Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

درمان آفت دهان با آفتوژل

آفت دهان نوع رایجی از زخم‌ها هستند که بر روی غشاهای مخاطی، معمولا در حفره دهان ایجاد می‌شوند. نام‌های دیگر زخم‌های آفتی عبارتند از: استوماتیت آفتی و زخم‌های شانکر. آفت‌ دهان عموما گرد شکل هستند و در نواحی نرم دهان مانند داخل لب‌ها، گونه‌ها یا قسمت زیرین زبان شکل می‌گیرند. آنها خوش خیم، غیر مسری هستند و می توانند به صورت زخم های منفرد یا خوشه ای ایجاد شوند. در بیشتر موارد، زخم‌های آفتی عودکننده هستند.

وضعیتی که به عنوان استوماتیت آفتی راجعه شناخته می‌شود. هر دوره معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. علت این وضعیت نامشخص است و هیچ درمانی وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی برای درمان دردی که زخم می‌تواند ایجاد کند، در دسترس است، مانندآفتوژل که برای درمان آفت دهان موثر است. نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات کاملی از انواع داروها از جمله دهانشویه کلرهگزیدین، فاموتیدین و دگزامتازون منتشر کرده است. در این مطلب شما را با آفت دهان و آفتوژل آشنا میکنیم.

آفت‌ دهان

آفت دهان شایع ترین نوع زخم دهان است، اما تنها نوع زخم دهان نیست.

سه نوع اصلی وجود دارد:

 آفت دهان جزئی

اینها رایج ترین انواع هستند. اندازه آنها کوچک است. معمولا کمتر از ۵ میلی متر قطر دارند. می توانند به صورت یک زخم منفرد یا به صورت خوشه ای تشکیل شوند. معمولا درد زیادی ایجاد نمی کنند.

آفت دهان عمده

اینها کمتر رایج هستند، معمولا ۵ میلی متر یا بزرگتر هستند و به صورت منفرد یا جفت تشکیل می شوند. آنها می توانند دردناک باشند، به ویژه هنگام خوردن یا نوشیدن، و بین دو هفته تا چند ماه ادامه دارند.

آفت دهان هرپتی فرم

می تواند زمانی رخ دهد که چندین ضایعات دقیق با هم ترکیب شوند و زخم های بزرگ با شکل نامنظم ایجاد کنند. زخم هرپتی فرم به دلیل شباهت ظاهری به تبخال به این نام خوانده می شود، اما زخم هرپتی فرم توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد نمی شود.

"درمان

استفاده از آفتوژل برای درمان آفت دهان

عصاره گیاه لیکوریس از سنتز دیواره ویروس جلوگیری می کند. مانع تکثیر ویروس می گردد. برای درمان زخم های آفت دهان آفتوژل را روی زخم بگذارید. روزانه ۴-۳ بار و ۱ بار موقع خواب مصرف شود. مصرفی در دوران بارداری نکنید. مصرف همزمان با مدر های کاهنده فشار خون سبب دفع پتاسیم بدن می شود. تاثیرات آفتوژل به علت وجود گلیسیریزیک اسید و پلی فنول های در گیاه شیرین بیان است.

آفتوژل چیست

شکل دارویی آفتوژل اختراع جدید است. از ژل خشک تهیه شده. با جذب رطوبت مخاط دهان، داروی موجود آزاد می شود.

اثرات درمانی آفتوژل

آفتوژل برای درمان آفت دهان پس از پرتودرمانی مجوز دریافت کرده است. این دارو در پیشگیری و درمان کرونا اثبات شده است.

علائم آفت دهان

جدا از خود زخم ها (آفت ها)، این بیماری علائم بسیار کمی دارد. قبل از ایجاد زخم، برخی از افراد ممکن است احساس سوزش یا خارش در داخل دهان کنند که می تواند دردناک باشد. هنگامی که زخم ایجاد می شود، درد موضعی در درجات مختلف اغلب وجود دارد.

زخم های آفت دهان چگونه به نظر می رسند

زخم‌ها (آفتا، آفت‌ها یا زخم‌های دهان) معمولا کم عمق هستند و به رنگ زرد کم‌رنگ شروع می‌شوند و معمولاً با ایجاد بیماری خاکستری می‌شوند. آنها ممکن است با رنگ قرمز حلقه شوند یا وقتی ملتهب می شوند کاملا قرمز به نظر می رسند. بسته به محل قرارگیری زخم ها، خوردن، نوشیدن و صحبت کردن ممکن است ناراحت کننده باشد.

در موارد شدید، زخم آفت می‌تواند منجر به تورم غدد لنفاوی، تب و خستگی فیزیکی یا بی‌حالی شود. با این حال، این موارد بسیار نادر هستند، بنابراین بعید است که تورم غدد لنفاوی اولین علامت زخم آفتی باشد.

علل ایجاد زخم آفت دهان

علت یا علل دقیق آفت ناشناخته است. با این حال، تصور می شود که زخم توسط یک یا ترکیبی از محرک های خارجی ایجاد می شود. همچنین ممکن است تا حدی ژنتیکی باشد، به طوری که ۴۰ درصد از افرادی که زخم را تجربه می کنند، سابقه خانوادگی این بیماری را دارند. زخم‌های آفتی حداقل گاهی از هر پنج نفر یک نفر را مبتلا می‌کند و معمولا بین سنین ۱۰ تا ۱۹ سالگی ظاهر می‌شود.

محرک های احتمالی زخم آفت دهان عبارتند از:

  • استرس عاطفی
  • آسیب جزئی به داخل دهان، به عنوان مثال در اثر بریدگی، سوختگی یا گاز گرفتن هنگام غذا خوردن، کار دندانپزشکی، مسواک زدن سخت یا دندان مصنوعی نامناسب
  • سدیم لوریل سولفات: یک ماده فعال در برخی از خمیردندان ها و دهان شویه ها. این ترکیب به عنوان یک محرک ثابت نشده است، اما شناخته شده است که زمان لازم برای بهبود زخم را طولانی می کند.
  • برخی غذاها و نوشیدنی ها، از جمله قهوه، شکلات، تخم مرغ و پنیر، و همچنین غذاهای اسیدی یا تند
  • کمبود برخی ویتامین ها یا مواد معدنی از جمله روی، B12، فولات و آهن که ممکن است با کم خونی همراه باشد.
  • واکنش آلرژیک به باکتری های دهان
  • استفاده و همچنین ترک، استفاده از محصولات تنباکو
  • تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف، به دلیل شرایط مزمن خاص (نقص ایمنی)

استرس و آفت دهان

استرس یکی از دلایل شایع زخم های دهان است. اگرچه استرس مستقیما باعث ایجاد زخم های دهانی نمی شود، اما شانس ابتلا به آن را افزایش می دهد و می تواند بر روند بهبودی آنها تاثیر بگذارد. زخم های دهان همچنین می توانند با تاثیر بر نحوه خوردن و نوشیدنی که فرد مبتلا می تواند بخورد و بنوشد، باعث ایجاد استرس می شود.

"درمان

تشخیص آفت دهان

در بیشتر موارد، به ویژه زمانی که این عارضه عودکننده نیست، تشخیص بر اساس معاینه پزشکی و بررسی سابقه پزشکی فرد انجام می شود. ارزیابی مناسب و بررسی تشخیصی زخم‌های مکرر به دلیل ارتباط آن با سایر بیماری‌های جدی‌تر مانند بیماری سلیاک، بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون یا شرایطی که باعث ضعف سیستم ایمنی مانند ایدز می‌شوند، مهم است. فرآیند تشخیصی ممکن است شامل رد این شرایط از طریق آزمایش خون یا در موارد کمتر با استفاده از گاستروسکوپی یا کولونوسکوپی و احتمالا گرفتن نمونه‌های بافتی باشد. دوره ای که کار تشخیصی طی می کند به ارزیابی پزشک از شدت وضعیت فرد و وجود علائم دیگر بستگی دارد.

عوارض آفت دهان

اگرچه بیشتر آفت دهان ظرف دو هفته از بین می روند، اما در موارد بسیار نادر ممکن است با باکتری عفونی شوند. این معمولا فقط در موارد شدید اتفاق می افتد، جایی که ناحیه زخم گسترده است.

در مورد عفونت باکتریایی ثانویه، ممکن است یک دهانشویه آنتی بیوتیک و ابزاری برای مدیریت درد و ناراحتی تجویز شود. در برخی موارد، آنتی بیوتیک های خوراکی نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

درمان آفت دهان

دندانپزشکان می‌توانند در مورد راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به آفتی دهان توصیه کنند، به‌عنوان مثال، خمیردندان‌ها و دهانشویه‌هایی را که حاوی سدیم لوریل سولفات نیستند توصیه کنند یا درباره تجهیزات و تکنیک صحیح مسواک زدن توصیه کنند تا احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهد. داخل دهان

برخی از داروها با ایجاد زخم ارتباط دارند هستند. عبارتند از:

  • نیکوراندیل، دارویی که برای درمان آنژین صدری، یک بیماری قلبی استفاده می شود.
  • ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی
  • درمان جایگزین نیکوتین خوراکی با درمان جایگزین پچ مخالف است
  • داروهایی مانند آسپرین اگر به جای بلع در دهان حل شود
  • مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین

به ندرت، آفت دهان مکرر می تواند نشانه احتمالی چندین بیماری جدی باشد، از جمله:

زخم‌هایی که علامت این اختلالات هستند، آفت نیستند، بلکه شباهت زیادی به آفت دهان دارند و به همین دلیل به آنها آفت دهان می‌گویند. افرادی که شیوع مکرر زخم ها یا زخم هایی را تجربه می کنند که به کندی بهبود می یابند، به ویژه دردناک یا همراه با علائم دیگر، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

هیچ درمانی برای آفت دهان وجود ندارد، اما راه‌هایی برای مدیریت علائم وجود دارد. در اکثر موارد، زخم ها بدون درمان و پرهیز از غذاهای سفت یا محرک، مانند. آناناس، استفاده از مواد سرد در ناحیه آسیب دیده و در صورت نیاز استفاده از داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین موضعی یا بنزوکائین برای کنترل درد کافی است.

هنگامی که نیاز به درمان بیشتر باشد، چندین گزینه ممکن وجود دارد، که مسیر انتخابی بستگی به قضاوت پزشک در مورد اینکه هر کدام چقدر ممکن است موثر باشد، بر اساس محل و شدت زخم، و سلامت عمومی فرد آسیب دیده، وجود دارد.

"درمان

درمان ضد التهابی

خمیرهای ضدالتهاب موضعی بدون نسخه که مستقیما روی ناحیه مشکل استفاده می شود ممکن است در مدیریت علائم زخم آفتی (آفتا/زخم شانکر)، به ویژه انواع جزئی، مؤثر باشد. این خمیرها باید بین دو تا چهار بار در روز استفاده شود، لطفا توصیه های خاص داروخانه یا پزشک خود را دنبال کنید.

درمان ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیکی

دهانشویه های ضد عفونی کننده حاوی کلرهگزیدین، دو بار در روز بخشی از درمان زخم آفت است. در موارد نادر، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی مانند تتراسایکلین یا مینوسیکلین را تجویز کند که می تواند در درمان زخم موثر باشد. به شکل دهانشویه تجویز می شوند. چندین بار در روز برای چند روز ضروری است.

از دهانشویه های آنتی بیوتیکی حاوی تتراسایکلین در کودکان کمتر از هشت سال یا حتی بزرگتر، بسته به توصیه پزشک، باید اجتناب شود، زیرا می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.

درمان های دیگر برای آفت دهان

درمان‌های دیگر ممکن است شامل استروئیدهای موضعی یا به ندرت خوراکی باشد که معمولا زمانی که زخم‌ها به روش‌های درمانی دیگر پاسخ نمی‌دهند استفاده می‌شوند. نیترات نقره؛ سایر داروهای بی حس کننده/بی حس کننده موضعی؛ و مکمل های غذایی حاوی فولات، روی یا ویتامین B12.

"درمان

درمان های خانگی برای زخم آفت

تعدادی از درمان های خانگی محبوب برای زخم آفت وجود دارد، از جمله:

  • شستشوی دهان با آب نمک
  • شستشوی دهان با محلول جوش شیرین/بی کربنات سدیم و آب
  • استعمال شیر منیزیم روی زخم پس از شستشو
  • استفاده از تکه های یخ یا تکه های یخ در ناحیه آسیب دیده برای کاهش تورم
  • پمادهای دندان درآوردن حاوی بی حس کننده موضعی برای کنترل درد و ناراحتی
  • کاهش استرس
  • اجتناب از غذاهای سفت یا غذاهایی که ممکن است داخل دهان را خراش دهند
  • مکمل های غذایی مانند کپسول ویتامین B12، کپسول ویتامین D، قرص فولات یا خطر ابتلا به آفت را کاهش میدهد.

پیشگیری از زخم آفت دهان

برای کاهش احتمال شیوع زخم می‌توان تعدادی از اقدامات را انجام داد:

  • اجتناب از غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد زخم در فرد شود
  • تمرکز بر یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی مقادیر کافی مواد مغذی و ویتامین ها
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک نرم برای جلوگیری از تحریک پوست داخل دهان
  • کاهش استرس و داشتن خواب کافی

کلام آخر

زخم های آفت دهان به طور کلی غیر جدی هستند و بدون درمان خاصی از بین می روند. زخم هایی که در عرض چند هفته خود به خود بهبود می یابند، نشانه سرطان دهان نیستند و غیر عفونی هستند. با این حال، زخم ها می توانند بسیار دردناک و آزاردهنده باشند، به خصوص اگر عود کننده باشند. بسیاری از مردم متوجه خواهند شد که با افزایش سن دیگر دچار زخم های آفتی نمی شوند. اگر یک زخم یا گروهی از زخم ها در عرض سه هفته بهبود نیافته یا بیش از سه هفته طول بکشد، فرد مبتلا باید در اسرع وقت برای انجام اقدامات تشخیصی مناسب به پزشک مراجعه کند. در برخی موارد، زخم مداوم ممکن است نشان دهنده سرطان دهان باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا