Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

 سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد سرابی، سگی از نژاد ماستیف است و از اصیل ترین نژاد ها در میان سگ های ایرانی محسوب می شود و بسیار شجاع است. جسارت، قدرتمندی، چهره و ابهت از ویژگی بارز این نژاد است. نژاد سرابی با نام های مختلفی ازجمله ماستیف ایرانی، سگ چوپان ایرانی و پرشین ماستیف شناخته می شود. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک در مورد تاریخچه، خصوصیات ظاهری، خصوصیات اخلاقی، بیماری ها، شرایط نگهداری، قیمت و خرید این نژاد از سگ ها توضیح می دهیم.

شما می توانیدبرای کسب اطلاعات درباره سایر نژاد های معروف سگ ها از جمله نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، آکیتا، دالمیشن، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای به مقالات دیگر این سایت مراجعه کنید .

تاریخچه سگ نژاد سرابی

اطلاعات دقیقی درمورد پیدایش اولین گونه از این سگ ها موجود نیست ولی با تحقیق و بررسی باستان شناسان بر روی کتیبه ها و به گفته مردمان بومی، منشا پیدایش این نژاد از سگ ها را به شهر سراب در آذربایجان شرقی و در دوران هخامنشیان نسبت می دهند. شهر سراب از جنوب به رشته کوه بز قوش و از سمت شمال به رشته کوه سبلان مشرف می شود، همچنین سه رود خانه آجی چای، پیسلر چای و هندرو در مسیر عبور این شهر قرار دارند. به دلیل شرایط جغرافیایی در تابستان آب و هوای معتدل و در زمستان دارای آب و هوای بسیار سرد است.

شهری در ناحیه سرد و خشک ایران است که به دلیل بارش زیاد باران و خاک حاصلخیز، کشاورزی ودامپروری در این شهر رونق فراوان داشت به همین علت مردم این شهر برای حفاظت از زمین های کشاورزی و همچنین دام های خود از سگ ها استفاده می کردند. با گذشت زمان و با افزایش جمعیت مردم و دام ها نیاز مردم به نگهداری از این سگ ها بیشتر شد و برای رفع نیاز خود دست به پرورش سگ های قوی با جثه بزرگ زدند که این سگ ها هم اکنون به  عنوان سگ های سرابی معروف هستند، ۳۰ آذر ماه روز سگ سرابی نامگذاری شده است.

 سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی ظاهری سگ نژاد سرابی

سگ نژاد سرابی دارای پوست کلفت و ضخیم است که حالت دو لایه دارد و مانند عایق دما عمل می کند یعنی لایه بیرونی عایق محمکی در برابر سرما و برف است و همچنین پوست سخت و محکمی دارد که در نزاع با حیوانات دیگر زخم بر نمی دارد ود چار خونریزی زیاد نمی شود. این نژاد اندامی عضلانی، قدرتمند، قدی بلند و چهره با ابهت دارند. سگ های سرابی دارای پنجه های پهن وگسترده ای هستند که این ویژگی باعث می شود روی برف ها به راحتی حرکت کنند. فیزیک ماستیف ایرانی داری نظم بسیار زیاد است که این ویژگی باعث می شود که آنها عکس العمل سریعی از خود نشان بدهند. این نژاد از سگ ها چشم های بادامی شکلی دارند که به رنگ قهوه ای روشن است و جذابیت خاصی دارند.

ماستیف ایرانی سری گنده، گردنی دراز، قدرتمند و چهره رعب انگیزی دارد. آرواره های این نژاد از سگ ها به حدی قدرتمند است که استخوان های یک شخص را می تواند بشکند و گوشتش را تکه تکه کند. پوزه ماستیف شکل مکعبی دارد و رنگ پوزه آنها تیره تر از بدنشان است،شیب خفیفی در ناحیه سر و گردن دیده می شود که انتهای آن تا پایین گردن است. طول دم پرشین ماستیف کوتاه و داسی شکل است، نکته مهم در مورد ظاهر پرشین ماستیف این است که  اندام کشیده، پوزه مکعبی شکل و پنجه های پهن در همان تولگی در آن ها مشاهده می شود و از ویژگی های بارز نژاد ماستیف ایرانی است.

رنگ سگ سرابی

این نژاد از سگ ها بیشتر به رنگ های قرمز و سیاه، کرم وسیاه وقهوه ای دیده می شوند که رنگ پوزه آنها معمولا سیاه و تیره است. نوع کمیاب این نژاد دارای رنگ سیاه با خط سفید در قسمت سینه است که طرفداران خیلی زیادی دارد، این سگ به دلیل خصلت مبارزه طلبی خیلی زیاد به سگ گرگ کش مشهور است.

   وزن و قد

رشد وزن سگ سرابی نر بین ۶۵ ۹۰ کیلو گرم و وزن ماده این سگ ها بین ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم است ، البته وزن این نژاد از سگ ها تا ۱۰۰ کیلوگرم هم دیده شده است. قد سگ سرابی نر بین ۸۰ تا ۹۵ سانتی متر و سگ ماده بین ۷۰ تا ۸۵ سانتی مترمی تواند رشد داشته باشد.

طول عمر سگ نژاد سرابی

عمر مفید این سگ ها معمولا بین ۱۲ تا ۱۷ سال است، شروع بلوغ آن ها از چهار ماهگی به بعد است.

 سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات رفتاری سگ نژاد سرابی

سگ های این نژاد بدن قدرتمند و عضلانی دارند، بنابرین برای نگهبانی و حفاظت از مکان های بزرگ و ویلاها از این سگ ها استفاده می شود. سگ های پرشین ماستیف به عنوان سگ چوپان نیز شناخته می شوند به دلیل این که پوست این سگ ها بسیار کلفت و ضخیم است و در مبارزه با حیوانات دیگر صدمه نمی بیند و زخمی نمی شوند. از ویژگی های بارز سگ های نژاد سرابی این است که با هر شرایط آب و هوایی خودشان را وقف می دهند و در هر شرایطی پایداری و استقامت خود را حفظ می کنند. سگ هایی بسیار هوشمند و باهوشی هستند که همیشه آماده به حمله اند و عکس العمل فوق العاده ای دارند، این نژاد از سگ ها نمی توانند با کودکان ارتباط موثر و درستی بر قرار کنند.

گونه نژاد سگ سرابی

*سگ سرابی کم مو

*سگ سرابی پر مو

این دو گونه ازپرشین ماستیف تفاوت بارز و اساسی از همدیگر ندارند، تنها تفاوت بارز آنها در موهای پوستشان است.

شرایط نگهداری سگ نژاد سرابی

پرشین ماستیف به دلیل شرایط بدنی قوی و قدرتمند و همچنین رشد و زندگی در نواحی سرد و کوهستانی به تغییرات محیطی مقاوم است و می تواند در هر شرایطی زندگی کند و دچار مشکل نشود. پوست دو لایه این حیوان مثل یک عایق دما در گرما و سرما عمل می کند. با توجه به این که این سگ در هر شرایطی می تواند زندگی کند ولی نگهداری از او حیوان مستلزم رعایت چند نکته اساسی از جمله جا و مکان نگهداری از آن ها است.

همان گونه که گفته شد، چون این نژاد از سگ ها خصلت مبارزه طلبی دارند وهمچنین درشت هیکل و بزرگ هستند اصلا برای زندگی در آپارتمان مناسب نیستند، هر روز برای تخلیه انرژی باید پیاده روی داشته باشند در غیر اینصورت دچار افسردگی و افزایش وزن می شوند. تغذیه این نژاد از سگ ها باید با مواد غذایی با کیفیت بالا باشد و هرگز به خاطر سرفه جویی در هزینه ها به سگتان غذای ارزان و بی کیفیت ندهید.

 سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد سرابی

سگ سرابی، نژاد کم خوراکی است بر خلاف هیکل درشت و بزرگش تغذیه این سگ ها بسیار مهم است، بهترین روش تغذیه توله سگ ها، تغذیه با شیر مادر است اگر شیر مادر در دسترس نبود می توان شیر خشک را جایگزین کرد. برای جلوگیری از مشکلات گوارشی و سینوسی هرگز برای تغذیه توله سگ ها از شیر گاو، شیر سرد یا فریز شده و ماست استفاده نکنید و همچنین برای جلوگیری از اختلال در رشد توله سگ ها از انجام کارهایی نظیر جفت گیری و مبارزه خوداری شود.

برای تغذیه سگ سرابی بالغ از مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت یا مرغ اب پز، سیب زمینی و هویج اب پز در رژیم غذایی آنها می توان استفاده کرد که برای رشد این سگ ها بسیار مفید است و همچنین می توان از غذا های خشک که شامل کلسیم، فسفر، فیبر، پروتئین، روغن خام و مواد مغذی هستند، استفاده کرد. توله سگ های این نژاد از یک ماهگی به بعد با غذای خشک می توانند تغذیه شوند، طبیعتا با بزرگ شدن و رسیدن به بلوغ، نیاز به غذا بیشتر می شود ولی چون این گونه از نژاد سگ ها استعداد چاقی و اضافه وزن دارند، پیاده روی و انجام فعالیت ورزشی برای آن ها فراموش نشود.

بیماری های نژاد سگ سرابی

سگ سرابی از جمله سالم ترین نژاد از سگ ها است، که این موضوع به دلیل قدرت بدنی بالای این سگ است. از جمله بیماری هایی که تا به حال گزارش شده است می توان به دیسپلازی هیپ، زایمان های سخت و نفخ اشاره کرد.

دیسپلازی هیپ

یک بیماری است که منشا ژنتیکی دارد و در این بیماری مفصل لگن یا ران رشد کافی ندارند و این باعث ایجاد فضای خالی می شود که سبب در رفتگی استخوان ها در لگن سگ می شود. سگ مبتلا به این بیماری نمی تواند به خوبی راه برود.

زایمان سخت

سگ های ماده این نژاد ممکن است زایمان سختی داشته باشند که به دلیل وزن بالای توله سگ ها است، نکته قابل توجه این است که سگ مادر در هر زایمان خود شش یا هشت توله به دنیا می اورد.

 سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد سرابی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تربیت سگ نژاد سرابی

بهترین زمان برای آغاز تربیت این نژاد از سگ ها سن دو الی چهار ماهگی است که در این زمان تربیت پذیرتر هستند. اولین گام برای این کار کسب اطلاعات در مورد این سگ ها است، از مهمترین روش های تربیتی سگ های سرابی این است که برای اینکه در بلوغ رفتار درست و معقولی داشته باشند، باید در همان تولگی دلیر و با ابهت تربیت شوند. داشتن اعتماد به نفس، قدرتمندی و نترس بودن در سگ های این نژاد از اهمیت زیادی برخوردار است چون اگر این ویژگی ها را داشته باشند در بزرگسالی سگی مطیع و وفادار می شوند وکارهایی که به آن ها سپرده می شوند را خوب و درست انجام می دهند.

یکی از تمرین های مهم برای او رفتار درست نسبت با غریبه ها است این نکته را هم در نظر داشته باشید که اصالت نیز نقش مهمی در تربیت این نژاد از سگ ها دارد هر چه سگ اصیل تر باشد، تربیت آن آسان تر و بهتر است و بهترین زمان برای تربیت و آموزش سگ ها هنگام پیاده روی با صاحبشان است و بهتر است تربیت این سگ را به یک فرد کار بلد بسپارید.

قیمت و خرید سگ نژاد سرابی

قیمت این نژاد از سگ ها نسبت به جنسیت و سن آنها سنجیده می شوند. برای اطلاع از قیمت سرابی اصیل می توانید از سایت های معتبر و پت شاب ها کمک بگیرید. یک نکته خیلی مهم قبل از خرید سگ این است که حتما سگ مورد نظر خود را به دامپزشک نشان بدهید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا