Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد سنت برنارد برخلاف جثه بزرگ و عضلانی اش باهوش، دوست داشتنی و مهربان است، این سگ بازیگوش با کودکان رابطه خوبی دارد. این سگ می تواند حتی به ارتفاع ۷۶ سانتی متر و وزن ۱۸۰ کیلوگرم هم یافت شود. نژاد سنت برنارد یکی از قدیمی ترین نژاد از سگ هایی است که به وسیله انسان ها تربیت شده اند و حدود ۱۰۰۰ سال پیش به وسیله رومی ها به کوهستان های آلپ برده شده است. این سگ را در دسته سگ های نگهبان قرار می دهند. خصوصیت اصلی سگ های این نژاد که آن ها را از سایر نژاد ها متمایز می کند، این است که استعداد زیادی شگرفی در نجات دادن انسان ها دارند و با صبوری زیادی از بچه ها مراقبت می کنند.

در این مقاله که در سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، می خواهیم با ویژگی های ظاهری و اخلاقی، قیمت خرید و تغذیه سگ نژاد سنت برنارد آشنا شویم. در دیگر مقالات این نشریه می توانید با نژاد های معروف گربه مثل نژاد پرشین، سیامی، اسکاتیش فولد، اسفینکس و نژاد های محبوب سگ ها آشنا بشوید.

تاریخچه سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard)

سنت برنارد نام یک گذرگاه در کوه های آلپ است که حدود ۸۰۰۰ فوت از سطح دریا بالاتر بوده و به قدری سرد و برفی است که فقط در ماه های تابستان و اوایل پاییز می توان از آن عبور کرد. در حوالی سال ۱۰۵۰ فردی به نام برنارد منتون در یک گذرگاه برفی آلپ مهمانخانه ای را تاسیس کرد تا مسافران روم بتوانند در آن استراحت کنند. این مهمانخانه در ارتفاع ۲۴۳۸ متر از سطح دریا و با برف سنگینی که به ۱۲ متر هم می رسد واقع شده است.

راهبانی که در این مهمانخانه به مسافران کمک می کردند توانستند طی قرن ها سگ های قدرتمند و قوی را پرورش بدهند که می توانستند در برف و بوران دوام بیاورند و به مسافران کمک کنند. گمان می رود که در ابتدا راهبان از این سگ ها برای محافظت از صومعه استفاده می کردند ولی بعدا از این سگ های برای یافتن مسافران در برف مانده استفاده شد و فهمیدند که آن ها استعداد بسیار بالایی در مسیر یابی دارند. طی قرن ها و با اصلاح نژاد، سگ های سنت برنارد امروزه به سگ های ناجی تبدیل شده اند که در کار جستجو در شرایط سخت و هوای سرد به انسان ها کمک می کنند.

سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات ظاهری سگ نژاد سنت برنارد

سگ سنت برنارد جثه ای بزرگ با اندامی قدرتمند و عضلانی و قدی بلند دارد. سر این سگ بسیار بزرگ و قدرتمند بوده و ابرویی چین خورده، چشمانی تیره، نگاهی مهربان، پوزه ای کوتاه و صورت و گوش های مشکی رنگ دارد.

وزن و قد و طول عمر

سگ سنت برنارد معمولا بین ۸ تا ۱۰ سال عمر می کند و قد جنس نر آن بین ۷۰ تا ۷۵ سانتی متر و قد جنس ماده آن بین ۶۵ تا ۷۰ سانتی متر است. سگ های نر این نژاد وزنی بین ۷۰ تا ۹۰ کیلوگرم و سگ های ماده آن بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم وزن دارند.

رنگ پوشش

این سگ ها به دلیل داشتن ماسک تیره روی صورتشان شاید عبوس و بداخلاق برسند، در حالی که کاملا برعکس بسیار مهربان و دوست داشتنی هستند. سگ سنت برنارد دمی بلند و سنگین، پلک های افتاده و چشمانی مهربان دارد. این سگ به رنگ سفید است و روی بدنش لکه های سرخ، سیاه و قهوه ای وجود دارد و پوشش خارجی او در دو نوع نرم و صاف و سخت و زبر وجود دارد.

سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های رفتاری سگ نژاد سنت برنارد

سگ سنت برنارد بسیار با وفا، مهربان و مطیع است و علاقه زیادی به جلب توجه و پیروی از صاحبش دارد. این سگ رابطه بسیار خوبی با بچه ها داشته و آن ها را سرگرم می کند. این نژاد به دلیل داشتن جثه بزرگ، بهتر است از سنین پایین تر اجتماعی شود، او خیلی سریع می تواند چیز هایی را که آموزش می دهید را فرا بگیرد.

دوستی این سگ با انسان ها و به ویژه با کودکان عمیق است ولی با سگ های کوچک جثه تر، رابطه خوبی ندارد. اگر قصد نگهداری از یک سگ سنت برنارد را دارید باید فضای بزرگی را در اختیار داشته باشید و توجه کنید که آموزش های لازم را قبل از بزرگ شدن به او بدهید تا در آینده با مشکل رو به رو نشوید. این سگ بعد از غذا خوردن معمولا آب ریزش دهان و بینی دارد، او علاقه زیادی به آب داشته و با نوشیدن آب خوشحال می شود.

هزینه نگهداری از این سگ زیاد است و نیاز به مراقبت دارد. این نژاد قدرت بویایی بسیار بالایی داشته و علاوه بر این می تواند بهمن و ریزش برف در کوهستان را پیش بینی کند.

سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه نگهداری از سگ نژاد سنت برنارد

اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می کنید سگ سنت برنارد برای شما مناسب نیست زیرا این حیوان به فضای بزرگی نیاز داشته و تحمل هوای گرم را نیز ندارد. سگ سنت برنارد بهتر است در فضای کوهستان نگهداری شود.

آراستن

سگ های سنت برنارد در دو نوع مو کوتاه و مو بلند وجود داشته که هر دو به مراقبت های یکسانی نیاز دارند. بهتر است هفته ای یک بار بدن این سگ را برس بکشید تا از کثیفی و مو های زائد پاک شود در صورت گره خوردن مو های او می توانید از یک شانه فلزی یا یک برس نرم و صاف استفاده کنید. البته در فصولی از سال که ریزش موی این سگ ها بیشتر می شود بهتر است برس کشیدن را روزانه انجام دهید. حمام کردن زود به زود سنت برنارد هم، در حفظ پاکیزگی و داشتن بوی خوش تاثیر دارد.

نظافت ناخن

ناخن های سگ سنت برنارد باید همیشه کوتاه باشند تا مشکلی برای راه رفتن او ایجاد نکنند، در واقع ناخن بلند به راحتی می شکند و به جاهای مختلف گیر می کند. این شکستگی معمولا بسیار دردناک است زیرا در محلی رخ می دهد که رگ های خونی و اعصاب قرار دارند. از طرفی زیر ناخن های بلند میکروب و کثیفی جمع می شود و برای سلامتی سگ ها مضر است. در صورتی که سگتان در برابر گرفتن ناخنش مقاومت می کند یا نمی توانید این کار را به تنهایی انجام دهید، بهتر است به دامپزشکی مراجعه کنید و از افراد متخصص کمک بگیرید.

نظافت چشم و گوش

نظافت گوش بهتر است هر ماه یک بار انجام شود، البته اگر سگ شما سابقه عفونت گوش یا سایر مشکلات مربوط به گوش را دارد، بهتر است این کار را به تعداد دفعات بیشتری انجام دهید. می توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب یا آغشته به روغن های معدنی بخش بیرونی گوش سگ را تمیز کنید و توجه داشته باشید هیچ گاه چیزی را وارد گوش او نکنید. چشم های سگ سنت برنارد حالت ناراحتی دارد و اکثر اوقات قرمز و به سمت پایین است، تمیز کردن گوش او بهتر است با یک توپ پنبه ای یا پارچه مرطوب انجام شود و توجه کنید که چیز های تیز و تحریک کننده را به چشم او نزدیک نکنید.

آموزش سگ نژاد سنت برنارد

این سگ های باهوش بهتر است از تولگی آموزش های لازم برای اجتماعی شدن و مطیع بودن را فرا بگیرند. زیرا جثه بزرگشان در هنگام بلوغ آموزش پذیری را دشوار می کند. سگ های سنت برنارد زمانی رفتار های ناخوشایند از خود بروز می دهند که در خانه تنها بمانند، پس اگر کسی هستید که زیاد در خانه نمی مانید این سگ گزینه مناسبی برایتان نیست. توجه داشته باشید که تربیت سگ ها به حوصله و مهارت نیاز دارد و بهتر است آن را به افراد متخصص بسپارید.

سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ سنت برنارد

سگ سنت برنارد باید از غذای خشک با کیفیتی که مخصوص سگ هایی  با جثه بزرگ است تغذیه کند. اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید هم باید توجه داشته باشید که حتما مورد تایید دامپزشک باشد. برای آموزش این سگ ها می توانید از تشویقی استفاده کنید ولی مراقب باشید، زیرا خوردن تشویقی زیاد باعث چاقی می شود. این نژاد هم مانند سایر نژاد ها ممکن است نفخ کند که با دل درد و دلپیچه همراه است. توجه داشته باشید که برخی از غذا ها ازجمله سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات، تخم مرغ خام، هلو، آل، خرمالو، نمک، نوشیدنی های قندی و گوشت و ماهی خام برای همه سگ ها از جمله سگ های این نژاد سمی هستند. رژیم غذایی هر سگی باید به طور اختصاصی و با توجه به سن و وضعیت سلامتی او تنظیم شود.

سلامت و بیماری های سگ نژاد سنت برنارد

* نفخ :

نفخ یک وضعیت خطرناک برای معده است که در سگ های بزرگ جثه با سینه عمیق رخ می دهد و صاحب سگ باید با علائم این عارضه آشنا باشد تا در صورت مشاهده سریعا به دامپزشک مراجعه کند.

* دیسپلازی آرنج :

این بیماری یک عارضه ارثی است که موجب ایجاد ناهنجاری در استخوان و غضروف می شود. در نتیجه این بیماری، مفصل ها دیژنراتیو شده و بیماری هایی دیگری از جمله آرتروز هم ایجاد می شود. دیسپلازی در سگ های درشت جثه شایع تر است و موجب لنگش در اندام های جلویی سگ می شود که اولین علائم آن ممکن است در کمتر از ۴ ماهگی شروع شود.

* بیماری های چشم

* سرطان

* لپتوسپیروز :

این بیماری در بین سگ های سنت برنارد رایج است و عامل آن باکتری است که از طریق آب آلوده منتقل می شود. علائم این بیماری شامل تب، کم اشتها شدن، درد بدن، بی حالی و خستگی، اسهال و استفراغ است که بر کبد و کلیه هم تاثیر منفی می گذارد.

* هپاتیت :

این بیماری ویروسی بوده و از طریق خون، ادرار، مدفوع یا بزاق آلوده به سگ ها منتقل می شود و علائم آن سرفه زیاد، افسردگی و اندوه، استفراغ، شکم درد، تب، کم شدن اشتها و کم رنگ شدن لثه است.

* ویروس سگی

سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سنت برنارد (Saint Bernard) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد سنت برنارد

سگ ها با توجه به نژاد، سن، اندازه، وضعیت سلامتی، جنسیت و ظاهر قیمت های مختلفی دارند. در نژاد سنت برنارد هر چه سگ بلند تر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. بهتر است قبل از این که سگی را بخرید او را پیش دامپزشک برده و از وضعیت سلامتی اش اطمینان حاصل کنید. برای خرید سگ، می توانید به صورت حضوری به پت شاپ ها مراجعه کنید یا سگ مورد نظرتان را از سایت های آنلاین سفارش دهید، البته به سرپرستی گرفتن سگ ها گزینه مناسب تری است. قیمت حدودی این سگ در بازار ایران چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا