Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد شیرین کننده مصنوعی ادوانتام چیست؟

امروزه با گسترش چاقی و اضافه وزن و بیماری هایی مانند دیابت، مصرف شیرین کننده های مصنوعی افزایش یافته است. درواقع شیرین کننده‌های مختلفی برای مصرف در صنایع غذایی عرضه ‌شده‌اند. شیرین کننده ادوانتام یکی از ترکیبات شیرین کننده مصنوعی است. مصرف و کاربرد ادوانتام به تازگی تاییدیه گرفته و در صنایع غذایی استفاده می‌شود. خواص ادوانتام آن را در برابر حرارت مقاوم نموده است. بنابراین کاربرد ادوانتام می‌تواند در پخت و پز نیز صورت گیرد. قیمت ادوانتام به عنوان یک شیرین کننده در بازار خرید و فروش ممکن است مقادیر متفاوتی را شامل شود. اما توجه شود برای شیرین نمودن مواد غذایی با این ترکیب به مقدار بسیار کمی از آن نیاز است. برای خرید ادوانتام می‌توان به مراکز فروش ادوانتام به صورت حضوری یا آنلاین مراجعه نمود. البته از عوارض ادوانتام و سایر شیرین کننده ها نیز نباید غافل شد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی ترکیبات شیرین کننده مصنوعی پرداخته است. مانند: سوربیتول، سوکرالوز و… . در ادامه با بررسی فواید و مزایا مصرف ادوانتام همراه ما باشید.

انواع ترکیبات شیرین کننده

شیرین‌ کننده ‌های مغذی (Nutritive Sweeteners): این گروه از شیرین کننده ها کربوهیدرات دارند. بنابراین شامل کالری می‌شوند. مصرف بیش از حد این ترکیبات انرژی و کالری زیادی به بدن داده و ممکن است سلامتی را به مخاطره بیاندازد. بنابراین مصرف این ترکیبات باید حساب شده باشد تا به اضافه ‌وزن منجر نگردد.

شیرین‌ کننده‌ های غیرمغذی (Non-nutritive Sweeteners): این شیرین کننده ها یا کالری اندکی دارند و یا به طور کل فاقد کالری هستند. شیرینی طعم این ترکیبات بسیار بیشتر از شکر معمولی یا ساکارز است. شیرین ‌کننده‌های مصنوعی می ‌توانند جایگزین خوبی برای قند یا نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا با طعم شیرین باشند.

کاربرد شیرین کننده مصنوعی ادوانتام چیست؟
کاربرد شیرین کننده مصنوعی ادوانتام چیست؟

آشنایی با قند های الکلی

به منظور کاهش میزان مصرف کربوهیدرات از قند های الکلی در محصولات غذایی به طور گسترده ای استفاده می‌شود. این قند ها روی افزایش قند خون تأثیر کمتری دارند. این شیرین ‌کننده‌ ها می توانند به تنهایی یا به صورت ترکیب با سایر شیرین ‌کننده‌ ها به کار روند. توجه شود که انرژی تأمین شده بوسیله قند های الکلی به دلیل تفاوت در هضم، جذب آهسته و یا ناقص می تواند متفاوت باشد. شیرین کننده هایی مانند: سوربیتول، مانیتول، زایلیتولو در این دسته اند.

مصرف زیاد این ترکیبات به دلیل عدم جذب کامل در روده‌ ها منجر به اسهال می‌شود. مصرف این شیرین ‌کننده‌ها در افراد دیابتی و چاق با چربی خون بالا توصیه نمی‌شود. بنابراین قبل از مصرف محصولات غذایی و رژیمی به برچسب روی محصول توجه نموده و سپس اقدام به مصرف آن نمایید.

کشف و کاربرد ادوانتام

ادوانتام یک شیرین کننده غیر مغذی به شمار می آید. ادوانتام در سال ۲۰۱۴ موفق به دریافت تاییدیه مصرف از FDA شد. خواص ادوانتام منجر به استفاده از آن به عنوان شیرین کننده و همین‌طور طعم دهنده در محصولات غذایی شده است. شیرین کننده ادوانتام از جدید ترین انواع شیرین کننده محسوب می شود. از خواص ادوانتام می توان به این نکته اشاره کرده که این ماده حدود ۲۰۰۰۰ بار از قند و شکر سفید شیرین تر است.

توجه شود که از فواید ادوانتام در طعم دادن به گوشت و مرغ نمی توان بهره برد.

ویژگی و خواص ادوانتام

از خواص ادوانتام می توان به عدم تخریب ساختارش در گرما اشاره نمود. به عبارتی استفاده از ادوانتام در پخت و پز به دلیل مقاومت خوبش امکان پذیر است. با توجه به این خصوصیات و فواید ادوانتام از این ماده می توان به عنوان جای گزینی برای قند و شکر در حرارت بالا استفاده نمود.

ایمنی ادوانتام

FDA داده های مربوط به ۳۷ مطالعه روی حیوانات و انسان را برای شناسایی و تعیین ایمنی ادونتام بررسی نموده است. این سازمان امریکایی اثرات ادوانتام بر سیستم ایمنی، سیستم های تولید مثل و رشد و سیستم عصبی را بررسی نموده است. همچنین تحقیقات فارماکوکینتیک و سرطان زاییاین ماده نیز در حال بررسی است.

شیرین کننده های مصنوعی مشابه با آس سولفام

فواید مصرف ادوانتام و محصولات مشابه

  • این ترکیبات کم کالری و یا بدون کالری هستند.
  • به همان سرعتی که قند و شکر معمولی باعث بالا رفتن قند خون می شوند، عمل نمی کنند. بنابراین با مصرف آن ها چربی کمتری ذخیره خواهد شد.
  • مصرف این ترکیبات باعث پوسیدگی دندان ها نمی شود.

توجه

برخی از این ترکیبات حاوی مقداری کالری هستند، اما مقدار مورد نیاز از آن ها برای شیرین کردن محصولات به اندازه ای کم است که تقریباً کالری به‌حساب نمی‌آید.

کاربرد شیرین کننده مصنوعی ادوانتام چیست؟
کاربرد شیرین کننده مصنوعی ادوانتام چیست؟

مقدار مجاز مصرف روزانه

مصرف ادوانتام ۳۲.۸ میلی گرم برای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز تعیین شده است. توصیه می شود از این ماده بیش از حد تعیین شده مصرف نگردد. به طور کلی شیرین کننده های مصنوعی فوایدی برای بدن ندارند و تنها به دلیل اثرات شیرین کنندگی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین تا جای ممکن در مصرف انواع شیرین کننده های مصنوعی از مشورت پزشک کمک بگیرید.

عوارض ادوانتام و سایر شیرین کننده های مصنوعی

اخیرا با گسترش اطلاع رسانی توجه مردم به سلامت محصولات غذایی افزایش یافته است. بسیاری از افراد با کاهش مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالای شکر، نمک و چربی توانسته‌اند در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنند. امروزه بسیاری از مردم به مصرف شیرین کننده های مصنوعی روی آورده اند. مزیت این شیرین کننده ها این است که به مراتب شیرین تر از شکرند، اما در عین حال کالری هم ندارند.

انواع مختلف شیرین کننده های مصنوعی مانند مصرف ادوانتام برای کاربرد های غذایی وجود دارد. این شیرین کننده‌ها توسط سازمان غذا و داروی جهت مصارف غذایی مجاز شمرده شده‌اند. بسیاری از این ترکیبات شیرین کننده با روش های شیمیایی تولید می شوند. این شیرین کننده ها ممکن است حساسیت جوانه های چشایی را نسبت به شیرینی کاهش دهند. با مصرف زیاد از این ترکیبات، جوانه های چشایی زبان دیگر قادر به درک شیرینی طبیعی مانند شیرینی میوه ها نخواهند بود. بنابراین مصرف کننده این ترکیبات مدام به دنبال شیرینی و غذای شیرین است و درواقع ذائقه فرد را تحت تاثیر قرارمی دهد.

کاربرد ادوانتام و افزایش گرسنگی

مصرف ادوانتام نیز مانند سایر شیرین کننده ها می تواند در پیام های گرسنگی بدن تداخل ایجاد نماید. در واقع پس از مصرف ادوانتام و ترکیبات مشابه، بدن قادر نیست تا به طور موثر از مواد غذایی حاوی آن ها استفاده کند. علاوه بر آن مصرف شیرین کننده های رژیمی از ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون ممانعت کرده و افزایش حس گرسنگی را القا می کنند.

مصرف ادوانتام و ناهنجاری های متابولیکی

مطالعات احتمال ابتلا به ناهنجاری های متابولیکی را در افرادی با مصرف نوشیدنی های رژیمی بیشتر نشان داده است. این احتمال دو برابر بیشتر از افرادی است که این نوشیدنی ها را مصرف نمی کنند. ناهنجاری های متابولیکی را می توان به صورت زیر نام برد.

  • افزایش فشار خون
  • بالا رفتن سطح قند خون
  • افزایش میزان تجمع چربی اطراف شکم
  • بالا رفتن سطوح غیرطبیعی کلسترول

توجه شود که بروز این ناهنجاری ها می تواند خطرات ابتلا به سکته مغزی و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

ابتلا به دیابت نوع دو با مصرف شیرین کننده های مصنوعی

مطالعاتی که در جوامع اروپایی انجام شده، حاکی از آن است که نوشیدنی های دارای شکر و شیرین کننده های رژیمی، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهند. خطر ابتلا به دیابت نوع دو به ویژه در افرادی بالاست که به طور روزانه یک نوشابه رژیمی یا دارای شکر مصرف می کنند.

توجه شود که آثار مصرف انواع ترکیبات شیرین به قدری است که ابتلا به دیابت نوع دو حتی در افرادی که دارای وزن طبیعی هستند نیز پس از مصرف نوشیدنی های حاوی این نوع شیرین کننده ها ممکن است رخ دهد.

در ادامه لازم به ذکر است که افراد دیابتی طبق نظر و تجویز پزشک می توانند برای کنترل قند خون از این ترکیبات استفاده کنند. اما نباید مصرف این مواد از حد تعیین شده توسط پزشک تجاوز کند.

مصرف و کاربرد ادوانتام و بروز حساسیت

اثراتی مانند سردرد، ایجاد افسردگی، بروز مشکلات رفتاری و شناختی، واکنش های عصبی و بیماری های کلیوی مزمن با مصرف بیش از حد شیرین کننده های مصنوعی گزارش شده است. البته صحت بروز این عوارض ادوانتام نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

توجه شود که استفاده از ادوانتام و محصولات مشابه در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی گردد. زیرا مصرف شیرین کننده های مصنوعی ممکن است خطر بروز توده های سرطانی را افزایش دهند. همچنین مصرف این مواد می توانند موجب زایمان زودرس شوند. در هر صورت در باره مصرف این ترکیبات بهتر است با پزشک درباره میزان مصرف مشورت شود.

از طرفی این شیرین کننده ها می توانند میزان مصرف شکر را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. بنابراین مصرف آن ها در کشور ما ایران رو به افزایش است. لازم است تا مصرف کنندگان به ترکیبات روی بسته بندی مواد غذایی توجه نموده و با آگاهی بیشتری اقدام به انتخاب و خرید آن ها نمایند.

کاربرد شیرین کننده مصنوعی ادوانتام چیست؟
کاربرد شیرین کننده مصنوعی ادوانتام چیست؟

کاربرد فواید ادوانتام در صنایع غذایی

انواع شیرین‌ کننده‌ رژیمی فاقد کالری بوده و یا کالری اندکی دارند. بنابراین امروزه از آن ها به صورت گسترده‌ در غذاهای فرآوری شده با عنوان ترکیبات رژیمی استفاده می‌‌ گردد. کاربرد ادوانتام و محصولات مشابه در غذاهایی مانند: نوشیدنی‌ های شیرین، آدامس، انواع شیرینی‌، ژله، کنسروها و… به کار می رود.

البته درست است که این ترکیبات فاقد کالری هستند اما نباید به مقادیر دلخواه و بیش از حد از آن ها استفاده نمود. تعادل در مصرف این شیرین کننده ها در حفظ سلامتی بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از شیرین کننده های مصنوعی مانند ادوانتام

این ترکیبات به طور گسترده در غذاهای فرآوری شده استفاده می شوند. به برخی از این محصولات در ادامه اشاره شده است.

  • نوشابه
  • پودرهای تهیه نوشیدنی
  • محصولات پخته شده
  • انواع آب نبات
  • انواع پودینگ
  • مواد غذایی کنسروی
  • مربا و انواع ژله
  • لبنیات
  • پخت و پز در منزل

سلامت دندان‌ با مصرف ادوانتام

انواع شیرین‌ کننده‌‌های مصنوعی بر خلاف شکر، در تخریب نمودن دندان‌ اثری ندارند. بنابراین مصرف شکلات‌ و آدامس‌ هایی که حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی است، مفید تر از انواع محصولات مشابه حاوی شکر معمولی است.

قیمت خرید و فروش ادوانتام

به دلیل مصرف زیاد شیرین کننده های مصنوعی خرید و فروش ادوانتام نیز افزایش یافته است. قیمت ادوانتام تا حد زیادی به شرکت تولید کننده آن وابسته است. برخی ترکیبات تولید شده توسط تولیدکنندگان معروف و معتبر نسبت به موارد مشابه قیمت بالاتری دارند. برای خرید و فروش ادوانتام می توان به صورت حضوری و آنلاین اقدام نمود. خرید ادوانتام به راحتی از مراکز خرید اینترنتی صورت گرفته و درب خانه تحویل داده می شود.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد شیرین کننده ها می توانند مغذی (دارای کالری) و یا غیر مغذی (فاقد کالری) باشند. شیرین کننده های مصنوعی مانند ادوانتام از دسته شیرین کننده های غیر مغذی و بنابراین فاقد کالری هستند. در مصرف شیرین کننده های مصنوعی نیز مانند شیرین کننده هایی مانند شکر سفید باید احتیاط لازم را به عمل آورد. در غیر این صورت باید منتظر عوارض آن ماند. اینکه چطور تشخیص دهیم که محصولی حاوی این ترکیبات است قدری مشکل خواهد بود. زیرا اغلب در ترکیبات سازنده محصولات قرار نمی گیرد. اما برخی از محصولات هستند که بر رویشان واژه هایی مانند Zero و یا رژیمی و یا بدون شکر دیده می شود. در ساخت محصولات این چنینی حتما از شیرین کننده های مصنوعی مانند ادوانتام استفاده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا