Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد فرنچ بولداگ یا همان بولداگ فرانسوی با نام های سگ دلقک و سگ وزغی هم شناخته می شود، این سگ معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ سال عمر می کند و همراه و همدم خوبی برای انسان ها است. این نژاد یک نژاد عالی برای اجرای نمایش بوده و دوست بسیار خوب انسان ها است. بولداگ یک نژاد نادر بوده و ابتدا در انگلیس به عنوان یک سگ مینیاتوری پرورش می یافته. تا این که در سال ۱۸۶۰ به وسیله تعدادی از پرورش دهندگان به فرانسه آورده شده و بعد از آمیزش با تریر فرانسوی به فرنچ بولداگ تبدیل شده است. فرنچ بولداگ سگی بازیگوش و شیطان بوده و نگهداری از آن به شرایط خاصی نیاز دارد.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره ویژگی ها، تغذیه و خرید و فروش سگ نژاد بولداگ صحبت کنیم. اگر می خواهید درباره سایر نژاد های معروف سگ مثل سگ نژاد سنت برنارد، کانگل، ولش کورگی و نژاد های معروف گربه مثل رگدال، پرشین، بنگال، اسفینکس و اسکاتیش فولد اطلاعات کسب کنید، می توانید به سایر مقالات این نشریه مراجعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد فرنچ بولداگ

به احتمال زیاد فرنچ بولداگ از بولداگ عروسکی انگلیسی و سگ های تریر به وجود آمده است که بعدا به وسیله کارگران ناتینگهام به فرانسه آورده شده است. برخی نیز باور به این دارند که نژاد فرنچ بولداگ، نژاد بولداگ بومی چین است که منقرض شده و امروزه وجود ندارد. فرنچ بولداگ های امروزی به وسیله یک قبیله قدیمی یونانی پرورش یافته اند.

تاجران فنیقی این سگ ها را به نقاط مختلف مناطق جهان بردند. در زمان قدیم سگ های نژاد های مختلف را با هم پرورش می دادند که این قضیه باعث به وجود آمدن نژاد های جدیدی از جمله سنت برنارد، نیوفاند لندز، روتوایلر و نژاد منقرض شده Bullenbeiser شد. در واقع امروزه به مجموعه نژاد های انگلیش بولداگ و فرنچ بولداگ، bullenbeiser می گویند. در گذشته از بولداگ ها برای نبرد و طعمه گاو ها استفاده می کردند که این کار در سال ۱۸۳۵ به وسیله دولت انگلیس منع شد. در نتیجه این سگ ها را با تریر ها آمیزش دادند که نتیجه آن ایجاد بولداگ های کوچک و مینیاتوری شد.

حدود ۱۵ سال بعد، تعداد بولداگ های مینیاتوری در لندن افزایش یافت که این بار به جای طعمه به همراهی خوب برای انسان ها تبدیل شده بودند. این سگ ها نژاد مورد علاقه کارگران توری تاتینگهام بودند و هنگامی که این کارگران به فرانسه مهاجرت کردند، این سگ های مینیاتوری را هم با خود آوردند که بعد از مدتی سگ های بولداگ در فرانسه محبوبیت زیادی پیدا کردند.

سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد فرنچ بولداگ

سگ های فرنچ بولداگ یا بولداگ فرانسوی، برخلاف جثه ریزش بدنی عضلانی و قوی دارند. سر این سگ ها نسبت به بدنشان بزرگتر بوده و مربعی شکل است. گوش های فرنچ بولداگ به حالت ایستاده بوده و مثلثی شکل است ولی دهان او مانند سایر بولداگ ها بزرگ و کشیده است. این سگ، شانه هایی پهن و عضلانی و بدن کوتاه و گردی دارد. بولداگ معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ سال عمر می کند البته طول عمر این سگ به محل زندگی و نحوه نگهداری از او بستگی دارد. بولداگ پاهای کوچک و فشرده ای دارد که در امتداد ساق هستند و بخولق های سالم و استوار دارند.

زبان این سگ ها برآمده نیست و زمان بسته بودن دهان، نمی شود دندان های قوی و سالمشان را دید. چشم های بولداگ با فاصله از هم قرار داشته و رنگ تیره ای دارند، داشتن لب شکری، دم بریده و گوش های افتاده از ویژگی های ظاهری بارز این سگ مینیاتوری است. این حیوان دم بسیار کوتاه مستقیم یا پیچشی دارد و پوست او در ناحیه گلو گشاد و چین خورده است.

قد و وزن

بولداگ های نر و ماده تقریبا هم اندازه و به طول ۳۰ سانتی متر هستند، ولی وزن این سگ ها در نر و ماده با هم کمی متفاوت است. فرنچ بولداگ های ماده حدود ۱۱ کیلوگرم و  فرنچ بولداگ های نر در حدود ۱۲ کیلوگرم وزن دارند.

نوع پوشش و رنگ بدن

موهای کوتاه، نرم، صاف و متراکم این سگ در رنگ های سفید، خالدار، حنائی، بریندل و سفید، زرد – قهوه ای و بریندل ( قهوه ای با لکه هایی به رنگ های دیگر) وجود دارد.

سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

مشخصات رفتاری سگ نژاد بولداگ

بولداگ های فرانسوی تمایل زیادی به وقت گذرانی با انسان ها و دوستی با آن ها دارند. این سگ ها خیلی باهوش نیستند ولی با رفتار دلپذیر، محبت آمیز و وفاداری شان به همراهان بسیار خوبی برای انسان ها تبدیل شده اند. اگر در خانه کوچک یا آپارتمان زندگی می کنید، این سگ برای شما مناسب نیست و  زندگی در محیط های ساکت و آرام را ترجیح می دهد. سگ بولداگ باید روزانه مقداری ورزش کند و بهترین برنامه برای او  حداقل یک ساعت ورزش در روز است.

نژاد این سگ با مشکل چاقی دست و پنجه نرم می کند که باعث ایجاد خطرات زیادی برای او شده و می تواند روی طول عمرش تاثیر بگذارد. این سگ تحمل تنهایی را ندارد و رفتار های خیلی بامزه و جالبی از او سر می زند علاوه بر این بسیار لجباز و کله شق است. فرنچ بولداگ ارتباط عمیقی با صاحبش برقرار می کند و خیلی زود وابسته او می شود. این سگ بی سر و صدا بوده و می تواند نگهبان خوبی برای خانه شما باشد.

سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

رابطه با کودکان و سایر حیوانات

اگر فرنچ بولداگ به خوبی آموزش ببیند، با کودکان به خوبی رفتار خواهد کرد و با آن ها مشکلی نخواهد داشت. رابطه این سگ با حیوانات کوچک خیلی خوب نیست و گاهی به دنبال گربه های کوچک می دود. این حیوان دوست دارد که توجه اعضای خانه فقط روی او باشد و در صورتی که شما حیوانات خانگی دیگری داشته باشید، به آن حسادت خواهد کرد. بهتر است سگ شما در بچگی اجتماعی شود تا در بلوغ مشکلی با انسان ها و حیوانات نداشته باشد.

نگهداری و مراقبت از سگ نژاد فرنچ بولداگ

فرنچ بولداگ به دلیل داشتن پوزه تخت و کوتاه مانند سایر نژاد های برکیوسفال، در تنظیم دمای بدنش مشکل دارد و بهتر است در محیط خانه و جایی که تهویه هوای مناسبی دارد زندگی کند. این سگ سر و صورت چروکیده دارد که به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک بار با یک دستمال نمدار لای این چروک ها را تمیز کنید. فرنچ بولداگ تحمل گرما یا سرمای زیاد ندارد و به خصوص در گرمای زیاد گرما زده می شود. این سگ نمی تواند به خوبی شنا کند و باید در کنار آب استخر مراقب او باشید.

آراستن و مراقبت از مو

موهای نرم و کوتاه این سگ نیاز زیادی به رسیدگی دارد و باید هفته ای یک تا دو بار شانه شود. این حیوان ریزش موی متوسطی دارد که در فصول بهار و پاییز به اوج خود می رسد. بهتر است در این فصل ها موهای فرنچ بولداگتان را بیشتر شانه بزنید تا موهای مرده در خانه نریزد.

سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سلامت و بیماری های سگ نژاد بولداگ

این نژاد نیز مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که با نظارت و نگهداری از او احتمال ابتلا کمتر می شود.

سندرم برکیسفالیک در سگ نژاد فرنچ بولداگ

سندرم برکیسفالیک نوعی بیماری مجاری تنفسی است که این سگ به دلیل داشتن پوزه تخت و فرم خاص جمجمه، مستعد ابتلا به آن است. سگ های بیمار معمولا بعد از فعالیت زیاد خس خس می کنند، تنفس صدا دار دارند و تحمل فعالیت زیاد و گرمای شدید را ندارند. در موارد حاد این بیماری، برای باز کردن مجاری تنفسی نیاز به جراحی داریم.

سایر بیماری ها

آلرژی، مشکلات پوستی، مشکلات چشمی، زخم قرنیه، صرح، کم کاری تیروئید و دیسپلازی مفصل ران از جمله سایر بیماری هایی است که این نژاد مستعد آن است.

سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد فرنچ بولداگ

سگ ها با توجه به نژاد، سن، اندازه، وضعیت سلامتی و جنسیت قیمت های مختلفی دارند. بولداگ فرانسوی مستعد چاقی و اضافه وزن است و بهتر است در انتخاب رژیم غذایی او دقت کنید. اگر سگتان را از پرورش دهنده تهیه می کنید بهتر است برنامه غذایی مناسب او را نیز تهیه کنید. رژیم غذایی سگ ها بهتر است غنی از پروتئین بوده و مواد غذایی مغذی را در بر بگیرد، توجه کنید که خوردن برخی از غذاها ازجمله سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، کشمش، لبنیات، شکلات، تخم مرغ خام، آلو، خرمالو، نمک، نوشیدنی های قندی و گوشت و ماهی خام برای همه سگ ها از جمله سگ های نژاد بولداگ سمی بوده و حتی ممکن است منجر به مرگ حیوان شود. بهتر است ۳ تا ۴ بار در روز به فرنچ بولداگ های بالغ غذا بدهید تا سطح قند خون آن ها زیاد نشود.

سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد فرنچ بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد فرنچ بولداگ

قبل از این که سگی را بخرید بهتر است او را پیش دامپزشک برده و از سلامتش اطمینان حاصل کنید. برای خرید سگ مورد نظرتان، می توانید به صورت حضوری به پت شاپ ها مراجعه کنید یا او را از سایت های معتبر آنلاین سفارش دهید، البته به سرپرستی گرفتن سگ ها گزینه مناسب تری است. قیمت حدودی این سگ در بازار ایران بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان است که با توجه به تورم و نرخ روز تعیین می شود.

نتیجه 

بعد از خواندن این مقاله می توانید نحوه و شرایط نگهداری، تغذیه، ویژگی های ظاهری و اخلاقی سگ نژاد بولداگ فرانسوی را بیاموزیم. این مقاله به ویژه برای کسانی که قصد به سرپرستی گرفتن یک سگ فرنچ بولداگ را دارند، بسیار مناسب است و اطلاعات کامل را به آن ها می دهد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا