Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

گربه نژاد اسکاتیش فولد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید آن

گربه نژاد اسکاتیش فولد، همان طور که از نامش پیدا است، از اسکاتلند آمده و به دلیل  داشتن گوش های تا خورده، به این نام خوانده می شود. این گربه علاقه زیادی به انجام فعالیت های مختلف با صاحبش دارد و فعال و برون گرا است. این گربه بین ۱۱ تا ۱۴ سال عمر می کند و وزنش بین ۳ تا ۶ کیلوگرم متغییر است. اگر به دنبال یک گربه پر جنب و جوش هستید و وقت کافی برای گذراندن با گربه تان دارید، این نژاد پشمالو می تواند دوست خوبی برای شما و عضو جدیدی برای خانواده تان باشد. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک گربه نژاد اسکاتیش فولد، قیمت خرید و ویژگی های آن را بررسی می کنیم، در دیگر مقالات این نشریه نیز می توانید با گربه های نژاد رگدال، پرشین، مین کوون، اسفینکس، حبشی و سیامی آشنا شوید.

تاریخچه گربه نژاد اسکاتیش فولد (Scottish Fold)

به وجود آمدن گربه نژاد اسکاتیش فولد نتیجه یک جهش طبیعی ژنتیکی است که در یک گربه معمولی رخ داده بود. داخل انباری در منطقه تایساید اسکاتلند، گربه ای موش گیر به نام سوزی زندگی می کرد که گوش های تاخورده غیر معمولی داشت، این گربه را می توان جد گربه های اسکاتیش فولد امروزی دانست. بچه سوزی که حاصل آمیزش او با یک گربه محلی بود، در سال ۱۹۶۱ به وسیله یک چوپان علاقه مند به گربه ها، به نام ویلیام راس به دست آمد. راس، نام این بچه گربه ماده را اسنوک گذاشت، اسنوک به طور طبیعی صاحب فرزندانی شد و یکی از فرزندان نر او، با یک شورت هیر انگلیسی جفت گیری کرده و در نتیجه نژاد اسکاتیش فولد که در ابتدا به نام (گربه گوش کوتاه) معروف بود، گسترش یافت. آمیزش دادن این گربه با نژاد شورت هیر آمریکایی و بریتانیایی امکان پذیر است.

نکته 

بعد از گذشت مدتی، معلوم شد که ژن تا خوردگی گوش غالب است، یعنی اگر یکی از والدین گوش تا خورده و دیگری گوش مستقیم داشته باشد، فرزند حاصله گوش هایی تا خورده خواهد داشت. از دیگر ویژگی های سوزی که به فرزندانش هم منتقل کرد، داشتن موهایی بلند بود. گونه مو بلند این نژاد در برخی از انجمن ها به نام (های لند فولد) شناخته می شود. در سال ۱۹۷۱ بود که برای اولین بار گربه اسکاتیش فولد به ایالات متحده وارد شد و در اواسط دهه ۱۹۷۰ در بیشتر انجمن های گربه آمریکای شمالی مورد تایید قرار گرفته و به رسمیت شناخته شد. گربه اسکاتیش فولد به دلیل داشتن گوش های تا خورده ممکن است دچار عفونت های گوش شود، به همین دلیل هم در کشور مبدا خود به عنوان یک نژاد به رسمیت شناخته نمی شود.

گربه نژاد اسکاتیش فولد (Scottish Fold) و قیمت خرید آن
گربه نژاد اسکاتیش فولد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید آن

خصوصیات و ویژگی های شخصیتی گربه نژاد اسکاتیش فولد

گربه های اسکاتیش فولد در موقعیت های مختلف می توانند به شکل های مختلفی قرار بگیرند مثلا ممکن است روی زمین پخش شوند، یا مانند یک انسان بالغ بنشینند یا رو به پشت بخوابند. این گربه ها گوش های تا خورده ای دارند و ممکن است تصور کنید به وسیله این گوش ها نمی توانند ارتباط برقرار کنند، در حالی که این تصور کاملا غلط است و این نژاد به وسیله گوش ها و ایجاد صدای کمی از خود، به راحتی می تواند ارتباط برقرار کند. گربه های اسکاتیش فولد بسیار با هوش هستند و از بازی هایی که هوش و توانایی هایشان را به چالش می کشد، مثل بازی با پازل ها لذت می برند.

نکته 

آن ها از انجام هر فعالیتی که می تواند انسان را هم سرگرم کند، خوشحال می شوند. این گربه های نسبتا فعال، بسیار شیرین و دوست داشتنی هستند و از بودن در کانون توجه لذت می برند. اگر فردی هستید که وقت زیادی را در بیرون از خانه سپری می کنید و گربه تان را در خانه تنها می گذارید، بهتر است از به سرپرستی گرفتن گربه اسکاتیش فولد خودداری کنید، زیرا این گربه تحمل تنهایی را ندارد. این گربه ها به محض ورود شما به خانه انتظار دارند با آن ها بازی کنید یا در آغوششان بگیرید. یکی از مشکلات گربه های اسکاتیش این است که با مشکل محدودیت در حرکت مواجه هستند.

خصوصیات ظاهری گربه اسکاتیش فولد

تا خوردن گوش های گربه اسکاتیش فولد، بارز ترین ویژگی ظاهری آن است که منجر به شباهتش به جغد شده است. گوش بچه گربه های این نژاد تا ۳ هفتگی صاف است و بعد از آن به احتمال ۶۰ درصد خم می شود، به همین دلیل هم گربه اسکاتیش فولد نادر تر بوده و در نتیجه قیمت بیشتری دارد. وزن گربه های ماده این نژاد بین ۳ تا۴ کیلوگرم و وزن نر ها بین ۴ تا ۶ کیلوگرم است و اندازه متوسطی دارند. نژاد اسکاتیش فولد چشم های گرد و درشت زیبایی دارد و مو های آن می تواند کوتاه یا بلند باشد.

نکته 

میزان ریزش موی این گربه کم است و شانه زدن و اصلاح موی او کار راحتی نیست. این گربه زیبا با صدای نازک و بامزه اش گاهی میو میو می کند. پای گربه اسکاتیش کوتاه و گرد است و سری گرد با فک و چانه استوار و دماغی با یک انحنای کم دارد. چشمان این گربه می تواند به رنگ آبی یا رنگ های دیگر باشد. رنگ های متعدد بدن گربه اسکاتیش فولد شامل دو رنگ، چند رنگ، تبی و تبی و سفید است.

 

رنگ ها و انواع گربه اسکاتیش فولد

گربه های اسکاتیش در رنگ ها و طرح های مختلفی وجود دارند که معمول ترین رنگ های آن ها عبارتند از :

  • انواع گربه اسکاتیش با رنگ های خالص
    گربه اسکاتیش فولد بلو، گربه اسکاتیش فولد سفید، گربه اسکاتیش فولد مشکی، گربه اسکاتیش فولد کرم و گربه اسکاتیش فولد قرمز یا گارفیلدی.
  • رنگ طرحدار و تبی (Tabby)
  • اسکاتیش فولد به رنگ نقره ای و دودی (Silver)
  • اسکاتیش فولد چینچیلا که به رنگ گربه چینچیلا است.
  • اسکاتیش فولد سایه دار و دودی (Smoke colors)
    چشم های آبی یا دو رنگ در گربه های اسکاتیش فولد سفید دیده می شود).
گربه نژاد اسکاتیش فولد (Scottish Fold) و قیمت خرید آن
گربه نژاد اسکاتیش فولد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید آن

مشکلات سلامتی و بیماری های گربه نژاد اسکاتیش فولد

این نژاد گربه هم، مانند سایر نژاد ها مستعد بعضی از بیماری های ژنتیکی است. علت خم شدن گوش گربه های اسکاتیش فولد، یک نارسایی است که در آن عضروف های این حیوان به خوبی محکم و قوی نمی شوند و نمی توانند گوش را صاف نگه دارند. این مشکل در همه غضروف های بدن حیوان وجود دارد. در واقع علت فعال نبودن زیاد این گربه ها هم، به دلیل همین عارضه است زیرا ممکن است هنگام راه رفتن یا پرش دچار درد شوند. به دلیل این نقص، پرورش این نژاد در نقاط زیادی از آمریکا و استرالیا در حال ممنوعیت است. در ادامه به بررسی ۳ بیماری دیگر که در این گربه ها رایج است می پردازیم.

استئوکوندرو دیسپلازیا یا دیسپلازی استخوانی ـ غضروفی

این بیماری که به اختصار OCD خوانده می شود، نقص هایی را در استخوان و مفصل ها به وجود می آورد که بسیار دردناک است. همه گربه های اسکاتیش فولد به اندازه های مختلفی از این بیماری رنج می برند. OCD موجب سایش و خورده شدن مفصل و متصل شدن مهره های دم به یکدیگر می شود. همچنین ممکن است مشکلاتی در قوزک پا و زانوهای گربه مبتلا به وجود بیاید و مانع از راه رفتن وی شود. در صورتی که مشکل یا سفتی در دم این حیوان مشاهده کردید، بهتر است سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

این بیماری باعث ضخیم شدن ماهیچه های قلب گربه می شود. این که این بیماری ارثی است یا نه، هنوز ثابت نشده است.

پلی کیدنی

در پلی کیدنی که یک بیماری ارثی است، کلیه به خوبی رشد نمی کند و تعدادی کیست در درونش رشد می کند. تنها راه تشخیص این بیماری آزمایش ژنتیکی است، زیرا امکان دارد از والدین سالم، فرزندی متولد شود که بیماری پلی کیدنی دارد.

گربه نژاد اسکاتیش فولد (Scottish Fold) و قیمت خرید آن
گربه نژاد اسکاتیش فولد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید آن

رژیم غذایی و تغذیه گربه نژاد اسکاتیش فولد

رژیم غذایی این گربه مانند رژیم سایر گربه ها، باید غنی از پروتئین بوده و مقداری هم کربوهیدرات داشته باشد تا گربه را سیر کند. هیچ وقت به دلیل کاستن هزینه ها به گربه تان غذای ارزان و بی کیفیت ندهید، زیرا به احتمال زیاد بیمار می شود. غذای گربه اسکاتیش باید بر اساس جنسیت، سن، وضعیت سلامتی و میزان فعالیتش انتخاب شود.

تفاوت بین گربه نژاد اسکاتیش فولد و آنفولد

از لحاظ ظاهری، تنها تفاوت بین این دو گربه خم بودن گوش نوع فولد است. تفاوت هایی از نظر شخصیتی نیز بین این دو گربه وجود دارد و از آنجایی که اسکاتیش آنفولد مشکلات غضروفی ندارد، زندگی راحت تری داشته و فعال تر است.

گربه نژاد اسکاتیش فولد (Scottish Fold) و قیمت خرید آن
گربه نژاد اسکاتیش فولد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید آن

نحوه نگهداری از گربه اسکاتیش فولد

نگهداری از موها

شانه کردن مرتب موهای این گربه، از ایجاد کرک روی بدنش جلوگیری می کند و در نتیجه شپش، قارچ یا کک نمی گیرد، شانه کردن مرتب به کاهش ریزش مو نیز کمک می کند. گربه های اسکاتیش ریزش موی متوسطی دارند که در اوایل بهار و پاییز به اوج خودش می رشد. در صورتی که گربه تان موهای بلندی دارد، بهتر است هر هفته آن را شانه بزنید.

بهداشت دهان و دندان

برای جلوگیری از ابتلای گربه به بیماری های دهان و دندان بهتر است هر روز دندان هایش را مسواک بزنید. اگر از بچگی این کار را انجام بدهید، گربه اسکاتیش شما به مسواک زدن عادت می کند و مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.

مراقبت از چشم گربه اسکاتیش فولد

با استفاده از یک دستمال تمیز و کمی مرطوب چرک های کنار چشم گربه را تمیز کنید (برای هر چشم یک دستمال مجزا استفاده شود، تا در صورت داشتن عفونت به چشم دیگر منتقل نشود). اگر چرک به مدت طولانی در کنار چشم بماند و تمیز نشود، ممکن است باعث تغییر رنگ پشم های اطراف چشم شود که منظره زشتی پیدا می کند.

مراقبت از گوش گربه اسکاتیش فولد

با یک تکه پنبه آغشته به آب ولرم یا سرکه سیب، هر چند روز یک بار گوش های گربه تان را تمیز کنید. پاک کردن گوش او با گوش پاک کن کار اشتباه و خطرناکی است.

گربه نژاد اسکاتیش فولد (Scottish Fold) و قیمت خرید آن
گربه نژاد اسکاتیش فولد چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید آن

قیمت خرید گربه نژاد اسکاتیش فولد

عواملی مثل رنگ، سن و جنسیت گربه های اسکاتیش در قیمت آن ها تاثیر دارد. قیمت گربه اسکاتیش فولد بیشتر از نوع آنفولد است. به طور میانگین قیمت این گربه چیزی بین ۵ تا ۲۵ میلیون است. گربه اسکاتیش مورد نظر خود را می توانید از پت شاپ ها یا سایت های معروف اینترنتی خریداری کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا