Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا: درمان بیماری پارکینسون

کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا برای درمان بیماری پارکینسون، که گاهی به آن فلج لرزشی نیز گفته می شود، استفاده می شود. بیماری پارکینسون یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) است.

دوپامین یک ماده طبیعی در مغز است که به کنترل حرکت و فعالیت هایی مانند راه رفتن و صحبت کردن کمک می کند. در بیماران مبتلا به پارکینسون، دوپامین کافی در برخی از قسمت های مغز وجود ندارد. لوودوپا (یکی از اجزای این دارو) وارد مغز می شود و به جایگزینی دوپامین از دست رفته کمک می کند که به افراد اجازه می دهد عملکرد بهتری داشته باشند. لوودوپا با افزایش میزان دوپامین در مغز به کنترل علائم کمک می کند و به شما در انجام فعالیت های روزانه مانند لباس پوشیدن، پیاده روی و دست زدن به ظروف کمک می کند.

در نشریه جهان شیمی فیزیک از دوپامین، لوودوپا بی، لوودوپا سی و بیماری پارکینسون مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا در اختیارتان قرار میدهیم.

قرص کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

این دارو ترکیبی از سه داروی مختلف کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا است. این دارو به عنوان درمان با لوودوپا شناخته می شود. تفاوت این دارو با سایر درمان های لوودوپا این است که این دارو حاوی انتاکاپون است. انتاکاپون با مسدود کردن ماده‌ای به نام آنزیم COMT به لوودوپا کمک می‌کند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. این آنزیم لوودوپا را قبل از رسیدن به مغز تجزیه می کند. زمانی که لوودوپا کمتر تجزیه شود، مقدار بیشتری در دسترس مغز قرار می گیرد. افزایش دسترسی به لوودوپا ممکن است منجر به سطوح صاف و ثابت‌تر دوپامین در مغز شود که ممکن است کنترل بهتر علائم را برای دوره‌های طولانی‌تر هر روز فراهم کند. این ممکن است منجر به بهبود فعالیت های روزانه شود.

شکل دارویی کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

این محصول در اشکال دارویی قرص موجود است.

کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا برای چه مواردی استفاده می شود

ترکیب کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا برای درمان بزرگسالان مبتلا به بیماری پارکینسون استفاده می شود. بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی پیشرونده است که باعث لرزش، حرکت آهسته و سفتی عضلات می شود. ترکیب کربیدوپا، انتاکاپون و لوودوپا در بیمارانی که تحت درمان با ترکیبی از لوودوپا و یک مهارکننده دوپا دکربوکسیلاز (دو درمان استاندارد برای بیماری پارکینسون) هستند، اما در پایان دوره بین دو دوز داروی خود دارای نوسانات هستند استفاده می شود. نوسانات زمانی اتفاق می افتد که اثرات دارو از بین برود و علائم دوباره ظاهر شوند. آنها با کاهش اثر لوودوپا مرتبط هستند، زمانی که بیمار تغییر ناگهانی بین روشن بودن و توانایی حرکت و خاموش بودن و داشتن مشکل در حرکت را تجربه می کند.

"قرص

چگونه از کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا استفاده می شود

هر قرص ترکیب کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا حاوی یک دوز کامل لوودوپا، در هفت قوت، با مقادیر متناظر کربی دوپا و انتاکاپون برای بهبود اثربخشی آن است.

حداکثر دوز روزانه ترکیب کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا ۱۰ قرص است. به جز قرص های حاوی ۱۷۵ میلی گرم لوودوپا و ۴۳.۷۵ میلی گرم کربی دوپا که حداکثر دوز روزانه هشت قرص و قرص های حاوی ۲۰۰ میلی گرم لوودوپا و ۵۰ میلی گرم کربی دوپا هستند.

قرص ترکیب کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا باید به طور کامل، با یا بدون غذا مصرف شود. آنها باید با احتیاط در بیماران مبتلا به کاهش خفیف تا متوسط ​​عملکرد کبد یا کاهش شدید عملکرد کلیه استفاده شوند. در بیماران مبتلا به مشکلات شدید کبدی نباید استفاده شود.

کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا چگونه کار می کند

در بیماران مبتلا به پارکینسون، سلول‌های مغز که دوپامین تولید می‌کنند (ماده‌ای که برای انتقال سیگنال‌ها بین سلول‌های عصبی که به کنترل حرکت ماهیچه‌ها کمک می‌کند استفاده می‌شود) شروع به مردن می‌کنند و میزان دوپامین در مغز کاهش می‌یابد. سپس بیماران توانایی خود را برای کنترل قابل اعتماد حرکات خود از دست می دهند. تمام مواد فعال موجود در ترکیب کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا شکارچی برای بازیابی سطح دوپامین در قسمت‌هایی از مغز که حرکت و هماهنگی را کنترل می‌کنند، کار می‌کنند.

لوودوپا در مغز به دوپامین تبدیل می شود. هر دو کربی دوپا و انتاکاپون برخی از آنزیم‌هایی را که در تجزیه لوودوپا در بدن نقش دارند مسدود می‌کنند: کربی دوپا آنزیم دوپا دکربوکسیلاز را مسدود می‌کند و انتاکاپون آنزیم کاتکول-O-متیل ترانسفراز را مسدود می‌کند. در نتیجه، لوودوپا برای مدت طولانی تری فعال می ماند. این به بهبود علائم بیماری پارکینسون مانند سفتی و کندی حرکت کمک می کند. استفاده از ترکیبات لوودوپا و کربی دوپا به خوبی ثابت شده است، که از اواسط دهه ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفته است. وجود هر سه ماده در یک قرص می‌تواند تعداد قرص‌هایی را که بیماران باید مصرف کنند کاهش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا به درمان ادامه دهند.

"قرص

موارد استفاده از کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

این داروی ترکیبی برای درمان علائم بیماری پارکینسون (مانند لرزش، سفتی، مشکل در حرکت) استفاده می شود. بیماری پارکینسون به دلیل کمبود دوپامین در مغز ایجاد می‌شود. لوودوپا به دوپامین تبدیل می شود. کربی دوپا و انتاکاپون از تجزیه لوودوپا در جریان خون جلوگیری می کنند، بنابراین لوودوپا بیشتری وارد مغز می شود. کربی دوپا همچنین می تواند برخی از عوارض جانبی لوودوپا مانند حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد.

نحوه استفاده از کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کنید. فقط یک قرص مصرف کنید. قرص را به طور کامل قورت دهید. قرص را له نکنید، نجوید یا خرد نکنید. انجام این کار ممکن است باعث شود دوز اشتباهی دریافت کنید و همچنین ممکن است باعث لکه دار شدن دهان، دندان مصنوعی و بزاق شود.

مصرف این دارو همراه با غذا ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. در طول درمان از موادغذایی پر پروتئین اجتناب کنید. همچنین از مصرف این دارو همراه با یک وعده غذایی پرچرب و پرکالری خودداری کنید زیرا می تواند زمان شروع اثر آن را تا حدود ۲ ساعت کاهش دهد.

اثرات جانبی کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سبکی سر، خواب آلودگی، ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب، سردرد یا خشکی دهان ممکن است رخ دهد. اگر این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید. این دارو سبب تیره شدن رنگ بزاق، ادرار یا عرق میشود.

برای کاهش سرگیجه، هنگام برخاستن به آرامی بلند شوید. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این دلیل تجویز کرده است که او تشخیص داده است که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است.

افرادی که دارو را مصرف می کنند در طول روز به طور ناگهانی به خواب میروند. در برخی موارد، خواب بدون هیچ گونه احساس خواب آلودگی از قبل رخ داده است. این اثر خواب ممکن است در هر زمانی در طول درمان با این دارو رخ دهد، حتی اگر شما برای مدت طولانی از این دارو استفاده کرده باشید.

اگر در طول روز احساس خواب آلودگی شدید یا به خواب رفتید، تا زمانی که این تاثیر را با پزشک خود در میان نگذارید، رانندگی نکنید یا فعالیت های احتمالاً خطرناک دیگری انجام ندهید. خطر ابتلا به این اثر خواب با استفاده از الکل یا سایر داروهایی که می توانند شما را خواب آلود کنند افزایش می یابد.

"قرص

عوارض جانبی جدی کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فورا به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: حرکات جدید/بدتر شدن آنها که نمی توانید کنترل کنید/ اسپاسم، افزایش چشمگیر پلک زدن/انقباض چشم، غش، اسهال که متوقف نمی شود، تغییرات بینایی (مانند تاری دید) درد چشم، درد شدید معده/شکم، مدفوع سیاه/قیری، استفراغ شبیه تفاله قهوه، درد/حساسیت/ضعف عضلانی، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)، تغییرات روحی/خلقی ( مانند گیجی، توهم، افکار خودکشی)، علائم عفونت (مانند گلودرد که از بین نمی‌رود)، خونریزی/کبودی آسان، خستگی غیرعادی، سوزن سوزن شدن دست‌ها/پاها، میل شدید غیرمعمول (مانند افزایش میل جنسی).

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: درد قفسه سینه، کمک پزشکی دریافت کنید.

قطع یا کاهش ناگهانی دوز این دارو به ندرت ممکن است باعث ایجاد یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک شود. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید: تب، سفتی غیرعادی ماهیچه، گیجی شدید، عرق کردن، ضربان قلب سریع/نامنظم، تنفس سریع.

واکنش آلرژیک نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

شایع ترین عوارض جانبی با لوودوپا، کربی دوپا و انتاکاپون

شایع ترین عوارض جانبی لوودوپا، کربی دوپا و انتاکاپون (در بیش از ۱ بیمار از هر ۱۰ بیمار دیده می شود) دیسکینزی (حرکات غیرقابل کنترل)، درد عضلانی، اسهال و حالت تهوع (احساس بیماری) و تغییر رنگ بی ضرر ادرار است. عوارض جانبی جدی که کمتر گزارش شده اند عبارتند از خونریزی گوارشی (خونریزی در روده) و آنژیوادم (تورم زیر پوست صورت یا اندام ها). برای لیست کامل همه عوارض جانبی گزارش شده با لوودوپا/کربی دوپا/آنتاکاپون اوریون، بروشور بسته را ببینید.

ترکیب کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا نباید در افرادی که به لوودوپا، کربی دوپا، انتاکاپون یا هر یک از ترکیبات دیگر حساسیت دارند (آلرژیک) استفاده شود. ترکیب کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا نباید در بیماران مبتلا به:

  • کاهش شدید عملکرد کبد
  • گلوکوم با زاویه باریک (افزایش فشار داخل چشم)
  • فئوکروموسیتوم (تومور غده فوق کلیوی)
  • سابقه سندرم بدخیم نورولپتیک (یک اختلال خطرناک سیستم عصبی که معمولا توسط داروهای ضد روان پریشی ایجاد می شود) یا رابدومیولیز (تجزیه فیبرهای عضلانی).

ترکیب کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا نباید همراه با سایر داروهایی که متعلق به گروه «مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز» (نوعی ضد افسردگی) هستند استفاده شود.

"قرص

موارد احتیاط کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

قبل از مصرف این دارو، اگر به کربی دوپا، لوودوپا یا انتاکاپون حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد: بیماری کبد، گلوکوم، مشکلات تنفسی (مانند آسم)، بیماری قلبی (مانند حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم)، بیماری کلیوی، زخم معده/روده، اختلالات روانی / خلقی (مانند افسردگی، اسکیزوفرنی)، اختلالات خونی، تشنج، اختلالات خواب.

این دارو سبب سرگیجه یا خواب آلودگی میشود. رانندگی نکنید. یا کاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام داروها به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. لوودوپا به مقدار کم وارد شیر مادر می شود و ممکن است بر میزان تولید شیر شما تأثیر بگذارد. مشخص نیست که آیا کربی دوپا یا انتاکاپون به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

تداخلات دارویی عملکرد دارو را تغییر میدهد. خطر عوارض جانبی را افزایش میدهد. لیستی از تمام داروها که استفاده می کنید با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک قطع یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای ضد روان پریشی (مانند کلرپرومازین، هالوپریدول، تیوریدازین)، داروهای خاصی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند (مانند متیل دوپا).

مصرف مهارکننده های MAO با این دارو کشنده است. در طول درمان با این دارو از مصرف مهارکننده های MAO ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، ترانیل سیپرومین) خودداری کنید. اکثر مهارکننده های MAO نیز نباید به مدت دو هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند.

اگر دارو دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند از جمله ماری جوانا (حشیش)، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند) به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) و مسکن های مخدر (مانند کدئین، هیدروکودون) مصرف میکنید به پزشک اطلاع دهید.

این دارو ممکن است با برخی از آزمایش‌های آزمایشگاهی (از جمله آزمایش‌های کاتکول آمین/گلوکز/کتون ادرار) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد کربیدوپا، انتاکاپون و لوودوپا

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: سرگیجه شدید، ضربان قلب سریع/نامنظم، تغییرات ذهنی/خلقی.

دوز فراموش شده کربیدوپا، انتاکاپون و لوودوپا

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید.

محل نگهداری کربی دوپا، انتاکاپون و لوودوپا

در دمای اتاق نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دید کودکان و حیوانات دور بگذارید. داروها را در توالت نریزید. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا