Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول و قرص امپرازول: موارد مصرف و عوارض آن

قرص امپرازول در دسته ای از داروها به نام مهارکننده های پمپ پروتون قرار دارد. قرص امپرازول تجویزی به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان علائم بیماری ریفلاکس معده به مری استفاده می شود. وضعیتی که در آن جریان معکوس اسید از معده باعث سوزش سر دل و آسیب احتمالی مری (لوله بین گلو و معده) می شود.

بزرگسالان و کودکان ۱ سال و بالاتر قرص امپرازول نسخه ای برای درمان آسیب ناشی از GERD در بزرگسالان و کودکان یک ماهه و بالاتر استفاده می شود. قرص امپرازول تجویزی برای بهبود مری و جلوگیری از آسیب بیشتر به مری در بزرگسالان و کودکان ۱ سال و بالاتر مبتلا به GERD استفاده می شود.

قرص امپرازول همچنین برای درمان شرایطی که معده بیش از حد اسید تولید می کند مانند سندرم زولینگر-الیسون در بزرگسالان تجویز می شود. قرص امپرازول نسخه ای همچنین برای درمان زخم ها (زخم های مخاطی معده یا روده) و همچنین با سایر داروها برای درمان و جلوگیری از بازگشت زخم های ناشی از نوع خاصی از باکتری ها H. pylori در بزرگسالان استفاده می شود.

قرص امپرازول برای درمان سوزش سر دل مکرر (سوزش سر دل که حداقل ۲ روز یا بیشتر در هفته اتفاق می افتد) در بزرگسالان استفاده می شود.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد آسپرین، فاموتیدین و رانیتیدین مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با قرص امپرازول آشنا میکنیم.

قرص امپرازول چیست

قرص امپرازول مهارکننده پمپ پروتون میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد. قرص امپرازول برای درمان علائم بیماری ریفلاکس معده به مری و سایر شرایط ناشی از اسید زیاد معده استفاده می شود. همچنین برای بهبود ازوفاژیت فرسایشی (آسیب به مری ناشی از اسید معده) استفاده می شود.

قرص امپرازول با آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری تجویز میشود. قرص امپرازول برای کنترل سوزش معده ۲ روز یا بیشتر در هفته استفاده می شود.

نحوه مصرف قرص امپرازول

قرص امپرازول نسخه ای به صورت کپسول طولانی رهش (دارو را در روده آزاد می کند تا از تجزیه دارو توسط اسیدهای معده جلوگیری کند) و بسته های طولانی رهش (دارو را در روده آزاد می کند تا از تجزیه دارو جلوگیری کند. توسط اسیدهای معده) گرانول برای سوسپانسیون (برای مخلوط کردن با مایع) که از طریق دهان مصرف شود یا از طریق لوله تغذیه داده شود. قرص امپرازول به عنوان یک قرص طولانی رهش برای مصرف خوراکی عرضه می شود.

قرص امپرازول تجویزی باید حداقل ۱ ساعت قبل از غذا مصرف شود. قرص امپرازول معمولا یک بار در روز قبل از غذا مصرف می شود. اما ممکن است دو بار در روز در صورت استفاده با سایر داروها برای از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری، یا حداکثر سه بار در روز، قبل از غذا زمانی که برای درمان شرایطی که در آن معده بیش از حد تولید می کند، مصرف شود.

قرص‌های طولانی رهش بدون نسخه معمولا یک بار در روز در صبح حداقل ۱ ساعت قبل از غذا برای ۱۴ روز متوالی مصرف می‌شوند. در صورت نیاز، درمان های ۱۴ روزه اضافی ممکن است تکرار شود، نه بیشتر از یک بار در هر ۴ ماه. برای کمک به یادآوری مصرف امپرازول، آن را هر روز تقریبا در زمان(های) یکسانی مصرف کنید.

کپسول و قرص امپرازول: موارد مصرف و عوارض آن
کپسول و قرص امپرازول: موارد مصرف و عوارض آن

ادامه نحوه مصرف قرص امپرازول

دستورالعمل های روی برچسب نسخه یا برچسب بسته خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. قرص امپرازول را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف آن بیشتر یا کمتر یا بیشتر یا بیشتر از آنچه که پزشکتان تجویز کرده یا روی بسته بندی ذکر شده است، مصرف نکنید.

اگر قرص های طولانی رهش مصرف می کنید. آن ها را به طور کامل با یک لیوان آب ببلعید. آنها را شکافته، نجوید، له نکنید و با غذا مخلوط نکنید.

کپسول های طولانی رهش را به طور کامل ببلعید. اگر در قورت دادن کپسول های تاخیری مشکل دارید، یک قاشق غذاخوری سس سیب نرم و خنک را در یک کاسه خالی قرار دهید. کپسول طولانی رهش را باز کنید و تمام گرانول های داخل کپسول را با دقت روی سس سیب خالی کنید. گرانول ها را با سس سیب مخلوط کنید و بلافاصله مخلوط را با یک لیوان آب خنک ببلعید. گرانول ها را نجوید یا خرد نکنید. مخلوط سس سیب/گرانول را برای استفاده در آینده نگهداری نکنید.

اگر گرانول ها را برای سوسپانسیون خوراکی مصرف می کنید، باید قبل از استفاده آن را با آب مخلوط کنید. اگر از بسته ۲.۵ میلی گرمی استفاده می کنید، ۱ قاشق چایخوری (۵ میلی لیتر) آب را در ظرفی قرار دهید. اگر از بسته ۱۰ میلی گرمی استفاده می کنید، ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) آب را در ظرفی قرار دهید. محتویات بسته پودر را اضافه کنید و هم بزنید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا مخلوط غلیظ شود و دوباره مخلوط را هم بزنید. کل مخلوط را ظرف ۳۰ دقیقه بنوشید.

روش مصرف دیگر قرص امپرازول

گرانول های سوسپانسیون خوراکی را می توان از طریق لوله تغذیه داد. اگر لوله تغذیه دارید، از پزشک خود بپرسید که چگونه باید دارو را مصرف کنید. برای تسکین فوری علائم سوزش سر دل از قرص امپرازول بدون نسخه استفاده نکنید. ممکن است ۱ تا ۴ روز طول بکشد تا شما فواید کامل دارو را احساس کنید.

اگر علائم شما پس از ۱۴ روز بدتر شد یا بهبود نیافت یا اگر علائم شما زودتر از ۴ ماه پس از اتمام درمان برگشت، با پزشک خود تماس بگیرید. قرص امپرازول بدون نسخه را برای بیش از ۱۴ روز مصرف نکنید یا خود را با قرص امپرازول بیشتر از هر ۴ ماه یک بار بدون مشورت با پزشک خود درمان کنید.

حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف قرص امپرازول تجویزی ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک، مصرف قرص امپرازول تجویزی را قطع نکنید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

کپسول و قرص امپرازول: موارد مصرف و عوارض آن
کپسول و قرص امپرازول: موارد مصرف و عوارض آن

قبل از مصرف قرص امپرازول

اگر به امپرازول، دکسلانسوپرازول (دکسیلانت)، اسموپرازول (نکسیوم)، لانزوپرازول، پانتوپرازول (پروتونیکس)، رابپرازول هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در آن حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. محصول امپرازولی که مصرف خواهید کرد. از داروساز خود بپرسید یا برچسب بسته را برای لیستی از مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.

به پزشک بگویید چه ویتامین ها، مکمل های غذایی و گیاهی مصرف می کنید. هر یک از موارد زیر را حتما ذکر کنید: داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مانند وارفارین (کومادین)، آتازاناویر (ریاتاز)، سیلوستازول (پلتال)، سیتالوپرام (سلکسا)، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، سیکلوسپورین، دیازپام، دیگوکسین، دی سولفیرام، دیورتیک ها (قرص های آب)، ارلوتینیب، مکمل های آهن، ایتراکونازول، کتوکونازول، متوترکسات (روماترکس، ترکسال)، مایکوفنولات موفتیل، نلفیناویر، نیلوتینیب، فنی توئی، ریفامپین، مخمر سنت جان، ساکویناویر و وریکونازول.

مصرف قرص امپرازول در مدت زمان طولانی

اگر قرص امپرازول مصرف میکنید. اگر سوزش سر دل شما ۳ ماه یا بیشتر طول کشیده است. اگر قرص امپرازول بدون نسخه را برای مدت زمان طولانی تری از آنچه در بسته ذکر شده مصرف کرده اید. یا اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید: سبکی سر، عرق کردن، یا سرگیجه همراه با سوزش سر دل، درد قفسه سینه یا درد شانه؛ تنگی نفس یا خس خس سینه؛ دردی که به بازوها، گردن یا شانه های شما سرایت می کند. کاهش وزن؛ حالت تهوع؛ استفراغ، به خصوص اگر استفراغ خونی باشد، دل درد، مشکل در بلع غذا یا درد هنگام قورت دادن غذا یا مدفوع سیاه یا خونی. ممکن است شرایط جدی تری داشته باشید که با داروهای بدون نسخه قابل درمان نباشد.

اگر آسیایی تبار هستید و اگر سطح پایین منیزیم در خون خود دارید یا قبلا سطح پایینی از ویتامین B12 در بدن دارید، پوکی استخوان، یک بیماری خودایمنی (شرایطی که در آن بدن به خود حمله می کند) به پزشک خود اطلاع دهید. اندام ها، باعث تورم و از دست دادن عملکرد می شوند) مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک، یا بیماری کبد.

کپسول و قرص امپرازول: موارد مصرف و عوارض آن
کپسول و قرص امپرازول: موارد مصرف و عوارض آن

عوارض جانبی قرص امپرازول

قرص امپرازول ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا از کمک پزشکی اورژانسی استفاده کنید:

  • راش
  • خارش
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب ها، چشم ها، دست ها، پاها، مچ پا یا پایین ساق پا
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • گرفتگی صدا
  • ضربان قلب نامنظم، سریع یا تند
  • خستگی مفرط
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • اسپاسم عضلانی، گرفتگی یا ضعف
  • بی قراری
  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن
  • تشنج
  • اسهال شدید همراه با مدفوع آبکی، درد معده یا تب که از بین نمی رود
  • راش روی گونه ها یا بازوها که به نور خورشید حساس است
  • افزایش یا کاهش ادرار، خون در ادرار، خستگی، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، تب، بثورات پوستی یا درد مفاصل

احتمال شکستگی مچ دست، لگن یا ستون فقرات در افرادی که از مهارکننده های پمپ پروتون مانند قرص امپرازول استفاده می کنند نسبت به افرادی که یکی از این داروها را مصرف نمی کنند، بیشتر است. افرادی که از مهارکننده های پمپ پروتون استفاده می کنند ممکن است به پولیپ (در پوشش معده) نیز مبتلا شوند.

این خطرات در افرادی که دوزهای بالای یکی از این داروها را مصرف می کنند یا آنها را برای یک سال یا بیشتر مصرف می کنند، بالاترین میزان است. در مورد خطر مصرف قرص امپرازول با پزشک خود صحبت کنید. قرص امپرازول ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

مصرف بیش از حد قرص امپرازول

در صورت مصرف بیش از حد اگر تشنج و شکل تنفسی دارد فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • تاری دید
  • ضربان قلب تند
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تعریق
  • گرگرفتگی (احساس گرما)
  • سردرد
  • دهان خشک

اطلاعات دیگر در مورد قرص امپرازول

تمام قرارها را با پزشک و آزمایش خود نگه دارید. پزشک ممکن است آزمایش‌های خاصی را قبل و در طول درمان تجویز کند، به‌ویژه اگر اسهال شدید دارید. قبل از انجام هر گونه آزمایشی، به پزشک خود و پرسنل آزمایشگاه بگویید که قرص امپرازول مصرف می کنید.

نگذارید دیگری داروهای شما را مصرف کند. اگر قرص امپرازول نسخه‌ای مصرف می‌کنید، هر سؤالی در مورد پر کردن نسخه خود دارید از داروساز بپرسید. فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی که مصرف می‌کنید. همچنین ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی را داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنید یا در بیمارستان بستری می‌شوید، باید این فهرست را همراه داشته باشید.

روش نگهداری قرص امپرازول

این دارو را در ظرفی که در آن محکم بسته است. دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. در دمای اتاق و دور از نور، گرما و رطوبت نگهداری کنید.

تمام داروها دور از دسترس کودکان دور نگه داشته شود. بسیاری از ظروف (مانند قرص ها و قطره چشمی، کرم ها، چسب ها) در برابر کودک مقاوم نیست. کودکان خردسال به راحتی باز میکنند. برای محافظت از کودکان همیشه دارو را در مکانی امن قرار دهید.

داروهای غیر ضروری دور ریخته شوند تا حیوانات خانگی و کودکان نتوانند آن را مصرف کنند. نباید این دارو را داخل توالت بریزید. بهترین راه برای دور انداختن داروهایتان از طریق یک برنامه بازپس گیری دارو است. با داروساز خود صحبت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا