Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

قرص کونکور (Concor) یک داروی ضد فشار خون است که در درمان فشار خون بالا،آنژین صدری (درد قفسه سینه همراه با سفتی دردناک در قفسه سینه)، آریتمی (ضربان قلب نامنظم) استفاده می شود.

در درمان اولیه پس از انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) از قلب محافظت می کند. قرص کونکور در دسته بتابلوکرها قرار می گیرد. فشار خون بالا یک وضعیت پزشکی است که در آن جزیان خون فشار بالایی را بر روی دیواره رگ ها (رگ های خونی) وارد می کند. این کار باعث افزایش حجم کار قلب می شود و اگر به مدت طولانی ادامه یابد ممکن است قلب و عروق به درستی کار نکنند و می تواند به شریان های قلب، مغز و کلیه ها آسیب برساند و منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه شود. با این حال، کاهش فشار خون ممکن است خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش دهد.

قرص کونکور با تغییر نحوه پاسخ بدن شما به برخی تکانه های عصبی، به ویژه در قلب، کار می کند. قرص کونکور ضربان قلب شما را کاهش می دهد و باعث می شود قلب شما راحت تر خون را در بدن شما پمپاژ کند. اگرچه، این قرص به کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، سایر مشکلات قلبی یا مشکلات کلیوی در آینده کمک می کند. نشریه جهان شیمی فیزیک از فاموتیدین، رانیتیدین و متفورمین مقالاتی منتشر کرده است. در این مطلب شما را با قرص کونکور آشنا میکنیم.

قرص کنکور ۵

قرص کونکور به تنهایی یا همراه با سایر داروها در درمان فشار خون بالا و آنژین (درد قفسه سینه به دلیل کاهش اکسیژن رسانی به عضلات قلب) استفاده می شود. این دارو ماهیچه های قلب را شل می کند و ضربان قلب شما را کاهش می دهد. سبب کاهش فشار خون می شود.

فشار خون چیست

فشار خون نیرویی است که قلب ما برای پمپاژ خون به تمام رگهای بدن وارد می کند. فشار خون بالا یک بیماری مزمن پزشکی است. هنگامی که قلب خون بیشتری پمپاژ می کند، شریان ها باریک تر می شوند و به نوبه خود فشار خون بالا می رود. با این حال، اگر فشار خون کنترل نشود، ممکن است باعث بیماری های قلبی جدی مانند آسیب مغزی (سکته مغزی) و حملات قلبی و نارسایی کلیه شود. فشار خون با سیستولیک و دیاستولیک نشان داده می شود.

فشار سیستولیک فشاری است که نشان دهنده انقباض و شل شدن قلب است (قلب خون را به بیرون پمپاژ می کند). از طرف دیگر، دیاستولیک فشاری است که در رگ ها در هنگام تپش قلب و در حالت استراحت وجود دارد. محدوده طبیعی فشار خون ۱۲ روی ۸  است. فشار خون بالا زمانی تشخیص داده می شود که فشار خون سیستولیک بیش از ۱۴۰ میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک بالاتر از ۹۰ میلی متر جیوه باشد.

قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

نحوه استفاده از قرص کونکور

این دارو را در دوز و مدت زمان مناسب مصرف کنید. آن را به طور کلی قورت دهید. آن را نجوید، له نکنید و نشکنید. قرص کونکور ممکن است با غذا یا بدون غذا مصرف شود، اما بهتر است در زمان مشخصی مصرف شود.

مکانیسم قرص کونکور

قرص کونکور یک مسدود کننده بتا است که به طور خاص بر روی قلب اثر می کند. با کاهش ضربان قلب کار می کند و قلب را در پمپاژ خون در بدن کارآمدتر می کند. این قرص برای فشار خون بالا، آنژین صدری (درد قفسه سینه مربوط به قلب)، پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی مصرف میشود.

فواید دارویی قرص کونکور

قرص کونکور برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود. قرص کونکور با مسدود کردن عملکرد گیرنده بتا (در صورت تحریک، ضربان قلب و قدرت انقباض یا انقباض را افزایش می دهد) در قلب کار می کند. این کار فشار خون شما را کاهش می دهد و به کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی یا مشکلات کلیوی در آینده کمک می کند. قرص کونکور باید به طور منظم مصرف شود تا موثر باشد.

دستورالعمل برای استفاده قرص کونکور

قرص کونکور را می توان با یا بدون غذا طبق توصیه پزشک مصرف کرد. کل قرص را با تقریبا یک لیوان آب قورت دهید. قرص را له نکنید، نجوید یا نشکنید. برای نتیجه بهتر مصرف دارو هر روز در ساعت معینی ترجیح داده می شود. هرگز برای جبران فراموشی بیش از حد مصرف نکنید.

سعی کنید مصرف قرص خود را قطع نکنید زیرا ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد و احتمال حمله قلبی را افزایش دهد. قبل از مصرف قرص کونکور در صورتی که از کلیه یا کبد رنج می برید یا دیابت یا بیماری قلبی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، لطفا به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز شوک قلبی (قطع ناگهانی جریان خون به قلب) از قرص کونکور استفاده نکنید. لطفا اگر داروی دیگری مصرف می کنید یا به قرص کونکور و مواد موجود در آن حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت داشتن آسم، خس خس سینه یا هر گونه مشکلات تنفسی دیگر، واکنش آلرژیک (مانند نیش حشرات)، آنژین پرینزمتال (درد قفسه سینه)، دیابت، گردش خون ضعیف، بلوک قلبی مرحله اول، نباید با پزشک خود مشورت کنید.

قرص کونکور را می توان با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کرد. پزشک با توجه به شرایط شما دوز را تعیین می کند. این دارو را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید تا سطح خونتان ثابت بماند. از قطع مصرف این دارو بدون مشورت پزشک خودداری کنید.

قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

اقدامات احتیاطی در مصرف قرص کونکور

هیچ دوزی را نادیده نگیرید یا مصرف قرص کونکور را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. قطع تدریجی این قرص ممکن است باعث تغییر در فشار خون و ریتم قلب، درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود. پزشک دوز شما را به تدریج در طی یک دوره زمانی کاهش می دهد تا از بروز این علائم جلوگیری کند. اگر به قرص و هر یک از محتویات آن حساسیت دارید، مشکلات قلبی، کلیوی یا کبدی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر فشار خون پایین، ضربان قلب بسیار آهسته، مشکلات جدی ریتم قلب، مشکلات جدی گردش خون در بازوها و پاها، نارسایی قلبی اخیر، آسم، اختلال عملکرد کبد، اختلال متابولیک دارید، از مصرف قرص خودداری کنید. قبل از مصرف قرص کونکور باید در صورت داشتن فشار خون پایین، مشکلات تنفسی، برونشیت، آمفیزم، هیپوگلیسمی (سطح قند خون پایین)، مشکل کبد/کلیه، اختلال هورمون تیروئید یا مشکل در گردش خون به پزشک اطلاع دهید. سندرم رینود).

تداخلات دارویی قرص کونکور

تداخل دارو با دارو: این قرص ممکن است با سایر قرص های کاهش دهنده فشار خون یا مسدود کننده های بتا تداخل داشته باشد و باعث کاهش خطرناک ضربان قلب شود. علاوه بر این قرص کونکور نباید با مسکن ها (ایبوپروفن)، استروئیدها (پردنیزولون)، داروهای سرفه (سئودوافدرین، زایلومتازولین)، داروهای آلرژی (افدرین، نورآدرنالین یا آدرنالین)، آنتی بیوتیک ها (ریفامپیسین) و داروها استفاده شود. بزرگ شدن غده پروستات مانند تامسولوسین یا داروهای بیماری پارکینسون مانند کاربیدوپا و لوودوپا.

تداخل دارو و غذا: استفاده از این قرص همراه با گریپ فروت و غذاهای غنی از پروتئین. استفاده از این قرص همراه با آیورودا، هومیوپاتی، مکمل‌های گیاهی یا سایر موارد ممکن است اثرات قرص را کاهش دهد. بنابراین بهتر است بین مصرف قرص کونکور و این محصولات حداقل ۲ ساعت فاصله باشد.

تداخل دارو با بیماری: این قرص نباید به افراد مبتلا به شوک قلبی (زمانی که قلب نتواند خون مورد نیاز بدن را پمپاژ کند)، افت فشار خون (فشار خون پایین)، تنگی (مشکل دریچه قلب)، بیماری عروق کرونر قلب داده شود. ، نارسایی قلبی، دیابت، آسم و بیماری های کبدی.

هشدارهای دارویی قرص کونکور

بارداری: قرص کونکور یکی از داروهای حاملگی دسته C است. مادران باردار باید قبل از مصرف این قرص در دوران بارداری احتیاط کنند زیرا باعث کاهش جریان خون در جفت می شود که می تواند احتمال زایمان زودرس یا مشکلاتی را برای رشد کودک افزایش دهد.

شیر دادن: باید احتیاط مصرف شود و قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. پزشک مزایا و خطرات احتمالی را قبل از تجویز آن برای شما می سنجد.

رانندگی: با احتیاط رانندگی کنید، قرص کونکور اگر بر توانایی رانندگی تاثیر بگذارد باعث سرگیجه یا خستگی می شود.

کبد: این قرص باید با احتیاط مصرف شود، به خصوص اگر سابقه بیماری / شرایط کبدی دارید.

کلیه: این قرص را با احتیاط مصرف کنید.

قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

رژیم غذایی و سبک زندگی با مصرف قرص کونکور

مصرف بیش از حد سدیم و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. برای کاهش سدیم، مصرف سدیم را به ۱۵۰۰ میلی گرم (حدود ۲/۳ قاشق چایخوری) کاهش دهید و سپس به تدریج آن را بیشتر کاهش دهید.

با BMI 19.5-24.9 وزن خود را کنترل کنید.

ترک سیگار بهترین کار برای کاهش ابتلا به بیماری قلبی است.

عادت کنید حداقل ۱ تا ۲ ساعت در روز ورزش منظم داشته باشید، یا حداقل باید حدود نیم ساعت برای سلامتی خود پیاده روی کنید. انجام این کار باعث کاهش سطح قند و حفظ ضربان قلب طبیعی می شود.

لطفا فشار خون را یادداشت کنید زیرا به افراد کمک می کند تا متوجه نوسانات فشار خون خود شوند.

از استرس مزمن اجتناب کنید زیرا می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.

سعی کنید اسیدهای چرب امگا ۳ مفید برای قلب حاوی مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. همچنین می‌توانید از روغن‌های پخت و پز کم‌چرب مانند روغن زیتون، روغن سویا و روغن نارگیل استفاده کنید که می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

بهتر است مصرف نمک را محدود کنید و غذاهای حاوی فیبر بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

برای جلوگیری از افت فشار خون (فشار خون پایین) به طور مرتب سطح فشار خون را کنترل کنید.

در حالی که از حالت خوابیده یا نشسته بلند می شوید به آرامی بلند شوید زیرا قرص کونکور ممکن است باعث سرگیجه شود.

موارد استفاده از قرص کونکور

این قرص برای موارد زیر مصرف میشود:

درمان فشار خون بالا

این قرص اثرات برخی مواد شیمیایی بر قلب و عروق خونی شما را مسدود می کند. ضربان قلب شما را کاهش می دهد و به قلب کمک می کند تا با نیروی کمتری تپش کند. این کار فشار خون شما را کاهش می دهد و به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی، سایر مشکلات قلبی یا مشکلات کلیوی در آینده کمک می کند. این دارو برای اثربخشی باید به طور منظم مصرف شود، بنابراین حتی اگر احساس خوبی دارید مصرف آن را ادامه دهید. بدون صحبت با پزشک خود را متوقف نکنید.

درمان آنژین صدری (درد قفسه سینه مربوط به قلب)

قرص کونکور رگ‌های خونی را شل می‌کند تا خون راحت‌تر در بدن شما جریان داشته باشد و اطمینان حاصل کند که قلب شما اکسیژن خوبی دریافت می‌کند. این باعث می‌شود کمتر از درد قفسه سینه ناشی از آنژین رنج ببرید. این دارو می تواند با کاهش دفعات حملات آنژین صدری به افزایش توانایی شما در ورزش کمک کند و به راحتی به زندگی روزمره خود ادامه دهید. شما باید آن را به طور منظم و تا زمانی که برای اثربخشی آن تجویز شده است مصرف کنید.

قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
قرص کونکور (Concor) برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

درمان آریتمی

قرص کونکور برای تثبیت ریتم قلب (به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی) استفاده می شود. این به عادی سازی ریتم غیرطبیعی قلب، جلوگیری از وقوع آن در وهله اول یا کاهش ضربان قلب در طول یک دوره کمک می کند.

پیشگیری از حمله قلبی

قرص کونکور به کاهش فشار خون شما کمک می کند و قلب شما را آسان تر می کند تا خون را به اطراف بدن شما پمپاژ کند. حمله قلبی را کاهش می دهد. همچنین اگر بلافاصله پس از حمله قلبی تجویز شود، می تواند خطر مرگ را کاهش دهد. این دارو برای اثربخشی باید به طور منظم مصرف شود، بنابراین حتی اگر احساس خوبی دارید مصرف آن را ادامه دهید. بدون صحبت با پزشک خود را متوقف نکنید.

پیشگیری از میگرن

به طور کامل مشخص نیست که چگونه قرص کونکور به پیشگیری از میگرن کمک می کند. این دارو ممکن است فعالیت الکتریکی مغز را تغییر دهد، جریان خون را در مغز شما کاهش دهد یا فعالیت در ناحیه ای از مغز مرتبط با میگرن را افزایش دهد. با پیشگیری و کاهش دفعات سردرد می تواند به شما در انجام فعالیت های روزانه و داشتن کیفیت زندگی بهتر کمک کند.

عوارض جانبی قرص کنکور (کونکور)

عوارض جانبی نیازی به مراقبت ندارند و با تطبیق بدن با دارو کم می شود. در صورت تداوم آنها یا اگر نگران آنها هستید با پزشک مشورت کنید:

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • ضربان قلب آهسته
  • خستگی
  • یبوست
  • اسهال
  • سرگیجه
  • دست و پای سرد

قرص کونکور عوارض جانبی مانند سردرد، حالت تهوع، کندی ضربان قلب، اسهال و غیره را نشان می دهد. این عوارض معمولا خود به خود از بین می روند. در صورت بدتر شدن این عوارض با پزشک خود مشورت کنید. این دارو می تواند باعث سرگیجه شود، بنابراین از فعالیت هایی که نیاز به تمرکز ذهنی دارند مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات اجتناب کنید.

در صورت حساسیت به قرص کونکور استفاده آن توصیه نمی شود. در صورت داشتن مشکلات کبدی یا کلیوی، مشکلات قلبی که باعث کندی ضربان قلب، ریتم غیرطبیعی یا پمپاژ ناکافی خون می شود، این دارو توصیه نمی شود زیرا می تواند وضعیت شما را بدتر کند. همچنین، پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید مطلع کنید زیرا می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی ایجاد کنند. در صورت بارداری یا شیردهی قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

قرص کنکور خارجی

قرص خارجی کونکور در اکثر داروخانه های سراسر کشور موجود است.

قیمت قرص کنکور

قیمت این قرص باتوجه به شرایط واردات و شرکت سازنده متغییر است.

عوارض قطع ناگهانی قرص کونکور

قطع ناگهانی هر دارویی خصوصا داروهای قلبی سبب آسیب به بدن و قلب میشود.

جایگزین قرص کونکور چیست

داروی بیزوپرولول مشابه قرص کونکور است. پزشکان میتوانند این دارو را تجویز کنند.

محل نگهداری قرص کونکور

در جای خشک و خنک و دور از آفتاب نگهداری شود.

ایا قرص کنکور باعث چاقی میشود

قرص کنکور یا بیزوپرولول برای درمان فشار خون و آنژین قلبی تجویز می شود. این قرص را می توانید با تجویز پزشک از داروخانه ها در دوزهای مختلف تهیه نمایید. این قرص ضربان بالای قلب و همچنین فشار خون را با متعادل کردن ترکیبات شیمیایی مختلف در بدن مانند اپی نفرین کاهش می دهد. کنکور ممکن است به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای کنترل فشار خون تجویز شود.

این قرص در دوزهای ۲.۵ میلی گرم، ۵ میلی گرم و ۱۰ میلی گرم موجود است و شروع درمان با آن معمولا از دوز پایین شروع می شود. حداکثر دوز مصرفی این دارو به صورت روزانه ۲۰ میلی گرم است. هنگام استفاده از این قرص حتما از دستورات پزشک پیروی کرده و از مصرف دوزهای بیش از حد خودداری کنید.

این دارو را باید هر روز در ساعت خاصی مصرف کنید. برای کاهش عوارض، قطع آن نیز باید به صورت تدریجی صورت بگیرد و هرگز نباید به صورت ناگهانی آن را کنار بگذارید زیرا می تواند بر وضعیت قلب و عروق شما تاثیرات بدی داشته باشد.

کنکور نیز مانند هر قرص داروی دیگری در کنار اثرات خوب خود ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که همه افراد عوارض یکسانی را تجربه نخواهند کرد و این اثرات در افراد مختلف متفاوت است. مشکلات آریتمی قلبی بیشترین عوارضی است که افراد پس از مصرف این قرص تجربه می کنند که حتما باید با پزشک در میان گذاشته شود.

یکی دیگر از عوارض مصرف کنکور و سایر داروهای بتالوکرها افزایش وزن است. در افراد مختلف دیده شده که مصرف این قرص ممکن تا حدود ۱ کیلوگرم باعث افزایش وزن شود. با رعایت رژیم غذایی به راحتی می توان از چاقی پیشگیری کرد و این اضافه وزن پس از قطع مصرف دارو با کمی فعالیت فیزیکی از بین خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا