Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آزمایش آب شعله آفرین با استفاده از الکل اتیلیک و کرومیک انیدرید

آزمایش های جذابی در شیمی وجود دارند که به نمایش گذاشتن آن هم جنبه یادگیری و هم جنبه سرگرمی خواهد داشت. آزمایش آب شعله آفرین یکی از آزمایش های جذاب علم شیمی است. این آزمایش با کمک شناخت خواص ترکیبات شیمیایی طراحی شده است. در ادامه این مقاله به بررسی چگونگی انجام آزمایش آب شعله آفرین و مواد وسایل مورد نیاز برای انجام آن می پردازیم. برای انجام آزمایش آب شعله آفرین به الکل اتیلیک (اتانول) و کرومیک انیدرید نیاز است. همچنین برای بستر واکنش به یک سطح نسوز احتیاج است. در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه انجام آزمایش آب شعله آفرین همراه باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از آزمایش های جذاب در علم شیمی پرداخته است. آزمایش هایی مانند آتش زدن یخ، کف زرد یا خمیر دندان فیل و… از آن جمله اند. در ادامه با ما همراه باشید.

وسایل و مواد مورد نیاز آزمایش آب شعله آفرین

  1. الکل اتیلیک یا اتانول
  2. کرومیک انیدرید
  3. سطح نسوز

الکل اتیلیک

اتانول یا الکل اتیلیک که با نام الکل میوه نیز شناخته می شود، فرمولی به صورت C۲H۵OH دارد. الکل اتیلیک بوی خاصی داشته و آتش‌ گیر است. این ماده دارای خواص روان گردانی بوده و ایجاد مستی در انسان می کند. الکل در صنایع و بخصوص صنایع شیمیایی بسیار پر کاربرد بوده و به عنوان حلال در بسیاری از واکنش های شیمیایی استفاده می شود. در صنایع عطر‌ و ادکلن‌ سازی نیز استفاده می شود. کاربرد اتانول در پزشکی نیز غیر قابل انکار بوده و از ترکیبات ضد عفونی کننده مهم بشمار می آید. الکل قادر است میکروارگانیسم ها را از بین برده و محل مورد نظر را کاملا ضد عفونی نماید.

کرومیک انیدرید

این ترکیب به شکل پرک های قرمز رنگی بوده که جاذب رطوبت است. این ماده محلول در آب است و به عنوان یک اکسید کننده قوی و خورنده شناخته می شود. کرومیک انیدرید به طور گسترده ای در صنایع کاربرد دارد. در صنایع فلزی، حفاظت چوب و ساخت نوار مغناطیسی و مواد شیمیایی آلی از این ماده بسیار استفاده می شود. توجه شود که این ماده سمی است. بنابراین در حین کار با آن نکات ایمنی را رعایت نمایید. واکنش حل شدن کرومیک انیدرید در آب گرما زا است.

آزمایش آب شعله آفرین با استفاده از الکل اتیلیک و کرومیک انیدرید
آزمایش آب شعله آفرین با استفاده از الکل اتیلیک و کرومیک انیدرید

نحوه انجام آزمایش آب شعله آفرین

برای انجام این آزمایش ابتدا باید صفحه نسوز و مسطحی روی ميز قرار داده شود. سپس مقداری از پرک های انيدريد كروميک خشک و قرمز رنگ روی سطح نسوز قرار گیرد. سپس بر روی این سطح الکل اتیلیک پاشیده شود. به دلیل قدرت اكسيد كنندگی بالایی که انيدريد كروميک دارد، به سرعت با اتانول واکنش داده و حرارت ایجاد شده از انجام این واکنش باعث آتش گرفتن مابقی الکل خواهد شد. شعله های این آتش در برخی از مواقع می تواند به ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر نیز برسد. این آزمایش یکی از آزمایش های جذاب شیمی است. زیرا اتانول بی رنگ است و چنین به نظر می رسد که آب آتش گرفته است.

ایمنی در انجام آزمایش آب شعله آفرین

خطرات اسید کرومیک در آزمایش آب شعله آفرین

  • در این آزمایش از انیدرید کرومیک که یک اکسنده و خورنده قوی است، استفاده شده است. بنابراین در صورت استفاده نادرست می تواند منجر به حریق و آتش سوزی گسترده شود.
  • این ماده اگر با بافت های مخاطی بدن مانند چشم تماس یابد می تواند آسیب های جدی به بافت چشم وارد کند.
  • در صورت تماس با پوست می تواند به سوختگی های جدی پوستی منجر گردد.
  • تنفس این ماده می تواند منجر به بروز آسم و آلرژی در افراد گردد.

خطرات الکل

  • استعمال این ماده می تواند درصد ابتلا به سرطان را افزایش دهد
  • دمای اشتعال پایینی داشته و آتش گیر است. بنابراین در اثر عدم رعایت نکات ایمنی می تواند موجب بروز آتش سوزی شود.
  • البته استفاده از الکل اتیلیک در پزشکی تایید شده است.

نکته مهم در انجام این آزمایش این است که همواره آن را در حضور بزرگتر ها یا در مدرسه در حضور کارشناسان آزمایشگاه انجام دهید.

کاربرد آزمایش آب شعله آفرین

کاربرد آزمایش آب شعله آفرین در سیرک ها و مکان های تفریحی دیده می شود. با انجام این آزمایش بیننده گول خورده و این طور فکر می کند که آبی که بر زمین ریخته شده آتش گرفته است. البته انجام این آزمایش نیاز به تمرین داشته و پیشنهاد می شود به هیچ وجه خود سرانه اقدام به انجام آن نکنید.

سخن آخر

در این مقاله به چگونگی انجام یکی از آزمایش های جذاب علم شیمی پرداختیم. آزمایش آب شعله آفرین یکی از آزمایش های جذاب در علم شیمی است که چگونگی انجام آن را در این مقاله به خوبی بررسی نمودیم. همچنین خطرات احتمالی انجام این آزمایش را نیز برشمردیم. طراحی و بررسی آزمایش های جذاب در شیمی منجر می شود تا افراد مختلف و بویژه دانش آموزان بیشتر به یادگیری علم جذب شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا