Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

سگ بزرگ جثه نژاد بردر کولی، در سال ۲۰۲۰ به عنوان باهوش ترین نژاد سگ در جهان انتخاب شد علاوه بر این، این سگ ها بسیار قدرتمند و چابک هستند. سگ نگهبان بردر کولی، قدمتی طولانی دارد و در گذشته، از گله ها محافظت می کرده. این سگ چوپان، امروزه برای شرکت در بازی های ورزشی نیز آموزش می بیند. بردر کولی یا بوردر کولی انرژی بسیار زیادی دارد و یکی از محبوب ترین سگ های خانگی است. نگهداری از این سگ باهوش و چابک، ممکن است برای هر کسی مناسب نباشد و به شرایط خاصی نیاز دارد.

اگر شما هم به سگ ها علاقه مند هستید یا قصد دارید یک سگ نژاد بوردر کولی را به سرپرستی بگیرید، بهتر است در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید، تا بتوانید با ویژگی های ظاهری، خصوصیات اخلاق، نحوه نگهداری، تغذیه، سلامت و بیماری ها، قیمت و خرید این سگ آشنا شوید. شما می توانید در سایر مقالات این نیز اطلاعاتی درباره سایر نژاد های سگ از جمله نژاد سنت برنارد، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، لابرادور رتریور و ولش کورگی و نژاد های معروف گربه، کسب کنید.

تاریخچه سگ نژاد بردر کولی

این نژاد قدیمی، در گذشته و در کشور اسکاتلند کار محافظت از گله و چوپانی را انجام می داد. پرورش این سگ در کشوری مرزی بین انگلیس، ولز و اسکاتلند انجام می شد اما همه این سگ را، یک سگ اسکاتلندی به حساب می آورند. در گذشته هر منطقه ای سگ های چوبان خاص آن منطقه را داشت که با آب و هوا و شرایط آن ناحیه خو گرفته بودند. بیشتر این سگ ها با گذشت زمان منقرض شدند، ولی نقش مهمی در ایجاد و ژنتیک بوردر کولی های امروزی داشته اند. نژاد جدید بردر کولی ها را چوپان ها، در سال ۱۹۰۶ ثبت کردند.

سگ های این نژاد خصوصیات جالبی از جمله نگاه هیپنوتیزم کننده داشتند و می توانستند با یک نگاه گوسفندان را وادار به اطاعت از خود کنند. تربیت سگ های بوردر کولی از زمان قدیم کار آسانی بوده است. به عقیده خیلی از افراد، اولین سگ بردر کولی که پایه گذار و جد نژاد امروزی این سگ ها بوده است، در سال ۱۸۹۴ به دنیا آمده است. قدرت بالا، سرعت زیاد، شجاعت و باهوشی سگ های بردر کولی باعث شده است که در طی زمان آن ها بسیار محبوب و معروف شوند.

سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد بردر کولی

این سگ ها معمولا جزو سگ های بزرگتر محسوب می شوند و اکثر آن ها جثه متوسطی دارند. بدن سگ های بردر کولی، عضلانی، ورزشی و متناسب است.

قد، وزن و طول عمر

بردر کولی های نر بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم و بردر کولی های ماده بین ۱۳ تا ۱۸ کیلوگرم وزن دارند. قد گونه های نر و ماده این نژاد نیز با یکدیگر متفاوت است. قد نر ها بین ۴۸ تا ۵۶ سانتی متر و قد ماده ها بین ۴۶ تا ۵۵ سانتی متر است. سگ های بردر کولی اگر تغذیه خوب و زندگی ایده آلی داشته باشند، معمولا بین ۱۰ تا ۱۷ سال عمر می کنند.

پوشش و رنگ

بدن سگ های بوردر کولی دو لایه دارد که این لایه ها متراکم، بلند و پرپشت بوده و در هوا های سرد سگ را گرم نگه می دارند. لایه بیرونی بدن این سگ ها زبر است در حالی که لایه داخلی کوتاه، نرم و متراکم است. بردر کولی ها در رنگ های سیاه و سفید، (معروف ترین ترکیب رنگی) خاکستری، سیاه، قهوه ای و سفید، حنایی و سیاه و سفید، خاکستری، تک رنگ و حنایی و سفید وجود دارند.

سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات (اخلاقی) سگ نژاد بردر کولی

این نژاد سگ های بازیگوش، شجاع، قدرتمند، چابک و فرز و فوق العاده با هوشی دارد. باهوش بودن این سگ ها باعث شده تا بتوانند هر چیزی را زود یاد بگیرند و به بازی های جدید و چالش برانگیز مثل پازل، علاقه مند باشند. سگ بردر کولی فعالیت زیادی می کند و گاهی کل روز را به این طرف و آن طرف می دود، پس این سگ باید تحرک و پیاده روی زیادی داشته باشد تا بتواند انرژی اش را تخلیه کند. اگر این سگ نتواند به اندازه کافی فعالیت کند، دچار مشکلات رفتاری، افسردگی و پرخاشگری می شود و حتی ممکن است کودکان یا ماشین ها را دنبال کند و یا سر و صدای زیادی ایجاد کند.

رابطه با کودکان و سایر حیوانات

اگر سگ بردر کولی خود را از تولگی خوب آموزش دهید، می تواند ارتباط نزدیکی با اعضای خانواده و به ویژه کودکان و سایر حیوانات برقرار کند. البته این سگ ها به دلیل این که علاقه زیادی به تعقیب کردن گاز گرفتن دارند، بهتر است خیلی با کودکان همراه نشوند. البته این نکته خیلی مهم است که شما به کودکتان نحوه رفتار صحیح با سگ را آموزش دهید و هیچ گاه کودک و سگ را بدون نظارت یک آدم بالغ و تنها رها نکنید. همچنین کودک هیچ گاه نباید زمانی که سگ در حال میل غذا یا آموزش دیدن است به او نزدیک شود.

محل نگهداری

از آنجایی که سگ های بوردر کولی انرژی زیادی دارند و فعالیت زیادی می کنند، نمی توانند در آپارتمان زندگی کنند و بهتر است در خانه های ویلایی که حیاط دارند، ییلاق ها یا حومه شهر زندگی کنند.

سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

 

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد بردر کولی

ورزش و فعالیت

سگ های این نژاد انرژی زیادی دارند و به همین دلیل هم، باید فعالیت ها و تمرینات بدنی روزانه داشته باشند. این سگ ها علاقه زیادی به تعقیب، دویدن یا مراقبت از گله دارند و بیشتر برای زندگی در مکان های ییلاقی، باغ ها، حومه شهر یا خانه هایی با حیاط بزرگ مناسب هستند.

مراقبت از مو و آراستن

برای حفظ ظاهر زیبا و درخشندگی و از بین بردن گرد و غبار، بهتر است ۱ تا ۲ بار در هفته موهای بردر کولی را شانه بزنید. این سگ ریزش موی فصلی دارد که دو بار در سال شدید می شود و برای این که موی او در سراسر خانه نریزد بهتر است مرتبا آن را شانه بزنید. استفاده از روغن های مخصوص پوست های چرب، برای پوست سخت این سگ ها مناسب است. سگ های بردر کولی را در مواقع ضروری حمام کنید. برای این که سگتان دچار عفونت گوش نشود بهتر است هفته ای یک بار گوش هایش را بررسی کنید و در صورتی که کثیف بودند، با یک دستمال تمیز و مرطوب آن ها را تمیز کنید.

سلامت دهان و ناخن ها

برای جلوگیری از ابتلای این سگ ها به بیماری های دهان و دندان و عفونت بهتر است هفته ای یک تا دو بار دندان هایشان را مسواک بزنید. زمانی که حس کردید ناخن سگتان بلند شده که این اتفاق معمولا ۱ تا ۲ بار در ماه رخ می دهد، ناخن هایش را کوتاه کنید تا موقع راه رفتن با مشکل مواجه نشود و ناخواسته به شما یا وسایل منزل آسیب نرساند.

سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

سلامت و بیماری های سگ نژاد بردر کولی

این نژاد نیز مانند سایر نژاد های سگ ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که به شرح تعدادی از آن ها می پردازیم.

ناهنجاری های چشمی

ناهنجاری های چشمی بیشتر ارثی هستند و در مواردی می توانند باعث کوری حیوان شوند. در این عارضه ها اجزای مختلف چشم تغییر شکل می دهند که بر اساس این که کدام جز تغییر می کند، شامل نقص مشیمیه چشم، استافیلوما و نقص در دیسک نوری چشم هستند و متاسفانه تا به امروز درمان قطعی برای آن ها پیدا نشده است.

ناهنجاری مفصل ران

در این عارضه ارثی، استخوان ران، در محل مفصل جفت نمی شود و حیوان مبتلا به آن لنگ لنگان راه می رود. البته در صورتی که این بیماری خفیف باشد، سگ مبتلا می تواند به راحتی راه برود و به زندگی عادی اش ادامه دهد.

صرع

بیماری صرع در اثر اختلال سلول های عصبی ایجاد می شود و در بیشتر موارد ارثی است. برخی از علائم این بیماری شامل لنگش، تعقیب اشیا، پنهان شدن و در کل رفتار های عجیب و غریب است. حیوان مبتلا ممکن است تشنج کند و یا در پاهایش احساس ضعف می کند.

آلرژی

سگ های بردر کولی می توانند نسبت به مواد غذایی مختلف یا نیش حشراتی مثل کک آلرژی داشته باشند. اگر دیدید سگتان بدنش را می خاراند یا پنجه ها و صورتش را لیس می زند، ممکن است آلرژی داشته باشد و باید به سرعت او را پیش دامپزشک ببرید.

استشندرسس کوندریت یا OCD

اگر غضروف مناطقی مثل آرنج یا شانه (بیشتر آرنج) در بدن سگ به طور نامناسبی رشد کنند، این بیماری ایجاد می شود. بیماری OCD درد زیادی برای حیوان به همراه دارد به صورتی که گاهی حیوان نمی تواند محل عارضه را تکان دهد و  معمولا در ۴ تا ۹ ماهگی سگ بروز می کند. سگ های مبتلا به این بیماری بهتر است غذا های پر پروتئین بخورند.

آتروفی پیش رونده قرنیه

در این بیماری چشمی، شبکیه بعد از مدتی از بین می رود و باعث ایجاد مشکل دید در شب می شود و اگر درمان نشود می تواند سگ را کور کند.

دیابت، بی اختیاری در ادرار و انواع آلرژی و حساسیت ها از جمله دیگر بیماری هایی هستند که در این سگ ها رایج است.

سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد بردر کولی

در صورتی که سگتان را از فردی که حیوانات را پرورش می دهد گرفته اید، بهتر است برنامه غذایی مخصوص او را نیز دریافت کنید تا با مشکل مواجه نشود. مقدار غذایی که این سگ ها می خورند به جنسیت، سن و وزنشان بستگی دارد. سگ های بردر کولی بهتر است روزانه ۱.۵ تا ۲ پیمانه غذای خشک و در دو وعده، بخورند. اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید، بهتر است مراقب ترکیب آن باشید و همه گروه های غذایی و مواد لازم را به بدن سگتان برسانید. همه سگ ها از جمله این نژاد نباید بعضی از مواد غذایی مثل سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات، تخم مرغ خام، هلو، آل، خرمالو، نمک، نوشیدنی های قندی و گوشت و ماهی خام را که برای همه سگ ها از جمله سگ های بردر کولی سمی هستند، بخورند.

سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بردر کولی (بوردر کولی) چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد بردر کولی

سگ های نژاد خانگی محبوب و با هوش بوردر کولی بسته به جنسیت، جثه، سن و وضع سلامت، قیمت های مختلفی دارند. اگر قصد خرید سگی را دارید، بهتر است اول از وضع سلامتی او مطمئن شوید و سگتان را از پت شاپ یا سایت های معتبر بخرید.

سخن آخر

اگر دوست دارد که یک سگ بردر کولی را به سرپرستی بگیرید، بهتر است بدانید که این سگ ها باهوش، شجاع، فعال، چابک و قدرتمند هستند و به راحتی می توانند هر چیزی را یاد بگیرند.  اگر در آپارتمان زندگی می کنید یا وقت کافی برای بازی یا فعالیت به همراه سگتان ندارید، این نژاد گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. همچنین اگر این سگ های خانواده را اگر خوب تربیت کنید، می توانند ارتباط خوبی با کودکان و سایر حیوانات برقرار کنند و از این نظر برای کسانی که بچه دارند و خانواده هایی که یک حیوان خانگی دیگر دارند، مناسب هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا