Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن

قطره چشمی ضد آلرژی بتادین، محلولی ایزوتونیک، حاوی ۲% اکتوئین، یک مولکول طبیعی و محافظ سلولی است که از اثرات مضر آلرژن ها محافظت می کند به طور موثر قرمزی، خارش و آبکی را کاهش می دهد. قطره آلرژی چشمی بتادین با چند دوز منحصربفرد و مناسب برای استفاده کنندگان از لنزهای تماسی، کودکان، مادران باردار، شیرده و حساس است. چشم و آنتی هیستامین، کورتیکواستروئید، قطره های چشمی تنگ کننده عروق باعث سوزش می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از پماد چشمی اریترولیدین، متفورمین و فاموتیدین مطالبی منتشر شده است. در این مقاله اطلاعاتی از قطره چشمی ضد آلرژی بتادین (betadine soothing relief) در اختیارتان قرار میدهیم.

قطره چشمی ضد آلرژی بتادین موندی فارما

قطره چشمی ضد آلرژی بتادین موندی فارما یک محلول ایزوتونیک حاوی اکتوئین، یک مولکول طبیعی و محافظ سلولی که با محافظ طبیعی غشای چشم بدن کار می کند. قطره های چشمی برای درمان و پیشگیری از علائم ورم ملتحمه آلرژیک استفاده می شود. به طور موثر قرمزی، خارش یا آبریزش چشم را کاهش می دهد. همچنین در برابر آلرژن های مختلف مانند گرده و ذرات گرد و غبار محافظت می کند.

قطره چشمی betadine soothing relief

در برابر تاثیرات مضر آلرژن ها محافظت می کند و از روند بازسازی ملتحمه تحریک شده و حساس پشتیبانی می کند. مناسب برای استفاده کنندگان از لنزهای تماسی، کودکان و برای چشم های حساس و بدون مواد نگهدارنده است.

نحوه استفاده از قطره بتادین چشمی

لطفا ۲ قطره در هر چشم چند بار در روز بمالید. قطره های چشمی آلرژی، داروهای مایعی هستند که برای درمان علائم آلرژی چشمی استفاده می شوند.

قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن
قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن

آلرژی چشم چیست

آلرژی چشمی که به عنوان ورم ملتحمه آلرژیک نیز شناخته می شود، یک پاسخ ایمنی نامطلوب است که در تماس چشم با یک ماده تحریک کننده رخ می دهد. آلرژن شناخته می شود. آلرژن ها ممکن است شامل گرده، گرد و غبار یا دود باشند.

برای جلوگیری از بیماری ها، سیستم ایمنی به طور معمول از بدن در برابر مهاجمان مضر مانند باکتری ها و ویروس ها دفاع می کند.

با این حال، در افراد مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی یک آلرژن را با یک ماده خطرناک اشتباه می گیرد. این باعث می شود که سیستم ایمنی مواد شیمیایی ایجاد کند که با آلرژن مبارزه می کند، حتی اگر در غیر این صورت بی ضرر باشد.

این واکنش منجر به علائم تحریک‌کننده متعددی مانند خارش، قرمزی و آبریزش چشم‌ها می‌شود. در برخی افراد، آلرژی چشم ممکن است با اگزما و آسم نیز مرتبط باشد.

داروهای بدون نسخه معمولا می توانند به تسکین علائم آلرژی چشم کمک کنند، اما افراد مبتلا به آلرژی شدید ممکن است به درمان بیشتری نیاز داشته باشند.

علائم آلرژی چشم چیست

علائم آلرژی چشمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش یا سوزش چشم

چشمان خیس

چشم قرمز یا صورتی

پوسته پوسته شدن دور چشم

پلک های متورم یا پف کرده، به خصوص در صبح

یک چشم یا هر دو چشم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

در برخی موارد، این علائم ممکن است با آبریزش بینی، احتقان یا عطسه همراه باشد.

قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن
قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن

تفاوت بین آلرژی چشم و قرمزی چشم چیست

کره چشم توسط یک غشای نازک به نام ملتحمه پوشیده شده است. هنگامی که ملتهب می شود، ملتحمه نامیده میشود. ورم ملتحمه بیشتر به عنوان قرمزی چشم شناخته می شود. باعث آبریزش، خارش و قرمزی یا صورتی شدن چشم ها می شود. اگرچه آلرژی های چشم و قرمزی چشم علائم مشابهی دارند، اما این دو حالت متمایز از هم هستند. آلرژی چشم در اثر یک واکنش نامطلوب ایمنی ایجاد می شود. با این حال، قرمزی چشم نتیجه آلرژی چشم و همچنین علل دیگر است. شامل:

  • عفونت های باکتریایی
  • ویروس ها
  • لنزهای تماسی
  • مواد شیمیایی

قرمزی چشم که توسط یک عفونت باکتریایی یا ویروس ایجاد می شود معمولا باعث ایجاد ترشحات غلیظ در شب در چشم می شود. این وضعیت نیز بسیار مسری است. اما آلرژی چشمی اینطور نیست.

علت آلرژی چشم چیست

آلرژی چشمی در اثر واکنش نامطلوب ایمنی بدن به برخی آلرژن ها ایجاد می شود. بیشتر واکنش ها توسط آلرژن های موجود در هوا ایجاد می شوند، مانند:

  • گرده گل
  • شوره حیوانات
  • دود
  • گرد و خاک

به طور معمول، سیستم ایمنی باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در بدن می شود که به مبارزه با مهاجمان مضر مانند باکتری ها و ویروس ها کمک می کند.

با این حال، در افراد مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی به اشتباه یک آلرژن را که ممکن است بی ضرر باشد، به عنوان یک مزاحم خطرناک شناسایی می کند و شروع به مبارزه با آن می کند.

هنگامی که چشم ها با یک ماده حساسیت زا تماس پیدا می کنند، هیستامین ترشح می شود. این ماده باعث ایجاد علائم ناراحت کننده بسیاری مانند خارش و آبریزش چشم می شود.

آلرژی چشم ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد. با این حال، به ویژه در طول ماه های بهار، تابستان و پاییز که درختان، علف ها و گیاهان در حال شکوفه هستند، رایج است.

چنین واکنش هایی ممکن است زمانی رخ دهد که یک فرد حساس با یک ماده حساسیت زا تماس پیدا کند و چشمان خود را بمالد. آلرژی غذایی نیز ممکن است باعث علائم آلرژی چشمی شود.

دلایل خشکی چشم 

مهمترین آنها موارد زیر است:

  • سندرم شوگرن
  • بیماری آلرژیک چشم
  • بیماری  آرتریت روماتوئید
  • بیماری لوپوس
  • بیماری اسکلرودرمی
  • بیماری سارکوئیدوز
  • اختلالات تیروئید
  • کمبود ویتامین آ
قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن
قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن

انواع قطره چشمی ضد آلرژی

پزشک ممکن است ابتدا به شما توصیه کند این مراحل را انجام دهید:

از اشک مصنوعی استفاده کنید.

یک پارچه سرد روی چشم ها قرار دهید.

از محرک های آلرژی خود اجتناب کنید.

از کدام نوع قطره چشمی آلرژیک استفاده می کنید به موارد زیر بستگی دارد:

  • علت آلرژی شما
  • علائم شما
  • این علائم چقدر بر فعالیت های روزانه شما تاثیر می گذارد.

انواع مختلفی از قطره های چشمی آلرژیک وجود دارد. همه علائم آلرژی را درمان نمی کنند. برای مثال، یکی که قرمزی چشم را تسکین می دهد، ممکن است خارش را متوقف نکند. برخی علائم را به سرعت تسکین می دهند. برخی دیگر تسکین طولانی مدت دارند.

انواع قطره های چشمی آلرژیک عبارتند از:

  • آنتی هیستامین
  • ضد التهاب
  • ضد احتقان
  • تثبیت کننده های ماست سل
  • قطره های چندگانه

قطره چشمی آنتی هیستامین

اگر نمی‌توانید بدون دارو به اندازه کافی تسکین پیدا کنید، پزشکان معمولا اینها را به عنوان اولین درمان برای آلرژی چشم توصیه می‌کنند.

اگر چشم‌هایتان خارش و آبریزش دارد، قطره‌های چشمی آنتی هیستامین ممکن است احساس بهتری در شما ایجاد کند. این داروها هیستامین را بلوک می کنند. هیستامین یک ماده شیمیایی است که سیستم ایمنی بدن شما هنگام تماس با یک محرک آلرژی تولید می کند. این باعث بسیاری از علائم آلرژی شما می شود.

قطره چشمی آنتی هیستامین می تواند به سرعت علائم شما را کاهش دهد. تسکین فقط چند ساعت طول میکشد. همچنین می تواند باعث خشکی بیشتر چشمان شما شود. ممکن است لازم باشد چند بار در روز از قطره استفاده کنید.

قطره های چشمی آنتی هیستامین به دو گروه تقسیم می شوند:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • کورتیکواستروئیدها

قطره چشمی ضد التهابی غیر استروئیدی بر انتهای عصب خاصی تاثیر می گذارد. آنها روشی را تغییر می دهند که بدن شما احساس خارش می کند.

استفاده از قطره ضد التهابی غیر استروئیدی تایید شده برای درمان خارش چشم معمولا حدود ۱ ساعت پس از استفاده از قطره شروع به از بین رفتن می کند. این قطره های چشمی اغلب در ابتدا در چشم قرار می گیرند و باعث سوزش یا سوزش می شوند.

قطره های کورتیکواستروئیدی برای درمان علائم شدید و طولانی مدت آلرژی چشمی استفاده می شود.

پزشکان معمولاً قطره های کورتون را برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی کنند، مگر اینکه مورد شما واقعاً شدید باشد، به دلیل عوارض جانبی احتمالی مانند افزایش فشار چشم و آب مروارید.

هنگامی که از قطره های کورتیکواستروئیدی استفاده می کنید، باید به طور منظم با یک متخصص چشم معاینه شوید تا سلامت چشم خود را بررسی کنید. این قطره های چشمی می توانند احتمال ابتلا به موارد زیر را افزایش دهند:

  • آب مروارید
  • عفونت چشم
  • گلوکوم
  • افزایش فشار در چشم

قطره چشمی ضد احتقان آلرژی

این قطره ها می توانند به سرعت سفیدی چشم شما را روشن کرده و قرمزی چشم را برای مدت کوتاهی کاهش دهند. آنها رگ های خونی در ناحیه چشم را باریک می کنند. این کار ظاهر قرمز و خون آلود چشم ها را تسکین می دهد، اما خطر طولانی مدت “قرمزی برگشتی” را به همراه دارد که باعث می شود چشم شما دائما قرمز شود. در نتیجه برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند.

این قطره های چشمی را می توانید بدون نسخه تهیه کنید. اما پزشکان آنها را برای درمان آلرژی چشم توصیه نمی کنند.

برخی از خطرات وجود دارد. اگر برای مدت طولانی از آنها استفاده کنید، می تواند مشکل چشم شما را بدتر کند. قرمزی و تورم چشم حتی زمانی که استفاده از قطره ها را متوقف کنید می تواند ادامه یابد.

اگر مبتلا به گلوکوم هستید، هرگز نباید از قطره های ضد احتقان چشم استفاده کنید.

قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن
قطره چشمی ضد آلرژی بتادین: روش مصرف و عوارض جانبی آن

قطره چشمی ضد آلرژی تثبیت کننده ماست سل

اینها از جدیدترین انواع قطره های چشمی هستند. آنها به جلوگیری از آزاد شدن هیستامین و سایر مواد شیمیایی ساخته شده توسط بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک کمک می کنند.

تثبیت کننده های ماست سل برای جلوگیری از علائم شما ساخته شده اند. ممکن است بتوانید این قطره ها را برای چندین ماه بدون هیچ گونه عوارض جانبی استفاده کنید.

قطره چشمی ضد آلرژی چندگانه

برخی از قطره های چشمی حاوی بیش از یک نوع دارو هستند. به این قطره های چشمی دوعمل یا چند عمله می گویند. قطره های ترکیبی آنتی هیستامین / ضد احتقان، خارش چشم، آبریزش چشم و قرمزی را کاهش می دهد.  قطره های چشمی ترکیبی آنتی هیستامین/تثبیت کننده ماست سل درمان و پیشگیری می کند:

  • خارش چشم
  • سرخی
  • پاره شدن
  • سوزش

عوارض و خطرات قطره چشمی ضد آلرژی بتادین

مانند هر دارویی، همیشه باید دستورالعمل های توصیه شده روی برچسب را دنبال کنید. شما نباید بیش از ۲ تا ۳ روز از قطره های چشمی بدون نسخه استفاده کنید. اگر بیشتر از آن از آنها استفاده کنید، ممکن است اوضاع را بدتر کند. اگر عفونت چشمی یا گلوکوم دارید، نباید از قطره چشمی استفاده کنید.

هنگامی که برخی از قطره های چشمی را در چشمان خود قرار می دهید ممکن است دچار گزش یا سوزش شوند. این می تواند به نگهداری آنها در یخچال شما کمک کند. وقتی از لنزهای تماسی استفاده می کنید نمی توانید از قطره های چشمی زیادی استفاده کنید. ممکن است پزشک به شما بگوید که قبل از استفاده از قطره ها، لنزهای خود را بردارید و حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دوباره آنها را داخل آن بریزید. یا ممکن است در طول درمان با قطره به هیچ وجه نتوانید از لنزهای تماسی استفاده کنید. شما باید از بیشتر قطره های چشمی آلرژیک چندین بار در روز استفاده کنید.

آلرژی چشمی چگونه تشخیص داده می شود

آلرژی چشمی به بهترین وجه توسط یک متخصص آلرژی تشخیص داده می شود، فردی که در تشخیص و درمان آلرژی تخصص دارد. اگر سایر علائم مرتبط با آلرژی مانند آسم یا اگزما را دارید، مراجعه به متخصص آلرژی بسیار مهم است.

متخصص آلرژی ابتدا از شما در مورد سابقه پزشکی و علائم، از جمله زمانی که شروع شده و چه مدت ادامه داشته است، می پرسد. سپس برای تعیین علت اصلی علائم شما، آزمایش پوستی را انجام می دهند. تست خراش پوستی شامل خارش دادن به پوست و وارد کردن مقادیر کمی از آلرژن های مشکوک برای دیدن اینکه آیا یک واکنش نامطلوب وجود دارد یا خیر.

یک برآمدگی قرمز و متورم نشان دهنده یک واکنش آلرژیک است. این به متخصص آلرژی کمک می کند تا تشخیص دهد که شما به کدام آلرژن حساسیت بیشتری دارید و به او اجازه می دهد بهترین دوره درمانی را تعیین کند.

آلرژی چشم چگونه درمان می شود

بهترین راه برای درمان آلرژی چشمی این است که از آلرژنی که باعث آن می شود دوری کنید. با این حال، این همیشه امکان پذیر نیست، به خصوص اگر آلرژی فصلی دارید. خوشبختانه، چندین روش درمانی مختلف می توانند علائم آلرژی چشمی را تسکین دهند.

داروها

برخی از داروهای خوراکی و بینی می توانند به کاهش آلرژی چشم کمک کنند، به خصوص زمانی که علائم آلرژی دیگر وجود داشته باشد. این داروها عبارتند از:

  • آنتی هیستامین ها مانند لوراتادین (کلاریتین) یا دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • داروهای ضد احتقان، مانند سودوافدرین
  • استروئیدها مانند پردنیزون (دلتازون)

اگر علائم با دارو بهبود نیافتند، ممکن است واکسن های آلرژی توصیه شود. واکسن های آلرژی نوعی ایمونوتراپی است که شامل یک سری تزریق آلرژن است.

مقدار آلرژن به طور پیوسته در طول زمان افزایش می یابد. دارو های ضد آلرژی واکنش بدن به ماده آلرژی زا را کنترل می کند و به کاهش شدت واکنش های آلرژیک شما کمک می کند.

قطره چشمی

انواع مختلفی از قطره های چشمی نسخه ای و OTC برای درمان آلرژی چشمی مانند قطره چشمی ضد آلرژی بتادین موجود است. قطره‌های چشمی که اغلب برای آلرژی‌های چشمی استفاده می‌شوند حاوی الوپاتادین هیدروکلراید هستند، ماده‌ای که می‌تواند به طور موثر علائم مرتبط با واکنش آلرژیک را تسکین دهد. قطره های چشمی روان کننده مانند اشک مصنوعی است. آنها می توانند به شستن مواد حساسیت زا از چشم کمک کنند. سایر قطره های چشمی حاوی آنتی هیستامین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند.

برخی از قطره های چشمی باید هر روز استفاده شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند در صورت نیاز برای تسکین علائم استفاده شوند. قطره های چشمی در ابتدا باعث سوزش شوند. هر گونه ناخوشایندی معمولا در عرض چند دقیقه برطرف می شود. برخی از قطره های چشمی ممکن است عوارض جانبی مانند سوزش ایجاد کنند.

عوارض ریختن بتادین در چشم

مصرف خودسرانه این قطره سبب آسیب به قرنیه میشود.

قطره چشمی اکتوین

قطره چشمی اکتوئین بتادین حاوی اکتوئین و نمک دریایی است. اکتوئین با یک غشا محافظتی قرمزی، خارش، سوزش و خشکی چشم را درمان میکند.

قطره استریل چشمی تک دوز

قطره چشمی گیاهی تک دوز سرشار از گیاهان بابونه و گل گندم و نارون کوهی و فراسیا برای رفع خشکی چشم، قرمزی، التهاب و خستگی چشم مصرف میشود. سبب تسکین و آرامش چشم می‌شود.

Betadine soothing relief قیمت

قیمت این قطره باتوجه به شرکت سازنده متفاوت است.

کلام آخر

اگر آلرژی دارید و مستعد واکنش های چشمی هستید، احتمالا هر زمان که با آلرژن های مشکوک در تماس باشید، علائم آلرژی چشمی را تجربه خواهید کرد.

اگرچه هیچ درمانی برای آلرژی وجود ندارد، اما درمان می تواند به تسکین علائم آلرژی چشمی کمک کند. داروها و قطره چشمی ضد آلرژی بتادین (Betadine soothing relief) در بیشتر موارد موثر هستند. همچنین ممکن است از داروهای ضد آلرژی برای کمک به تقویت ایمنی بدن در برابر برخی آلرژن ها برای تسکین طولانی مدت استفاده شود. اگر علائم با درمان بهبود نیافتند یا اگر مقدار زیادی ترشح در چشمان خود را تجربه کردید، فورا با متخصص آلرژی تماس بگیرید. این ممکن است نشان دهنده بیماری چشم دیگری باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا