Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)

درخت بونسای درخت یا درختچه ای زنده است و به گونه ای رشد می کند که مانند یک درخت کامل و بالغ و بسیار زیباتر است. بونسای نمایشی هنری از یک درخت با اندازه کامل در طبیعت است.

درختان بونسای به طور کلی در گلدان های سرامیکی کم عمق رشد می کنند. بونسای یک گونه درخت نیست. در واقع بسیاری از گونه های درخت را می توان با تکنیک های مختلف به بونسای تبدیل کرد.

پاسخ به سوالات در نشریه جهان شیمی فیزیک

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با این درخت زیبا آشنا شوید.

درخت بونسای چیست

تقریباً هر درخت یا درختچه ای چند ساله با ساقه چوبی که شاخه های واقعی تولید می کند، می تواند به عنوان درخت بونسای تربیت شود. با این حال، برخی از گونه ها برای رشد به عنوان بونسای مناسب تر از سایرین هستند.

برخی از گونه ها به دلایل زیبایی شناختی (مانند داشتن شاخ و برگ های کوچک یا پوسته پوسته پوسته) محبوبیت بیشتری دارند، در حالی که برخی دیگر به دلیل اینکه به عنوان درختان بونسای رشد می کنند، به دلیل کم نگهداری و انعطاف پذیری بدنام هستند.

راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)
راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)

مراقبت از درخت بونسای

اگرچه درختان بونسای از گیاهان معمولی داخلی ظریف تر هستند، اما چند قانون اساسی باید هر کسی را قادر سازد تا به درستی از درخت خود مراقبت کند. به محل قرار دادن آن و نحوه آبیاری صحیح آن توجه ویژه ای داشته باشید.

درخت خود را در محل مناسب قرار دهید

تعیین مکان بهینه برای قرار دادن درختان بونسای می تواند دشوار باشد، زیرا چندین فاکتور (آب و هوای محلی، زمان سال و غیره) باید در نظر گرفته شود. اما عامل تعیین کننده گونه های درختی است و در رشد بهتر و زیباتر شدن درخت شما بسیار موثر است.

آیا بونسای شما یک درخت سرپوشیده، داخلی و خانگی است یا یک درخت بیرونی؟

موقعیت داخلی بونسای

در بیشتر خانه‌ها، تنها جایی که یک بونسای خوب عمل می‌کند، درست در پنجره‌ای است که رو به جنوب است، زیرا نور زیاد برای سلامت درخت شما بسیار مهم است. هنگامی که حتی چند فوت دورتر از پنجره قرار می گیرد، شدت نور به طور قابل توجهی کاهش می یابد، رشد را کند می کند و در نهایت بونسای شما را می کشد.

بونسای های داخلی معمولاً گونه های درختی (فرعی) استوایی هستند، مانند فیکوس یا کارمونا، به این معنی که آنها به رطوبت نسبتاً بالایی نیز نیاز دارند. قرار دادن بونسای روی سینی رطوبت کمک خواهد کرد. درختان داخلی را در جایی با دمای ثابت در طول روز قرار دهید.

درختان بونسای داخلی محبوب؛ یک فیکوس، کارمونا و نارون چینی.

راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)
راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)

موقعیت بونسای در فضای باز

بسته به محل زندگی شما، بیشتر درختان باید در تمام طول سال در خارج از خانه قرار گیرند. چرخه سالانه برای سلامت بیشتر درختان حیاتی است. برای مثال محافظت بیش از حد از درخت در فصل زمستان درخت شما را ضعیف می کند. مطمئن شوید که چه گونه درختی دارید و دستورالعمل های مراقبت را در اینجا در وب سایت ما جستجو کنید.

به عنوان یک قاعده کلی؛ بونسای را در فضای باز در یک نقطه روشن با نور زیاد قرار دهید. اگر تابستان های شما به خصوص گرم است، ایجاد سایه بعد از ظهر برای درختان شما مفید خواهد بود. در زمستان ممکن است لازم باشد از درختان خود محافظت کنید، در اینجا درباره زمستان گذرانی بیشتر بخوانید .

درختان محبوب در فضای باز: درخت عرعر، کاج و افرا.

راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)
راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)

نکات مهم آبیاری بونسای

مهمترین بخش مراقبت از درختان بونسای آبیاری است. هر چند وقت یکبار یک درخت به آبیاری نیاز دارد به عوامل مختلفی از جمله: گونه های درخت، اندازه درخت، اندازه گلدان، زمان سال، مخلوط خاک و آب و هوا. من نمی توانم به شما بگویم که چند بار باید بونسای را آبیاری کنید بدون اینکه بدانید چه نوع درختی دارید. با این حال، درک چند دستورالعمل اساسی به درک و شناسایی زمانی که یک درخت نیاز به آبیاری دارد کمک می کند.

هر چند وقت یکبار باید بونسای خود را آبیاری کنم؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، تعداد دفعات آبیاری بونسای به عوامل زیادی بستگی دارد و ارائه راهنمای دقیق امکان پذیر نیست. در عوض، شما باید درختان خود را به صورت جداگانه مشاهده کنید. دستورالعمل های زیر به شما می آموزد که به چه نکاتی توجه کنید و چگونه تشخیص دهید که چه زمانی بونسای خود را آبیاری کنید:

وقتی خاک کمی خشک شد درختان آبیاری کنید اگر خاک هنوز مرطوب است حتما به درختتان آبیاری نکنید، اما اجازه ندهید درخت نیز خشک شود. به عنوان یک مبتدی، از انگشتان خود در عمق حدود یک سانتی متر (۰.۴ اینچ) استفاده کنید تا رطوبت خاک را بررسی کنید. اگر کمی خشک است، ادامه دهید و درخت خود را آبیاری کنید. این با کسب تجربه آشکارتر می شود. شما قادر خواهید بود برای دیدن، به جای احساس زمانی که درخت شما نیاز به آبیاری دارد.

هرگز به بدون برنامه ریزی آبیاری نکنید. درختان خود را به صورت جداگانه زیر نظر داشته باشید تا مشخص کنید که هر کدام چه زمانی نیاز به آبیاری دارند. از آبیاری همه درختان خود در برنامه روزانه خودداری کنید، تا زمانی که دقیقا بدانید چه کاری انجام می دهید.

از مخلوط خاک مناسب استفاده کنید

مخلوط خاک تا حد زیادی بر تعداد دفعات آبیاری درختان تأثیر می گذارد. بیشتر درختان بونسای در ترکیبی از آکادما، پوکه و سنگ گدازه به نسبت ½ به ¼ به ¼ رشد می کنند.

با این حال، اگر قادر به آبیاری منظم نیستید، می‌توانید با استفاده از آکادمای بیشتر یا حتی استفاده از کمپوست در گلدان خود از مخلوطی استفاده کنید که آب بیشتری را در خود نگه دارد. برای اطلاعات بیشتر مقاله مخلوط خاک بونسای را بخوانید

هنگام آبیاری این درخت بیشتر آب از گلدان خارج می شود. ریشه ها بیش از حد متراکم هستند بنابراین توده خاک قادر به جذب آب زیادی نخواهد بود. این درخت نیاز به گلدان مجدد دارد!

راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)
راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)

چه زمانی آبیاری انجام شود؟

مهم نیست چه ساعتی به یک بونسای آب می دهید. برخی از کارشناسان توصیه می کنند زمانی که خاک در برابر آفتاب گرم است از آب سرد استفاده نکنید زیرا درخت را نیز خنک می کند. اگرچه این چیزی است که می توانید در نظر داشته باشید، اما مهم نیست که چه ساعتی است، به محض اینکه خاک کمی خشک شد، درخت خود را آبیاری کنید.

چگونه درختان بونسای را آبیاری کنیم؟

وقتی متوجه شدید که خاک کمی خشک است و درخت به آب نیاز دارد، مطمئن شوید که تمام سیستم ریشه را کاملا خیس کنید. آبیاری را تا زمانی که آب از سوراخ های زهکشی پایین خارج شود ادامه دهید و احتمالاً چند دقیقه بعد این روند را تکرار کنید.

برای جلوگیری از شسته شدن خاک، آب را با استفاده از یک قوطی آبیاری با نازل ظریف از بالا بریزید. اگر بونسای خود را در داخل خانه نگهداری می کنید، می توانید درخت خود را در سینک آشپزخانه خود قرار دهید و درخت را قبل از قرار دادن آن به طور کامل آبیاری کنید.

بهترین آبی که می توانید استفاده کنید آب باران است زیرا حاوی مواد شیمیایی اضافه نیست، اما زمانی که این آب به راحتی در دسترس نباشد، استفاده از آب لوله کشی معمولی مشکلی ندارد. برخی از سیستم های آبیاری خودکار بونسای خوب وجود دارد، اما بسیار پرهزینه هستند.

هنگام آبیاری، به طور کامل گیاه را آبیاری کنید و مطمئن شوید که کل توده ریشه خیس شده است!

 

مقالات مرتبط

 

کود دهی بونسای

کوددهی منظم در طول فصل رشد برای بونسای برای بقا و رشد بسیار مهم است. درختان معمولاً قادرند سیستم ریشه خود را در جستجوی مواد مغذی گسترش دهند، اما از آنجایی که بونسای در گلدان‌های نسبتاً کوچکی که در آن کاشته می‌شوند، محدود می‌شوند، به کوددهی مناسب برای تکمیل محتوای غذایی خاک نیاز دارند.

اجزای اصلی کود بونسای

سه عنصر اساسی در هر کود وجود دارد. نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK.) نیتروژن باعث افزایش رشد برگ ها و ساقه ها یا رشد بالای سطح زمین می شود. فسفر به رشد سالم ریشه و رشد میوه ها و گل ها کمک می کند.

پتاسیم سلامت کلی گیاه را افزایش می دهد. پرورش دهندگان اغلب از نسبت های مختلف NPK برای درختان مختلف و در زمان های مختلف سال استفاده می کنند. با این حال، کارشناسان به طور فزاینده ای استفاده از نسبت NPK یکسان را در طول چرخه رشد بونسای توصیه می کنند. جدا از سه عنصر درشت مغذی (NPK)، کودها همچنین می توانند شامل طیف وسیعی از ریز مغذی ها مانند آهن، منگنز، بور، مولیبدن، روی و مس باشند.

چه زمانی باید کود مصرف کنم؟

بیشتر درختان بونسای باید در طول فصل رشد بارور شوند. اوایل بهار تا اواسط پاییز درختان مسن‌تر و بالغ‌تر، بسته به گونه، زمان سال، مرحله رشد و سلامت درخت اغلب کمتر بارور می‌شوند. درختان سرپوشیده را می توان در تمام طول سال کود داد. راهنمای مراقبت ما را  برای اطلاعات خاص در مورد زمان بارور کردن هر گونه درخت خاص بررسی کنید.

بیوگلد یک کود آلی از ژاپن است که اغلب برای درختان بونسای با NPK 6:7:4 استفاده می شود. گلوله های کود را می توان با پوشش های کودی روی سطح خاک قرار داد.

کدام کود را انتخاب کنیم؟

مهم است که کود مناسب برای گیاهان بونسای خود را انتخاب کنید  و مقادیر مناسب را اعمال کنید. برای بونسای در فضای باز توصیه می کنیم از کودهای حاوی نیتروژن نسبتاً بالا مانند NPK 10:6:6 استفاده کنید. در بهار، کود متعادل‌تری مانند NPK 6:6:6 برای تابستان و کود کم نیتروژن مانند NPK 3:6:6 برای پاییز بهینه‌تر است. بیشتر و بیشتر، کارشناسان ترجیح می دهند از کودهای متعادل در طول فصل رشد استفاده کنند و به آرامی میزان مصرف را در پایان فصل رشد کاهش دهند.

گونه های درخت نیمه گرمسیری معمولاً در داخل خانه نگهداری می شوند و تغییرات فصلی را تجربه نمی کنند. آنها در تمام طول سال رشد می کنند و باید به طور مداوم بارور شوند. برای بونسای داخلی، ما یک کود مایع متعادل را توصیه می کنیم. دستورالعمل های مندرج در بسته بندی محصول را دنبال کنید.

برای استفاده از نسبت‌های مختلف NPK، چند استثنا وجود دارد که باید به آنها اشاره کرد. استفاده از کود با فسفر بالا مانند NPK 6:10:6 می تواند به رشد گل دهی درخت بونسای کمک کند. استفاده از کود با محتوای نیتروژن کمی کمتر یا کاهش مقدار کود مصرفی می تواند

برای بونسای های مسن تر یا بالغ تر مفید باشد. کود بونسای مانند کودهای دیگر است، اما خرید از یک فروشگاه اینترنتی بونسایاطمینان حاصل می کند که مقادیر مناسب NPK را برای ترویج رشد بونسای پیدا می کنید.

Biogold یک کود مورد علاقه در بین علاقه مندان به بونسای است، اما هر کود با ارزش NPK مناسب کاملاً خوب است. انواع مختلفی از کودهای مایع، جامد، مصنوعی و آلی وجود دارد. چه نوع کودی استفاده می کنید، مهم نیست، اما باید اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های استفاده را همانطور که روی بسته بندی محصول ذکر شده است، به دقت دنبال کنید.

چه مقدار کود مصرف کنم؟

مقدار کودی که استفاده می کنید و دفعات استفاده از آن می تواند بسته به کودی که خریداری می کنید متفاوت باشد. دستورالعمل های ذکر شده روی بسته بندی کود خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که بونسای خود را به درستی تغذیه می کنید. مطمئن شوید که بونسای شما در خاک بونسای مناسب و با زهکشی مناسب کاشته شده است تا از تجمع نمک جلوگیری شود.

شما می توانید مقدار توصیه شده را برای درختانی که دیگر در حال تمرین نیستند برای متعادل کردن رشد خود به جای تحریک آن، کمی کاهش دهید. هنگام استفاده از کود جامد، استفاده از پوشش های کود برای اطمینان از اینکه کود در جای خود باقی می ماند، کمک می کند. هرگز به درختان خود بیش از حد غذا ندهید، زیرا این کار عواقب جدی برای سلامتی آنها خواهد داشت.

تعویض گلدان بونسای

برای اینکه بونسای شما در گلدان بسته نشود و در نهایت از گرسنگی بمیرد، بسیار مهم است که مرتباً آن را مجدداً بکارید یا پیوند بزنید. درخت به دلیل مصرف مواد مغذی موجود در خاک و رشد ریشه ها به شکل گلدان به گلدان تبدیل می شود. به دلیل کمبود فضا و مواد غذایی رشد درختان متوقف می شود و اگر اقدامی صورت نگیرد مطمئناً می میرند. گلدان مجدد یا پیوند بونسای شما، درخت را با مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و شکوفایی تامین می کند.

این درخت نیاز به گلدان مجدد دارد زیرا ریشه ها به دور توده ریشه می چرخند.

راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)
راهنمای کامل نگهداری بونسای (آبیاری – کوددهی – تعویض گلدان)

 دوباره جاسازی کنم

اینکه چند وقت یکبار باید دوباره گلکاری کنید به اندازه گلدان و گونه درخت بونسای شما بستگی دارد. درختان سریع الرشد باید هر دو سال یکبار و گاهی زودتر گلدان شوند. درختان مسن تر و بالغ تر باید هر سه تا پنج سال یکبار گلدان شوند.

گلدان مجدد چیزی نیست که باید روتین باشد. بونسای خود را در اوایل بهار با خارج کردن دقیق درخت از گلدانش بررسی کنید. اگر می بینید که ریشه ها در اطراف سیستم ریشه می چرخند، بونسای شما نیاز به گلدان مجدد دارد. اگر ریشه ها هنوز داخل خاک هستند، آن را رها کنید و در بهار بعد دوباره بررسی کنید.

چه زمانی باید دوباره جابجا شود

بهترین زمان برای کاشت مجدد یک بونسای اوایل بهار است، در حالی که درختان هنوز خواب هستند و جوانه ها شروع به متورم شدن می کنند. در این مرحله درختان شاخ و برگ کامل را حفظ نمی کنند، بنابراین اثر مخرب گلکاری مجدد به حداقل می رسد.

گلدان مجدد در اوایل بهار همچنین تضمین می کند که آسیب وارد شده به سیستم ریشه به سرعت ترمیم می شود، به محض اینکه درخت شروع به رشد کرد. برخی از گونه‌های درختی را می‌توان در پاییز مجدداً گلدان کرد، اما هرگز یک بونسای را در تابستان یا زمستان دوباره گلکاری نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا