Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد دیازپام (والیوم) چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

دیازپام دارویی شیمیایی است که با نام والیوم نیز شناخته می شود. دیازپام در خانواده دارویی متعلق به بنزودیاسپین ها قرار می گیرد. کاربرد انواع دیازپام به عنوان مسکن و خواب آور شناخته می شود. مصرف قرص و آمپول دیازپام جهت تسکین استرس، اختلالات ترس و اختلال خواب صورت می گیرد. از دیگر فواید مصرف دیازپام استفاده از آن پیش از عمل های جراحی است. انواع دیازپام به صورت قرص های دیازپام ۲ و ۵ و ۱۰ میلی گرمی در دسترس قرار دارد. برای اطلاع از زمان و نحوه مصرف دیازپام باید به پزشک متخصص مراجعه نمود. قیمت دیازپام با توجه به انواع مختلف آن یعنی آمپول و قرص و شیاف می تواند متفاوت باشد. از طرفی انواع خارجی هم قیمت بالاتری نسبت به انواع ایرانی دارو دارند. خرید دیازپام را می توان از داروخانه های سراسر کشور انجام داد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی بسیاری از مکمل ها و دارو ها پرداخته است. مانند : کلردیازپوکساید، پروپرانولول، قرص باکلوفن، متوکاربامول و … . در ادامه با بررسی کاربرد و عوارض دیازپام (والیوم) و انواع آن با ما همراه باشید.

دیازپام چیست ؟

دیازپام از خانواده دارویی بنزودیازپین ها است. عملکرد انواع دیازپام از طریق آرام کردن مغز و اعصاب است. جهت تسکین مواردی مانند موارد زیر تجویز می شود.

  • اضطراب
  •  اختلالات خواب
  • اختلالات هراس

لازم به ذکر است که مصرف این دارو می تواند وابستگی و اعتیاد ایجاد نماید. بنابراین در میزان مصرف باید دقت شده و دوز مصرفی توسط پزشک تعیین شود. از آمپول دیازپام در مراکز بیمارستانی به عنوان یک داروی آرام‌بخش و خواب آور قوی استفاده می شود. این دارو در علائم قطع مصرف مواد مخدر و الکل و به عنوان ضد اسپاسم عضلات نیز به کار می رود.

کاربرد دیازپام (والیوم) چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد دیازپام (والیوم) چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

بنزودیازپین‌ها برای درمان مشکلات مشابهی توصیه می شوند. ساختار شیمیایی این ترکیبات نیز مشابه است. فعالیت‌ گابا آمینوبوتیریک اسید (GABA) با مصرف قرص دیازپام بالا می‌رود. انتقال دهنده عصبی گابا به ارسال پیام بین مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند. پایین بودن سطح گابا در بدن هیجان، اضطراب، اسپاسم‌های ماهیچه‌ای و یا تشنج را موجب می‌شود. میزان گابا در بدن با مصرف قرص دیازپام افزایش می‌یابد و اضطراب، دردهای ماهیچه‌ای و تشنج کاهش می یابد.

توجه شود که مصرف دراز مدت این دارو اعتیاد آور است. بنابراین نباید در دوره های طولانی از آن استفاده شود. مصرف دیازپام و انواع مختلف آن در دوران بارداری و شیر دهی ممنوع است. این دارو با نام تجاری والیوم نیز شناخته می‌شود. انواع دیازپام به شکل : قرص، شربت، ژل مقعدی و آمپول در دسترس است.

کاربرد دیازپام (والیوم) چیست ؟

بهبود علایم اضطراب

بهبود نشانه ‌های سندرم قطع مصرف الکل نظیر پریشانی و لرزش

کاربرد در درمان به عنوان مکملی برای اسپاسم‌ های ماهیچه اسکلتی

کاربرد در درمان مکمل برای برخی از تشنج‌ ها

نکته

این قرص همراه می تواند با دیگر داروها نیز تجویز شود. ممکن است از قرص دیازپام به عنوان بخشی از درمان ترکیبی نیز استفاده شود.

نکات مهم در کاربرد و مصرف دیازپام (والیوم) چیست ؟

مصرف دیازپام با رعایت و توجه به نکات مهمی همراه است. در ادامه به برخی از نکات ضروری مصرف دارو اشاره شده است.

حساسیت و آلرژی : با مصرف قرص دیازپام (والیوم) امکان بروز واکنش‌ های آلرژیک وجود دارد. متورم شدن گلو یا زبان، ایجاد مشکل در تنفس، بروز علائم کهیر و راش پوستی از واکنش ‌های آلرژیک هستند. در صورت دچار شدن به واکنش آلرژیک، هرگز دوباره قرص دیازپام مصرف نشود. درواقع مصرف مجدد این قرص پس از بروز واکنش های آلرژیک می‌تواند مرگبار باشد.

تداخل غذایی : از نوشیدن آب انگور در زمان مصرف قرص دیازپام خودداری کنید. آب انگور از قدرت پردازش کبد برای هضم درست این دارو را جلوگیری می کند. همچنین باعث می شود تا این دارو مدت زمان بیشتری در بدن باقی بماند.

تداخل با الکل : مصرف قرص دیازپام نباید با مصرف الکل همزمان باشد. مصرف این دارو ممکن است بر قدرت قضاوت، تفکر و مهارت‌های حرکتی اثر سوء گذارد. از دیگر عوارض مصرف هم‌زمان قرص دیازپام با الکل خواب‌آلودگی و تنگی نفس است. نکته جالب در رابطه با این دارو این است که بدن در جذب این دارو و الکل کارکردی مشابه دارد. درواقع با مصرف هم‌زمان الکل با این دارو، دیازپام (والیوم) مدت زمان بیشتری در بدن باقی بماند. این عملکرد می‌تواند عوارض جانبی را تشدید کند.

مصرف دیازپام در اشخاصی که مشکلات کلیه و کبد دارند !

کسانی که دچار مشکلات کلیه هستند، در مصرف والیوم باید دقت کنند. داروی دیازپام توسط کلیه ‌ها از بدن دفع می‌شود. اگر بیمار به مشکلات کلیه دچار باشد، داروها مدت طولانی ‌تری در بدنش باقی می‌مانند. در این صورت ریسک بروز عوارض جانبی بالا خواهد رفت. در صورت نیاز به این دارو، پزشک باید دوز مناسب را تجویز کند.

فرایند جذب قرص و آمپول دیازپام در بدن توسط کبد صورت می گیرد. بنابراین اگر بیمار دچار مشکلات کبدی باشد، مقدار بیشتری دارو در بدن باقی خواهد ماند. در این صورت ریسک ابتلا به عوارض جانبی هم بالا می‌رود. در صورت لزوم پزشک با توجه به شرایط بیمار می‌تواند دوز مناسبی از دارو تجویز کند. در صورت وجود مشکلات کبدی جدی، هرگز نباید از قرص دیازپام استفاده شود.

نحوه مصرف قرص دیازپام در بارداری و شیردهی چگونه است ؟

انواع قرص دیازپام در رده D دارو های بارداری قرار دارند. در این گروه از دارو ها، مطالعات و نتایج حاصل بیانگر وجود خطر برای جنین انسان است. زمانی که مصرف دارو برای زنان باردار اجتناب‌ناپذیر است و خطرات پذیرفته شده‌اند، پزشک دارو را تجویز می‌کند. مصرف قرص دیازپام در دوران بارداری می‌تواند به تولد نوزادانی ناقص، دارای ضعف عضلات، مشکلات تنفسی یا بلع، پایین بودن دمای بدن و دیگر عوارض جانبی منجر شود.

توجه شود که مصرف قرص دیازپام در دوران بارداری تنها زمانی توصیه می شود که فواید آن نسبت به خطرات احتمالی برای جنین بیشتر باشد.

مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز ممنوع است. زیرا قرص دیازپام به شیر مادر وارد شده و عوارض خطرناکی برای نوزاد شیرخوار در پی خواهد داشت. این پزشک است که تصمیم می‌گیرد که از شیردهی یا مصرف قرص دیازپام کدام انتخاب شود.

انواع دیازپام (والیوم) را می شناسید ؟

این دارو در اشکال مختلفی مانند : قرص، آمپول، شیاف در داروخانه ها عرضه می شود. انواع دیازپام ۲ و ۵ و ۱۰ تولید و در داروخانه ها موجود است. پزشک معالج با توجه به شرایط بدنی خاص انواع مختلف دارو را تجویز می کند.

نحوه مصرف قرص دیازپام چگونه است ؟

دوز مصرفی، شکل دارو و نحوه مصرف دیازپام به شرایط مختلفی وابسته است. پزشک قبل از تجویز دارو برخی نکات را در نظر می گیرد.

  • واکنش به اولین دز مصرفی
  • سن بیمار
  • نوع بیماری
  • شدت بیماری
  • دیگر دارو هایی که بیمار مصرف می کند.

دوز استاندارد مصرف دارو بین ۲ تا ۱۰ میلی‌گرم و مصرف ۲ تا ۴ بار در طول روز است. مقدار مصرف دارو توسط پزشک تعیین می گردد.

کاربرد دیازپام (والیوم) چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد دیازپام (والیوم) چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
توجه

دوز مصرفی دارو در سالمندان ۶۵ سال و بیشترمی تواند اندکی متفاوت باشد. مصرف دز اولیه بین ۲ تا ۲.۵ میلی‌گرم برای ۱ تا ۲ بار در روز توصیه می شود. بسته به نیاز و واکنش بدن نسبت به مصرف قرص دیازپام، پزشک می تواند به تدریج دوز مصرفی را بالاتر ببرد.

برای افراد سالمند جذب این دارو آهسته‌تر صورت می گیرد. در این مواقع پزشک با دوز پایین شروع می‌کند. با این روش از باقی ماندن دارو در بدن جلوگیری می شود. زیرا داروی اضافی در بدن می‌تواند سمی باشد.

توجه

در صورت استفاده بیش از حد دیازپام شخص ممکن است دچار علائمی مانند بی هوش شدن یا مشکل در تنفس شود. در این صورت با فوریت‌ های پزشکی تماس حاصل شود. نشانه‌های اوردوز بر اثر مصرف بیش از حد دارو:

  1. بروز گیجی و خواب‌آلودگی شدید
  2. افزایش زمان عکس‌ العمل
  3. تنفس آهسته و کند
  4. از دست دادن هوشیاری
  5. غش کردن

نکته

اگر دوز مصرفی داروی والیوم (ولیوم) فراموش شود در اولین زمان ممکن باید مصرف گردد. اگر زمان مصرف نزدیک به مصرف دوز بعدی باشد، نیازی به مصرف دو برابر داروی دیازپام نیست و فقط دوز مقرر باید مصرف گردد.

عوارض دیازپام چیست ؟

هر دارویی به موازات تاثیرات مثبت در بدن، می تواند عوارضی هم داشته باشد. این دارو هم می تواند درصورت مصرف کنترل نشده عوارضی را سبب شود. برخی از عوارض رایج تر دارو در ادامه آمده است.

  • خواب‌آلودگی
  • بروز سرگیجه
  • تاری دید
  • ایجاد لرزش

در صورت بروز این عوارض و یا شدت آن‌ ها باید به پزشک مراجعه شود. درصورتی که پزشک این دارو را تجویز کند، قطعا فواید آن بیش از مضراتش خواهد بود. بیشتر افرادی که داروی دیازپام را مصرف کرده اند، عوارض جدی برای این دارو تجربه نکرده اند.

عوارض جدی :

اگر بیمار مبتلا به عوارض جانبی جدی شد باید به سرعت به پزشک مراجعه نماید. عوارض جانبی دیگر این دارو در ادامه آمده است.

  1. ایجاد ضعف
  2. بروز اختلال حافظه
  3. آشفتگی
  4. بروز توهم
  5. ایجاد گیجی
  6. بی ‌قراری
  7. افسردگی
  8. بروز مشکل در صحبت کردن
  9. بروز مشکل در راه رفتن
  10. بروز ضعف عضلانی
  11. ایجاد لرزش
  12. مشکل در ادرار کردن
  13. زرد شدن رنگ چشم و پوست
  14. بروز علائم عفونت مانند گلودرد مداوم و تب و لرز
موارد منع مصرف دارو :

این دارو در برخی از بیماران منع مصرف دارد که در ادامه توضیح داده شده است.

بعضی بیماری‌ های عضلانی مانند میاستنی گراویس

افراد دارای مشکلات ریوی و تنفسی همانند : بیماری مزمن انسدادی ریه یا وقفه‌ تنفسی در خواب

بروز بیماری‌ های روحی و روانی مانند افسردگی، بروز افکار خودکشی و جنون

افرادی با سابقه سو مصرف مواد مخدر یا الکل

بیماران آب سیاه

بیماری ‌های کبدی

بیماری‌ های کلیوی

قیمت قرص دیازپام (والیوم) ۵ چگونه است ؟

قیمت قرص دیازپام تا حدود زیادی به نوع شرکت تولید کننده و انواع دارویی آن وابسته است. قیمت قرص دیازپام خارجی و ایرانی با یکدیگر متفاوت است. در کشور ما ایران بیشتر نوع ایرانی این دارو مصرف می شود. شرکت های داروسازی ایرانی با تولید دارو های با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی، توانسته اند از هزینه های اضافی درمان بکاهند. قیمت قرص دیازپام ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی بوده و در ایران بیشتر از همین انواع ایرانی استفاده می شود. در رابطه با دارو های خارجی باید نکته ای در نظر گرفته شود.

شرکت های وارد کننده قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات خود قرار می دهند. قیمت ‌این دارو تا حدود زیادی می تواند به نوع شرکت وارد کننده یا تولید کننده وابسته باشد. از طرفی این دارو در انواع مختلف تولید و در دسترس قرار گرفته است. این انواع می توانند از نظر قیمتی اندکی متفاوت باشند.

خرید و فروش قرص دیازپام چگونه است ؟

خرید قرص دیازپام در کشور ما ایران به عنوان مسکن و خواب آور صورت می پذیرد. خرید و فروش قرص دیازپام جهت کمک به بهبود این مشکلات صورت می گیرد.

جهت خرید قرص دیازپام ۲ و ۵ و ۱۰ میلی گرمی می توان به داروخانه ها و مراکز خرید و فروش آنلاین مراجعه نمود. توجه این نکته ضروری است که این دارو به هیچ وجه نباید از مراکز نامعتبر خریداری و مصرف شود. در غیر این صورت ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده به وجود آید.

کاربرد دیازپام (والیوم) چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد دیازپام (والیوم) چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

سخن آخر

  • دارو های شیمیایی و مکمل های غذایی نباید بدون مشورت با متخصص تهیه و مصرف شوند.
  • داروها همواره باید از منابع معتبر و دارای مجوز مانند داروخانه ها تهیه شوند.
  • برای نگهداری صحیح دارو آن را باید در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار داد.
  • دارو نباید در مکان های مرطوبی مانند حمام نگهداری شود.
  • توجه داشته باشید که داروی منقضی شده به هیچ وجه نباید مصرف شود.
  • از موارد مهم که باید طبق نظر پزشک و یا بروشور شرکت تولید کننده صورت گیرد، نحوه مصرف دارو ها و مقدار دوز مصرفی آن‌ هاست.
  • نباید به صورت خودسرانه از داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی مصرف نمود.
  • در صورت سوابق هرگونه حساسیت دارویی یا گیاهی باید پزشک یا داروساز را در جریان قرار داده و سپس اقدام به مصرف دارو ها نمود.
  • توجه نمایید که این دارو برای بیماری شما تجویز شده است. بنابراین از اشتراک گذاری و پیشنهاد به اشخاص دیگر خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا