Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ های نژاد اشپیتز که محبوبیت زیادی دارند، پوزه ی کشیده، دراز و پوست کلفتی دارند که بر روی آن لکه های سفید رنگی وجود دارد. داشتن گوش های تیز و دمی که به سمت بالا تمایل دارد، از ویژگی های بارز این نژاد است. کلمه اشپیتز اشاره به نوعی از سگ هایی دارد که شباهت کمی به گرگ ها دارند البته در مواردی این شباهت خیلی زیاد هست. با توجه به نتیجه آزمایش ژنتیکی که بر روی تعدادی از سگ های این نژاد انجام شده است، دی ان ای مشابهی بین این سگ ها و گرگ های وحشی وجود داشته که نشان می دهد اشپیتز حاصل جفت گیری اتفاقی سگ های خانگی با گرگ ها است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک در مورد تاریخچه، خصوصیات اخلاقی، خصوصیات رفتاری، تغذیه و موارد دیگر بیشتر توضیح می دهیم. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره سگ ها کسب کنید، می توانید به مقالات دیگر این نشریه که درباره سگ های نژاد های مختلفی از جمله نژاد گلدن رتریور، نژاد چی هواهوا، بولداگ، کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، بیچون فرایز، گریت دین، سگ نژاد شارپی یا چروک، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، مالتیز، سرابی، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، مالینویز، لابرادور رتریور، شیبا اینو، ولش کورگی، بردر کولی، آکیتا، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای اند، مراجعه کنید.

سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ نژاد اشپیتز

سگ اشپیتز از محبوب ترین سگ ها در جهان و ایران است که شامل انواع مختلفی از جمله اشپیتز آلمانی، اشپیتز پامر، اشپیتز ژاپنی، پامراشپیتز، چاو چاو، سگ هاسکی و غیره است که به صورت یک نژاد شناخته شده است در حالی که در واقع نام گروهی از نژادها است که دارای ویژگی های مشترکی هستند.

سگ نژاد اشپیتز ژاپنی

دارای قد متوسطی است اما خلق و خویش مانند سگ ها نگهبان است، عاشق صاحب و خوانواده اش است و نسبت به آن ها حساسیت خاصی دارد. این سگ ها معمولا با سگ های پامرانین اشتباه گرفته می شوند ولی بزرگتر از پامرانین هستند. اشپیتز ها سگ های بسیار باهوشی هستند که قدرت آموزش پذیری بالایی دارند و برای زندگی آپارتمانی گزینه مناسبی هستند.

سگ هاسکی

از سگ های سورتمه معروف هستند مانند مالاموت ها و سامویدها، برخی معتقد هستند کلمه هاسکی بر گرفته از کلمه اسکی است که لقبی بود که به اسکیموها داده می شده و یکی از نژاد های معروف در ایران هستند.

سگ اشپیتز آلمانی یا ژرمن اشپیتز

خاستگاه این نژاد کشور آلمان است، اشپیتز سگی بسیار هوشیار و پر جنب و جوش بوده و از وفادار ترین سگ ها به صاحبش است. تربیت وآموزشش کار آسانی است چون سگ بسیار تربیت پذیری است. ژرمن اشپیتز غریبه ها را دوست ندارد اگر غریبه ایی را ببینند شروع به پارس کردن می کند بنابرین به خاطر این ویژگی سگ نگهبان خوبی است. این سگ های کوچک را می توان در آپارتمان نگهداری کرد. یک نکته در مورد نگهداری از این سگ ها را به یاد داشته باشید که چون انرژی بالایی دارند حتما نیاز به پیاده روی روزانه دارند.

سگ چاوچاو

این سگ ها شباهت زیادی به شیر ها دارند به خاطر موهای پرپشت دور صورتشان که مانند یال شیر می ماند و همچنین به خاطر مستقل بودن و غرورشان به گربه ها شباهت دارند. چاوچاو یک سگ بسیار وفادار به صاحبش است به این سگ ها، به دلیل وجود زبان آبی وقیافه شیر مانندشان سگ چاو چاو پاندا نیز گفته می شود.

سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ اشپیتز

اشپیتزها خاستگاه مشخص ومعلومی ندارند ولی بیشتر این سگ های امروزی از مناطق قطبی یا منطقه سرد سیر سیبری آمده اند و با زندگی در این مناطق خیلی خوب منطبق شده اند. به عقیده برخی از متخصصین، نژاد اشپیتز سرچشمه گرفته از نژاد بزرگ Samoyd می باشد که این نژاد در آلمان بیشتر از ۱۰۰ سال است که همراه و رفیق انسان ها هستند، از قرن ۲۰ به بعد این سگ ها در کل اروپا و جهان محبوبیت خاصی پیدا کردند. اشپیتز های آلمانی توسط دزدان دریایی به کشور های اروپایی راه پیدا کردند که منشا آنها به سگ های پر موی قطب شمال مثل ساموید بر می گردد.

سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات ظاهری سگ نژاد اشپیتز

با اینکه اشپیتز ها طیف گسترده ای از سگ ها با انواع نژادها هستند ولی یک نقطه اشتراکی دارند و آن شباهت خیلی زیادشان به گرگ ها است. گوش های ایستاده و راست، نوک تیز و تقریبا کوچک از ویژگی های بارز این نژاد از سگ ها می باشد. این نژاد دارای پوزه ای کوتاه و لب هایی کوچک که بیشتر به رنگ تیره و سیاه هستند و چسبیده به آرواره اند و بینی کوچک و گرد که کاملا به رنگ سیاه است، دارند.

اشپیتزها پوست صاف و بدون چین وچروکی دارند و این ویژگی زیبایی خاصی به آن ها داده است، همچنین موهای ضخیم و پر پشتی دارند که دارای یک لایه پنبه ای کلفت و ضخیم در زیر موهای بلند خود است و زندگی در منطقه سرد سیر را برایش آسان کرده است. این سگ ها دم پشمالویی دارند که خم شده است وبیشتر روی کمرشان می افتد. این نژاد از سگ ها دارای سر مثلثی شکلی هستند و چشم هایشان بادامی شکل است. به این نکته توجه داشته باشید که رنگ لب ها و پوزه نسبت به رنگ پوست و بافت ژرمن اشپیتز متغییر است، اشپیتز ها سه نوع هستند.

اشپیتزغول پیکر

اشپیتزاستاندارد

اشپیتزمینیاتور

این سه نوع خیلی شبیه هم هستند (به جز در جثه)، اشپیتز غول پیکر رنگ موی سفید، قهوه ای و سیاه دارد ولی در انواع استاندارد و مینیاتوری طیف رنگی بسیار گسترده ای دیده شده است، اشپیتز غول پیکر ویژگی های دیگری دارد از جمله در قسمت سر پوشش موهای آن کمتر از سایر بدن است و پاهای کوچکی دارد، همچنین در بین پنجه هایش مو وجود دارد، چشم های اشپیتز غول پیکر درشت و بزرگ و دم آن حالت فر مانند دارد.

وزن اشپیتز

وزن اشپیتز بالغ به طور میانگین بین ۳ تا ۲۰ کیلو گرم متغیر است.

قد

قد اشپیتز آلمانی بالغ بین ۱۸ تا ۵۵ سانتی متر متغیر است که بستگی به نوع قد دارد و همچنین سایزهای مختلفی از این نژاد از سگ ها وجود دارند مانند سگ های عروسکی یا خیلی کوچک مثل اشپیتز ژاپنی و پامرانین و یا سگ چاوچاو که جزو سگ های بزرگ کاری هستند.

عمر نژاد اشپیتز

قبلا هم ذکر شده است که نام اشپیتز گروهی از سگ ها را شامل می شود برای همین طول عمر آن ها مربوط می شود به نژادشان است ولی در کل عمر سگ های اشپیتز بین ۱۰ تا ۱۴ سال است البته این نکته هم قابل توجه است که اشپیتز هندی تا ۱۶ سال هم عمر می کند.

سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات رفتاری سگ نژاد اشپیتز

اگر این صحنه را دیدید که اشپیتز کوچولوی شما به یک سگ خیلی بزرگتر از خودش واق واق می کنه تعجب نکنید چون سگ های اشپیتز دارای اعتماد به نفس بالایی هستند، به علاوه آنها خیلی فعال، پر جنب و جوش، باهوش و پر از اشتیاق هستند. یکی از ویژگی های بارز این سگ ها وفاداری است. آن ها به صاحب خود خیلی وفادار هستند و با بچه ها رابطه خیلی خوبی برقرار می کنند و حیوانات دیگر را هم دوست دارند. اشپیتزها سگ های پایداری هستند، با هر نوع آب و هوایی ساز گار اند وطول عمر زیادی دارند. این سگ ها به دلیل نداشتن غریزه شکار نگهبان مناسبی به حساب می آیند.

از ویژگی های دیگر سگ های اشپیتز این است که همیشه خندان، بانشاط و سرحال هستند واین که دوست دارند روی پاهای عقبشان بایستند مخصوصا وقتی می خواهند از کسی چیزی بگیرند.

بهداشت سگ نژاد اشپیتز

موهای سگ اشپیتز باید به صورت منظم شانه شود تا حالت نمدی به خودش نگیرد و ریزش مو در این نژاد از سگ ها متوسط تا حدودی زیاد است. بهداشت دهان این سگ ها باید رعایت شود و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هایشان مسواک را فراموش نکنید. در مورد ناخن های این سگ ها برای جلوگیری از شکستگی و خونریزی ناخن ها بهتر است به موقع کوتاه شوند، همچنین برای جلوگیری از بیماری های گوش مثل عفونت گوش، بهتر است هفته ایی یک بار آن ها را با دستمال مرطوب پاک کنید.

سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد اشپیتز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

شرایط نگهداری سگ نژاد شپیتز

برای اینکه سگ اشپیتز با ادبی تربیت کنید در ابتدا باید بدانید چه موقع وکجا به او آموزش بدهید. این آموزش ها زمانی که سگ را در خانه تنها می گذارید شروع می شود در این  زمان تعلیم کارهایی مانند دستشویی رفتن، یاد دادن قوانین خانه و آموزش دستورهای مقدماتی و کامل ادامه پیدا می کند. این سگ ها برای زندگی آپارتمانی مناسب هستند و از علاقه مندی های آن ها می توان به پیاده روی طولانی مدت با صاحبشان و دراز کشیدن در کنار آتش اشاره کرد.

مشکلات سلامتی سگ نژاد اشپیتز

این نژاد از سگ ها، قوی و سالمی هستند و بیماریهای وراثتی کمی دارند ولی بزرگترین مشکلی که تا به حال در آن ها گزارش داده شده است، بیماری در رفتگی لگن است.

تغذیه سگ نژاد اشپیتز

همان طور که گفته شد اشپیتزها سگ های سالمی هستند ولی تغذیه نقش مهمی در سلامت در بزرگسالی و طول عمرشان دارد. این سگ ها مانند همه نژاد سگ ها نیاز به غذای خشک با کیفیت خیلی عالی دارند و بهتر است روزانه در دو وعده تغذیه شوند.

قیمت و خرید سگ نژاد اشپیتز

قیمت این نژاد از سگ ها نسبت به جنسیت و سن آن ها سنجیده می شود. برای اطلاع از قیمت اشپیتز از سایت های معتبر و پت شاپ ها کمک بگیرید. یک نکته خیلی مهم قبل ازخرید سگ این است که حتما سگ مورد نظرتان را به دامپزشک نشان بدهید تا از سلامتی آن مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا