Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید

گربه نژاد حبشی در بین ۵ نژاد گربه محبوب دنیا قرار دارد و بازیگوشی و علاقه زیاد به ارتفاع و پرش، از ویژگی های بارز این گربه است. گربه حبشی به دلیل علاقه زیادش به چنگ انداختن و گرفتن وسایل مختلف، Aby-grabbys هم نامیده می شود. نگهداری این گربه دوست داشتنی و مهربان، نسبت به گربه های دیگر آسان تر است زیرا ریزش موی کمی داشته و به سرعت با اعضای خانه انس می گیرد. به گربه حبشی آبیسینیان یا ابیز هم می گویند، داشتن چشمانی رسا، اندازه متوسط و مو هایی کوتاه از ویژگی های بارز این نژاد باستانی است. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک در این مقاله شما را با ویژگی ها و قیمت خرید این گربه آشنا می کند، در مقالات دیگر این نشریه نیز می توانید اطلاعات کاملی درباره گربه نژاد پرشین، نژاد رگدال، نژاد اسفینکس، نژاد مین کوون و نژاد سیامی بیابید.

تاریخچه گربه نژاد حبشی (Abyssinian)

برای اولین بار این گربه ها در سال ۱۸۷۱ در نمایش کریستال پالاس لندن به نمایش در آمده و مقام سوم را بین گربه ها کسب کردند. خاستگاه دقیق این حیوان مشخص نیست ولی گمان می رود که در زمان جنگ از حبشه آورده شده است، به همین دلیل هم به نژاد حبشی معروف است. امروزه آزمایش های ژنتیکی نشان می دهد که خاستگاه این گربه مربوط به اقیانوس هند و سواحل جنوب شرقی آسیا است که احتمالا در زمان قدیم به وسیله تاجران و بازرگانان هلندی و انگلیسی به اروپا وارد شده است.

نکته:

برای اولین بار در سال ۱۹۰۰ گربه حبشی به ایالات متحده آمریکا وارد شد ولی برنامه اصلاح نژاد آن در سال ۱۹۳۰ که تعداد بیشتری از آن، از انگلیس وارد شده بود، اجرا شد. این گربه جزو معدود گربه هایی بود که توانست از جنگ جهانی دوم که در اروپا رخ داد، جان سالم به در برده و با ورود به ایالات متحده از منقرض شدن نجات پیدا کند. به گمان بعضی از افراد گربه حبشی از نسل گربه های فرعونیان است، که به همین دلیل آن را گربه نیل آبی نیز می خوانند. به عقیده عده ای دیگر این گربه ها از جفت گیری گربه هایی با پوشش مویی و گربه دو رگه نقره ای به وجود آمده اند. یکی از انواع ابیز، گربه سومالی است که مو های بلندی دارد.

گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید
گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید

ویژگی های ظاهری گربه نژاد حبشی

گربه پر تحرک حبشی بدنی با اندازه متوسط و ظریف دارد. داشتن سری گرد، خطوط گونه و ابرو و صورتی مشخص از ویژگی های ظاهری بارز این گربه است. حالت چانه گربه حبشی بیرون زده نیست و خیلی عقب تر از پوزه قرار ندارد، پوزه آن هم نوک تیز یا مربعی شکل نیست. گوش این گربه تقریبا نوک تیز و بزرگ است و در نقطه اتصالش به سر پهنای زیادی دارد. چشمان بزرگ و درخشان این گربه بادامی شکل بوده و دورشان خطوط نازک و تیره ای وجود دارد. موهایی در اطراف چشم هایشان وجود دارد که از موهای بقیه بخش های بدن تیره تر است. چشمان گربه حبشی می تواند به رنگ های مسی، فندقی، طلایی و سبز باشد. این گربه استخوان بندی درشت با پا هایی باریک دارد و حالت پا های او به گونه ای است که انگار روی نوک انگشتانش راه می رود.

نکته 

گربه حبشی پنجه های کوچک و کشیده و دمی باریک و کشیده دارد. بدن این گربه پوششی متراکم، ظریف، نرم و ابریشمی دارد، موهای درخشان این گربه کوتاه یا متوسط است و می تواند به رنگ های حنایی، دارچینی، آبی و قرمز باشد. رنگ نقره ای این نژاد در کشور هایی مثل استرالیا، انگلستان و نیوزیلند یافت می شود. گربه ابیز بین ۹ تا ۱۳ سال عمر می کند و وزن آن به طور میانگین بین ۴ تا ۶ کیلوگرم است. طول بدن این گربه بین ۳۰ تا ۴۱ سانتی متر و قد آن به طور میانگین ۲۰ تا ۲۶ سانتی متر است.

گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید
گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید

شخصیت و ویژگی های رفتاری گربه نژاد حبشی

گربه حبشی یا ابیز فعالیت و جنب و جوش بسیار زیادی داشته و تمایل زیادی به پرش و رفتن به ارتفاع بالا دارد. این گربه ها عاشق رفتن روی یخچال، کمد، درخت و به طور کلی جا های بلند هستند، به همین دلیل هم بهتر است برایشان یک درخت گربه تهیه کنید. گربه حبشی زمان زیادی را در بیداری سپری می کند و یک لحظه هم آرام و قرار ندارد، به طوری که هیچ وسیله و هیچ گوشه ای از خانه از دست او در امان نیست. تهیه اسکرچر گربه نیز گزینه مناسبی است تا به وسایل منزل چنگ نزند.

نکته 

این گربه تمایل زیادی به بازی با وسایل ساده ای چون، توپ، تیله، درب بطری، پازل و سایر اسباب بازی های گربه دارد، به طوری که می تواند ساعت ها سرگرم بازی با آن ها شود. تمایل گربه حبشی به انجام بازی های دو نفره با شما بسیار بیشتر از بازی با اسباب بازی هایش است. یکی دیگر از تفریحات این گربه نشستن جلوی پنجره و تماشای محیط بیرونی است.

سازگاری گربه حبشی با انسان و سایر حیوانات

از آنجایی که این گربه ها بسیار باهوش و اجتماعی هستند، قابلیت بالایی در خو گرفتن و بازی با سایر حیوانات و کودکان دارند. گربه های حبشی نیاز بسیار زیادی به توجه صاحبشان دارند و دراز کشیدن در کنار تخت یا کاناپه در پیش شما برایشان بسیار دل انگیز است. این گربه ها با صدای نرم و دلنشین و آرامشان سعی می کنند توجه شما را جلب کنند، البته به این نکته توجه کنید که گربه حبشی بغلی نیست و ترجیح می دهد در کنار شما باشد و همراهیتان کند. تنهایی برای این گربه ها بسیار زجر آور است و به سرپرستی گرفتن آن برای کسانی که وقت زیادی را بیرون از خانه می گذارند مناسب نیست.

آموزش و تربیت گربه حبشی

برای آموزش دادن این گربه ها زمان زیادی لازم است و آموزش در زمان کوتاه، آن ها را خسته می کند. برای پاداش دادن به گربه حبشی می توانید از تشویقی ها استفاده کنید و یادتان باشد به هیچ وجه او را تنبیه نکنید.

گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید
گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید

بیماری های گربه نژاد حبشی

این گربه نیز مانند گربه های نژاد های دیگر مستعد یک سری از بیماری ها است که به توضیح بعضی از آن ها می پردازیم:

  • در رفتگی کشکک پا یک بیماری ارثی است که در آن زانوی گربه ساییده شده و از بین می رود و در موارد حاد فقط با جراحی بهبود می یابد.
  • در بیماری آتروفی شبکیه چشم، ممکن است چشم گربه تخریب شده و کور شود.
  • پلی کیستیک کلیه بیماری است که از طریق آزمایش ژنتیکی به راحتی قابل تشخیص است.
  • آمیلوئیدوز کلیه بیماری ارثی است که در آن گربه دچار نارسایی کلیه می شود.
  • بیماری به نام سندرم Hyperesthesia منشا عصبی داشته و موجب ریزش موی شدید گربه می شود.
  • تحلیل شبکیه چشم و در نتیجه نابینایی ممکن است به علت جهش ژنی در این گربه ها رخ دهد.
  • التهاب لثه از جمله عارضه هایی است که این نژاد مستعد آن است.

تغذیه گربه نژاد حبشی

گربه های حبشی حتما باید از غذا های سالم و مقوی تغذیه کنند، این گربه ها علاقه زیادی به لبنیات از جمله شیر، گوشت و سایر مواد پروتئینی دارند. بهتر است برنامه غذایی مناسب گربه تان را از دامپزشک بگیرید و طبق آن عمل کنید. غذای گربه های حبشی می تواند خشک، کنسروی یا غذای پخته شده در خانه باشد. غذای گربه از هر نوعی که باشد باید حاوی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز او باشد.

گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید
گربه نژاد حبشی (Abyssinian) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید

قیمت خرید گربه حبشی

قیمت گربه حبشی با توجه به سن، اندازه، جنسیت و پوشش و رنگشان متغییر است. تعیین قیمت دقیق و مشخص این گربه غیر ممکن است زیرا قیمت ها روزانه در حال تغییر است. کسی که قصد خرید این گربه را دارد، باید به بازیگوشی و نیاز زیاد او به بازی توجه کند. برای خرید گربه حبشی مانند خرید حیوانات دیگر می توانید به پت شاپ ها مراجعه کنید یا گربه مورد نظر خودتان را از طریق سایت و به صورت آنلاین سفارش دهید. به سرپرستی گرفتن گربه هایی که واگذار می شوند، نسبت به خرید گزینه مناسب تری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا