی قسمت های آلوده پوست استعمال کنید. پس از گذشت ۲ ساعت قسمت های عرق سوز شده را با آب بشویید.

در لایه برداری پوست بسیار موثر است

یکی از درمان های خانگی برای حذف سلول های مرده ی پوست از صورت و بدن، استفاده از ماسک خاک رس است. این ماسک پوست را در زمان کوتاهی تمیز و روشن می کند. خاک رس به دلیل داشتن اثرات لایه برداری شگفت انگیز، به راحتی و به طور عمقی جذب پوست می شود.

ماسک خاک رس برای از بین بردن سلول های مرده ی پوست، چربی و آلودگی بسیار موثر است. اگر به طور مرتب از ماسک خاک رس استفاده کنید، می توانید پوستی نرم، تمیز و جوان داشته باشید.

روش تهیه ماسک خاک رس برای لایه برداری پوست

 

روش تهیه ماسک خاک رس برای لایه برداری پوست
روش تهیه ماسک خاک رس برای لایه برداری پوست

در تهیه این نوع ماسک، ۱ قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت را با ۲ قاشق غذاخوری آب، ۱ قاشق غذاخوری بلغور جوی دو سر و ۴ قطره روغن معطر درخت چای ترکیب کنید تا خمیر حاصل شود. پس از قرار دادن این ماسک روی صورت، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس صورت را با آب ولرم شستشو دهید.

در استفاده از ماسک خاک رس رعایت چه نکاتی الزامی است؟

توصیه می شود هنگام استفاده از این ماسک نکات زیر مورد توجه قرار گیرد.

  • ماسک خاک رس روی صورت لایه ای ضخیم ایجاد می کند که باید تا خشک شدن آن صبر کرد. از این رو بهتراست تا حد امکان از حرکت عضلات صورت و صحبت کردن اجتناب کنید تا از ایجاد خطوط ناخواسته روی پوست جلوگیری شود.
  • همان طور که گفته شد این ماسک لایه برداری قوی است و چربی پوست را جذب می کند. بنابراین، اگر پوست خشک و حساس دارید بهتر است حداکثر ماهی یک یا دو بار از این ماسک استفاده کنید. توصیه می شود بعد از شستشوی ماسک، از یک آبرسان مناسب استفاده شود.
  • اگر فقط بخشی از صورت آکنه دارد، نیازی نیست برای از بین بردن آکنه ها ماسک را روی تمام صورت بگذارید. بهتر است فقط بخش های آکنه ای صورت با ماسک پوشانده شود.
  • برای تهیه ماسک از ظروف غیر فلزی استفاده کنید. زیرا ظروف فلزی سبب کاهش تاثیر ماسک می شود.

سخن آخر

ماسک خاک رس یکی از محصولات طبیعی پاکسازی پوست است که دارای مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، سیلیکا و روی است. به این ترتیب، موجب تحریک گردش خون، از بین بردن سموم پوستی و تصفیه بافت پوست می شود. این ماسک علاوه بر تقویت و استحکام سازی بافت پوست، در از بین بردن لکه های پوستی نیز بسیار موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا