Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ کوچک، عروسکی و دوست داشتنی نژاد چی هواهوا که در دنیا محبوبیت زیادی دارد، اصلیتش مکزیکی است و هوش بسیار بالایی دارد. این سگ آپارتمانی به راحتی آموزش می بیند و رنگ های متنوعی از آن وجود دارد. سگ های شیواوا برای خانه هایی که کودک دارند مناسب نیستند، زیرا رفتار خوبی با آن ها ندارند و بسیار پرخاشگر هستند. این سگ ها یازدهمین سگ های معروف جهان هستند و به دلیل جثه کوچکی که دارند، نگهداری از آن ها نسبتا آسان است.

اگر می خواهید با تاریخچه، ویژگی های ظاهری، اخلاق، تغذیه، نحوه نگهداری، سلامت، قیمت و خرید سگ نژاد چی هواهوا آشنا شوید، در ادامه این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، با ما همراه باشید. در مقالات دیگر این نشریه نیز می توانید با سایر نژاد های معروف سگ از جمله نژاد بولداگ، کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، بیچون فرایز، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، مالتیز، سرابی، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، شیبا اینو، ولش کورگی، بردر کولی، آکیتا، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای آشنا شوید.

سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ نژاد چی هواهوا

این نژاد کوچک و پرطرفدار، برای اولین بار در سال ۱۸۵۰ و ایالت شی هواهوای مکزیک شناسایی شد که نام آن هم از اسم این ایالت که همسایه ایالت های آریزونا و تگزاس آمریکا است، گرفته شده است. در قرن دو میلادی نژادی به نام نژاد تچیچی در مکزیک وجود داشت که به احتمال زیاد جد شیواوا ها است. سگ های این نژاد از شی هواهوا ها بزرگتر بودند، چرا که شی هواهوا ها حاصل آمیزش با سگ های مینیاتوری چینی هستند و در آن دوره اهلی شده اند.

اسپانیایی ها شیواوا را به آمریکای جنوبی بردند و یکی از خرافاتی که درباره این نژاد وجود دارد، این است که آزتک ها گمان می کردند این سگ ها قدرت جادویی دارند و به صاحبشان کمک می کنند. موسسه آمریکایی نژاد سگ ها، استاندارد های چی هواهوا را در سال ۱۹۰۴ ثبت کرد که در آن سگ های کم وزن تر ارزش بیشتری دارند و قیافه نیز یکی دیگر از فاکتور هایی است که ارزش سگ را تعیین می کند. یکی دیگر از عقاید خرافی که درباره شی هواهوا ها وجود داشت این بود که این سگ ها می توانند از طریق ارتباط با عالم مرده ها از روح محافظت کنند. گردشگران آمریکایی برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم با این سگ که کوچک و تزئینی است و رنگ های متنوعی دارد، آشنا شدند.

سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات ظاهری سگ نژاد چی هواهوا

وزن و قد

قد سگ های نژاد شیواوا بین ۱۵ تا ۲۳ سانتی متر است و وزن سگ های این نژاد از ۱.۵ تا ۶ کیلوگرم است.

رنگ و نوع پوشش

پوشش خارجی بدن سگ های چی هواهوا دو نوع است که شامل انواع مو کوتاه یا مو بلند و مو صاف هستند. سگ های مو کوتاه این نژاد پوشش لطیفی دارند و انواع مو بلند آن ها پوشش نرم و موهای مجعدی دارند و نمی توانیم سطح پوستشان را ببینیم. این سگ ها در رنگ های شکلاتی، مشکی خالص، سفید خالص، آبی خاکستری و قرمز و یا با نقطه و لکه هایی روی بدنشان وجود دارند.

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد چی هواهوا

این سگ های کوچک، کمی خشن و بد اخلاق هستند ولی در عین حال هوشیاری بالایی دارند و حتی می توانند کوچکترین حرکات اطرافشان را تشخیص بدهند، بنابراین نگهبان های خوبی هستند. این نژاد، باهوش، بازیگوش و پر انرژی است و می تواند با سرعت زیاد چیزهایی که به او آموزش می دهید را یاد بگیرد. چی هواهوا ها تحمل تنهایی را ندارند و دوست دارند وقتشان را با شما بگذرانند.

رابطه با کودکان

این سگ های بد اخلاق علاقه زیادی دارند به گاز گرفتن و حمله دارند و رابطه خوبی با کودکان ندارند. خانه هایی که کودکان کوچکتر از ۱۲ سال دارند، بهتر است سگ های شیواوا را به سرپرستی نگیرند. البته اگر از سنین پایین این سگ را با کودکتان آشنا کنید، با او خو می گیرد و صمیمی می شود. هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید دم این حیوان را بگیرد یا در حین غذا خوردن او را اذیت کند، نحوه رفتار صحیح با این سگ را به کودکتان بیاموزید و هیچ گاه بدون نظارت یک بزرگتر سگ و کودک را تنها نگذارید.

محل نگهداری و میزان فعالیت

این سگ های کوچک می توانند در خانه های کوچک و آپارتمانی نیز زندگی کنند ولی باید ورزش روزانه شان را داشته باشند و اگر یک حیاط یا تراس کوچک داشته باشید، برای بازی سگ های این نژاد کفایت می کند.

رابطه با سایر حیوانات

شی هواهوا ها رابطه خوبی با سایر حیوانات به ویژه سایر سگ ها ندارند و دوست دارند آن ها را تعقیب کنند و به آن ها حمله کنند. البته به خاطر کوچکیشان در برابر سایر حیوانات آسیب پذیر هستند و باید مراقبشان باشید.

سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد چی هواهوا

نظافت مو و حمام

سگ های شیواوا نیاز به مراقبت چندانی ندارند. موهای سگ هایی که پوشش صافی دارند را باید هر چند وقت یک بار شانه بزنید و آن ها را زود به زود حمام کنید. شیواوا هایی که پوشش بلند دارند به مراقبت بیشتری نیاز دارند، یعنی باید حداقل یک بار هفته موهایشان را شانه کنید تا در هم گره نخورد. سگ های این نژاد بنا بر به نوع پوششان ریزش موی فصلی و سالانه دارند که در این زمان ها بهتر است از آن ها مراقبت بیشتری کنید. حتما هنگام حمام کردن سگتان از شامپو های مخصوص استفاده کنید، در واقع حمام این سگ های کوچک کار آسانی است و چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

نظافت ناخن، گوش ها و چشم ها

باید هفته ای یک بار با یک پنبه یا پارچه نمدار گوش های سگ چی هواهوا را تمیز کنید تا عفونت نکنند و اگر قرمزی یا ترشحی در چشم هایش دیدید خیلی سریع او را پیش دامپزشک ببرید. در کل بهتر است ۱ تا ۲ بار در ماه ناخن های سگتان را کوتاه کنید و اگر دیدید که حیوان هنگام راه رفتن روی زمین اذیت می شود و صدای کشیده شدن ناخن ها روی زمین را می شنوید، بهتر است آن ها را کوتاه کنید.

تغذیه سگ نژاد چی چی هوا

میزان غذایی که هر سگی می خورند به عواملی از جمله جثه، سن، سوخت و ساز بدن و میزان فعالیتشان بستگی دارد. مالتیز های بالغ به مقدار زیادی از پروتئین نیاز دارند و اگر می خواهید به آن ها غذای خانگی بدهید، برنامه غذایی شان را زیر نظر دامپزشک تهیه کنید و توجه داشته باشید که پروتئین، املاح معدنی، ویتامین ها و فیبر لازم را در این برنامه قرار دهید. اگر به سگتان غذای خشک و کنسروی می دهید، بهتر است این غذا را از برند های معتبر و با کیفیت تهیه کنید و هیچ گاه به دلیل قیمت پایین غذای بی کیفیت به سگتان ندهید.

غذا و تشویقی های بیش از حد ممکن است باعث چاقی سگتان شود، بنابراین مراقب وزن سگتان باشید و غذا هایی مثل هلو، شکلات، سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، شکلات، تخم مرغ خام، خرمالو، نمک، لبنیات، نوشیدنی های قندی و گوشت و ماهی خام که برای سگ ها پر خطر هستند را از دسترس آن ها خارج کنید. حدود ۱.۲ تا ۱.۴ پیمانه غذای خشک که در دو وعده غذایی تقسیم شود، برای این سگ ها کافی است.

سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

مشکلات سلامتی سگ نژاد چی هواهوا

سگ های این نژاد به طور کلی سالم هستند ولی آن ها نیز مانند سایر نژاد ها مستعد بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

هیدروسفالی

این بیماری در اثر انسداد مایع مغزی نخاعی و تروما مادرزادی به وجود می آید و منجر به ورود فشار به مغز می شود. هیدروسفالی درمان قطعی ندارد ولی اگر استروئید ها را کاهش دهیم، می توانیم عوارض این بیماری را تا حدی کاهش دهیم.

نقص قلبی

نقص قلبی در سگ های این نژاد بسیار شایع است و دریچه قلب راستشان که جدا کننده قلب از ریه است، تنگ می شود. سوفل نوعی اختلال در جریان خون است که ناشی از دریچه قلبی بوده و دو درجه دارد که یکی با صدای نرم و کوتاه و دیگر با صدای بلند است.

تنگی ریوی

در این اختلال، رگ های خونی که از قلب وارد دریچه ریوی می شوند، گرفته می شوند که در نتیجه آن قلب بزرگ و نارسا می شود. اگر این انسداد شدید باشد، برای درمان باید جراحی صورت بگیرد ولی اگر کم باشد، نیازی به درمان نیست.

در رفتگی کشکک

این بیماری که بیشتر در سگ های کوچک اتفاق میفتد، در اثر اتصال نادرست درشت نی، استخوان ران یا کشکک به وجود می آید. این عارضه در بعضی از سگ ها از همان زمان تولد وجود دارد ولی در بعضی دیگر با بالا رفتن سن بروز می یابد. در رفتگی کشکک باعث دژنراتیو مفصل یا تورم آن نیز می شود و برای درمان آن مفصل را جراحی می کنند.

هیپوگلیسمی

اگر این بیماری را زود تشخیص دهید قابل درمان است ولی اگر به مراحل پیشرفته برسد، درمانش کمی دشوار می شود. از آن جایی که این عارضه علائم مشابهی با انسفالیت و هپاتیت ویروسی دارد، ممکن است دامپزشک آن ها را با هم اشتباه بگیرد. توله سگ های مبتلا دچار لرز یا تشنج می شوند و حتی ممکن است به کما بروند. اگر علائمی مثل لنگش، یا آبی شدن زبان و لثه حیوان دیدید، خیلی سریع به دامپزشک مراجعه کنید. سگ مبتلا به هیپوگلیسمی در صورتی که ذخیره چربی بدنش کافی نباشد و در شرایط استرس زا قرار بگیرد، تشنج می کند یا به کما می رود که در این شرایط بهتر است کمی عسل زیر زبانش بگذارید و او را پیش دامپزشک ببرید.

سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد چی هواهوا (شی هواهوا) (شیواوا)  چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد چی هواهوا

اگر قصد خرید سگ چی هواهوا را دارید بهتر است ابتدا از سلامت او مطمئن شوید و سگ شی هواهوا مورد نظرتان را از یک فروشگاه مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی معتبر، تهیه کنید. البته همواره به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خرید آن ها است. قیمت سگ شیواوا در بازار ایران  حدود ۱۸ میلیون تومان است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا