Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد داگو آرژانتینو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد داگو آرژانتینو که نام دیگر آن ماستیف آرژانتینی است، یک سگ شکاری بوده که می تواند طعمه های بزرگ مثل پوما و گراز را شکار کند. این سگ بزرگ جثه و عضلانی، سینه فراخ و سر بزرگ و گردی دارد. دندان های داگو آرژانتینو به صورت مرتب و به موازات هم قرار گرفته و این حیوان فک بسیار قدرتمندی دارد. این سگ غریزه بسیار قوی برای شکار کردن دارد ولی همزمان سگ مهربان و حمایتگری برای خانواده سرپرستش است.

داگو گاهی ممکن است نسبت به بعضی از غریبه ها یا سایر حیوانات حساس شود، بنابراین کسی که از این سگ نگهداری می کند، بهتر است او را به خوبی در کودکی آموزش داده باشد و در نگهداری از او مهارت لازم را داشته باشد. نژاد داگو آرژانتینی بیشتر به عنوان سگ پلیس، سگ خدماتی، سگ ارتش یا سگ ناجی و جستجوگر فعالیت می کند. در تربیت این سگ، باید صبور بود زیرا توله های داگو به فعالیت زیادی احتیاج دارند و ممکن است در حین آموزش زود خسته و بی حوصله شوند. این سگ ها بهتر است در زمان تولگی به خوبی اجتماعی شوند تا طریقه رفتار درست با انسان ها را بیاموزند و به نگهبانی خوب برای خانواده سرپرستشان تبدیل شوند.

این مقاله منتشر شده در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، درباره مشخصات ظاهری و اخلاقی، نحوه نگهداری، تغذیه، قیمت و خرید سگ نژاد داگو آرژانتینو به ما اطلاعات می دهد. اگر فرد حیوان دوستی هستید می توانید در سایر مقالات این نشریه درباره نژاد های محبوب سگ ها از جمله نژاد کانگل، سنت برنارد، ولش کورگی و فرنچ بولداگ و نژاد های محبوب گربه از جمله نژاد پرشین، رگدال، اسفینکس، بنگال و … مطالعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد داگو آرژانتینو

در منطقه مدیترانه ای (مرکزی) جمهوری آرژانتین، استانی به نام کوردوبا قرار دارد که خاستگاه نژاد داگو آرژانتینو است. در سال ۱۹۸۲ فردی به نام دکتر آنتونیو نورس مارتینز که پزشک مشهور خانواده سلطنتی بود و علاقه زیادی به سگ ها داشت، پایه ایجاد نژاد داگو آرژانتینو را آغاز کرد. این شخص سگ جنگی اهل کوردوبا را که سگ بسیار قوی بود با چندین نژاد خاص ترکیب کرد و بعد از مطالعه و بررسی نسل های مختلف توانست داگو آرژانتینو را به وجود بیاورد.

در ابتدا از این نژاد به عنوان سگ جنگی استفاده می کردند ولی از آنجایی که دکتر نورس علاقه زیادی به شکار داشت، این سگ را همراه خود به شکار می برد. سگ داگو به این طریق، استعداد شگرف خود را در شکار حیوانات بزرگ نشان داد و به یک سگ شکاری تبدیل شد. این سگ سرسخت، مقاوم، شجاع و قوی که حس بویایی فوق العاده ای دارد، یکی از بهترین سگ ها برای شکار شیر کوهی و انواع گراز در مناطق وسیع آرژانتین است. FCI یا همان سازمان جهانی سگ، در سال ۱۹۷۳ با تلاش های زیاد دکتر آگوستین نورس که برادر دکتر آنتونیو نورس بود، به عنوان اولین و تنها نژاد آرژانتینی شناخته شد.

مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید
مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد داگو آرژانتینو

صورت داگو آرژانتینو

این نژاد سر و بدن بزرگی دارد که از نظر اندازه با هم هماهنگ هستند. جمجمه این سگ به شکل محدب است و فک بسیار قدرتمندی دارد. داگو آرژانتینو پیشانی بلند با قوس های برجسته ای روی ابرو چین دار و پوزه محدب مقعر  چین دارد دارد. لب این سگ ضخیم، بینی اش صاف و بلند و دندان های جلو اش به شکل یک خط مستقیم هستند. چشم های کوچک و تیره این سگ فاصله زیادی از هم دارند و نگاه او نافذ و هوشمند است و ابهت زیادی دارد. گوش های داگو آرژانتینو به دلیل داشتم جمجمه با حجم زیاد، فاصله زیادی از هم دارند و کوچک و مثلثی شکل هستند.

استایل و بدن داگو آرژانتینو

بدن این سگ مستطیلی شکل بوده و دنده های منحنی و تنه قدرتمندی دارد. این نژاد دستگاه تنفس قوی دارد و حتی هنگام حرکت با سرعت زیاد هم نفس نفس نمی زند. پشت داگو آرژانتینو پهن و صاف بوده و در قسمت پایینی کمر کمی پایین تر می آید. این نژاد پاهای مستحکم، موازی و مستقیمی دارد که هیچ شکافی ندارند. دم این سگ ضخیم و کشیده است و به صورت حلق آویز است که هنگام حرکت خم می شود.

قد و وزن و طول عمر سگ داگو آرژانتینو

قد سگ های این نژاد بین ۶۱ تا ۶۷ سانتی متر و وزن گونه های نر و ماده آن ها کمی متفاوت است. وزن داگو آرژانتینو ماده بین ۳۸ تا ۴۲ کیلوگرم و وزن داگو آرژانتینو نر بین ۴۰ تا ۴۶ کیلوگرم است. این سگ شکاری بین ۹ تا ۱۵ سال عمر می کند.

نوع و رنگ پوشش بدن

نژاد داگو آرژانتینو پوستی شبیه به پوست شکارچیان وحشی دارد که ضخیم و انعطاف پذیر است که در نتیجه هنگام جنگ با حیوانات وحشی، پوستش دچار جراحت های عمیق نمی شود. شکل استاندارد این نژاد فقط به رنگ سفید با لکه های سیاه روی صورتش است. کت کوتاه این سگ در نزدیکی چشم ها، لب و بینی یکنواخت است البته رنگ مشکی این نژاد هم وجود دارد که نسبت به رنگ سفید خیلی کمتر است. پوشش بدن داگو آرژانتینو در آب و هوای گرم، نازک و در آب و هوای سرد ضخیم تر است.

مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید
مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید

خصوصیات اخلاقی سگ داگو آرژانتینو

این سگ های مهربان نسبت به محافظت از محل زندگی خود حساسیت زیادی دارند که به همین دلیل نگهبان های خوبی محسوب می شوند. داگو آرژانتینو محافظ خوبی برای خانواده سرپرستش و کودکان است. این سگ گاهی لجباز می شود و از صاحبش اطاعت نمی کند، بنابراین بهتر است به دست فرد متخصص و کار بلدی آموزش ببیند. نژاد داگو آرژانتینو هر روز باید فعالیت و ورزش زیادی کند که به همین دلیل انتخاب خوبی برای نگهداری در داخل آپارتمان و فضا های بسته نیست. این سگ بسیار باهوش، خبره و پر انرژی است و در صورتی که انرژی اش در طول روز تخلیه نشود، بی حوصله و پرخاشگر خواهد شد.

سازگاری با غریبه ها

این نژاد حتما باید در دوران کودکی به خوبی آموزش دیده و اجتماعی شود تا رفتار های صحیح در برابر سایر انسان ها و حیوانات را یاد بگیرد. در صورتی که داگو آرژانتینو خود را خوب تربیت کنید، می تواند بدون ایجاد هیچ مشکلی با شما به پیاده روی یا کافه بیاید.

سازگاری با کودکان

اگر سگ شما خوب تربیت شده باشد، رابطه خوبی با کودکان خواهد داشت. البته کودک شما باید نحوه رفتار صحیح با سگ را بیاموزد تا مشکلی برایش پیش نیاید. اگر این سگ ها کودکی را از همان زمان بچگی بشناسند، رابطه بسیار خوبی با او خواهند داشت. البته توجه داشته باشید که هیچ گاه سگ داگو آرژانتینو را با کودک خود تنها نگذارید و مراقب آن ها باشید. این سگ روی غذای خود حساس است و بهتر است به کودکتان آموزش دهید که هنگام غذا خوردن او مزاحمش نشود.

سازگاری با سایر حیوانات

این سگ رابطه خیلی خوبی با سایر حیوانات ندارد و بهتر است با سایر گربه ها یا سگ ها در یک مکان نگهداری نشود. البته استثنائی هم وجود دارد و آن زمانی است که سگ شما از تولگی خوب آموزش دیده و با سایر حیوانات بزرگ شده باشد.

مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید
مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید

نحوه نگهداری از سگ نژاد داگو آرژانتینو

این سگ انرژی زیادی دارد و باید فعالیت های جسمی و روحی لازم را انجام دهد تا انرژی اش تخلیه شود. بهتر است برای تمیز کردن دندان ها او را پیش دامپزشک ببرید و هفته ای یک بار موهایش را شانه بزنید. معاینه گوش های این سگ باید هر هفته یک بار انجام شود. بهتر است وزن سگتان را کنترل کنید و برای چکاپ سالانه و واکسیناسیون او را پیش دامپزشک ببرید.

مراقبت و از ناخن و مو

بهتر است به صورت هفتگی به موهای داگو آرژانتینو رسیدگی کرده آن ها را شانه زده و او را به حمام ببرید. ناخن های این سگ به سرعت رشد می کنند و باید به طور مرتب آن ها را کوتاه کنید.

مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید
مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید

بیماری های سگ نژاد داگو آرژانتینو

این سگ قدرتمند نیز مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که در ادامه با بعضی از این بیماری ها آشنا می شویم.

ناشنوایی

این مشکل در ۱۰ تا ۱۲ درصد از سگ های این نژاد دیده می شود که ممکن است  در یک یا دو گوش پیش بیاید.

دیسپلازی مفاصل

در این بیماری ارثی مفصل ران در مکانش جفت نخواهد شد و مانع از راه رفتن درست و لنگیدن فرد می شود. دیسپلازی مفاصل در صورتی که خیلی شدید نباشد، مشکل خاصی در حیوان ایجاد نخواهد کرد و او می تواند به راحتی به زندگی اش ادامه دهد. البته بهتر است در صورت لنگیدن یا مشاهده درد کشیدن سگتان او را پیش دامپزشک ببرید.

حساسیت و آلرژی

این حیوان به بعضی از مواد غذایی و بعضی از اشیا حساس بوده و ممکن است واکنش آلرژیکی از خود نشان دهد. بنابراین باید در تغذیه این سگ دقت زیادی داشته باشید و در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی وسواس به خرج دهید.

انگل

بهتر است داگو را هر چند وقت یک بار پیش دامپزشک ببرید زیرا این نژاد هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی بیماری های انگلی است.

مشکلات بینایی

سگ های داگویی که بالاتر از ۷ سال سن دارند، مستعد ابتلا به بیماری های چشمی هستند و بنابراین بعد از این سن بهتر است مراقبشان باشید و مرتبا آن ها را به چکاپ های دامپزشکی ببرید.

مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید
مشخصات سگ نژاد داگو آرژانتینو چیست؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد داگو آرژانتینو

سگ داگو می تواند از غذا های خشک صنعتی یا غذا های خانگی طبیعی تغذیه کند. این سگ نسبت به غذا بسیار حساس بوده و معده ضعیف و حساسی دارد. حساسیت های غذایی در این نژاد دیده می شود و به همین دلیل هم بهتر است از یک برنامه غذایی منظم و مناسبی برای این سگ استفاده کرده و به هیچ وجه غذا های صنعتی و طبیعی را با هم مخلوط نکنید. خوردن مرغ برای این سگ ها بسیار مضر بوده و بهتر است در رژیم غذایی شان استفاده نشود. داگو در هنگام تولگی و قبل از ۶ ماهگی  روزی ۴ وعده غذا بخورد ولی زمانی که بالغ شد دو وعده کافی است. البته مقدار غذایی که این سگ می خورد به وزنش بستگی داشته و به ازای هر کیلوگرم وزن سگتان به ۲۵ تا ۴۵ گرم غذای خشک نیاز دارد.

قیمت و خرید سگ نژاد داگو آرژانتینو

این سگ که برای ردیابی شکار های بزرگی مثل پوما و گراز وحشی پرورش داده شده، هوشمند، قدرتمند و سریع بوده و ورزشکار خوبی است. قیمت حدودی این نژاد در ایران بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون است.

سخن آخر

اگر قصد خرید سگ داگو آرژانتینو را دارید بهتر است به این نکته توجه کنید که این سگ برای نگهداری در مکان های کوچک و داخل آپارتمان مناسب نیست و بهتر است در مکان های بزرگ یا باغ نگهداری شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا