Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

همه موجودات برای ادامه زندگی به نور خورشید نیاز دارند. اما برخورد بیش از حد نور خورشید می تواند برای پوست آسیب هایی را ایجاد کند. آفتاب سوختگی و پیری پوست از عوارض برخورد بیش از حد نور خورشید به پوست بدن هستند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب های نور خورشید به پوست باید آن را محافظت نمایید. محافظت از پوست در برابر نور خورشید توسط کرم هایی که دارای SPF هستند صورت می پذیرد. SPF کرم ضد آفتاب به صورت یک عدد بر روی آن نوشته می شد. مقدار SPF کرم ضد آفتاب تعیین کننده زمان محافظت در برابر آفتاب سوختگی است. در واقع SPF کرم ضد آفتاب مدت زمانی است که طول می کشد تا اشعه فرابنفش B به پوست نفوذ کند. در ادامه با بررسی SPF کرم ضد آفتاب و انواع آن همراه ما باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیار از مسائل مرتبط با سلامت پرداخته است. در جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید تا با نور خورشید و اشعه های UV A و UV B همراه ما باشید.

SPF کرم ضد آفتاب برای انواع پوست

نوع پوست با میزان آفتاب سوختگی و مقدار کاربرد ضد آفتاب مرتبط است. درواقع آسیب ‌دیدگی پوست تا حد زیادی به نوع پوست و میزان فعالیت شخصی وابسته است. معمولا پوست های حساس، آسیب های بیشتری می بینند. در ادامه ویژگی‌ انواع پوست مورد بررسی قرار گرفته است.

پوست خیلی روشن: با داشتن مقادیر متفاوت ملانین، در برابر آفتاب آسیب پذیرتر است. در واقع این نوع پوست ملانین کمتری دارد.

پوست روشن: اگر شرایط یکسان باشد، پوست روشن قادر است نور خورشید بیشتری را به نسبت پوست تیره جذب کند.

پوست تیره: این نوع از پوست هم در برابر نور فرابنفش آسیب‌پذیر است. اما میزان آسیب پذیری پوست های تیره نسبت به پوست های روشن بیشتر است. زیرا ملانین بیشتری دارد. ملانین جذب‌ کننده زیست ‌شناختی اشعه فرابنفش بوده و در پوست های تیره بیشتر وجود دارد.

حال که با انواع پوست آشنا شدید بهتر می توانید فواید SPF کرم ضد آفتاب را درک کنید. SPF کرم ضد آفتاب می تواند برای نحوه محافظت از انواع پوست بسیار مفید واقع شود.

SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟
SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

کاربرد SPF کرم ضد آفتاب

برخی از فعالیت‌ها هستند که می ‌توانند منجر به استفاده مکرر از ضد آفتاب شوند. برخی از فعالیت‌های پرخطر احتمال آفتاب سوختگی و آسیب دیدگی پوست را افزایش می‌ دهند. SPF کرم ضد آفتاب با درجه های مختلف می تواند در کاهش آسیب ها موثر باشد.

کاربرد SPF کرم ضد آفتاب در موارد زیر بیشتر است:

  • شنا کردن در محیط های باز و ساحلی
  • فعالیت هایی که به افزایش تعریق منجر می شوند
  • فعالیت‌های فیزیکی که منجر به پاک شدن ضد آفتاب می ‌شوند
  • اسکی و فعالیت‌هایی که در ارتفاعات انجام می‌شوند

این‌گونه فعالیت ها نیاز به SPF کرم ضد آفتابی با درصد مناسب و تکرار به موقع هستند. زیرا در این موقعیت ها پوست در معرض خطر بیشتری قرار دارد. در این شرایط مقدار SPF کرم ضد آفتاب و طیف گسترده بودن آن اهمیت ویژه ای دارد.

SPF کرم ضد آفتاب چیست

SPF کرم ضد آفتاب معیاری برای اندازه ‌گیری علمی جلوگیری از آسیب های نور خورشید است. مقدار SPF کرم ضد آفتاب نشان می دهد که آن کرم چه قدر آسیب‌های پوستی را کاهش می دهد.

پوست دارای کرم ضد آفتاب در مقایسه با پوستی که ضد آفتاب ندارد، مدت زمان بیشتری در برابر نفوذ اشعه فرابنش B مقاومت کرده و کمتر قرمز می شود. در واقع SPF کرم ضد آفتاب روی این مدت زمان نفوذ اشعه تاکید داشته و آن را محاسبه می‌ کند.

محاسبه SPF کرم ضد آفتاب

SPF از طریق زیر محاسبه می شود:

تقسیم میزان تابشی از خورشید که برای قرمز شدن پوست با ضد آفتاب نیاز است بر میزان تابش خورشید که جهت قرمز شدن پوست بدون ضد آفتاب نیاز است. SPF برمبنای استفاده از دو میلی ‌گرم ضد آفتاب در هر سانتی‌ متر مربع از سطح پوست تعریف می گردد.

SPF کرم ضد آفتاب برابر با ۱۵ بدین معناست که پوست دارای ضد آفتاب قادر است ۱۵ برابر بیشتر از پوست بدون ضد آفتاب در برابر آفتاب سوختگی مقاومت کند. در این صورتSPF  کرم ضد آفتاب ۱۵ خواهد بود.

بنابراین اگر آفتاب سوختگی پوست حفاظت‌ نشده در برخورد با اشعه های فرابنفش در ۱۰ دقیقه رخ دهد،  ضدآفتابی با ۳۰ SPF می تواند تا ۳۰۰ دقیقه یا پنج ساعت (۳۰ برابر بیشتر) از آفتاب سوختگی پوست محافظت کند.

مقدار مناسب SPF کرم ضد آفتاب

نور خورشید دو نوع اشعه فرابنفش A و B دارد. این اشعه ها به شدت مضر هستند. کرم ضد آفتاب SPF به شکل یک عدد بیان می شود. کرم دارای SPF 15 نشان می‌ دهد که ضد آفتاب تا چه اندازه از پوست در مقابل اشعه فرابنفش B محافظت می‌ کند. هرچه میزان SPF  کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، محافظت بیشتری از پوست را شامل می شود.

در آمریکا محصولاتی که فروخته می‌شوند اغلب دارای برچسب SPF هستند. محصولات محافظتی علاوه بر SPF باید آزمایش طیف گسترده بودن را نیز بگذرانند. سازمان غذا و داروی آمریکا spf  مناسب برای انواع پوست را ۱۵ به بالا در نظر گرفته است. البته محافظت از پوست زمانی کامل می شود که با اقدامات حفاظتی دیگر همراه باشد. استفاده از عینک آفتابی و جلوگیری از قرار گرفتن طولانی مدت بخصوص در آفتاب ظهر اقدامات کنترل کننده آسیب ها هستند. با رعایت این نکات ساده از آفتاب سوختگی، پیری و ابتلا به سرطان پوست می توان جلوگیری نمود.

انواع SPF کرم ضد آفتاب

  1. کرم های دارای محافظت کم: SPF کمتر از ۱۵
  2. محصولاتی با محافظت متوسط: SPF 15 تا ۲۹
  3. محافظت خوب: SPF 30 تا ۴۹
  4. محافظت عالی: SPF بیشتر از ۵۰
SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟
SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

تفاوت محافظت طیف گسترده با SPF ضد آفتاب

برچسب ضد آفتاب غیر از شماره SPF، باید نشان طیف گسترده بودن را نیز داشته باشد. درواقع سطح افزایش محافظت از اشعه فرابنفش A نیز باید به تناسب سطح SPF که میزان محافظت از اشعه فرابنفش B  صورت پذیرد.

ضدآفتاب های که SPF پایین تر از ۱۵ دارند نمی توانند مدعی توانایی محافظت طیف گسترده شوند.

ضد آفتاب طیف گسترده

ضد آفتاب ها به حفاظت از پوست از پرتوهای فرابنفش A و B کمک می کنند. این اشعه ها به صورت بالقوه برای پوست مضر هستند. اشعه فرابنفش B قرمزی پوست و آفتاب سوختگی آن را موجب می‌شود. اشعه فرابنفش A این اثر را ندارد، اما منجر به پیری زودرس پوست و چین و چروک آن می شود. لازم به ذکر است که هر دو اشعه منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شوند.

اگر SPF مناسب برای ضد آفتاب بدون در نظر گرفتن طیف گسترده بودن آن انتخاب شود، تضمینی وجود ندارد از پوست در برابر اشعه فرابنفش A هم محافظت مناسبی ایجاد گردد. بنابراین در زمان خرید کرم باید علاوه بر توجه به SPF مناسب باید به طیف گسترده بودن آن نیز توجه شود. ضد آفتاب های طیف گسترده علاوه بر اینکه اشعه فرابنفش B را توسط SPF مهار می کنند، اشعه فرابنفش A را هم مسدود می کنند.

کاربرد SPF کرم ضد آفتاب با درصد های مختلف

نکته ای که ممکن است در رابطه با SPF مطرح باشد این است که چند درصد از اشعه فرابنفش توسط ضد آفتاب مسدود می شود. این میزان از مسدودیت با عدد SPF قابل بیان است. میزان محافظت در مقابل اشعه های خورشید توسط SPF های مختلف ارائه می‌شود. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • SPF 15: محافظت تا ۹۳ درصد
  • SPF30: محافظتی برابر با ۹۷ درصد
  • SPF 50: این مقدار قادر است تا تقریبا ۹۸ درصد از نفوذ اشعه فرابنفش B به پوست جلوگیری ‌کند.

با توجه به SPF های فوق متوجه می شوید که هیچ ضد آفتابی اشعه فرابنفش B را کاملا مسدود نخواهد نمود. افزایش چشمگیر SPF، قدرت انسداد آن را به مقدار درصد کمی افزایش خواهد داد. پس بهترین کرم ضد آفتاب را برای پوستتان انتخاب کرده و آن را استفاده نمایید تا از آسیب های پوستی جدی در امان بمانید.

SPF100 کرم ضد آفتاب

اگر فکر می کنید که بهترین درجه SPF بالاترین درجه آن است، سخت در اشتباهید. شما تنها با استفاده از ضد آفتاب‌ هایی که SPF  بالاتری دارند، نمی‌توانید مدت زمان بیشتری در آفتاب صرف کنید. عواملی مانند شرایط آب و هوا یی، ساعات مختلف روز و نوع تابش خورشید، نوع پوست، استفاده درست از کرم ها و کاربرد ماسک پوست و مقدار مناسب از آن ها و عوامل محیطی و فردی دیگری نیز بسیار موثر خواهند بود. رادیکال آزاد نیز به پوست آسیب وارد می کند. در ترکیبات ضد آفتاب برای کاهش اثرات مخرب از انواع آنتی اکسیدان نیز استفاده می شود.

بیشتر افراد به درستی از ضد آفتاب ها استفاده نکرده و بنابراین باعث آسیب به پوست می شوند. بیشتر افراد تنها ۲۵ تا ۵۰ درصد از مقدار توصیه ‌شده از کرم را استفاده می‌ کنند. به این نکته نیز باید توجه گردد که تأثیر محافظتی ضد آفتاب با هر SPF بعد از گذشت حداکثر دو ساعت از بین خواهد رفت و باید مجدد از آن استفاده نمود.

نحوه استفاده از کرم های ضد آفتاب

کارشناسان بهترین SPF برای کرم های ضد آفتاب را ۱۵ و بالاتر از آن می دانند. طیف گسترده بودن نیز از عوامل مهم دیگر است. برخی افراد فکر می‌کنند که اگر در معرض نور مستقیم خورشید نباشند، از آسیب اشعه فرابنفش خورشید در امان می مانند. اما باید متذکر شویم تنها نور مستقیم خورشید نیست که ایجاد آسیب‌ پذیر می کند. بلکه اشعه فرابنفش می تواند در اثر برخورد با برف، آب، فلز و برخی سطوح دیگر منعکس شده و به پوست برسد.

اشعه‌ های فرابنفش می ‌توانند تا عمق یک متری آب  نیز نفوذ کنند. پس حتی شنا کردن در زیر آب نیز می تواند ما را دچار آفتاب سوختگی کند. البته در این موارد می توان از کمک ضد آفتاب های ضد آب استفاده نمود.

بنابراین در تمام موقعیت ها مانند: هوای ابری، زیر چتر ساحلی و حتی سایه باید از کرم های ضد آفتاب استفاده شود. لازم به ذکر است که مناطق پراز درخت مانند مناطق جنگلی مکان مناسبی برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید فراهم می کنند.

قیمت خرید و فروش کرم ضد آفتاب

خرید و فروش کرم های ضد آفتاب در کشور ما ایران بسیار صورت می گیرد. SPF کرم ضد آفتاب و برند تجاری آن می تواند تا حد زیادی بر قیمت ضد آفتاب ها موثر باشد. قیمت ضد آفتاب های ایرانی نیز با قیمت ضد آفتاب های خارجی بسیار متفاوت است. درواقع کرم های ضد آفتاب خارجی قیمت هایی بسیار بالاتر از انواع ایرانی دارند. این افزایش قیمت بیشتر به دلیل وارداتی بودن این محصولات است. برخی از ضد آفتاب ها نیز علاوه بر داشتن SPF و طیف گسترده بودن، دارای خواص ترمیم کنندگی پوست و آبرسانی نیز هستند. بنابراین قیمت بالاتری هم خواهند داشت.

SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟
SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

عوارض کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب معمولا عوارضی ندارند البته اگر درست انتخاب شوند. اشخاصی که پوست چربی دارند باید نمونه های Oil free را انتخاب نمایند در غیر اینصورت ممکن است جوش بزنند. اشخاصی هم که پوست حساسی دارند باید از کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست حساس استفاده نمایند.

نکته مهم دیگر عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب پوستی در اطراف چشم است. برای دور چشم باید از کرم های ضد آفتاب مخصوص دور چشم استفاده نمود.

در هنگام خرید و مصرف کرم های ضد آفتاب حتماً به تاریخ انقضای محصول توجه نمایید. کرم های تاریخ مصرف گذشته عوارض بدی را برای مصرف کننده خواهند داشت.

سخن آخر

پوست سالم مهم ترین ارمغان زیبایی و سلامت است. با حفظ طراوت و شادابی پوست می توان از آثار زیبایی آن لذت برد. پوست ناسالم موجب می شود تا آثار پیری زودتر فرا رسیده و اعتماد به نفس شخص کاهش یابد. بنابراین لازم است تا از پوست صورت و بدن در مقابل عوامل آسیب زننده محافظت به عمل آید. با مصرف کرم های ضد آفتاب استاندارد و دارای SPF مناسب می توان به داشتن پوستی سالم و شاداب کمک نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا