Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد گلدن رتریور یکی از محبوب ترین ها در بین سگ های جهان است. این سگ کاری و با هوش و به دلیل وفاداری و رابطه خوبش با حیوانات مشهور است. طول عمر سگ های نژاد گلدن رتریور این نژاد ۱۰ تا ۱۲ سال است و سگ های شکاری اسکاتلندی است. این سگ ها در کارهایی از جمله نجات، امداد، شکار و راهنمایی نابینایان شرکت می کنند.

این مقاله ای که در سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می بینید، درباره تاریخچه، ظاهر، خلق و خو، تغذیه، سلامت، قیمت و خرید سگ نژاد گلدن رتریور اطلاعات مفیدی به شما می دهد. اگر در زمینه حیوانات خانگی علاقه مند هستید، می توانید به سایر مقالات این نشریه که درباره نژاد های محبوب گربه و سایر نژاد های سگ ها از جمله نژاد چی هواهوا، بولداگ، کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، بیچون فرایز، گریت دین، سگ نژاد شارپی یا چروک، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، مالتیز، سرابی، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، شیبا اینو، ولش کورگی، بردر کولی، آکیتا، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای است، مراجعه کنید.

سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ نژاد گلدن رتریور

این سگ های عضلانی، قوی بوده و پوشش درخشان و متراکم دارند. گلدن رتریورها باهوش، قدرتمند و شاد و بازیگوش هستند. در اواخر قرن نوزدهم و در کشور اسکاتلند سگ های گلدن رتریور پرورش می یافتند که البته اصالتا روسی هستند و به وسیله شکارچی به نام لرد تویپد ماوث کشف شدند. در آن زمان ثروتمندان و اشراف این سگ های کاری را با خود به شکار می بردند.

لرد تویپد ماوث وقتی به سیرک رفته بود، متوجه هوش، رفتار، هوشیاری و توانایی بالای او در شکار شد. پوشش سگ های این نژاد با گذشت زمان و اصلاح نژاد به رنگ طلایی در آمد و نامش گلدن رتریور شد، البته این سگ ها در رنگ های دیگری چون سفید هم مشاهده می شوند. طرفداران گلدن رتریور در سال ۲۰۱۹ به قدری زیاد بود که به عنوان سومین نژاد محبوب دنیا انتخاب شد چرا که خوش اخلاق و مهربان است و رابطه خوبی با بچه ها دارد و یک سگ خانواده محسوب می شود.

سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد گلدن رتریور

رنگ چشمان این سگ ها قهوه ای است و ظاهر خندانی دارند. این حیوانات بدن پشمالو، پف دار و زیبایی دارند که حجمشان را زیاد کرده و گوش هایی گرد و برافراشته دارند. این نژاد دم پشمالویی دارد که به صورت خوابیده است و به پشت برگشته است.

رنگ و پوشش

مو های طلایی رنگ سگ گلدن رتریور ضد آب و دو لایه است، لایه زیرین آن مو های متراکم و ضخیمی دارد و موهای بعضی صاف و موهای بعضی دیگر مجعد است. رنگ موهای این سگ ها بیشتر طیف های طلایی است ولی گلدن رتریور سفید نیز وجود دارد. موهای ناحیه پشت ران، پشت دست، سینه و دم این سگ ها پر مانند است.

وزن و قد

قد سگ های گلدن رتریور ماده بین ۵۴ تا ۵۷ سانتی متر و گلدن رتریور های نر بین ۵۸ تا ۶۰ سانتی متر هستند. وزن گونه های ماده این نژاد بین ۲۴ تا ۲۹ کیلوگرم و وزن گونه های نر آن بین ۲۹ تا ۳۴ کیلوگرم است.

ویژگی ها رفتاری سگ نژاد گلدن رتریور

گلدن رتریور ها مهربان و آرام هستند و علاقه زیادی دارند که با آدم ها ارتباط برقرار کنند و دوست دارند بیشتر وقتشان را با صاحبشان بگذارند. این سگ های خوش رفتار، از بچگی باید در شرایط مختلف قرار بگیرند و نورها، بوهای مختلف و صداها را تجربه کنند و با انسان ها ارتباط برقرار کنند تا اجتماعی شوند.

رابطه با بچه ها

این سگ های مهربان و بازیگوش، سر و صدا های مختلف را تحمل می کنند و  با صبوری با آن ها رابطه برقرار می کنند. البته به دلیل جثه بزرگ این سگ ها مراقب باشید تا ناخواسته به کودکان آسیب نرسانند.

سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری های سگ نژاد گلدن رتریور

کم کاری تیروئید

بیماری هایی مثل چاقی، بی حالی و کسالت، صرع، ریزش مو و لکه هایی تیره روی پوست و دیگر بیماری ها در اثر این اختلال به وجود می آیند. این عارضه از طریق مصرف دارو و با رژیم های درمانی خاص، اصلاح می شود و حتی ممکن است تا آخر عمر مجبور باشند دارو مصرف کنند.

صرع

در نتیجه این اختلال مغزی، حمله های عصبی و تشنج پیش می آید. بسته به این که شدت تشنج چه قدر شدید است و با توجه به زمانی که رخ می دهد، باید دارو های مناسب تجویز شود.

آب مروارید

در این بیماری که ممکن است در هر سنی بروز یابد، باعث ایجاد لکه های ابری روی عدسی چشم می شود. آب مروارید بینایی بیشتر سگ ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد و معمولا این لکه های روی عدسی را می توان را جراحی برداشت.

ناهنجاری در مفصل ران

در این بیماری ارثی استخوان ران در محل مفصل جفت نشده است و ممکن است در بعضی از سگ ها باعث لنگی شود و در بعضی دیگر علائمی نشان نمی دهد. علاوه بر ژنتیک با افزایش سن نیز ممکن است این بیماری به وجود بیاید و می توان آن را با اشعه ایکس تشخیص داد.

ناهنجاری مفصل آرنج

این بیماری ارثی که بیشتر در سگ های بزرگتر دیده می شود، در اثر رشد نادرست استخوان های آرنج ایجاد می شود و سبب لنگی می شود. جراحی یا داروهای کاهش دهنده درد، از راه های درمان و تسکین این بیماری هستند.

آتروفی پیش رونده شبکیه

در این بیماری، شبکیه چشم رفته رفته از بین می رود و در نهایت موجب کوری حیوان می شود. علائم آتروفی در حیوان بیمار بعد از چند سال بروز می کند و بهتر است هر ساله سگتان را به چکاپ ببرید تا از سلامت او مطمئن شوید.

سرطان

سرطان انواع مختلفی دارد که همه انواع آن مشکلات و ناراحتی های فراوانی را به همراه دارد. نوعی از سرطان به نام هماتژیوسارکوما وجود دارد که باعث می شود، رگ های خونی به بافت های نرمی تبدیل شوند و جریان خون بدن را مختل می کنند.

سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد گلدن رتریور

حتما برای سگتان غذایی با کیفیت بالا تهیه کنید که متناسب با سن، میزان فعالیت و سوخت و ساز بدن او باشد. غذا های خشک و کنسروی مخصوص سگ ها را بهتر است از برند های معتبر تهیه کنید و اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی دهید، حتما برنامه غذایی او را زیر نظر دامپزشک تهیه کنید و دقت داشته باشید که این برنامه تمام مواد مغذی مورد نیاز سگ از جمله پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و فیبر کافی را داشته باشید. غذاهایی که برای سگ ها مضر هستند، مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی نپخته، کشمش، هلو، آلو، شکلات، تخم مرغ خام، غذاهای چرب، سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، خرمالو و … را حتما بشناسید و آن ها را از دسترس حیوان دور کنید.

همچنین مراقب باشید تا سگتان بیشتر از حد نیازش غذا نخورد و دچار اضافه وزن نشود.

سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد گلدن رتریور

ورزش و فعالیت

سگ های گلدن رتریور باید حتما دو بار در روز و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش های سنگین و فعالیت فیزیکی کنند تا بتوانند سالم بمانند. این سگ ها به فعالیت هایی مثل کوه نوردی، دو، توپ بازی، طناب بازی و پیاده روی علاقه زیادی دارند و هر چه یک گلدن رتریور فعالیت بیشتری داشته باشد، سلامت تر و سرحال ترخواهد بود.

نظافت و آراستگی مو

ریزش موی گلدن رتریور ها در فصل های بهار و پاییز به اوج خودش می رسد و ریزش موی این نژاد در کل زیاد است و در سراسر خانه ای که زندگی می کند، مو وجود دارد. اگر می خواهید سگتان موهای مرتبی داشته باشد و گره نخورند، بهتر است هر روز آن ها را شانه بزنید و اگر نمی توانید حداقل ماهی یک بار آن ها را شانه بزنید. این سگ ها معمولا نیاز دارند یک بار در ماه حمام کنند ولی بنا بر شرایط ممکن است نیاز داشته باشند دفعات بیشتری هم حمام کنند.

بهداشت دهان و ناخن

در حالت عادی بهتر است ماهی دو بار ناخن های این سگ ها کوتاه کنید ولی اگر دیدید سگتان هنگام راه رفتن روی زمین با مشکل مواجه می شود و صدای کشیده شدن ناخن هایش روی زمین را می شنوید آن ها را کوتاه کنید تا ناخواسته به شما یا وسایل خانه آسیب نرسانند. البته مراقب باشید ناخن های سگ را خیلی کوتاه نکنید تا به رگ های خونی اش آسیب نرسد.

نظافت گوش

از آن جایی که گوش های این نژاد فرو رفته است، محل مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و قارچ ها بوده و مستعد عفونت است. بنابراین بهتر است هیچ گاه اجازه ندهید گوش های این سگ ها خیس بماند و با استفاده از یک گوش پاک کن تمیز آن ها خشک کنید. البته دقت کنید که این گوش پاک کن را داخل گوش فرو نکنید تا به پرده گوش حیوان آسیب نرساند.

سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گلدن رتریور چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد گلدن رتریو

اگر قصد خرید سگ گلدن رتریور را دارید بهتر است ابتدا از سلامتی او مطمئن شوید و سگتان را از یک فروشگاه مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی معتبر، تهیه کنید. البته همواره بهتر است این حیوانات را به سرپرستی بگیرید تا این که آن ها را بخرید. قیمت سگ گلدن رتریور در بازار ایران  حدود ۱۸ تا ۲۲ میلیون تومان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا