Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

قرص متوکاربامول (روباکسین) از داروهای شیمیایی است. این دارو به‌عنوان یک شل کننده عضلات اسکلتی شناخته شده و به برخی بیماران تجویز می شود. کاربرد قرص متوکاربامول در درمان اسپاسم های حاد و انقباضات غیر ارادی عضلات صورت می‌گیرد. بیشتر مصرف قرص متوکاربامول در درمان گردن درد، گرفتگی کمر و آرتروز وجود دارد. مقدار و نحوه مصرف قرص متوکاربامول توسط پزشک متخصص تعیین شده و نباید خودسرانه مصرف گردد. عوارض قرص متوکاربامول در صورت عدم استفاده درست می‌تواند در مصرف کننده ظاهر گردد. قیمت قرص متوکاربامول به موارد مختلفی وابسته است. خارجی یا ایرانی بودن، می‌تواند بر قیمت دارو موثر باشد. برای خرید قرص  ۵۰۰ و انواع دیگر دارویی آن، می توان به داروخانه ها مراجعه و دارو را دریافت نمود. در ادامه این مقاله به معرفی قرص متوکاربامول و عوارض و کاربرد های آن می پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از مکمل ها و دارو ها نیز پرداخته است. مانند : قرص باکلوفن، پروپرانولول، قرص ملاتونین، ریتالین و… . در ادامه با ما همراه باشید.

قرص متوکاربامول چیست ؟

قرص متوکاربامول یا روباکسین از دارو های شیمیایی است. این دارو با مسدود کردن اعصابی که باعث انقباض عضله می گردند تاثیر خود را می گذارد. کارشناسان کاملا از عملکرد قرص متوکاربامول در بدن آگاه نیستند. درواقع این دارو تأثیر مستقیمی بر عضلات ندارد. این دارو با مسدود کردن تکانه‌های عصبی به مغز، درد عضلات را تسکین داده و خاصیت آرام بخشی دارد.

کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

برای کمک به حرکت بهتر عضلات، یک داروی شل کننده عضلات برای کاهش کمر درد یا گردن درد توصیه می‌کنند. اما این تنها راه درمان برای بهبودی بیمار نیست. شل کننده ‌های عضلانی، مانند مصرف قرص متوکاربامول همراه با درمان‌های دیگر در کنترل درد موثر هستند. مصرف این دارو معمولا همراه با استراحت، فیزیوتراپی و ورزش ‌های کششی توصیه می شود. با این روش درمان بهتری صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که فرم تزریقی این دارو در کنترل انقباضات عضلانی بیماری کزاز تجویز می گردد.

مقدار و نحوه مصرف قرص متوکاربامول چیست ؟

پزشکان برای تسکین درد حاد عضلات کمر یا گردن، شل کننده‌های عضلانی را تجویز می‌کنند. پزشکان به طور معمول مصرف قرص متوکاربامول را برای کمتر از ۲ هفته توصیه می کنند. این‌گونه خطر وابستگی به دارو کاهش می یابد. کاربرد قرص متوکاربامول بعد از گذشت ۳۰ درد را تسکین می دهد. اثر این دارو پس از گذشت ۲ ساعت کاملاً موثر است. مصرف این دارو به صورت کوتاه مدت است. بنابراین ممکن است مصرف آن روزانه سه تا چهار بار طبق نظر پزشک توصیه شود.

انواع قرص متوکاربامول ۵۰۰ و ۷۵۰ میلی‌گرمی در داروخانه ها موجود است. دوز اولیه ۱۵۰۰ میلی‌گرم برای چهار بار در روز، برای بزرگسالان با سفتی عضله توصیه می شود. بدین منظور ۳ قرص ۵۰۰ میلی ‌گرمی ۴ بار در روز، یا ۲ قرص ۷۵۰ میلی‌گرمی ۲ بار در روز تجویز می شود. البته باید توجه شود که مقدار مصرف این دارو در افراد مختلف، متفاوت است. در مورد زمان مصرف و مقدار دوز دارو باید از پزشک کمک گرفته شود. در نحوه مصرف این دارو در برخی موارد باید دقت شود. مانند :

  • با مصرف این دارو خطر افتادن در سالمندان ممکن است افزایش یابد. بنابراین افراد مسن در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • برای کودکان زیر ۱۶ سال ایمنی این دارو هنوز مشخص نشده است.
  • مصرف قرص متوکاربامول در بارداری و شیردهی نباید صورت گیرد.
  • نوشیدن الکل همراه با این دارو عوارض جانبی جبران‌ ناپذیری را ایجاد می کند.
توجه

علائم مصرف بیش از حد این دارو از هوش رفتن و مشکلات تنفسی است. در صورت مشاهده با فوریت‌های پزشکی تماس حاصل شود. توجه شود که این دارو تنها برای وضعیت فعلی بیمار تجویز شده است. بنابراین در موارد مشابه، بدون مشورت با پزشک استفاده نشود. علائم اوردوز یا بیش مصرفی دارو شامل استفراغ، خواب‌آلودگی بیش از حد، تنفس آرام و یا کم عمق، از دست دادن تعادل و تشنج است. مشاهده این علائم در بیمار نشان دهنده نیاز به خدمات فوریت‌ های پزشکی است.

در صورت فراموشی دوز مصرفی قرص متوکاربامول (روباکسین)، در اولین زمان ممکن دارو را مصرف کنید. اگر زمان یادآوری نزدیک به مصرف دوز بعدی رسید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نبوده و فقط همان دوز دارو مصرف شود.

عوارض قرص متوکاربامول چیست ؟

رایج‌ترین عوارض شل کننده‌های عضلانی مانند روباکسین خواب آلودگی و سرگیجه است. از انجام کارهایی که نیازمند توجه زیادی هستند در زمان مصرف قرص متوکاربامول (روباکسین) خودداری شود. شل کننده‌های عضلانی در صورت داشتن مشکلاتی مانند : مشکلات کبد یا کلیه، بیماری قلبی، دیابت و تشنج توصیه نمی‌شوند. مشکلات اشاره شده خطر ابتلا به عوارض قرص متوکاربامول را افزایش می‌دهند. مصرف شل کننده‌های عضلانی مانند روباکسین می تواند عوارض جانبی ناشی از تداخلات دارویی را منجر شود. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از عوارض جانبی این دارو پرداخته شده است.

  • بروز سرگیجه
  • ایجاد خواب آلودگی
  • فشار خون پایین
  • احساس سبکی سر
  • ایجاد تاری دید
  • بروز سردرد
  • تب
  • ایجاد حالت تهوع و استفراغ
  • احساس گیجی

برخی از عوارض جانبی دارو، به محض مشاهده باید به پزشک اطلاع داده شود. برخی از این علائم در ادامه آورده شده است.

  1. بروز تب یا لرز
  2. بروز علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا
  3. آهسته شدن ضربان قلب
  4. ایجاد سرگیجه شدید
  5. بروز تشنج
  6. ایجاد زردی پوست یا چشم (زردی)

تداخل دارویی قرص متوکاربامول (روباکسین) چیست ؟

داروها به دلیل ترکیبات شیمیایی خاصی که دارند، در برخی موارد ممکن است تداخلاتی را با یکدیگر داشته باشند. این تداخل دارویی در برخی موارد می تواند به بدن آسیب وارد کند. برای جلوگیری از تداخلات دارویی بهتر است لیست کاملی از دارو های مصرفی در اختیار پزشک قرار گیرد. در ادامه به تداخل دارویی این ماده با برخی از دارو ها اشاره شده است.

  1. قرص ‌های خواب آور
  2. شیمی درمانی خاص
  3. دارو های بیماری روانی
  4. مصرف همزمان با داروهای ضد اضطراب
  5. مصرف همزمان با دارو های ضد تشنج
  6. دارو های ضد افسردگی
  7. مصرف همزمان با آنتی هیستامین‌هایی که خاصیت آرام بخشی دارند.
  8. بازدارنده های مونوآمین اکسیداز
  9. دیگر دارو های شل کننده عضلات
توجه

تداخل متوسط : مصرف همزمان این دارو با مسکن‌ هایی مانند متادون و بوپرینورفین تداخل دارویی جدی دارد. این دارو با مسکن‌ ها و شل‌کننده‌های عضلانی (قرص ‌های سریع بازشونده و غیر سریع) نیز تداخل دارویی دارد.

نکات مهم در کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟

مصرف و کاربرد این دارو می تواند با غذا یا بدون غذا باشد.

در هنگام مصرف این دارو از رانندگی و کار با ماشین آلات سنگین خودداری شود.

ممکن است هنگام ایستادن دچار سرگیجه شده و احتمال افتادن بیشتر است، بنابراین از راه‌ رفتن خودداری نمایید.

این دارو تنها باید زمانی مصرف گردد که دارو های ضد درد دیگر موثر نباشند.

این دارو در کودکان و زنان باردار و شیرده منع مصرف دارد.

قبل از افزودن سایر دارو ها از جمله OTC با پزشک مشورت شود.

کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟

بیش از ۱۵۰ اختلال عضلانی اسکلتی مختلف وجود دارد. شایع ترین دلایل درد در عضلات اسکلتی آسیب به بخش های مختلف بدن است. مانند : آسیب به استخوان ‌ها، عضلات، مفاصل، رباط‌ ها و تاندون ‌ها. این درد ها به طور معمول کوتاه مدت هستند. اما ممکن است برای طولانی مدت هم بیمار را درگیر کنند. برخی از آسیب های ناگهانی در ادامه آورده شده است. این آسیب ها در صورت درد های مزمن نیاز به استفاده از این دارو (روباکسین) دارند.

  • زمین خوردن
  • بلند کردن وسایل سنگین
  • آسیب دیدگی در حین ورزش
  • آسیب دیدگی در حادثه رانندگی و…

سفتی و درد عضلات در ناحیه گردن و کمر چه آسیب دیدگی جدید باشد و چه قبلی، بی ‌خوابی و درد را برای بیمار رقم می زند. کاربرد قرص متوکاربامول اگر در شب ها صورت گیرد بهترین عملکرد را خواهد داشت. این دارو به کاهش درد حاد در ناحیه گردن و کمر کمک می‌کند.

مصرف قرص متوکاربامول در دوران بارداری و شیردهی چگونه است ؟

مصرف و کاربرد قرص متوکاربامول در بارداری در صورتی است که منافع مصرفش از خطراتش بیشتر باشد. اطلاعات کافی درمورد مصرف این دارو در بارداری وجود ندارد. بنابراین درو باید با احتیاط و محدود به موارد بسیار خاص تجویز شود. امکان ترشح این دارو در شیر مادر مشخص نیست،‌ بنابراین بهتر است در دوران شیردهی نیز در مصرف آن احتیاط شود.

کاربرد انواع قرص متوکاربامول ۵۰۰ و ۷۵۰ ترک اعتیاد چیست ؟

کاربرد انواع قرص متوکاربامول در درمان ترک مواد افیونی یا تریاک نیز دیده می شود. این دارو بهبود نشانه ‌هایی مانند گرفتگی عضلات و اسپاسم را هدف قرار می‌دهد.

این دارو می‌تواند در کنار Suboxone که در درمان اعتیاد به مواد مخدر موثر است نیز مصرف گردد. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف متوکاربامول یا سایر دارو های کمکی، بر نتایج درمان تاثیری ندارند.

نکته

لازم به ذکر است که هیچ تحقیق جدی در مورد اثربخشی مصرف این دارو به صورت تنها در درمان ترک مواد افیونی صورت نگرفته است.

آیا مصرف انواع قرص متوکاربامول اعتیاد آور است ؟

مصرف قرص متوکاربامول طبق دستور پزشک اعتیادآور نیست. اما مصرف دارو در دوز های بالاتر، احتمال سو‌ مصرف را افزایش می‌دهد. در افرادی که سابقه سوء‌مصرف مواد مخدر دارند این احتمال بیشتر است.

البته باید ذکر شود که انواع قرص متوکاربامول ۵۰۰ و ۷۵۰ دارای خواص مشابه مواد مخدر نیستند.

  • این دارو درد عمومی را تسکین نخواهد داد.
  • احساس سرخوشی با مصرف قرص متوکاربامول ایجاد نخواهد شد.

از طرفی مصرف دوزهای بالاتر این دارو خطر عوارض جانبی نامطلوب مانند خواب آلودگی و سرگیجه را افزایش می‌دهد. بنابراین احتمال سوء‌مصرف آن کمتر است.

قیمت قرص متوکاربامول ۵۰۰ و ۷۵۰ چگونه است ؟

قیمت قرص متوکاربامول تا حدود زیادی به نوع شرکت تولید کننده آن وابسته است. از طرفی قیمت قرص خارجی و ایرانی هم با یکدیگر متفاوت است. در کشور ما ایران از انواع این دارو استفاده می شود. شرکت های داروسازی ایران همواره با تولید دارو های ایرانی با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی، توانسته اند به بیماران کمک کرده و از هزینه های درمان بکاهند. قیمت قرص متوکاربامول ۵۰۰ و ۷۵۰ در بازار ممکن است تا حدودی متفاوت باشد. در ایران بیشتر از انواع ایرانی استفاده می گردد.

در رابطه با دارو های خارجی باید توجه شود که واردکنندگان قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات خود قرار می دهند. بنابراین قیمت ‌این دارو تا حد زیادی می تواند به نوع شرکت وارد کننده یا تولید کننده وابسته باشد. از طرفی انواع قرص متوکاربامول ۵۰۰ و ۷۵۰ میلی گرمی تولید و در دسترس قرار گرفته است. این قرص ها می توانند از لحاظ قیمتی اندکی متفاوت باشند.

خرید و فروش قرص متوکاربامول چگونه است ؟

خرید و فروش قرص متوکاربامول در ایران به عنوان شل کننده عضلات صورت می گیرد. این دارو با نام تجاری روباکسین نیز شناخته می شود. جهت کمک به بهبود مشکلات در بیماران، فروش و خرید این دارو در بیشتر داروخانه ه و مراکز معتبر خرید و فروش دارو صورت می گیرد.

جهت خرید و فروش قرص متوکاربامول ۵۰۰ می توان به داروخانه ها مراجعه نمود. توجه شود که این دارو نباید از مراکز نامعتبر خریداری و مصرف شود. مصرف خودسرانه و طولانی عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده خواهد داشت.

کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد قرص متوکاربامول چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

سخن آخر

بدون دستور پزشک متخصص نباید از دارو های شیمیایی و مکمل های غذایی مصرف نمود. مصرف دارو ها باید در صورت نیاز و با نظر پزشک باشد.

از موارد مهم نحوه مصرف دارو ها و مقدار دوز مصرفی آن ‌هاست. این موارد باید طبق نظر پزشک صورت گیرد.

برای نگهداری داروی متوکاربامول آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید.

این دارو نباید در مکان مرطوب و حمام نگهداری شود.

توجه داشته باشید که داروی منقضی شده نباید مصرف شود.

دارو های شیمیایی و گیاهان دارویی نباید به صورت خودسرانه مصرف شوند. تداخل دارویی همواره ممکن است وجود داشته باشند. این تداخلات گاهی اثرات مخربی دارند.

در صورت وجود هرگونه حساسیت دارویی یا گیاهی پزشک مربوطه باید در جریان قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا