Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد هاسکی سیبری که بیشتر در مناطق سرد زندگی می کند را با نام سگ سورتمه کشنده نیز می شناسند. این سگ معمولا بین ۱۲ تا ۱۴ سال عمر می کند و کت گرم و ضخیم و استقامتش آن را برای زندگی در هوای سرد و یخ سیبری مناسب می کند. سیبرین هاسکی ها مهربان، پر تحرک و هوشمند هستند و به عنوان سگ های کاری، اعمالی مثل کشیدن سورتمه، تفحص و جستجوی جنازه تحت عنوان سگ های پلیس را انجام می دهند.

در ادامه این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره سگ نژاد هاسکی سیبری، تاریخچه، ویژگی های ظاهری، خصوصیات اخلاقی، تغذیه، نحوه نگهداری، قیمت و خرید آن صحبت کنیم. می توانید مقالات دیگری در این سایت بیابید که درباره سگ های سایر نژاد ها از جمله سگ نژاد گلدن رتریور، نژاد چی هواهوا، بولداگ، کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، بیچون فرایز، گریت دین، سگ نژاد شارپی یا چروک، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، مالتیز، اشپیتز، سرابی، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، مالینویز، لابرادور رتریور، شیبا اینو، پیت بول، ولش کورگی، بردر کولی، آکیتا، آلاسکن مالاموت و پودل توضیح می دهند.

سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ نژاد هاسکی سیبری

اجداد سگ سیبرین هاسکی به وسیله مردم چوکچی و در شمال شرق آسیا پرورش یافتند که خانواده های این مردم را همراهی می کردند و سگ های سورتمه بسیار مقاومی بودند. با تغییرات آب و هوا چوکچی ها مجبور شدند سگ هایی را پرورش بدهند که می توانستند بار های سبک را حمل کنند و توانستند خلوص این سگ های بارکش را تا به امروز حفظ کنند. اوایل دهه ۱۹۰۰ بود که سیبرین هاسکی ها توانستند در مسابقات سورتمه رانی پیروز شوند و بین مردم محبوب شوند.

داستان سیبرین هاسکی های قهرمان

لئونارد سپالا که یک سورتمه ران بود در سال ۱۹۲۵ توانست داروی مخصوص دیفتری را با سگ های هاسکی سیبری، طی ۵ روز و نیم به آلاسکا برساند و مردم بسیاری را نجات دهد. این داستان در عرض مدت کوتاهی به تیتر روزنامه ها تبدیل شد و محبوبیت زیاد در سراسر جهان به دست آورد. یکی از قهرمانان این داستان سگی به نام بالتو بود سگ پیشرو در سورتمه بود که مجسمه یاد بودش در پارک مرکزی نیویورک وجود دارد. در اکثر نقاط آمریکای شمالی سورتمه سواران برای ورزش و تفریح از سگ های هاسکی سیبری استفاده می کنند.

سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد هاسکی سیبری

سگ های سیبرین هاسکی، چشمان آبی یا چند رنگ و گیرا و پوست کلفت و مودار دارند، این سگ ها زیبا، هوشمند، چابک و زرنگ هستند. نام دیگر این سگ چوکچی است و رنگ سفید و قرمز آن معروف است. دم سگ های این نژاد پشمالو است و قدرت بسیار زیادی دارند. سگ هاسکی سامویید، اسچیپرک و آکیتا انواعی از سگ های سیبرین هاسکی هستند. بین پنجه های این سگ ها مو رشد می کند که این مو باعث می شود بتوانند به راحتی روی یخ و برف راه بروند و گوش هایی نوک تیز و بلند دارند.

رنگ و پوشش

سگ های هاسکی سیبری در رنگ های طوسی و سفید یا سیاه و سفید، سفید خالص و سیاه خالص وجود دارند، البته بیشتر آن ها دو رنگ هستند. نمونه هایی از این سگ که چشمان آبی دارند، قیمتشان بالاتر است.

وزن و قد

گونه های نر این سگ ها به طور معمول بین ۲۰ تا ۲۷ کیلوگرم اند. گونه های ماده ۴۸ تا ۵۸ سانتی متر و قد نر ها بین ۵۱ تا ۶۱ سانتی متر است.

سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خلق و خو سگ نژاد هاسکی سیبری

این سگ ها باهوش، قدرتمند، آرام، چابک و زرنگ هستند و صدایشان شبیه زوزه گرگ است. سیبرین هاسکی ها رابطه خوبی با بچه ها دارند و با اعضای خانواده صاحبشان صمیمی هستند. این نژاد در بچگی انرژی زیادی دارد و جنب و جوش می کند ولی در سن بلوغ حرف گوش کن می شود. این سگ ها باید ورزش و فعالیت مناسب را داشته باشند تا انرژی زیادشان تخلیه شود و رفتار های مخربی از آن ها سر نزند.

هاسکی ها دوست دارند در قالب گروه با انسان ها سگ ها یا دیگر حیوانات زندگی و فعالیت کنند. نگهبانی و شکار برای این سگ ها مناسب نیست و اگر سعی کنیم آن ها را برای این شرایط تربیت کنیم، دچار مشکلات روانی می شوند و برای همه خطر ساز می شوند. این سگ رتبه هفتاد و هفتم را در بین باهوش ترین نژاد های سگ دارد و بهتر است از تولگی آن ها را اجتماعی کنیم و به آن ها آموزش بدهیم.

تغذیه سگ نژاد هاسکی سیبری

مقدار غذایی که هر سگی می خورد به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، میزان سوخت و ساز و فعالیت او بستگی دارد. هیچ گاه برای این که در هزینه ها صرفه جویی کنید، به سگتان غذای ارزان و بی کیفیت ندهید. اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید، بهتر است حتما با دامپزشک مشورت کنید و برنامه ای تهیه کنید که تمام مواد مورد نیاز سگ از جمله پروتئین ها، ویتامین، مواد معدنی و فیبر لازم را داشته باشد. همچنین غذاهایی که برای سگ ها خطرناک است  از جمله هلو، کشمش، شکلات، مرغ، گوشت و ماهی خام و تخم مرغ خام را بشناسید و از برنامه غذایی سگتان حذف کنید.

تغذیه خوب تاثیر زیادی در سلامت پوست و موی سگ دارد و این سگ در فصل زمستان به ۳۲ درصد و در تابستان به ۲۰ درصد پروتئین احتیاج دارد. حتما مراقب میزان غذایی که سگتان می خورد باشید تا دچار اضافه وزن نشود. روزانه ۱ تا ۲ فنجان غذای خشک به سگتان بدهید و این مقدار را در دو وعده تقسیم کنید.

سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری ها و سلامت سگ نژاد هاسکی سیبری

سگ های سیبرین هاسکی در کل سالم هستند ولی آن ها هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم.

آتروفی پیشرونده شبکیه

این عارضه چشمی باعث نابودی گیرنده های نوری می شود و در نهایت سگ را کور می کند. برای این که از این بیماری جلوگیری کنید بهتر است به طور مرتب سگتان را به دامپزشکی ببرید و در صورتی که متوجه بیماری شدید، به سرعت آن را درمان کنید.

آب مروارید

در این عارضه عدسی چشم کدر می شود و ظاهری کدر و ابری خواهد داشت. آب مروارید بیشتر در سگ های پیر تر دیده می شود و بهتر است قبل از این که سگ کور شود، آن را جراحی کنید.

دیستروفی قرنیه

قسمت خارجی شفاف چشم یا قرنیه تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد و در واقع چربی های قرنیه این بیماری را ایجاد می کنند. متاسفانه هیچ درمان قطعی برای دیستروفی قرنیه وجود ندارد.

سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه نگهداری و مراقب از سگ نژاد هاسکی سیبری

نظافت دندان و ناخن

برای این که دهان سگتان بو ندهد و دچار بیماری های دهان و دندان نشود، بهتر است روزی ۲ تا ۳ بار دندان هایش را مسواک بزنید. ماهانه یک یا دو بار برای کوتاهی ناخن های سگتان کافی است، البته مراقب باشید که ناخن های او را زیاد کوتاه نکنید تا به رگ هایش آسیب نرسد یا اگر در این کار تخصص ندارید، او را به دامپزشکی ببرید.

سلامت گوش

گوش های سگتان را هفته ای یک بار بررسی کنید و در صورتی که در آن ها قرمزی دیدید، یا بوی بدی حس کردید، خیلی زود به دامپزشک مراجعه کنید. با پنبه یا دستمال تمیز و مرطوب گوش های سگتان را تمیز کنید تا به عفونت مبتلا نشود.

نظافت پوشش

این سگ ها اغلب تمیز هستند و به شستشوی زیادی احتیاج ندارند. سیبرین هاسکی ها پوشش دو لایه ای دارند که ریزش آن دو بار در سال به اوج خودش می رسد و بهتر است با یک شانه فلزی و تمیز مو های او را شانه بزنید.

آموزش سگ نژاد هاسکی سیبری

سگ های هاسکی در کل آرام و ساعت هستند ولی صاحبشان برای این که بتواند به آن ها آموزش بدهد، باید صبر، زمان و مهارت لازم را داشته باشد. بهتر است همه آموزش ها را در قالب فعالیت ها تفریحی به سگتان ارائه بدهید و او را سرگرم کنید. این سگ های اجتماعی دوست دارند انسان ها سگ ها یا حیوانات دیگر را همراهی کنند و اصلا تنهایی را دوست ندارند. بهتر است سگ های این نژاد را در منطقه ای محصور نگه دارید چرا که تمایل زیادی به دویدن و فعالیت دارند.

سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد هاسکی سیبری چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد هاسکی سیبری

سگ های نژاد های مختلف با توجه به سن، رنگ و وضعیت سلامتشان قیمت های متفاوتی دارند. قیمت حدودی این سگ های سورتمه ای باهوش در ایران با توجه به نرخ روز تعیین می شود و هم اکنون چیزی بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است. اگر می خواهید یک سگ سیبرین هاسکی بخرید، بهتر است این سگ را از پت شاپ ها یا سایت های آنلاین معتبر تهیه کنید و قبل از خرید او را پیش دامپزشک ببرید تا از وضعیت سلامتی اش مطمئن شوید و در آینده با مشکلی مواجه نشوید. همواره بهتر است سگی را به سرپرستی بگیرید تا این که او را بخرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا