Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با مزایا و منافع استفاده از کود حیوانی یا دامی

کود حیوانی یا دامی (Manure) یک ماده آلی طبیعی است که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. کود حیوانی شامل مدفوع و مواد حاصل از بستر نگهداری گاو ، گوسفند ، اسب و مرغ است.

کودهای دامی با اضافه کردن ماده آلی و مغذی مانند نیتروژن که توسط باکتریها ، قارچها و سایر ارگانیسم های موجود در خاک مورد استفاده قرار می گیرد ، در حاصلخیزی خاک نقش دارند.

شایان ذکر است که کود دامی بدست آمده از حیوانات مختلف دارای خصوصیات مختلفی است و باید مقدار متفاوتی از آنرا مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال کود حاصل از اسب ، گاو ، خوک ، گوسفند ، مرغ ، بوقلمون ، خرگوش ، پرندگان دریایی و خفاش ها دارای خواص مختلفی هستند. برای کسب آگاهی بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

مزایای استفاده از کود حیوانی یا دامی

به منظور به حداکثر رساندن مزایای کمپوست کود حیوانی در باغ ، استفاده مناسب از آن بسیار مهم است. یکی از بهترین راههای استفاده از این کود مخلوط کردن آن با کمپوست است.

شما می توانید کود دامی را  قبل از کشت بهاره در  پاییز یا زمستان  داخل خاک بریزید. به طور کلی ، پاییز بهترین زمان برای استفاده از کود است. این کار باعث می شود زمان زیادی برای تجزیه کود فراهم شود و خطر سوزاندن گیاهان باغ را از بین می برد.

بسته به محلی که در آن زندگی می کنید تقریباً هر نوع کود حیوانی قابل استفاده است  زیرا برخی کودها نسبت به بقیه بیشتر در دسترس هستند . با این حال ، توصیه نمی شود کسی از کود گربه یا سگ استفاده کند. این نوع کودها به دلیل داشتن انگل برای باغ یا تولید کمپوست نامناسب هستند.

به طور کلی ، کودهای اسب ، گاو و مرغ بیشترین استفاده را برای کوددهی دارند. برخی افراد نیز از کود گوسفند و خرگوش نیز استفاده می کنند.

لازم است بدانید که کود گوسفند از نظر نیتروژن و پتاسیم غنی تر است در حالی که کود خوک حاوی مقدار نسبتاً کمی از هر دو عنصر است. اسب ها به طور عمده چمن و علف های هرز می خورند ، بنابراین کود اسب می تواند حاوی علف و بذر علف های هرز باشد. کود حیوانی منبع خوبی از ازت و کربن آلی است.

تاثیر کود حیوانی بر روی خاک

قرن هاست ، کود دامی یا حیوانی به دلیل کمک به بهبود کیفیت خاک به عنوان سازنده خاک شناخته می شود. در صورت استفاده از این کودها به صورت زمان بندی  شده و به بهترین روشهای مدیریتی در مقایسه با کودهای شیمیایی می تواند مزایای زیست محیطی نیز در پی داشته باشد.

این نوع از کودهی دامی می توانند کربن خاک را افزایش داده و سطح کربن جوی را کاهش می دهد و باعث کاهش تقاضا برای کودهای ازته شیمیایی می شوند.

کود دامی با جذب در خاک باعث آزادسازی مواد مغذی می شوند و این مسئله خاک را غنی می کند و به نوبه به رشد گیاهان نیز کمک می کند. مهمترین مزیت استفاده از کود دامی در باغ توانایی آن در تهویه خاک است به عنوان مثال مخلوط کود با خاک های شنی به حفظ سطح رطوبت کمک می کند و اضافه کردن کود به خاک فشرده شده باعث شل شدن خاک می شود.

کود حیوانی باعث افزایش کربن خاک می شود که منبع مهمی از انرژی است و مواد مغذی را در اختیار گیاهان قرار می دهد. از دیگر مزایای کوددهی زمین می توان به کاهش رواناب و شسته شدن نیترات در خاک اشاره کرد.

بهتر است بدانید:

مواد آلی  موجود در این کودهای دامی به بهبود ساختار خاک کمک می کند ، در نتیجه باعث بهبود نفوذپذیری آب و افزایش ظرفیت نگهداری آب می شود که منجر به کاهش تنش آب زراعی ، فرسایش خاک و افزایش احتباس مواد مغذی می شود.

بازیافت مواد مغذی از طریق استفاده از کود حیوانی  در یک سیستم کشت برخلاف تولید یا استخراج یک ماده مغذی جدید، صرفه جویی در انرژی را نیز به همراه دارد. زیرا کودهای نیتروژن تجاری طی فرآیند تولید انرژی قابل توجهی را به عنوان مواد اولیه و پردازش مصرف کرده و  در نتیجه باعث انتشار گازهای گلخانه ای می شوند.

به عنوان مثال استفاده از آمونیاک انهیدرات به عنوان کود به ۳۳۰۰ فوت مکعب گاز طبیعی برای تأمین نیتروژن یک هکتار زمین زراعی برای کشت ذرت نیاز دارد. کودهای فسفر و پتاسیم نیز برای تولید و فرآوری نیازمند انرژی هستند. جایگزینی کودهای حیوانی با تجاری بطور قابل توجهی هزینه های تولید محصول را کاهش می دهد.

آشنایی با منافع استفاده از کود حیوانی
آشنایی با منافع استفاده از کود حیوانی

کود دامی یا ححیوانی گرم و سرد چیست؟

این اصطلاح در کودهای دامی به نسبت کربن به نیتروژن موجود در کود اشاره دارد. کودهای گرم از نظر محتوای مواد آلی  نیتروژن بیشتری دارند و اگر قبل از کمپوست سازی به خاک اضافه شوند، گیاهان را می سوزاند. کود اسب و مرغ هر دو کود گرم محسوب می شوند.

کودهای سرد حاوی نسبت بیشتری از کربن به نیتروژن هستند و مواد مغذی را به شکلی بسیار کندتر آزاد می کنند. کود گاو و گوسفند هر دو کود سرد محسوب می شوند.

تفاوت انواع کود حیوانی

 

کود گاوی

کود گاوی بسیار مقرون به صرفه است و یک ترکیب عالی چند کاره است که می توان از آن برای رشد تمام گیاهان از جمله گیاهان بومی استفاده کرد.از آنجا که گاوها علف می خورند  کود آنها برای افزودن ساختار و افزایش هوادهی در خاک مناسب است. کرمهای خاکی نیز در خاک حاوی کود گاوی بیشتر هستند.

کود اسب

اولین نوع کودی که به ذهن باغبانان مبتدی خطور می کند  کود اسب است. کود اسب بوی زیادی دارد است اما اگر اجازه دهید کمپوست شود بوی آن از بین می رود. پس از رفع بو  آماده استفاده در باغ است. اسب ها معمولاً از مکمل های غذایی تغذیه می شوند  به این معنی که کود آنها ماده مغذی کمتری  نسبت به کود گاو دارد.

کود مرغی

محبوبیت کود مرغی به سرعت در حال رشد است زیرا از نظر مواد مغذی در مقایسه با کود اسب و گاو غنی تر است. بر خلاف گاوها ، اسب ها و حتی گوسفندها ، مرغ ها رژیم بسیار متنوعی دارند و همین امر باعث می شود که کود آنها بسیار با ارزش باشد.

کود مرغی نیتروژن و فسفر زیادی دارد و در باغهایی که گیاهان بومی دارند (به طور کلی به کود کمتری احتیاج  دارند) از آن استفاده می شود. توجه داشته باشید اگر کود مرغ به خوبی کمپوست نشود می تواند گیاهان را بسوزاند و حتی از بین ببرد.

کود سگ و گربه

به عنوان یک قاعده کلی  کود سگ و گربه برای باغ  مناسب نیست زیرا مدفوع تولید شده توسط سگ و گربه اغلب حاوی انگل های مضر ، باکتری و ویروس هستند.

این عوامل بیماری زا می توانند روی سلامتی انسان تأثیر منفی بگذارند ، به ویژه هنگامی که در باغ های میوه و کشت گیاهانی که خام مصرف می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا