Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست

پودر پيدرولاكس (ماکروگل، پلی اتیلن گلیکول) داروی ملینی است که برای درمان یبوست (مشکل اجابت مزاج) مصرف می شود. برای کمک به پاکسازی انباشته شدن مدفوع سفت در روده که اگر برای مدت طولانی یبوست داشته باشید (مدفوع سفت) استفاده می شود.

همچنین می توان آن را قبل از کولونوسکوپی (آزمایشی برای بررسی داخل روده) برای تخلیه روده قبل از آزمایش مصرف کرد.

پودر پيدرولاكس (pidrolax) به صورت کیسه های پودری است که برای تهیه نوشیدنی با آب مخلوط می کنید. محلول آماده برای نوشیدن یا مایعی که باید قبل از نوشیدن آن را رقیق کنید. پودر پيدرولاكس با نام های تجاری موویکل، لاکسیدو، کوسموکل، مولاکسول یا مولاتیو نیز نامیده می شود. ساشه های پودر اطفال برای کودکان زیر ۱۲ سال تجویز خواهد شد. نشریه جهان شیمی فیزیک مطالب مفیدی از انواع داروها نظیر آسپرین، استامینوفن و مولتی ویتامین مینرال منتشر کرده است. اما برای اطلاعات بهتر و بیشتر شما میخواهیم از پودر پیدرولاکس مطلبی در اختیارتان قرار دهیم.

پودر پیدرولاکس برای چی خوبه

پودر پيدرولاكس با بزرگتر و نرمتر کردن مدفوع شما یبوست را برطرف می کند. به مدفوع کمک می کند راحت تر از روده شما عبور کند. پودر پيدرولاكس ممکن است ۱ تا ۲ روز طول بکشد تا کار کند.

شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از درد معده، اسهال، باد و درد در ناحیه مقعد. اینها معمولا خفیف و کوتاه مدت هستند. اکثر کیسه های پودر پيدرولاكس حاوی کلرید سدیم، کلرید پتاسیم و بی کربنات سدیم (معروف به الکترولیت) هستند.

پودر پیدرولاکس برای کودکان چیست

پودر پیدرولاکس ملین است. سبب شل شدن مدفوع و دفع راحت در مدفوع کودکان میشود.

تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست
تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست

نحوه مصرف پودر پیدرولاکس برای کودکان

مصرف دارو با توجه به سن، وزن بیمار توسط پزشک تعیین می‌شود. درمان یبوست حاد و مزمن مقدار ۱۰ الی ۲۰ گرم (معادل ۲ الی ۱ قاشق غذاخوری پر) از پودر پیدرولاکس را در یک لیوان آب حل و یک مرتبه میل بفرمایین. بهترین زمان برای مصرف دارو، صبح و ناشتا است. شروع اثر دارو ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد است.

مقدار مصرف پیدرولاکس برای بزرگسالان

مقدار مصرف این پودر باتوجه به سن و شرایط بیمار متفاوت است. اما در درمان یبوست حاد و مزمن مقدار ۱۰ الی ۲۰ گرم (معادل ۲ الی ۱ قاشق غذاخوری پر) از پودر پیدرولاکس را در یک لیوان آب حل و یک مرتبه میل بفرمایین. بهترین زمان برای مصرف دارو، صبح و ناشتا است. شروع اثر دارو ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد است.

افراد مجاز و غیر مجاز برای مصرف پودر پيدرولاكس

پودر پيدرولاكس را می توان توسط اکثر بزرگسالان از جمله زنان باردار و شیرده مصرف کرد. برای کودکان بالای ۱۲ سال می توانید ملین های حاوی پودر پيدرولاكس بخرید. با این حال، نوزادان و کودکان زیر ۱۲ سال فقط می توانند پودر پيدرولاكس را با نسخه پزشک مصرف کنند. پودر پيدرولاكس برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای شما، اگر موارد زیر را دارید به پزشک یا داروساز بگویید:

تا به حال به پودر پيدرولاكس یا هر داروی دیگری در گذشته واکنش آلرژیک داشته باشید.

سوراخ یا شکستگی ( سوراخ شدن ) در دیواره روده خود داشته اید.

تا به حال دچار انسداد در روده یا فلج روده شده اید (مثلا به دلیل جراحی روده یا عفونت شدید).

مبتلا به کولیت اولسراتیو، بیماری کرون یا یک بیماری نادر به نام مگاکولون سمی هستید.

اگر نارسایی قلبی یا ضربان قلب نامنظم دارید: هرگز بیش از ۲ ساشه با قدرت کامل یا ۴ ساشه نیمه قوی در هر دوره ۱ ساعته مصرف نکنید. در مورد میزان مصرف ایمن با پزشک صحبت کنید.

به شما گفته شده است که باید از یک رژیم کم نمک (یا کم سدیم) پیروی کنید (به خصوص اگر به بیش از ۳ کیسه یا بیشتر در روز برای مدت طولانی نیاز دارید).

اکثر انواع پودر پيدرولاكس حاوی مقدار زیادی سدیم هستند (سدیم در نمک خوراکی و پخت و پز نیز یافت می شود). هر دوز می تواند حاوی حدود ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه سدیم شما باشد.

پودر پيدرولاكس را به کودک زیر ۱۲ سال ندهید مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد.

تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست
تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست

مقدار و زمان مصرف پودر پيدرولاكس

می توانید پودر پيدرولاكس را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

یبوست

مقداری که مصرف می کنید به میزان بد بودن یبوست شما بستگی دارد.

دوز معمول برای یبوست برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال:

ساشه های پودری با قدرت کامل (حاوی ۱۳ گرم پودر پيدرولاكس): ۱ کیسه، ۱ تا ۳ بار در روز مصرف شود.

کیسه های پودر نیمه قوی (حاوی حدود ۶ گرم پودر پيدرولاكس): ۱ کیسه، ۲ تا ۶ بار در روز در دوزهای منقسم مصرف شود.

۱ ساشه، ۱ تا ۳ بار در روز مصرف شود.

۲۵ میلی لیتر رقیق شده در ۱۰۰ میلی لیتر آب ۱ تا ۳ بار در روز

ساشه پودر اطفال برای کودکان زیر ۱۲ سال تجویز خواهد شد.

دوز معمول ساشه های کودکان برای یبوست برای کودکان در سنین بالا:

۶ تا ۱۱ سال: ۱ ساشه، دو بار در روز (در صورت توصیه پزشک حداکثر ۴ بار)

۱۲ ماه تا ۵ سال: ۱ ساشه (در صورت توصیه پزشک حداکثر ۴ بار در روز مصرف شود)

۱ تا ۱۱ ماه: نصف تا ۱ ساشه در روز.

کودکان زیر ۱۲ سال نیازی به مصرف تمام نوشیدنی در یک زمان ندارند. آنها می توانند نیمی را در صبح و نیمی را در شب مصرف کنند.

مدفوع سفت

یک پزشک به شما می گوید که آیا مدفوع سفت دارید و به شما در مورد مقدار مصرف توصیه می کند.

دوز معمول برای مدفوع سفت برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال:

ساشه های پودری با قدرت کامل (حاوی حدود ۱۳ گرم پودر پيدرولاكس): ۴ کیسه در روز اول، سپس ۲ ساشه در روز افزایش دهید، حداکثر ۱۲ ساشه در روز، در دوزهای متعدد مصرف شود.

ساشه های پودر نیمه قوی (حاوی حدود ۶ گرم پودر پيدرولاكس): ۸ ساشه در روز اول، سپس ۴ ساشه در روز افزایش دهید، حداکثر ۱۶ ساشه در روز، در دوزهای متعدد مصرف شود.

دوز معمول ساشه های کودکان برای مدفوع سفت برای کودکان در سنین بالا:

۶ تا ۱۱ سال: ۴ ساشه در روز اول، سپس ۲ ساشه در روز افزایش دهید

۱۲ ماهگی تا ۵ سالگی: روز اول ۲ ساشه، سپس ۴ ساشه در روز به مدت ۲ روز، سپس ۶ ساشه در روز به مدت ۲ روز، سپس ۸ ساشه در روز.

۱ تا ۱۱ ماه: نصف تا ۱ ساشه یک بار در روز

پودر پيدرولاكس را فقط در صورت تجویز پزشک به کودکان زیر ۱۲ سال بدهید.

پودر پیدرولاکس برای یبوست کودکان

مصرف این پودر برای درمان یبوست در کودکان مصرف میشود.

تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست
تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست

نحوه مصرف پودر پيدرولاكس

نحوه مصرف پودر پيدرولاكس بستگی به نوع مصرف شما دارد. اگر مطمئن نیستید که کدام پودر پيدرولاكس را دارید و چگونه آن را مصرف کنید، اطلاعات داخل بسته را بخوانید یا با یک داروساز صحبت کنید.

هر کیسه را در ۱۲۵ میلی لیتر (۱/۴ پینت) آب حل کنید و خوب هم بزنید، سپس بنوشید. معمولا طعم دار هستند، اما اگر شما یا فرزندانتان طعم آن را دوست ندارید، می توانید آبلیمو را به نوشیدنی اضافه کنید و دارو همچنان به درستی عمل می کند.

هرگز پودر را بدون آب قورت ندهید. اگر مدفوع سفت دارید، مهم است که هر روز مایعات اضافی (در صورت امکان آب) بنوشید.

همچنین در مورد مدفوع سفت برای شما (یا کودک بالای ۱۲ سال) مهم است که دوز روزانه را در یک دوره ۶ ساعته بنوشید. اگر کودک شما زیر ۱۲ سال سن دارد، مطمئن شوید که دوز کامل روزانه را ظرف ۱۲ ساعت مصرف می کند.

قبل از نوشیدن مایعات باید آن را رقیق کنید. ۲۵ میلی لیتر اندازه بگیرید. اگر قاشق دارویی ندارید از قاشق چای‌خوری آشپزخانه استفاده نکنید زیرا مقدار درستی را برای مصرف نمیدهد.

این را در نصف لیوان آب (۱۰۰ میلی لیتر) بریزید. خوب هم بزنید تا تمام مایع به طور یکنواخت مخلوط شده و شفاف به نظر برسد، سپس آن را بنوشید.

مطمئن شوید که شما یا فرزندتان تمام نوشیدنی را تمام کنید. می توانید آن را یکباره بنوشید یا در مدت ۳۰ دقیقه میل کنید. ممکن است از نی کمک بگیرید. اگر نیاز به بردن آن به محل کار یا مدرسه دارید، می توانید مخلوط را از قبل درست کنید.

عوارض پودر پیدرولاکس برای کودکان

مانند همه داروها، پودر پيدرولاكس ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند، اما بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جزئی دارند.

عوارض جانبی رایج پودر پيدرولاكس

عوارض جانبی رایج پودر پيدرولاكس که در بیش از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر رخ می دهد، عبارتند از:

  • اسهال
  • سوء هاضمه
  • درد معده (غرش یا درد)
  • نفخ و باد (گوز و آروغ)
  • احساس یا بیماری (تهوع یا استفراغ)
  • درد پایین (مقعد)

این عوارض جانبی معمولا در صورت کاهش میزان این دارو یا پس از مدفوع بهتر می شوند.

عوارض جانبی جدی پودر پيدرولاكس

اگر این عوارض نادر اما جدی برای شما اتفاق افتاد با پزشک تماس بگیرید:

  • اسهال یا استفراغ شدید
  • احساس خستگی بیشتر از حد معمول
  • تنگی نفس
  • تورم مچ پا، پا یا ساق پا (ادم)
  • ضعف عضلانی
  • ضربان قلب نامنظم

این عوارض جانبی ممکن است به این معنی باشد که تغییراتی در الکترولیت های خون شما ایجاد شده است. پزشک می تواند این موضوع را با آزمایش الکترولیت بررسی کند.

واکنش آلرژیک جدی پودر پيدرولاكس

در موارد نادر، ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به این دارو ایجاد شود. اینها همه عوارض جانبی پودر پيدرولاكس نیستند. برای فهرست کامل به بروشور داخل بسته داروهای خود مراجعه کنید.

تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست
تاثیرات، میزان مصرف و عوارض پودر پيدرولاكس در درمان یبوست

عوارض مصرف طولانی مدت پودر پیدرولاکس

مصرف بیش از حد این پودر سبب از دست دادن تمام املاح بدن و سرگیجه میشود.

 نحوه کم کردن عوارض جانبی پودر پيدرولاكس

اسهال: برای جلوگیری از کم آبی مایعات زیادی مانند آب یا آلیمو بنوشید. علائم کم آبی شامل ادرار کردن کمتر از حد معمول یا ادرار کردن با بوی قوی تیره است. کاهش دوز پودر پيدرولاكس نیز ممکن است به اسهال کمک کند. بدون مشورت با پزشک از هیچ داروی برای درمان اسهال استفاده نشود.

سوء هاضمه: سعی کنید بعد از غذا این دارو را مصرف کنید. اگر علائم از بین نرفت با پزشک صحبت کنید.

درد معده: سعی کنید استراحت کنید. می تواند به آهسته خوردن و نوشیدن و داشتن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر کمک کند. قرار دادن یک پد حرارتی یا بطری آب گرم سرپوشیده روی شکم نیز ممکن است کمک کننده باشد. اگر درد زیادی دارید، با یک داروساز یا پزشک صحبت کنید.

نفخ و باد: پودر پيدرولاكس را بین وعده های غذایی به جای قبل یا بعد از آنها مصرف کنید. از غذاهایی که باعث نفخ می شوند مانند عدس، نخود، لوبیا و پیاز دوری کنید. ممکن است خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر، خوردن و نوشیدن آهسته و ورزش منظم کمک کند. برخی از داروهای مانند قرص زغال چوب یا سیمتیکون به نفخ کمک می کنند.

احساس بیماری: سعی کنید پودر پيدرولاكس را با وعده های غذایی مصرف کنید یا دوز خود را با مقداری آب یا آب میوه مخلوط کنید. مایعات زیادی مانند آب بنوشید. اگر بیمار هستید، جرعه های کوچک و مکرر بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. هیچ داروی دیگری را بدون مشورت با داروساز یا پزشک مصرف نکنید.

بارداری و شیردهی و پودر پيدرولاكس

مصرف این دارو به طور کلی در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. یبوست در اواخر بارداری و درست بعد از بچه دار شدن شایع است. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، بدون دارو یبوست را درمان کنید.

پزشک یا ماما ابتدا به شما توصیه می کند که فیبر بیشتری بخورید (مانند سیب زمینی، غلات پرفیبر، نان سبوس دار، برنج قهوه ای یا ماکارونی گندم کامل، میوه و سبزیجات) و مایعات فراوان بنوشید. همچنین به انجام ورزش های ملایم تشویق می شوید.

اگر تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی موثر واقع نشد، ممکن است یک ملین مانند پودر پيدرولاكس به شما توصیه شود. اگر قصد بارداری دارید، در حال حاضر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید، به داروساز یا پزشک اطلاع دهید.

 احتیاط در مصرف پودر پيدرولاكس با سایر داروها

برخی از داروها، مانند داروهای صرع مانند فنی توئین، در صورت استفاده همزمان از این دارو، ممکن است به همان اندازه موثر عمل نکنند. مخلوط پودر پيدرولاكس با داروهای گیاهی و مکمل ها: هیچ مشکل شناخته شده ای برای مخلوط کردن پودر پيدرولاكس با داروهای گیاهی یا مکمل ها وجود ندارد. برای ایمنی، اگر داروی دیگری از جمله داروهای گیاهی، ویتامین ها یا مکمل ها مصرف می کنید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

مصرف زیاد از حد پودر پيدرولاكس

مصرف دوز اضافی این دارو به صورت تصادفی بعید است به شما آسیب برساند. ممکن است اسهال و معده درد داشته باشید، اما باید ظرف یک یا دو روز از بین برود. اگر نشد، مصرف پودر پيدرولاكس را قطع کنید و منتظر بمانید تا اسهال و درد معده برطرف شود.

فراموشی در مصرف پودر پيدرولاكس

اگر یک دوز پودر پيدرولاكس را فراموش کردید، نگران نباشید، فقط دوز بعدی را در زمان معمول مصرف کنید. هرگز ۲ دوز را همزمان مصرف نکنید. هرگز یک دوز اضافی برای جبران یک دوز فراموش شده مصرف نکنید.

اگر پزشک به شما گفته است که پودر پيدرولاكس را هر روز مصرف کنید و اغلب دوزهای مصرفی را فراموش می کنید، ممکن است تنظیم زنگ هشدار برای یادآوری به شما کمک کند. همچنین می‌توانید از یک داروساز در مورد راه‌های دیگر راهنمایی بخواهید تا به شما کمک کند مصرف داروی خود را به خاطر بسپارید.

پودر پیدرولاکس برای لاغری

یبوست یکی از شایع ترین مشکلات بهداشتی گزارش شده است. ملین های طبیعی، به شکل غذاها، نوشیدنی ها و گیاهان خاص، بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای اهداف سلامتی و کاهش یبوست استفاده می شود. مردم همیشه می دانستند که حرکات روده برای سلامتی لازم است، اما در جامعه پر سرعت امروزی، رژیم غذایی نامناسب، استرس یا مسافرت های مکرر می تواند مانع هضم خوب شما شود. در این شرایط می توانید از پودر پیدرولاکس استفاده کنید.

امروزه، ده‌ ها ملین مختلف در بازار برای کمک به افرادی که مکرراً دچار یبوست می‌ شوند، موجود است – از چای‌ های گیاهی و تنتورهای سم ‌زدایی گرفته تا قرص‌ها و تنقیه. از نظر فنی ملین ها به روش‌ های مختلف عمل می ‌کنند و شامل عوامل محرک، ترکیبات نمکی و اسمزی، مواد حجیم‌ کننده و سورفکتانت‌ ها هستند.  بدن ما توانایی طبیعی شگفت انگیزی برای پاکسازی و سم زدایی به تنهایی دارد – ما فقط باید مواد مغذی و مایعات آبرسان مناسب را تامین کنیم.

متخصصان معتقدند که رفتن به دستشویی حداقل سه بار یا بیشتر در هفته مهم است، اما تعداد دفعاتی که فرد باید در هر روز/هفته انجام دهد از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین یک عدد مشخص وجود ندارد.

بیشتر غذاهایی که حرکات منظم روده را تقویت می کنند، فوراً کار نمی کنند – بلکه به شما کمک می کنند تا دراز مدت بدون یبوست بمانید. در حالی که افزایش مصرف غذاهای پر فیبر به تنهایی ممکن است تمام موارد یبوست را حل نکند، قطعا یکی از اولین قدم هایی است که باید برداشته شود. ملین هایی مانند پودر پیدرولاکس مانند غذاهای فیبردار با تسریع حرکات روده مانع از این می شوند که مواد غذایی مصرف شده مدت زمان زیادی در روده ها بمانند بنابراین می تواند برای لاغری و کاهش وزن مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا