Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

مترونیدازول در دسته ای از داروها به نام ضد میکروبی نیترویمیدازول قرار دارد. با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است. برای درمان عفونت های باکتریایی واژن، معده، کبد، پوست، مفاصل، مغز و نخاع، ریه ها، قلب یا جریان خون استفاده می شود.

مترونیدازول همچنین برای درمان تریکومونیازیس، یک بیماری مقاربتی که توسط یک انگل ایجاد می شود، استفاده می شود. معمولا هر دو شریک جنسی به طور همزمان درمان می شوند، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند. از مترونیدازول برای درمان هر بیماری که توسط پزشکتان بررسی نشده است استفاده نکنید.

آنتی بیوتیک ها برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نیستند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست، خطر ابتلا به عفونتی را که بعدا در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی مقاومت می‌کند، افزایش می‌دهد.

کپسول ها و قرص های مترونیدازول برای درمان عفونت های دستگاه تناسلی، دستگاه گوارش، پوست، قلب، استخوان، مفاصل، ریه، خون، سیستم عصبی و سایر نواحی بدن استفاده می شود. از کپسول ها و قرص های مترونیدازول برای درمان بیماری های مقاربتی استفاده می شود. قرص مترونیدازول طولانی رهش (طولانی اثر) برای درمان واژینوز باکتریایی (عفونتی که توسط انواع خاصی از باکتری های مضر در واژن ایجاد می شود) در زنان استفاده می شود.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد استامینوفن، دگزامتازون، سیتالوپرام، اس سیتالوپرام، فلوکستین، سرم شستشو کلرید سدیم، فاموتیدین و ستیریزین مقالات خوبی منتشر شده است. در این مقاله شما را با داروی مترونیدازول آشنا میکنیم.

قرص مترونیدازول ۲۵۰ برای چیست

مترونیدازول ۲۵۰ یک آنتی بیوتیک است. برای درمان عفونت های پوستی، روزاسه و عفونت های دهان (از جمله لثه های عفونی و آبسه های دندانی)، واژینوز باکتریایی و بیماری التهابی لگن استفاده می شود.

همچنین برای درمان نیش حشرات آلوده، زخم های پوستی، زخم بستر و زخم ها و درمان و پیشگیری از عفونت های باکتریایی و انگلی استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص، ژل، کرم، شربت یا شیاف (دارویی است که به آرامی به داخل مقعد فشار می دهید) وجود دارد. این دارو به صورت تزریقی اما معمولا فقط در بیمارستان انجام می شود.

قرص‌های خوراکی مترونیدازول به‌عنوان داروهای ژنریک در دسترس هستند. نام های تجاری: انتشار فوری، انتشار طولانی.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

اشکال دوز مصرفی مترونیدازول

مترونیدازول به اشکال مختلفی وجود دارد. شامل قرص خوراکی، کپسول خوراکی، کرم، ژل و لوسیونی است که روی پوست خود می‌مالید و ژل واژینال است. همچنین به عنوان یک داروی تزریقی ارائه شده توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارائه می شود. قرص خوراکی مترونیدازول برای درمان عفونت های ناشی از باکتری یا انگل استفاده می شود.

اشکال مصرفی قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول با رهش فوری و قرص طولانی رهش داروهای تجویزی هستند. هر دو از راه دهان مصرف می شوند. این قرص‌ها با نام تجاری انتشار فوری، انتشار طولانی در دسترس هستند.

داروهای با رهش فوری بلافاصله در بدن آزاد می شوند. داروهای با رهش طولانی مدت به آرامی در بدن آزاد می شوند.

هر دو قرص رهش فوری و طولانی رهش به عنوان داروهای ژنریک در دسترس هستند. داروهای ژنریک قیمت کمتری دارند. در برخی موارد، آنها ممکن است در تمام اشکال به عنوان داروی نام تجاری موجود نباشند.

مترونیدازول برای دندان

از این دارو برای رفع مشکلات دندانی و از بین بردن عفونت باکتریایی دندان استفاده میشود.

کاربرد مترونیدازول

قرص خوراکی مترونیدازول رهش فوری برای درمان عفونت های باکتری ها یا انگل استفاده می شود. اینها شامل عفونت هایی است که در دستگاه گوارش یا دستگاه تناسلی مانند آمیبیازیس و تریکومونیازیس رخ می دهد. قرص خوراکی طولانی رهش مترونیدازول برای عفونت های واژن استفاده می شود.

مترونیدازول ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را با سایر داروها مصرف کنید. قرص مترونیدازول برای درمان واژینوز باکتریایی در زنان استفاده می شود.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

مکانیسم مترونیدازول

مترونیدازول متعلق به دسته ای از داروها به نام ضد میکروبی نیترویمیدازول است. ضد میکروب ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت ها استفاده می شوند. ضد میکروبی های نیترویمیدازول عفونت های ناشی از باکتری ها و سایر موجودات به نام تک یاخته را درمان می کنند. قرص مترونیدازول با از بین بردن باکتری یا ارگانیسم دیگری که باعث عفونت می شود، عمل می کند. باعث درمان عفونت می شود.

زمان مصرف مترونیدازول

مترونیدازول به صورت قرص، قرص طولانی رهش و به صورت کپسول خوراکی عرضه می شود. کپسول ‌ها و قرص‌های مترونیدازول معمولا به صورت یک ‌بار مصرف (یا به دو نوبت در یک روز تقسیم می‌شوند) یا دو تا چهار بار در روز برای حداکثر ۱۰ روز یا بیشتر مصرف می‌شوند. قرص های طولانی رهش مترونیدازول معمولا یک بار در روز حداقل ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا به مدت ۷ روز مصرف می شوند.

دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. مترونیدازول را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

قرص های طولانی مدت را به طور کامل ببلعید. آنها را شکافته، نجوید یا خرد نکنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع نکنید. اگر مصرف این دارو را خیلی زود قطع کنید یا دوزهای مصرفی را حذف کنید، ممکن است عفونت شما به طور کامل درمان نشود و باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند.

مدت مصرف مترونیدازول

بسیار مهم است که مصرف مترونیدازول را تا زمانی که پزشک شما تجویز کرده است ادامه دهید. مصرف این دارو را تا پایان دوره ادامه دهید، حتی اگر احساس بهتری دارید. اگر درمان خود را به موقع متوقف کنید، عفونت ممکن است عود کند.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

هشدار در مصرف مترونیدازول

تشنج و سایر ناهنجاری های سیستم عصبی در بیماران تحت درمان با مترونیدازول گزارش شده است. در صورت مشاهده هر گونه علائم عصبی مانند تشنج، سردرد، تغییرات بینایی، ضعف، بی حسی یا گزگز، باید فورا مصرف این دارو را متوقف کنید. این دارو عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نمی کند.

در مطالعات حیوانی این دارو باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان ها یا تومورها می شود. مشخص نیست که آیا این اثرات در افرادی که از این دارو استفاده می کنند رخ می دهد یا خیر.

اقدامات قبل از مصرف مترونیدازول

اگر به مترونیدازول، سکنیدازول یا تینیدازول حساسیت دارید یا اگر به موارد زیر حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید:

شما در ۳ روز گذشته غذاها یا داروهای حاوی پروپیلن گلیکول مصرف کرده اید.

شما در ۱۴ روز گذشته دی سولفیرام (آنتابوس) مصرف کرده اید.

ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. از مترونیدازول برای درمان تریکومونیازیس در سه ماهه اول بارداری استفاده نکنید.

تمام موارد استفاده از مترونیدازول برای درمان کودکان و نوجوانان تایید نشده است. مترونیدازول برای درمان عفونت های واژن در دخترانی که دوره قاعدگی شروع نشده است، تایید نشده است.

برای اطمینان از اینکه می‌توانید با خیال راحت این دارو را مصرف کنید، اگر تا به حال داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی (یا اگر تحت دیالیز هستید)
  • اختلال ریتم قلب
  • یک بیماری معده یا روده مانند بیماری کرون
  • اختلال سلول های خونی مانند کم خونی (کمبود گلبول های قرمز) یا تعداد گلبول های سفید خون کم.
  • عفونت قارچی در هر نقطه از بدن
  • یک اختلال عصبی

مترونیدازول در مطالعات حیوانی باعث ایجاد سرطان شده است. با این حال، مشخص نیست که آیا این در انسان رخ می دهد یا خیر. از پزشک خود در مورد خطر خود بپرسید.

تا ۲۴ ساعت پس از مصرف مترونیدازول نباید شیر دهید. اگر در این مدت از پمپ سینه استفاده می کنید، شیر را دور بریزید و به نوزاد خود ندهید.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

طریقه مصرف قرص مترونیدازول ۵۰۰

مترونیدازول ۵۰۰ را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های نسخه را دنبال کنید. مترونیدازول خوراکی به صورت خوراکی مصرف می شود. تزریق به صورت وریدی انجام می شود. اگر نتوانید دارو را از طریق دهان مصرف کنید، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما تزریق می کند. سوسپانسیون خوراکی (مایع) را تکان دهید. دوز را با دستگاه اندازه گیری ارائه شده (نه قاشق آشپزخانه) اندازه گیری کنید.

قرص طولانی رهش را به طور کامل قورت دهید و آن را له نکنید، نجوید یا نشکنید. اگر در حال درمان عفونت واژن هستید، ممکن است شریک جنسی شما نیز نیاز به مصرف مترونیدازول داشته باشد تا مجددا دچار عفونت نشوید.

مترونیدازول معمولا تا ۱۰ روز متوالی تجویز می شود. ممکن است لازم باشد این دوز را چندین هفته بعد تکرار کنید. حتی اگر علائم شما به سرعت بهبود یافت، به استفاده از این دارو ادامه دهید. نادیده گرفتن دوز می تواند عفونت شما را در برابر دارو مقاوم کند. این دارو عفونت ویروسی (آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی) را درمان نمی کند.

مترونیدازول عفونت قارچی واژن را درمان نمی کند. حتی ممکن است یک عفونت قارچی جدید واژن ایجاد شود که ممکن است نیاز به درمان با داروهای ضد قارچ داشته باشد. اگر در طول یا بعد از درمان با این دارو علائمی مانند خارش یا ترشح داشتید به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائم مشابه شما را داشته باشد. این دارو می تواند بر نتایج برخی از آزمایشات پزشکی تاثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را درمان می کند بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

دوز مصرفی مترونیدازول

دوز، شکل دارویی و تعداد دفعات مصرف وابسته به موارد زیر است:

  • سن شما
  • وضعیت تحت درمان
  • شدت وضعیت شما
  • سایر شرایط پزشکی که دارید
  • نحوه واکنش شما به اولین دوز
  • برای عفونت های باکتریایی و تک یاخته ای

ژنریک: مترونیدازول

شکل: قرص خوراکی با رهش فوری

۲۵۰ میلی گرم، ۵۰۰ میلی گرم

مقدار مصرف در سنین ۱۸ تا ۶۴ سال

دوز و طول درمان شما به نوع عفونت شما بستگی دارد.

عفونت های باکتریایی

دوز معمولی: ۵۰۰ میلی گرم چهار بار در روز به مدت ۷ تا ۱۰ روز. برخی از عفونت ها نیاز به درمان طولانی تری دارد.

حداکثر دوز: ۴ گرم در روز.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

عفونت های آمیب

دوز معمولی: ۵۰۰ میلی گرم یا ۷۵۰ میلی گرم سه بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ روز.

تریکومونیازیس

دوز معمولی: یا ۲ گرم (گرم) به عنوان یک دوز واحد یا دو دوز منقسم ۱ گرم در هر روز، یا ۲۵۰ میلی گرم سه بار در روز به مدت ۷ روز.

دوز کودک (سنین ۰ تا ۱۷ سال)

برای واژینوز باکتریایی

ژنریک: مترونیدازول

شکل: قرص خوراکی طولانی رهش

نقاط قوت: ۷۵۰ میلی گرم

مقدار مصرف در سنین ۱۸ تا ۶۴ سال

دوز معمولی: ۷۵۰ میلی گرم در روز به مدت ۷ روز.

ممکن است پزشک شما را با دوز کمتر یا برنامه دارویی متفاوت شروع کند. مانع از تجمع دارو در بدن میشود.

نحوه مصرف قرص، شربت و شیاف مترونیدازول

قرص مترونیدازول، مایع و شیاف برای تعدادی از عفونت ها از جمله بیماری التهابی لگن تجویز می شود. فرمی که پزشک شما تجویز می کند، دوز و مدت زمانی که باید دارو را مصرف کنید به نوع عفونت و میزان جدی بودن آن بستگی دارد.

برخی از عفونت ها را می توان با یک دوز درمان کرد. در حالی که برخی دیگر ممکن است به یک دوره ۲ هفته ای نیاز داشته باشند. دوزهای کودکان کمتر است و به سن یا وزن کودک شما بستگی دارد. دستورالعمل های پزشک یا داروساز خود را دنبال کنید. قرص مترونیدازول را باید بعد از خوردن مقداری غذا به طور کامل با یک نوشیدنی آب بلعید.

مایع مترونیدازول نیازی به مصرف بعد از غذا ندارد. این دارو همراه با یک سرنگ یا قاشق پلاستیکی به شما کمک می کند تا دوز مناسب را اندازه گیری کنید. اگر ندارید، از داروساز خود بخواهید که آن را به شما بدهد. از قاشق چایخوری آشپزخانه استفاده نکنید زیرا مقدار مناسبی دارو را دریافت نمیکنید.

اگر در بلعیدن داروها مشکل دارید، پزشک ممکن است شیاف مترونیدازول را تجویز کند. شیاف مترونیدازول معمولا ۳ بار در روز استفاده می شود. دستورالعمل هایی را که در بسته بندی داروی شما آمده است دنبال کنید. اگر داروی خود را ۳ بار در روز مصرف می کنید، این می تواند اول صبح، اواسط بعد از ظهر و قبل از خواب باشد.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

نحوه مصرف کرم یا ژل مترونیدازول

هنگامی که کرم یا ژل مترونیدازول برای روزاسه تجویز می شود. معمولا دو بار در روز به مدت حدود ۲ ماه از آن استفاده می کنید. درمان گاهی اوقات طولانی تر می شود. دستورالعمل های پزشک یا داروساز خود را دنبال کنید.

اگر از کرم یا ژل برای عفونت پوستی یا زخم یا زخم های عفونی استفاده می کنید. معمولا یک یا دو بار در روز آن را استفاده کنید. دستورات پزشک یا داروساز خود را دنبال کنید و درمان را تا بهبودی ادامه دهید.

یک لایه نازک از کرم یا ژل را روی ناحیه ای که در حال درمان هستید قرار دهید و آن را به آرامی بمالید. سعی کنید از وارد شدن آن به چشم خود جلوگیری کنید، زیرا ممکن است باعث گزش شود. اگر مقداری از آن وارد چشمتان شد، بلافاصله آن را با آب سرد بشویید.

استفاده از کرم یا ژل مترونیدازول تا زمانی که پزشک شما تجویز کرده است بسیار مهم است. مصرف این دارو را تا پایان دوره ادامه دهید. حتی اگر احساس بهتری دارید. اگر درمان خود را به موقع متوقف کنید، عفونت ممکن است عود کند.

نحوه مصرف ژل واژینال مترونیدازول

برای درمان واژینوز باکتریایی، از یک اپلیکاتور برای قرار دادن ژل مترونیدازول در واژن خود استفاده می کنید. دوز معمول ۱ اپلیکاتور پر است، هر شب به مدت ۵ شب. توصیه می شود در زمان پریود از ژل استفاده نکنید.

دستورالعمل هایی را که همراه با دارو در بسته بندی آمده است دنبال کنید. این ها به شما می گویند که چگونه اپلیکاتور را با ژل پر کنید و آن را داخل واژن خود قرار دهید.

هنگام استفاده از ژل واژینال رابطه جنسی نداشته باشید. استفاده از ژل واژینال مترونیدازول تا زمانی که پزشک شما تجویز کرده است بسیار مهم است.

هنگام مصرف مترونیدازول از چه چیزهایی باید اجتناب کرد

در حین مصرف مترونیدازول و تا ۳ روز پس از آخرین دوز مصرفی: از مصرف غذاها، داروها یا سایر محصولات حاوی پروپیلن گلیکول خودداری کنید. ممکن است عوارض ناخوشایندی مانند سردرد، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و گرمی یا سوزن سوزن شدن زیر پوست داشته باشید.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

عوارض جانبی مترونیدازول

اگر علائم واکنش آلرژیک به مترونیدازول (کهیر، خارش، گرما یا سوزن سوزن شدن، تب، درد مفاصل، خشکی دهان، خشکی واژن، گرفتگی بینی، دشواری تنفس، تورم در صورت یا گلو) یا یک تورم شدید به مترونیدازول دارید، کمک فوری پزشکی کنید.

اگر موارد زیر را دارید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائم جدید یا بدتر شدن عفونت
  • ادرار دردناک یا دشوار
  • گیجی
  • احساس سبکی سر (مثل اینکه ممکن است بیهوش شوید)
  • خارش یا ترشح واژن
  • تاول یا زخم در دهان، لثه قرمز یا متورم، مشکل در بلع

در صورت بروز عوارض جانبی عصبی (احتمالا در هنگام مصرف طولانی مدت مترونیدازول رخ می دهد) مصرف دارو را قطع کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد سوزش در دست ها یا پاها
  • مشکلات بینایی، درد پشت چشم، دیدن جرقه های نور
  • ضعف عضلانی، مشکلات در گفتار یا هماهنگی
  • مشکل در صحبت کردن یا درک آنچه به شما گفته می شود
  • تشنج
  • تب، سفتی گردن و افزایش حساسیت به نور

مترونیدازول می تواند باعث مشکلات کبدی تهدید کننده زندگی در افراد مبتلا به سندرم کوکاین شود. در صورت داشتن این عارضه، مصرف این دارو را قطع کنید. در صورت داشتن علائم نارسایی کبدی، حالت تهوع، درد معده (سمت راست بالا)، ادرار تیره، مدفوع خاک رس، یا یرقان (زردی پوست یا چشم ها) با پزشک خود تماس بگیرید). عوارض جانبی در افراد مسن شدیدتر است.

عوارض جانبی شایع مترونیدازول

عوارض جانبی شایع Metronidazole ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی، مشکل خواب، احساس تحریک پذیری
  • سردرد، سرگیجه، ضعف
  • حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، درد معده
  • اسهال، یبوست
  • طعم فلزی ناخوشایند
  • بثورات، خارش
  • خارش یا ترشح واژن، درد در حین رابطه جنسی
  • زخم های دهان
  • زبان متورم، قرمز
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

عوارض جانبی رایج تر مترونیدازول

عوارض جانبی رایج‌تری که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • سوزش سردل
  • گرفتگی در ناحیه معده شما
  • یبوست
  • طعم فلزی

اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آنها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی مترونیدازول

اگر عوارض جانبی جدی دارید با پزشک تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

اثرات سیستم عصبی، از جمله تشنج و آنسفالوپاتی (عملکرد غیر طبیعی مغز). علائم شامل موارد زیر است:

  • تشنج (حرکات ناگهانی ناشی از سفت شدن عضلات شما)
  • سرگیجه
  • سردرد
  • گیجی
  • آتاکسی (از دست دادن کنترل حرکات بدن)

عوارض جانبی برای مردان در مقایسه با زنان

عوارض جانبی مترونیدازول برای مردان و زنان مشابه است. تنها تفاوت واقعی در عوارض جانبی بر زنان تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، مترونیدازول خطر ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش می دهد، که اغلب در زنان رخ می دهد. همچنین مترونیدازول می تواند باعث تحریک و ترشح واژن شود.

تداخل مترونیدازول با سایر داروها

قرص خوراکی مترونیدازول می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید، تداخل داشته باشد. تداخل یعنی یک دارو عملکرد دارو را تغییر داده است. می تواند مضر بوده و یا از عملکرد موثر دارو جلوگیری شود.

برای جلوگیری از تداخل، پزشک تمام داروهای شما را با کنترل کند. نمونه هایی از داروهایی که می توانند با Metronidazole تداخل ایجاد کنند در زیر فهرست شده اند.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

داروهایی که نباید با مترونیدازول مصرف کنید

دی سولفیرام: دی سولفیرام با مترونیدازول مصرف نشود. زیرا اثرات خطرناکی دارد. استفاده از آن با Metronidazole می تواند باعث واکنش های روان پریشی شود. علائم شامل موارد زیر است:

  • گیجی
  • توهمات (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند)
  • هذیان (باور کردن چیزهایی که واقعی نیستند)

اگر در دو هفته گذشته دی سولفیرام مصرف کرده اید از مترونیدازول استفاده نکنید.

تداخل سبب افزایش عوارض جانبی میشود

مصرف مترونیدازول با برخی داروها خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. این به این دلیل است که مقدار هر دو دارو ممکن است در بدن شما افزایش یابد. مثالها عبارتند از:

لیتیوم: افزایش عوارض جانبی مربوط به افزایش سطح لیتیوم است. در صورت مصرف همزمان این داروها، پزشک باید سطح لیتیوم شما را کنترل کند.

وارفارین: عوارض جانبی داروها شامل افزایش خونریزی است.

بوسولفان: در صورت امکان، باید از مصرف بوسولفان با مترونیدازول خودداری کنید. اگر این داروها را با هم مصرف کنید. پزشک ممکن است مقدار بوسولفان را در بدنتان بیشتر بررسی کند.

سایمتیدین: مصرف سایمتیدین با Metronidazole ممکن است باعث افزایش سطح مترونیدازول در بدن و افزایش عوارض جانبی شود.

فنی توئین یا فنوباربیتال: مصرف یکی از این داروها با مترونیدازول ممکن است باعث کاهش سطح مترونیدازول در بدن شما شود. می تواند از درمان عفونت شما با مترونیدازول جلوگیری کند.

هشدار در مصرف مترونیدازول

قرص ها و کپسول های خوراکی مترونیدازول دارای هشدار جعبه سیاه هستند. این جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو است. هشدار جعبه سیاه نشان دهنده اثرات دارویی است که ممکن است خطرناک باشد.

سرطان در برخی از حیوانات در طول آزمایش با Metronidazole یافت شد. ممکن است خطر مشابهی در انسان وجود داشته باشد. به دلیل این خطر، مترونیدازول فقط باید برای درمان شرایطی که توسط FDA تایید شده استفاده شود.

برای کاهش بروز باکتری‌های مقاوم به دارو، مترونیدازول فقط باید برای درمان یا پیشگیری از عفونت‌هایی استفاده شود که ثابت شده یا قویا مشکوک به ایجاد باکتری هستند.

قرص های خوراکی Metronidazole ممکن است باعث ایجاد برخی بیماری های جدی شود که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد. این شرایط عبارتند از:

  • انسفالوپاتی (عملکرد غیر طبیعی مغز)
  • مننژیت (التهاب در مغز)
  • تشنج
  • نوروپاتی محیطی (آسیب عصبی در دست و پا)
  • در صورت داشتن علائمی مانند:
  • از دست دادن حافظه
  • مشکل در تمرکز
  • تب
  • گرفتگی گردن
  • درد یا بی حسی در دست یا پا
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

آلرژی

مترونیدازول می تواند یک واکنش آلرژیک شدید یا حساسیت مفرط ایجاد کند. علائم موارد زیر است:

  • کهیر (تورم خارش دار)
  • جوش قرمز
  • لایه برداری یا کندن پوست شما
  • خس خس سینه
  • تب
  • لرز

اگر واکنش آلرژیک دارید، با پزشک تماس بگیرید. اگر واکنش آلرژیک داشتید. این دارو مصرف نشود. در برخی موارد، مصرف مجدد آن می تواند منجر به مرگ شود.

هشدار برای گروه های خاص

افراد مبتلا به بیماری کبد: کبد پردازش دارو را انجام میدهد. اگر بیماری شدید کبدی دارید، کبد شما ممکن است این دارو را کندتر پردازش کند. مقدار دارو را در بدن افزایش یابد. خطر عوارض جانبی زیاد شود. پزشک ممکن است دوز مترونیدازول شما را کاهش دهد یا اینکه شما آن را کمتر مصرف کنید.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی: کلیه های شما به پاکسازی این دارو از بدن شما کمک می کنند. اگر بیماری کلیوی شدید دارید. ممکن است کلیه های شما این دارو را کندتر پردازش کنند. مقدار دارو را در بدن افزایش یابد. خطر عوارض جانبی زیاد شود. پزشک ممکن است دوز مترونیدازول شما را کاهش دهد یا اینکه شما آن را کمتر مصرف کنید.

برای زنان باردار: مترونیدازول یک داروی حاملگی دسته B است. یعنی دو چیز:

مطالعات این دارو در حیوانات باردار خطری را برای جنین نشان نداده است. مطالعات کافی بر روی زنان باردار انجام نشده است تا نشان دهد که آیا دارو خطرناک است یا خیر.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری را در آینده دارید با پزشک صحبت کنید. Metronidazole نباید سه ماهه اول بارداری استفاده شود. برای سه ماهه دوم و سوم، این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه دارو خطر احتمالی را توجیه کند.

برای زنان شیرده: مترونیدازول ممکن است وارد شیر مادر شود و در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود. عوارض جانبی ایجاد کند. با پزشک صحبت کنید. ممکن است شیردهی یا مصرف دارو متوقف شود.

برای سالمندان: کلیه ها و کبد سالمند ضعیف شده است. دارو را کندتر پردازش خواهد کرد. در نتیجه مقدار زیادی دارو مدت طولانی در بدن می ماند. خطر عوارض جانبی افزایش می یابد.

قطع مصرف مترونیدازول

Metronidazole برای کوتاه مدت تجویز می شود. اگر آنها را طبق دستور مصرف نکنید، خطراتی را به همراه دارند. اگر مصرف دارو ناگهان قطع شود یا اصلا مصرف نشود. عفونت بهبود نیافته و بدتر خواهد شد.

مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن
مترونیدازول: کاربرد و عوارض مصرف آن

فراموشی دوز مترونیدازول

اگر مصرف دوز را فراموش کردید داروی به خوبی کار نمیکند. برای اینکه دارو خوب اثر کند. باید مقدار مشخصی ازش در بدن باشد.

اگر یک دوز را فراموش کردید فوری تا بیاد آوردید مصرف کنید. هرگز دو دوز در یک نوبت مصرف نشود. زیرا عوارض جانبی خطرناک ایجاد میشود.

مصرف بیش از حد مترونیدازول

اگر بیش از حد دارو مصرف شود سطوح زیادی از دارو در بدن دارید. علائم مصرف بیش از سبب افزایش عوارض جانبی است، مانند:

  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • سوزش سردل
  • گرفتگی در ناحیه معده شما
  • یبوست
  • طعم فلزی

اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

تشخیص تاثیر مترونیدازول

چگونه تشخیص دهیم که دارو موثر است: علائم عفونت شما باید بهبود یابد.

ملاحظات مهم برای مصرف مترونیدازول

می توانید قرص های فوری رهش را با یا بدون غذا مصرف کنید. مصرف آنها با غذا ممکن است به کاهش ناراحتی معده کمک کند.

قرص های طولانی رهش را با غذا مصرف نکنید. شما باید آنها را حداقل ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

می توانید قرص های آزادسازی فوری را برش دهید یا خرد کنید. با این حال، قرص های با رهش طولانی را برش ندهید یا خرد نکنید.

Metronidazole را در زمان توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.

جایگزین قرص مترونیدازول

داروهای دیگری برای درمان بیماری وجود دارد. برخی برای شما مناسب تر است. با پزشک در مورد سایر داروها صحبت کنید. اخیرا فورازولیدون بهترین جایگزین مترونیدازول است.

مترونیدازول برای کرونا

باتوجه به اینکه این دارو برای درمان عفونت باکتریایی استفاده میشود. شاید برای کاهش علائم کرونا و پیشگیری از کرونا موثر باشد.

محل نگهداری مترونیدازول

این دارو را در دمای کمتر از ۸۶ درجه فارنهایت (۳۰ درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. آن را دور از نور نگه دارید. این دارو را در حمام نگهداری نکنید. هنگام سفر داروی خود را همراه داشته باشید. هنگام پرواز آن را در کیف دستی بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا