Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد کانگل جزو سگ های نگهبان بوده و بسیار قوی و بزرگ جثه است، زادگاه این سگ منطقه سیواس ترکیه بوده و جزو قدیمی ترین نژاد های سگ محسوب می شود. این سگ چوپان که از برترین نژاد های جهان است، به نام های دیگری همچون سگ کانگل سیواس و آناتولی شیفرد نیز معروف است. سگ کانگل به طور اختصاصی یک سگ نگهبان محسوب می شود و یکی از ۳۰ نگهبان احشام است که در آسیا و اروپا پرورش می یابد. از ویژگی های بارز این نژاد وفاداری به اعضای خانواده، هوشیاری، دفاع از گله و حیوانات بومی است.

این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات کاملی درباره ویژگی های ظاهری و اخلاقی، تغذیه و مراقبت و نگهداری از سگ نژاد کانگل به ما می دهد. در دیگر مقالات این نشریه می توانید درباره نژاد های دیگر سگ از جمله نژاد سنت برنارد و نژاد های معروف گربه از جمله پرشین، سیامی، بنگال، اسفینکس، رگدال و … مطالعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد کانگل

نژاد ترک کانگل از نژاد های باستانی سگ ها است که در کشور ترکیه به چوپانان کمک می کند و به عنوان سگ نگهبان شناخته می شود. احتمالا نژاد این سگ به نژاد های ماتسیف اولیه بر می گردد که در نقاشی ها و آثار باستانی ترکیه دیده می شوند. استان سیواس که در مرکز ترکیه و ۲۰۰ کیلومتری شهر ترابزون قرار دارد، به احتمال زیاد خاستگاه این سگ است و به اسم آن نامگذاری شده است. به اعتقاد برخی دیگر، نام این سگ از نام خانواده Age of Kangal که در آن زمان حاکمان منطقه بودند، گرفته شده است.

روستائیان برای دفاع در برابر حمله حیواناتی مثل گرگ، خرس و شغال به سگ هایی محکم و مطمئن نیاز داشتند، به همین دلیل هم شروع به پرورش این سگ ها کردند. سگ کانگل سگ ملی ترکیه محسوب می شود که تاکنون خطوط شجره نامه آن به خوبی حفظ شده است. در حدود دهه ۸۰ این سگ به ایالات متحده آمریکا ۲۰۱۲ در سال ۲۰۱۲ و به وسیله باشگاه Kennel شناخته شد. تعداد این سگ ها در انگلستان کم است و کسانی که خواستار به سرپرستی گرفتن آن هستند، باید در لیست انتظار منتظر بمانند.

سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات ظاهری سگ نژاد کانگل

این نژاد سگ، نسبت به همتایان خود بسیار بزرگتر و سنگین تر بوده و اندازه خوب و متعادلی دارد. گوش های این سگ در دو طرف جمجمه پهن، بزرگ و کمی گردشان قرار داشته و در هنگام هشدار و هیجان صاف و ایستاده قرار می گیرند. یک برآمدگی جزئی روی سرشان وجود دارد و سر جنس نر بزرگتر از سر جنس ماده است.

زاویه صورت این سگ از جلو به شکل مربع بوده و لب های آویزانی دارد. وجود ماسکی به رنگ تیره از ویژگی های صورت کانگل است و پوزه این نژاد به سمت بینی تیره تر می شود. فک این حیوان قوی و قدرتمند است و دندان هایش به ترتیب در قسمت زیرین آن قرار گرفته اند. گردن کانگل عضلانی، قدرتمند، بلند و ضخیم است و کمی قوس دارد، چنگال های این سگ برخلاف جثه بزرگش، بسیار کوچک هستند. شانه های سگ کانگل عضلانی، شیبدار و به سمت جلو می باشند و پیشانی قدرتمندی دارد. کانگل شباهت ظاهری زیادی به سگ سرابی دارد که احتمالا این شباهت به دلیل موقعیت جغرافیایی نزدیک این دو سگ است. اعتماد به نفس این سگ در مواجهه با سگ های دیگر نژاد ها زیاد است، ولی سبک وزن تر از برخی ماستیف ها است.

رنگ بدن و چشم ها

سگ کانگل ترکیه، پوشش دو لایه ای دارد که کوتاه است و به رنگ های روشن، خاکی، کرم، قهوه ای روشن و خاکستری یافت می شود. این سگ به دلیل داشتن ماسک سیاهی روی صورتش در زبان ترکی قره باش نیز نامیده می شود. چشم های این سگ می توانند از طیف رنگی طلایی تا قهوه ای باشد و فرم چشم های او بادامی تا بیضی شکل است.

وزن و اندازه

سگ های نر کانگل معمولا به ارتفاع ۷۷ تا ۸۶ سانتی متر و سگ های ماده بین ۷۲ تا ۷۷ سانتی متر هستند. وزن گونه های نر این سگ بین ۵۰ تا ۶۶ کیلوگرم و وزن سگ کانگل ماده بین ۴۱ تا ۵۴ کیلوگرم است.

سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد کانگل

سگ های کانگل به دلیل هوشیاری و دقت بالایشان و پاسخ به موقع در موقعیت های پر خطر، گزینه بسیار مناسبی برای محافظت از دام ها و انسان ها هستند. این سگ ها بسته به تعداد راس گله احشام می تواند به تنهایی یا دو تایی از یک گله محافظت کنند، آن ها زمانی که احساس خطر کنند می ایستند و با دقت توسط گوش ها و دم هایش به احشام هشدار می دهند، اقدام بعدی آن ها این است که در وسط گله می ایستند و احشام را دور خودشان جمع می کنند تا با عامل خطر روبرو شوند. این سگ بسیار قوی است و در صورت روبه رو شدن با گرگ می تواند آن را فراری بدهد یا کاملا از پا در بیاورد.

کانگل ارزش زیادی برای کشور خاستگاهش یعنی ترکیه داشته و به دلیل اصلاح نژاد، تعداد آن در حال افزایش است. این سگ شباهت زیادی به سگ های سرابی و افغان داشته و کشور ترکیه برای حمایت از او مراکزی برای تربیتش در مناطق مختلف این کشور در نظر گرفته است. این سگ ها با سگ های هم نژاد خودشان رابطه خوبی دارند ولی نمی توانند با سگ های دیگر کنار بیایند. سگ کانگل اگر درست تربیت شود خطری برای مردم ندارد، ولی از آنجایی که می خواهد در هر تهدیدی حمله کند، بهتر است قلاده او را در محیط های پر رفت و آمد باز نگذارید. این سگ خطری برای اعضای خانواده ایجاد نمی کند و آسانی می تواند در برابر گرگ ها و حتی پلنگ مقاومت کرده و از شما محافظت کند.

رابطه با کودکان

رابطه سگ های کانگل با بچه های بزرگتر و نوجوانان بهتر است، البته وقتی قصد بازی با کودکان دارند، بهتر است بر آن ها نظارت کنید. بهتر است به کودکان خردسالتان نحوه رفتار صحیح با این سگ را بیاموزید تا دچار مشکل نشوند. این سگ ها در برابر سایر سگ ها و حیوانات کوچک گارد دارند و باید مراقبشان باشید.

قابلیت آموزش و تربیت سگ کانگل

این سگ باهوش خیلی سریع، چیزهایی که به او آموزش می دهید را یاد می گیرد. البته یکی از خصوصیات بد این سگ این است که او در یادگیری عادت های بد هم بسیار سریع عمل می کند و بهتر است آموزش او را از کودکی آغاز کنید. سگ های کانگل  دوست دارند در یک محیط روستایی پر رفت و آمد و شلوغ زندگی کرده و رشد کنند و بتوانند در محیط های باز و بزرگ گردش کنند. در آموزش این سگ بهتر است از متد های جدید و جالب استفاده کنید و طول جلسات را تا حد امکان کم کنید تا بتواند سریع تر آموزش ها را یاد بگیرد. البته از آنجایی که سگ های کانگل بسیار باهوش هستند، تفکرات مستقلی داشته و بهتر است آموزششان به وسیله یک فرد متخصص و حرفه ای انجام شود. می توانید برای آموزش این سگ ها از تشویقی های مختلف استفاده کنید.

سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد کانگل

اگر سگ کانگل خود را از یک پرورش دهنده گرفته اید، بهتر است برنامه غذایی مخصوص او را نیز از پرورش دهنده بخواهید تا سگتان دچار مشکلات گوارشی نشود. در صورتی که قصد تغییر رژیم غذایی توله سگتان را دارید، بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید و مراقب وضعیت گوارشی او باشید و در صورتی که مشکلی پیش آمد او را با رژیم غذایی قبلی اش تغذیه کنید. یک سگ بالغ بهتر است یک بار در صبح یک بار در عصر غذا بخورد و از غذا های با کیفیت تغذیه کند تا نیاز های بدنش برطرف شده و دچار مشکل و بیماری نشود.

رژیم غذایی اهمیت زیادی در حفظ سلامتی و تندرستی سگ دارد و مثلا دچار شدن سگ به چاقی می تواند عمرش را چند سال کاهش دهد. توجه داشته باشید که برخی از غذا ها ازجمله سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات، تخم مرغ خام، هلو، آل، خرمالو، نمک، نوشیدنی های قندی و گوشت و ماهی خام برای همه سگ ها از جمله سگ های این نژاد سمی هستند.

سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد کانگل

این نژاد برای نگهداری در مناطق شهری و به ویژه داخل آپارتمان اصلا مناسب نیست و برای داشتن یک زندگی سالم و فعالیت کردن، نیاز به یک منطقه وسیع دارد. اگر این سگ خوب آموزش ببیند بی دلیل حالت تهاجمی به خود نمی گیرد، با کودکان و انسان های بالغ مهربان است و از صاحبش پیروی می کند. پوشش بدن سگ کانگل دو لایه است، به همین دلیل هم بهتر است در فصول گرم تر سال، زمانی که خورشید در آسمان نیست او را به پیاده روی ببرید.

ورزش و سلامتی

سگ های کانگال بهتر است همیشه تحت فرمان صاحبشان باشند، زیرا پرسه زن های ماهری هستند و در شب به افراد مهاجم حمله می کنند. آموزش این سگ نیاز به مهارت زیادی دارد و او باید روزانه تمرینات ورزشی، استقامتی، پیاده روی و تمرینات ذهنی مثل پرش از مانع انجام دهد و طول ورزشش بهتر است به مدت ۱ ساعت در روز باشد. انجام فعالیت های فیزیکی و پیاده روی روزانه تاثیر زیادی در حفظ روحیه و سلامتی این سگ غول پیکر دارد. بهتر است منطقه ای که کانگل را در آن نگهداری می کنید دارای حصار کشی مناسب باشد تا سگ نتواند فرار کند.

نظافت و آراستگی

نظافت سگ کانگل به دلیل داشتن پوششی دو لایه و متراکم به نسبت راحت است و فقط نیاز به شانه زدن هفتگی دارد. این سگ فقط در فصول بهار و پاییز ریزش دارد و در این زمان بهتر است برای برداشتن موهای مرده، مرتبا آن ها را شانه کنید. تمیز کردن گوش های این سگ ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورتی که گوششان بیش از حد موم ترشح کند، دچار عفونت می شود.

سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کانگل (کانگل) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سلامت و بیماری های سگ نژاد کانگل

سگ کانگل جزو سلامت ترین نژاد ها محسوب می شود و تنها بیماری که در این سگ ها رایج است، دیسپلازی در قسمت ران است که آن هم به دلیل وزن بالای سگ ایجاد می شود. این بیماری که در بیشتر از ۵۰ درصد از نژاد های بزرگ دیده می شود، منجر به آرتروز شده و درد شدیدی را به همراه دارد.

قیمت و خرید سگ نژاد کانگل

سگ ها با توجه به نژاد، سن، اندازه، وضعیت سلامتی و جنسیت قیمت های مختلفی دارند. بهتر است قبل از این که سگی را بخرید او را پیش دامپزشک برده و از وضعیت سلامتی اش اطمینان حاصل کنید. برای خرید سگ کانگل، می توانید به صورت حضوری به پت شاپ ها مراجعه کنید یا سگ مورد نظرتان را از سایت های آنلاین سفارش دهید، البته به سرپرستی گرفتن سگ ها گزینه مناسب تری است.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا