Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص سفکسیم (Cefixime) چه کاربردی دارد و عوارض جانبی آن چیست؟

قرص سفکسیم یک سفالوسپورین نسل سوم است. برای درمان عفونت های باکتریایی گرم منفی و گرم مثبت حساس استفاده می شود. قرص سفکسیم برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری ها مانند برونشیت (عفونت لوله های راه هوایی منتهی به ریه ها)، سوزاک (بیماری مقاربتی) و عفونت گوش، گلو، لوزه ها و مجاری ادراری استفاده می شود.

آنتی بیوتیک هایی مانند قرص سفکسیم برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نیستند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست. خطر ابتلا به عفونتی را که بعدا در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی مقاومت می‌کند، افزایش می‌دهد.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد دگزامتازون، ایبوپروفن، استامینوفن، سیتریزین، رانیتیدین، فاموتیدین، آسپرین و متفورمین مقالات خوبی منتشر شده است. در این مقاله راجع به قرص سفکسیم اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار میدهیم.

قرص سفکسیم ۴۰۰ برای چیست

قرص سفکسیم ۴۰۰ به عنوان آنتی بیوتیک سفالوسپورین شناخته می شود. برای طیف گسترده ای از عفونت باکتریایی تجویز می شود. با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. فقط عفونت باکتری را درمان می کند. برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) کارایی ندارد. استفاده از هر آنتی بیوتیکی در مواقعی که نیازی به آن نیست، می تواند باعث شود که برای عفونت های بعدی کارایی نداشته باشد.

قرص سفکسیم چیست

قرص سفکسیم، یک آنتی بیوتیک، یک سفالوسپورین نسل سوم مانند سفتریاکسون و سفوتاکسیم است. با از بین بردن باکتری ها فعالیت می کند. قرص سفکسیم در حضور آنزیم های بتالاکتاماز بسیار پایدار است. در نتیجه، بسیاری از ارگانیسم های مقاوم به پنی سیلین ها و برخی سفالوسپورین ها به دلیل وجود بتالاکتامازها، ممکن است به قرص سفکسیم حساس باشند. اثر ضد باکتریایی قرص سفکسیم ناشی از مهار سنتز موکوپپتید در دیواره سلولی باکتری است.

"<yoastmark

قرص سفکسیم برای چیست

قرص سفکسیم یک آنتی بیوتیک سفالوسپورین (SEF با اسپور کم) است. با مبارزه با باکتری های بدن شما کار می کند. قرص سفکسیم برای درمان انواع مختلف عفونت های ناشی از باکتری استفاده می شود. قرص سفکسیم همچنین ممکن است برای اهدافی استفاده شود که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است. FDA قرص سفکسیم را در آوریل ۱۹۸۹ تایید کرد.

مکانیسم اثر قرص سفکسیم

قرص سفکسیم یک آنتی بیوتیک خوراکی نیمه مصنوعی (ساخته دست بشر) از خانواده آنتی بیوتیک های سفالوسپورین است. خانواده سفالوسپورین ها شامل سفالکسین (کفلکس)، سفاکلر (سکلور)، سفوروکسیم (زیناسف)، سفپودوکسیم (وانتین)، سفپروزیل (سفزیل) و بسیاری از اشکال تزریقی است. مانند سایر سفالوسپورین ها، قرص سفکسیم با جلوگیری از تشکیل دیواره های اطراف باکتری ها، از تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند.

دیواره‌ها برای محافظت از باکتری‌ها از محیط اطرافشان و نگه داشتن محتویات سلول باکتری در کنار هم ضروری هستند. اکثر باکتری ها بدون دیواره سلولی نمی توانند زنده بمانند. قرص سفکسیم در برابر طیف بسیار وسیعی از باکتری‌ها مانند استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک پنومونیه، استرپتوکوک پیوژنز (عامل گلودرد استرپتوکوکی)، هموفیلوس آنفولانزا، موراکسلا کاتارالیس، E.coli، کلبسیلا، پروتئوس‌ها، سالونوراس، و میرابیلا، کلبسیلا، پروتئوس‌ها، و نعش‌ها میرابیلا، فعال است.

مقدار مصرف قرص سفکسیم ۴۰۰ در بزرگسالان

در درمان عفونت‌هایی که توسط سویه‌های حساس میکروارگانیسم‌های تعیین‌شده مصرف می‌شوند: (۱) عفونت‌های بدون عارضه دستگاه ادراری ناشی از اشریشیا کلی و پروتئوس میرابیلیس، (۲) اوتیت میانی ناشی از هموفیلوس آنفولانزا (بتا-لاکتاماز مثبت و منفی)، (۳) فارنژیت و لوزه، (۴) برونشیت حاد و تشدید حاد برونشیت مزمن ناشی از استرپتوکوک پنومونیه و هموفیل، آنفولانزا (سویه‌های مثبت و منفی بتالاکتاماز)، (۵) سوزاک بدون عارضه (سرویکس/ مجرای ادرار) ناشی از نایسریا گونوره (سویه‌های تولیدکننده پنی‌سیلیناز و غیر پنی‌سیلیناز).

قرص سفکسیم همچنین گاهی اوقات برای درمان عفونت های سینوسی در بیماران آلرژیک به پنی سیلین، ذات الریه، شیگلا (عفونتی که باعث اسهال شدید)، سالمونلا (عفونتی که باعث اسهال شدید می شود) و تب حصبه (عفونتی جدی که در کشورهای در حال توسعه رایج است) استفاده می شود. با پزشک خود در مورد خطرات استفاده از این دارو برای بیماری خود صحبت کنید.

"<yoastmark

فارماکودینامیک قرص سفکسیم

قرص سفکسیم، یک آنتی بیوتیک، یک سفالوسپورین نسل سوم مانند سفتریاکسون و سفوتاکسیم است. قرص سفکسیم در حضور آنزیم های بتالاکتاماز بسیار پایدار است. در نتیجه، بسیاری از ارگانیسم های مقاوم به پنی سیلین ها و برخی سفالوسپورین ها به دلیل وجود بتالاکتامازها، ممکن است به قرص سفکسیم حساس باشند. اثر ضد باکتریایی قرص سفکسیم ناشی از مهار سنتز موکوپپتید در دیواره سلولی باکتری است.

مکانیسم عمل قرص سفکسیم

مانند تمام آنتی بیوتیک های بتالاکتام، قرص سفکسیم به پروتئین های خاص متصل شونده به پنی سیلین واقع در داخل دیواره سلولی باکتری متصل می شود و باعث مهار سومین و آخرین مرحله سنتز دیواره سلولی باکتری می شود. سپس لیز سلولی توسط آنزیم های اتولیتیک دیواره سلولی باکتریایی مانند اتولیزین ها انجام می شود. این امکان وجود دارد که قرص سفکسیم با یک مهارکننده اتولیزین تداخل داشته باشد.

جذب قرص سفکسیم

حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد به صورت خوراکی جذب می شود. چه با غذا یا بدون غذا تجویز شود. اما زمان رسیدن به حداکثر جذب تقریبا ۰.۸ ساعت با غذا افزایش می یابد.

متابولیسم قرص سفکسیم

متابولیسم اش کبدی است. تقریبا ۵۰ درصد از دوز جذب شده بدون تغییر در ۲۴ ساعت از طریق ادرار دفع می شود.

نیمه عمر قرص سفکسیم

۳-۴ ساعت (ممکن است تا ۹ ساعت باشد). در نارسایی شدید کلیه (۵ تا ۲۰ میلی لیتر در دقیقه کلیرانس کراتینین)، نیمه عمر به طور متوسط ​​به ۱۱.۵ ساعت افزایش یافت.

قرص سفکسیم ۴۰۰ هر چند ساعت

قرص سفکسیم ۴۰۰ را در مقادیر بزرگتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. شما ممکن است قرص سفکسیم را با یا بدون غذا مصرف کنید. قرص جویدنی قرص سفکسیم باید قبل از قورت دادن آن جویده شود.

درست قبل از اندازه گیری دوز، سوسپانسیون را به خوبی تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز ارائه شده یا با قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری دوز اندازه گیری کنید. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز ندارید، از داروساز خود بخواهید که آن را اندازه‌گیری کند.

این دارو می‌تواند نتایج غیرعادی با آزمایش‌های آزمایشگاهی خاص برای گلوکز در ادرار ایجاد کند. به هر پزشکی که شما را درمان می کند بگویید که از قرص سفکسیم استفاده می کنید.

از این دارو برای تمام مدت زمان تجویز شده استفاده کنید. نادیده گرفتن دوزها نیز ممکن است خطر ابتلا به عفونت های بیشتر مقاوم به آنتی بیوتیک ها را افزایش دهد. قرص سفکسیم عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نمی کند. می توانید مایع خوراکی را در یخچال نگهداری کنید. پس از ۱۴ روز هرگونه مایع استفاده نشده را دور بریزید.

"<yoastmark

قبل از استفاده از قرص سفکسیم

در تصمیم گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات مصرف دارو باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

آلرژی

اگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی دارید، مانند غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. برای محصولات بدون نسخه، برچسب یا ترکیبات دارو را به دقت بخوانید.

اطفال

مطالعات مناسبی که تا به امروز انجام شده است، مشکلات خاص کودکان را نشان نداده است که سودمندی قرص سفکسیم را در کودکان محدود کند. با این حال، ایمنی و اثربخشی در کودکان کمتر از ۶ ماه ثابت نشده است.

سالمندان

هیچ مشکل خاصی برای سالمندان تا به امروز ثبت نشده است.

زنان شیرده

هیچ مطالعه کافی در زنان برای تعیین خطر شیرخوار هنگام استفاده از این دارو در دوران شیردهی وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی، فواید بالقوه را در برابر خطرات احتمالی بسنجید.

نحوه استفاده از قرص سفکسیم

قرص سفکسیم به صورت قرص، قرص جویدنی، کپسول و سوسپانسیون برای مصرف خوراکی عرضه می شود. معمولا هر ۱۲ یا ۲۴ ساعت با غذا یا بدون غذا مصرف می شود. هنگامی که برای درمان سوزاک استفاده می شود ممکن است در یک دوز تجویز شود. قرص سفکسیم را هر روز در ساعات یکسان مصرف کنید. سفکسیم را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. قبل از هر بار مصرف سوسپانسیون را به خوبی تکان دهید تا دارو به طور یکنواخت مخلوط شود.

اگر قرص های جویدنی مصرف می کنید. این قرص ها را قبل از قورت دادن کاملا بجوید. قرص های جویدنی را به طور کامل قورت ندهید. اگر در جویدن مشکل دارید، می توانید آنها را قبل از قورت دادن له کنید.

سفکسیم دارای یک خط در وسط قرص است. اگر پزشک به شما گفت که نصف قرص مصرف کنید، آن را با احتیاط بر روی خط بشکنید. نصف قرص را طبق دستور مصرف کنید و نصف دیگر را برای نوبت بعدی ذخیره کنید.

محصولات مختلف سفکسیم به روش های مختلف توسط بدن جذب می شوند و نمی توانند جایگزین یکدیگر شوند. اگر نیاز به تغییر از یک محصول قرص سفکسیم به دیگری دارید، پزشک ممکن است نیاز به تنظیم دوز شما داشته باشد.

"<yoastmark

قطع مصرف قرص سفکسیم

در چند روز اول درمان با قرص سفکسیم باید احساس بهتری داشته باشید. حتی اگر احساس بهتری داشتید به مصرف قرص سفکسیم ادامه دهید. اگر مصرف سفکسیم را خیلی زود قطع کنید یا از دوزها صرفنظر کنید، ممکن است عفونت شما به طور کامل درمان نشود و باکتری ها به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند.

دوز بر اساس وضعیت و پاسخ به درمان تجویز میشود. در کودکان، دوز نیز بر اساس وزن است. برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در زمان های مساوی مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در زمان یکسانی مصرف کنید.

مصرف این دارو را تا پایان کامل مقدار تجویز شده ادامه دهید. حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو ممکن است به باکتری ها اجازه دهد به رشد خود ادامه دهند که ممکن است منجر به عود عفونت شود.

اقدامات احتیاطی قبل مصرف قرص سفکسیم

قبل از مصرف اگر به سفکسیم و سایر آنتی بیوتیک های سفالوسپورینی مانند سفاکلر، سفادروکسیل سفازولین، سفدینیر، سفدیرن، سفپیم (ماکسیپیم)، سفوتاکسیم، سفوتتان، سفوکسیتین (مفوکسین)، سفپودوکسیم پرولای، سفتازیدیم (فورتاز، تازیسف، در آویکاز)، سفتی بوتن (سداکس)، سفتریاکسون (روسفین)، سفوروکسیم (زیناسف)، یا سفالکسین (کفلکس)؛ آنتی بیوتیک های پنی سیلین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید به پزشک و داروساز خود بگویید.

حتما هر یک از موارد زیر را ذکر کنید: ضد انعقادها (رقیق‌کننده‌های خون) مانند وارفارین (کومادین، جانتوون)، و کاربامازپین (کارباترول، اپیتو، اکوترو، تگرتول، تریل). پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

اگر بیماری گوارشی به ویژه کولیت یا بیماری کلیوی یا کبدی دارید. به پزشک خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید. قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید. به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف قرص سفکسیم باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر به فنیل کتونوری دارید. باید بدانید که قرص های جویدنی قرص سفکسیم با آسپارتام شیرین شده است.

قرص سفکسیم ممکن است باعث شود واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) به خوبی کار نکنند. در حین استفاده از این دارو هیچ گونه ایمن سازی واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

قبل از جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را مطلع کنید. این دارو فقط در صورت نیاز واضح در دوران بارداری باید استفاده شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

"<yoastmark

اثرات جانبی قرص سفکسیم

ناراحتی/درد معده، اسهال، حالت تهوع، گاز، سردرد یا سرگیجه ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ادامه یافت یا بدتر شد. به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است. زیرا او تشخیص داده که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است.

در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر اما بسیار جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: درد شدید معده/شکم، تهوع/استفراغ مداوم، زردی چشم/پوست، ادرار تیره، خستگی غیرمعمول، علائم جدید عفونت (مانند گلودرد مداوم، تب)، کبودی/خونریزی آسان، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)، تغییرات ذهنی/خلقتی (مانند گیجی).

این دارو به ندرت باعث ایجاد بیماری شدید روده میشود. در صورت بروز اسهال که متوقف نمی شود، درد شکم یا معده/گرفتگی، خون/مخاط در مدفوع، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر این علائم را دارید از محصولات ضد اسهال یا مواد افیونی استفاده نکنید. زیرا ممکن است علائم را بدتر کنند.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی جدید واژن (عفونت قارچی دهان یا واژن) شود. در صورت لکه سفید در دهان، ترشحات غیرطبیعی واژن یا سایر علائم جدید به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک نادر است. با این حال، در صورت واکنش آلرژیک جدی، مانند: بثورات پوستی، خارش/تورم، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه شود.

عوارض جانبی قرص سفکسیم

قرص سفکسیم ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  • اسهال
  • دل درد
  • گاز
  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • استفراغ

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان فوری پزشکی قرار بگیرید:

  • مدفوع آبکی یا خونی، گرفتگی معده یا تب در طول درمان یا تا دو ماه یا بیشتر پس از قطع درمان
  • راش
  • خارش
  • کندوها
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • خس خس سینه
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب ها و چشم ها
  • بازگشت گلودرد، تب، لرز یا سایر علائم عفونت

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک، کمک فوری پزشکی دریافت کنید: کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.

در صورت داشتن موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی
  • زردی (زردی پوست یا چشم)
  • پوست رنگ پریده یا زرد، ادرار تیره رنگ، گیجی یا ضعف
  • تشنج

تعداد کم سلول های خون: ضعف یا احساس بد ناگهانی، تب، لرز، علائم شبیه آنفولانزا، لثه های متورم، زخم های دهان، زخم های پوستی، ضربان قلب سریع، پوست رنگ پریده، کبودی آسان، خونریزی غیر معمول، احساس سبکی سر.

مشکلات کلیوی: ادرار کم یا بدون ادرار، ادرار دردناک یا دشوار، تورم در پاها یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس. یا

واکنش پوستی: تب، گلودرد، تورم در زبان، سوزش در چشم‌، بثورات پوستی قرمز یا بنفش در صورت یا قسمت بالایی بدن ایجاد می‌شود.

"<yoastmark

عوارض جانبی رایج قرص سفکسیم

عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوهاضمه، درد معده
  • حالت تهوع، استفراغ
  • خارش یا ترشح واژن

هشدار در مصرف قرص سفکسیم

اگر به سفکسیم یا سفتین، سفزیل، کفلکس، اومنیسف و غیره حساسیت دارید. سفکسیم مصرف نکنید. اگر به پنی سیلین حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر به قرص سفکسیم یا سایر آنتی بیوتیک های سفالوسپورین حساسیت دارید. نباید این دارو را مصرف کنید:

  • سفاکلر (رانیکور)
  • سفادروکسیل
  • سفازولین
  • سفدینیر
  • cefditoren
  • سفپودوکسیم
  • سفپروزیل
  • سفتی بوتن
  • سفوروکسیم (سفتین)
  • سفالکسین (کفلکس)
  • سفرادین

برای اطمینان از اینکه سفکسیم برای شما بی خطر است. اگر به هر دارویی، به ویژه پنی سیلین ها حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

شکل قرص جویدنی ممکن است حاوی فنیل آلانین باشد. اگر فنیل کتونوری دارید، قبل از استفاده از این فرم از قرص سفکسیم با پزشک خود صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا سفکسیم به شیر مادر منتقل می شود یا می تواند به نوزاد شیرده آسیب برساند. در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. در حین مصرف قرص سفکسیم ممکن است لازم باشد شیردهی را متوقف کنید.

سوسپانسیون قرص سفکسیم حاوی ساکارز است. اگر دیابت دارید قبل از استفاده از این فرم از سفکسیم با پزشک خود صحبت کنید.

هنگام مصرف سفکسیم از چه چیزهایی باید اجتناب کرد

آنتی بیوتیک سبب اسهال میشوند. اگر اسهال آبکی یا خونی است. با پزشک تماس بگیرید. از داروی ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

تمام قرارها را با پزشک و آزمایشگاه خود نگه دارید. پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی را برای بررسی پاسخ شما به قرص سفکسیم تجویز کند.

برای شما مهم است فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه که مصرف می‌کنید، و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی را نگه دارید. هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنید یا در بیمارستان بستری می‌شوید، باید این فهرست را همراه داشته باشید.

"<yoastmark

شربت سفکسیم ۱۰۰ برای کودکان

میزان دوز مصرفی شربت سفکسیم ۱۰۰ برای کودکان باید طبق نظر پزشک باشد.

سفکسیم ۴۰۰ برای کرونا

استفاده از قرص سفکسیم ۴۰۰ بدون نظر پزشک در دوران کرونا جایز نیست.

چه داروهای دیگری بر سفکسیم تاثیر می گذارد

سایر داروها ممکن است با سفکسیم تداخل داشته باشند. از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و دارو گیاهی.

تداخلات دارویی قرص سفکسیم

تداخلات دارویی عملکرد دارو را تغییر خواهد داد. خطر عوارض جانبی جدی را تشدید میکند. فهرستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و دارو گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع، متوقف یا دوز آن را تغییر ندهید.

داروهایی که با این دارو تداخل دارد، عبارتند از: رقیق کننده های خون (به عنوان مثال، وارفارین).

این دارو ممکن است باعث نتایج مثبت کاذب با برخی محصولات آزمایش ادرار دیابتی (نوع سولفات کوپریک) شود. این دارو بر نتایج آزمایشات تاثیر میگذارد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

اگرچه برخی داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند. در موارد دیگر ممکن است دو داروی مختلف با هم استفاده شوند. حتی اگر ممکن است تداخلی رخ دهد. در این موارد، پزشک ممکن است بخواهد دوز را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری لازم باشد. هنگامی که شما از این دارو استفاده می کنید. بسیار مهم است که متخصص مراقبت های بهداشتی شما بداند که آیا شما از داروهای ذکر شده در زیر استفاده می کنید یا خیر. تعاملات زیر بر اساس اهمیت بالقوه آنها انتخاب شده اند و لزوما همه را شامل نمی شوند.

اگر هر دو دارو با هم تجویز شوند، پزشک ممکن است دوز یا تعداد دفعات مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر دهد. استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر معمولا توصیه نمی شود. اما ممکن است در برخی موارد مورد نیاز باشد:

  • واکسن وبا
  • دزوژسترل
  • دینوژست
  • دروسپیرنون
  • استرادیول
  • اتینیل استرادیول
  • اتینودیول
  • ژستودن
  • لوونورژسترول
  • مسترانول
  • نومژسترول
  • نورتیندرون
  • Norgestimate
  • نورژسترل
  • وارفارین

مصرف تنباکو

برخی از داروها را نباید در زمان خوردن غذا یا خوردن انواع خاصی از غذا یا در حوالی آن استفاده کرد. زیرا ممکن است تداخل ایجاد شود. استفاده از تنباکو با برخی داروها نیز ممکن است باعث بروز تداخلات شود. در مورد استفاده از دارو با غذا و تنباکو با متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

"<yoastmark

سایر مشکلات پزشکی

مشکلات پزشکی بر اثرات مثبت دارو تاثیر میگذارد. در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی دیگر، به خصوص:

  • آلرژی به پنی سیلین
  • مشکلات خونریزی: با احتیاط استفاده کنید. ممکن است این شرایط را بدتر کند.
  • بیماری کلیوی: با احتیاط مصرف شود. این اثرات ممکن است به دلیل حذف کندتر دارو از بدن افزایش یابد.
  • فنیل کتونوری: قرص جویدنی حاوی فنیل آلانین است که می تواند این وضعیت را بدتر کند.

فراموشی دوز قرص سفکسیم

دوز فراموش شده را تا بیاد آوردید استفاده کنید. اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی برنامه ریزی شده فرا رسیده است. نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. برای جبران دوز داروی مازاد مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد سفکسیم

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

نحوه نگهداری قرص سفکسیم

این دارو را در ظرفی که در آن محکم است و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. قرص ها و کپسول ها را در دمای اتاق و به دور از رطوبت نگهداری کنید. داروی مایع را در دمای اتاق یا در یخچال، محکم بسته نگه دارید. پس از ۱۴ روز داروی مصرف نشده را دور بریزید. داروهای غیر ضروری را دور بریزید.

مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید. زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها) در برابر کودک مقاوم نیستند. کودکان می توانند آن را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کرده و دارو را در مکانی امن قرار دهید.

مقدار مصرف سفیکسیم ۴۰۰ برای گلو درد

سفکسیم یک آنتی بیوتیک است که برای عفونت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص با دوزهای مختلف برای درمان عفونت های تنفسی، عفونت های دستگاه ادراری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. برای عفونت های تنفسی از جمله گلودرد و ذات الریه مقدار مصرف سفکسیم ۴۰۰ میلی گرم یک بار در روز یا ۲۰۰ میلی گرم دو بار در روز است.

آنتی بیوتیک ها با مکانسیم های مختلفی باکتری ها را متوقف کرده و عفونت و بیماری را از بین می برند. برای این منظور آنها را باید راس ساعت مصرف کنید و تا مدت تعیین شده آنها را مورد مصرف قرار دهید. این دارو با مهار سنتز دیواره سلولی باکتری ها آنها را از بین می برد و عفونت را متوقف می کند. نیمه عمر این دارو در افراد حدود ۳- ۴ ساعت است و در عرض ۲- ۶ ساعت به بالاترین غلظت پلاسمایی می رسد.

سفکسیم برای بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از افراد در دوره زندگی خود از این قرص استفاده کرده اند. فقط توجه داشته باشید که باید این قرص را زیر نظر پزشک مصرف کنید زیرا مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث مقاومت دارویی شود. در ضمن تداخلات دارویی این قرص را نیز در هنگام مصرف مورد نظر قرار دهید و در صورت تجربه عوارض جانبی شدید مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود مشورت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا