Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

قیمت فروش و خرید اسید نیتریک | کاربرد نیتریک اسید چیست؟

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها، خواص و کاربرد اسید نیتریک و موارد مصرف گوناگون آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید اسید نیتریک دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش اسید نیتریک در بازار مواد شیمیایی می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان اسید نیتریک در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت مواد شیمیایی هستند؛ قیمت اسید نیتریک نیز تحت تاثیر این موارد است. لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش اسید نیتریک به روزرسانی می‌شود.

اسید نیتریک (Nitric acid) که به نام های تیزاب یا جوهر شوره نیز شناخته می شود یک اسید معدنی بسیار قوی با فرمول شیمیایی HNO۳ است. اسید نیتریک خالص بی رنگ است اما نمونه های قدیمی تر به دلیل تجزیه به اکسیدهای ازت و آب، زرد رنگ هستند.

اسید نیتریک در آب محلول است و همچنین یک ماده اکسید کننده قوی است که بسیار خورنده و سمی باشد. این ماده با فلزات، اکسیدها و هیدروکسیدها واکنش نشان می دهد و نمک های نیترات را تشکیل می دهد.

مراکز خرید و قیمت فروش اسید نیتریک در تهران و شهرستان‌ ها

اغلب مراکز خرید و فروش اسید نیتریک و دیگر مواد شیمیایی در تهران وجود دارند و فروشندگان اسید نیتریک در سایر استان و شهرستان ها در بیشتر موارد، خرید خود را از تهران انجام می دهند. به همین دلیل، توصیه می شود که در صورت امکان سعی کنید تا خرید مواد شیمیایی از تهران انجام شود. چرا که

  • اغلب شرکت های واردکننده اسید نیتریک در تهران مستقر هستند.
  • به دلیل اینکه خرید اسید نیتریک در سایر استان ها و شهرستان ها در بیشتر موارد از طریق چندین واسطه انجام می شود، خرید در تهران می تواند از نظر قیمت مقرون به صرفه تر و ارزان تر باشد.
  • از آنجایی که در تهران به تامین کننده اصلی کالا نزدیک تر هستید و بیشتر انبارهای اصلی مواد شیمیایی در شهر تهران قرار دارند، احتمال اصالت و مرغوبیت کالا نیز افزایش می یابد.

اما باید توجه نمود که تمامی شرکت های بازرگانی مستقر در تهران از نظر تجربه، سابقه و کیفیت در یک سطح قرار ندارند. به همین دلیل در این صفحه و سایر صفحات مرتبط با مواد شیمیایی در سایت جهان شیمی، تلاش کرده ایم برترین و باسابقه ترین شرکت های فعال در زمینه خرید و فروش اسید نیتریک را به شما معرفی کنیم. شرکت هایی که در بنر بالای این صفحه یا در کادر «فروشندگان پیشنهادی» در پایان این مقاله معرفی شده اند، همگی به طور مرتب مورد بازبینی قرار می گیرند. خالی از لطف نیست که یادآور شویم از جمله مهمترین شرایط شرکت ها برای قرار گرفتن در بخش های مذکور و معرفی به خریداران، میزان سابقه، اعتبار و تجربه آن ها است.

پاسخ به سوالات در نشریه جهان شیمی فیزیک

 

این اسید دود کننده و بسیار خورنده با نقطه انجماد ۴۲- درجه سانتی گراد و نقطه جوش ۸۳ درجه سانتی‌گراد است و یک معرف آزمایشگاهی رایج و مهم صنعتی است.

اسید نیتریک چیست

این ماده در دمای معمولی نیز کمی تجزیه می شود و گرم شدن یا قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باعث تجزیه بیشتر آن می شود و در نتیجه رنگ آن به زرد یا قهوه ای تغییر می یابد. اسید نیتریک با اکثر فلزات، به جز طلا و پلاتین، برای تولید نیترات واکنش نشان می دهد.

استفاده اصلی از اسید نیتریک (۸۰٪) در تولید کودهای کشاورزی است. از کل تولیدات این ماده ۹۶٪ برای تهیه نیترات آمونیوم و نیترات کلسیم آمونیوم استفاده می شود. برای ساخت مواد منفجره از مقدار نسبتاً کمی نیترات آمونیوم استفاده می شود.

اسید نیتریک معمولاً با اکسیداسیون آمونیاک به دست می آید. این کار عمدتا با استفاده از فرآیند Ostwald انجام می شود. این اسید همچنین با تیمار نیترات سدیم با اسید سولفوریک نیز تولید می شود ولی این روش بازدهی کمی دارد.

این ماده در ساخت نیترات معدنی و آلی و ترکیبات نیتروژن برای کودها، واسطه های رنگ، مواد منفجره و بسیاری از مواد شیمیایی آلی مختلف استفاده می شود.

اسید نیتریک ماده ای بسیار مهم است که به عنوان ماده اولیه برای تولید مواد دیگر استفاده می شود. این امر باعث اهمیت آن در صنایع شیمیایی و دارویی می شود. این اسید همچنین جزئی از باران های اسیدی است و به عنوان یک ماده اکسید کننده قوی در موشک ها به عنوان سوخت مایع مورد استفاده قرار گرفته است.

محلول ۷۰% معمولا به عنوان اسید نیتریک غلیظ از نظر تجاری در دسترس است. غلظت های بالاتر از ۹۰٪ را اسید نیتریک دود کننده می گویند. در تماس با هوا اسید نیتریک دود کننده، دودهای سفید یا قرمز بسیار سمی، خورنده و واکنش پذیر با مواد قابل احتراق تولید می کند.

کاربرد اسید نیتریک

مانند آمونیاک، یکی از اصلی ترین کاربردهای این اسید در تهیه کودها است. این ماده همچنین یک اکسید کننده خوب است و برای ساخت سایر ترکیبات معدنی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، این ترکیب شیمیایی کاربردهای دیگری نیز دارد.

اسید نیتریک بلوک ساختمان برای تولید بسیاری از ترکیبات شیمیایی دیگر است. این ماده در ساخت انواع مختلفی از پلیمرها مانند پلی آمیدها و پلی اورتان استفاده می شود. این ماده به عنوان محرک در صنعت هوافضا مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در ساخت ترکیبات مبتنی بر نیتروژن مانند نایلون و همچنین بیشتر مواد منفجره مانند تری نیتروتولوئن (T.N.T.)، نیتروگلیسیرین کاربرد دارد.

مصارف دیگر این ترکیب شامل تولید نمک نیترات، رنگ، محصولات تار زغال سنگ و مواد مخدر است. این اسید همچنین بیشتر برای تصفیه فلزات گرانبها مانند پلاتین، طلا و نقره مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید نیتریک یک عنصر کلیدی و محصول جانبی آمونیاک است که برای صنعت کشاورزی بسیار ارزشمند است و از آن برای تولید انواع مختلف کودهای ازت مانند نیترات کلسیم، نیترات آمونیوم، و غیره استفاده می شود.

بیشترین کاربرد این اسید بصورت آزمایشگاهی در دانشگاه هاست که اغلب از آن به عنوان یک معرف آزمایشگاهی استفاده می شود. از اسید نیتریک رقیق شده برای ساخت چوب افرا و کاج استفاده می شود تا آنها را کهنه تر نشان دهد. این ماده همچنین در صنایع غذایی مورد استفاده قرار گرفته و به تمیز کردن مواد غذایی و تجهیزات و غیره کمک می کند.

به طور قابل توجهی، این اسید برای تست تشخیص آلکالوئیدهایی مانند LSD مورد استفاده قرار می گیرد. آزمایش دیگری که به عنوان آزمایش رنگ سنجی شناخته شده به اسید نیتریک برای تمایز بین مورفین و هروئین نیاز دارد.

اثرات خورنده این ترکیب برای برخی از کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد، مانند قلم زنی در چاپخانه، محافظت از فولاد ضد زنگ یا تمیز کردن ویفرهای سیلیکون در الکترونیک.

این اسید به صورت ترکیبی با اسید هیدروکلریک یا به تنهایی برای تمیز کردن نوارهای کاور شیشه ای و اسلایدهای شیشه ای برای کاربردهای میکروسکوپی استفاده می شود. این ماده همچنین برای تمیز کردن شیشه قبل از نقره اندود کردن در هنگام ساخت آینه های نقره ای استفاده می شود.

مخلوط های آبی تجاری ۵ تا ۳۰٪ اسید نیتریک و ۱۵-۴۰٪ اسید فسفریک معمولاً برای تمیز کردن مواد غذایی و تجهیزات لبنی برای از بین بردن رسوب کلسیم و منیزیم استفاده می شود. محتوای اسید فسفریک به غیرفعال کردن آلیاژهای آهنی در برابر خوردگی توسط اسید نیتریک رقیق کمک می کند.

خرید اسید نیتریک

اسید نیتریک به عنوان یک محصول مهم و یک اسید غیر آلی برای استفاده در صنایع مختلف خریداری می شود. این ماده به صورت یک مایع شفاف با بوی بسیار شدید که به عنوان یک ماده سمی طبقه بندی می شود به بازار عرضه می شود. این محصول بیشترین استفاده را در صنعت کشاورزی دارد و اغلب برای ساخت کود نیترات آمونیوم استفاده می شود. اسید نیتریک به دلیل داشتن خواص اسیدی و اکسید کنندگی می تواند تمامی فلزات را در خود حل کند. علاوه بر این در بازیافت فلزات اسقاطی و کامپیوتری نیز استفاده می شود.

قیمت اسید نیتریک

قیمت اسید نیتریک با توجه به خلوص این ماده تعیین می شود و به فروش می رسد. اسید نیتریک یک ماده اکسنده و غیرقابل اشتعال است که واکنش پذیری بالایی از خود نشان می دهد و در آب محلول است. این ماده در صنعت دارای کاربردهای فراوانی است به عنوان مثال به منظور خالص سازی طلا و پلاتین از این ماده استفاده می شود. علاوه بر این برای تولید کودهای ازته و همچنین برای استفاده در صنعت پلاستیک و صنایع نظامی نیز از این ماده استفاده می شود.

نام دیگر اسید نیتریک

اسید نیتریک یک ماده خورنده و بی رنگ و دارای خواص اسیدی است که به دلیل کاربرد فراوان دارای نام های فراوانی مانند اسید ازوتیک، اسید ازته و جوهر شور می باشد. این ترکیب در دمای محیط و یا در حرارت تجزیه می شود و در غلظت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. این ماده در صنعت کشاورزی به عنوان یکی از مواد پر مصرف در تهیه کودهای شیمیایی به کار برده می شود. همچنین در ساخت مواد منفجره و سنتز مواد آلی و پیش ساز برای ساخت نایلون به کار برده می شود.

اسید نیتریک در جدول

اسید نیتریک در جدول اسیدهای قوی قرار گرفته است که به راحتی با تمامی فلزات، اکسیدها و نمک های نیترات وارد واکنش می شود و از ترکیب دو ماده دی اکسید نیتروژن و آب به دست می آید. این ماده در صنایع غذایی به عنوان یک ماده مجاز و ایمن برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های مضر که می توانند باعث مسمومیت و فساد مواد غذایی شوند، استفاده می شود. علاوه بر این برای تثبیت رنگ گوشت و ضدعفونی تانکرهای حمل شیر از گاوداری و به عنوان یک عامل تثبیت کننده در تولید فرآورده های گوشتی به کار برده می شود.

اسید نیتریک از کجا بخریم

خرید اسید نیتریک به عنوان یک اسید قوی با قابلیت انحلال بالا در آب به دو شکل تک آبه و ۳ آبه صورت می گیرد. به دلیل اینکه این اسید دارای خاصیت خورندگی بسیار بالایی است باید در محیطی با سیستم تهویه مناسب و دور از حرارت و کاملا در بسته نگهداری شود. این محصول در سوخت مایع موشک به عنوان اکسید کننده، به عنوان پاک کننده رسوبات و ترکیبات حاوی کلسیم و منیزیم بر روی ظروف و به عنوان ماده موثر برای از بین بردن باکتری های مضر در صنعت مواد غذایی به کار برده می شود.

ایمنی و خطرات اسید نیتریک

همانطور که گفته شد اسید نیتریک یک ماده خورنده و اکسید کننده بسیار قوی است. خطر عمده ناشی از آن سوختگی های شیمیایی است، زیرا باعث هیدرولیز اسیدی پروتئین ها (آمید) و چربی ها (استر) شده و در نتیجه باعث تجزیه بافت زنده (مانند پوست و گوشت) می شود.

اسید نیتریک غلیظ به دلیل واکنش با کراتین، پوست انسان را زرد رنگ می کند. این لکه های زرد هنگام خنثی شدن به رنگ نارنجی در می آیند. با این حال، اثرات سیستمیک ندارد و این ماده سرطان زا یا موتاژن محسوب نمی شود.

روش درمانی استاندارد برای لکه های اسیدی روی پوست، مانند سایر مواد خورنده، شستشو با مقادیر زیاد آب است. شستن محل حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای خنک کردن بافت اطراف سوختگی و جلوگیری از آسیب ثانویه لازم است. پس از تماس با این ماده لباس های آلوده را بلافاصله عوض کنید و پوست آسیب دیده کاملاً شسته شود.

مانند تمام اسیدها، غلظت محلول اغلب محدودیت ذخیره سازی آن را تعیین می کند. هرچه غلظت بیشتر باشد، باید نسبت به مواد شیمیایی دقت بیشتری داشته باشید. هنگام استفاده از غلظت های بالای این اسید یا هنگام گرم کردن با آن تا بالاتر از دمای اتاق این کار باید در زیر هود مجهز به سیستم شستشو انجام شود.

دستکش (لاستیک بوتیل یا نئوپرن)، عینک محافظ در برابر مواد شیمیایی، سپر صورت و پیش بند باید هنگام کارکردن با غلظت های بالا یا مقادیر زیاد (بیشتر از ۴ لیتر) اسید نیتریک استفاده شود.

بخارات، مه و محلول های اسید نیتریک می تواند چشم و پوست را به شدت بسوزاند. بخارات این اسید سیستم تنفسی را تحریک می کند و هنگام استنشاق غلظت بالای بخار آن باید فورا با اورژانس تماس گرفت زیرا تاخیر در درمان می تواند منجر به ورم ریه و مرگ فرد شود.

به عنوان یک ماده اکسید کننده قوی، این اسید می تواند با ترکیباتی مانند سیانورها، کاربیدها یا پودرهای فلزی به طور انفجاری و با بسیاری از ترکیبات ارگانیک مانند ترپتین واکنش شدید و اشتعال زا نشان دهد. بنابراین در هنگام ذخیره سازی آنرا از بازهای و مواد آلی دور نگه دارید.

 

خرید اسید نیتریک

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، خرید اسید نیتریک از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید اسید نیتریک، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان اسید نیتریک را در این بخش و همچنین بنر بالای صفحه به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید اسید نیتریک با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



  • محل تبلیغ شما

فروش انواع مواد شیمیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا