Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص جوشان لیور آرتیکوک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص جوشان لیور آرتیکوک (liver artichoke) مکملی عالی برای سلامت کیسه صفرا و کبد است. صفرا اندام مهمی است. برخی افراد مجبور به خروج صفرا هستند اما به دلیل سنگ صفرا مبتلا به دیابت میشوند. ویژگی دیگر قرص جوشان لیور آرتیکوک افزایش تولید صفرا در کبد است. به هضم غذا و عملکرد کبد کمک می کند. ماده موثر آرتیشوک برای تقویت سلولهای کبدی عالی است. فاقد شکر است. مصرف این قرص به حفظ سلامت صفرا و از بروز مشکلات صفراوی جلوگیری میکند.

آرتیشوک: طعم تلخ و تند با خاصیت پاک کنندگی برای کبد دارد. مواد شیمیایی در آرتیشوک به نام سینارین سبب افزایش تولید صفرا در کبد و تقویت مجرای صفرا می شود. آرتیشوک باعث تقویت سلول های دیواره کبد می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از متابولیسم کبدی و کنگر فرنگی مطالبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با قرص جوشان لیور آرتیکوک آشنا میکنیم.

قرص جوشان لیور آرتیکوک

قرص جوشان لیور آرتیکوک عالی برای پاکسازی کبد و تقویت اش است. هر قرص دارای ۵۰۰ میلی گرم عصاره آرتیشوک است. گیاه آرتیشوک یا کنگر فرنگی، طعمی تلخ و تند دارد و سبب تحریک ترشح صفرا می‌شود. به به دفع سموم در کبد کمک می‌کند. ماده مؤثره در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی خواهد شد.

اسیدکافئیک در آن سبب رفع چربی کبد و فلاونوئیدهای آن به دلیل خاصیت آنتی ‌اکسیدان قوی، رادیکال‌های آزاد کبد را جذب می‌کند. عصاره گیاه، ذخایر چربی در کبد را کاهش می‌دهد. با مهار آنزیم هیدروکسی متیل گلوتاریل، کوآنزیم A و ردوکتاز باعث کاهش کلسترول در بدن خواهد شد. آرتیشوک سبب تقویت سلول‌های دیواره کبد  می‌شود.

ترکیبات قرص جوشان لیور آرتیکوک

هر قرص ۵۰۰ میلی گرم عصاره آرتیشوک دارد.

ویژگی های قرص جوشان لیور آرتیکوک

افزایش تولید صفرا در کبد

تقویت مجاری صفراوی

تقویت سلول های دیواره کبد

پاکسازی کبد چرب و کیسه صفرا

کمک به تقویت سلول های دیواره کبد

قابلیت هضم و جذب آسان

کاهش ذخایر چربی در کبد

فاقد شکر

نحوه مصرف قرص جوشان لیور آرتیکوک

روزانه یک عدد قرص در آب حل و مصرف شود.

قرص جوشان لیور آرتیکوک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جوشان لیور آرتیکوک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

هشدار قرص جوشان لیور آرتیکوک

در دوران بارداری و یا شیردهی قبل از مصرف ابا پزشک مشورت کنید.

اگر دیابت دارید، قبل از مصرف قرص با پزشک و یا داروساز مشورت کنید.

هرگز دوز توصیه شده را زیاد یا کم نکنید.

کنگر فرنگی سبب توليد سيناروپيکرين يک ماده آلرژی زا می شود. افراد حساس به تيره کاسنی احتمالا به گياه کنگر فرنگی حساسيت دارند.

کنگر فرنگی یا عصاره آرتیشو

کنگر فرنگی از مدیترانه سرچشمه گرفته و قرن هاست که به دلیل خواص دارویی بالقوه اش مورد استفاده قرار می گیرد. مزایای آن برای سلامتی شامل کاهش سطح قند خون و بهبود هضم، سلامت قلب و سلامت کبد است. عصاره کنگر فرنگی که حاوی غلظت بالایی از ترکیبات موجود در گیاه است نیز به عنوان مکمل محبوبیت فزاینده ای دارد. ۸ مزیت اصلی کنگر فرنگی و عصاره آرتیشو برای سلامتی:

سرشار از مواد مغذی

آرتیشو مملو از مواد مغذی قدرتمند است. یک کنگر فرنگی متوسط ​​(۱۲۸ گرم خام، ۱۲۰ گرم پخته) حاوی: کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، چربی، ویتامین سی، ویتامین کا، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین، فولات، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم و روی است.

کنگر فرنگی کم چربی است در حالی که سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. به خصوص سرشار از فولات و ویتامین‌های C و K هستند و مواد معدنی مهمی مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم و آهن را نیز تامین می‌کنند.

یک کنگر فرنگی متوسط ​​حاوی تقریبا ۷ گرم فیبر است. کنگر فرنگی در میان سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان قرار دارد. کنگر فرنگی کم چربی، فیبر بالا و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین K، فولات، فسفر و منیزیم است. از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان است.

کلسترول بد را کم و کلسترول خوب را زیاد میکند

عصاره برگ کنگر فرنگی تاثیر مثبتی بر کلسترول دارد. یک بررسی بزرگ در بیش از ۷۰۰ نفر نشان داد که مصرف روزانه مکمل عصاره برگ کنگر فرنگی به مدت ۵ تا ۱۳ هفته منجر به کاهش کلسترول LDL کل و بد شد. یک مطالعه بر روی ۱۴۳ بزرگسال مبتلا به کلسترول بالا نشان داد که مصرف روزانه عصاره برگ کنگر فرنگی به مدت شش هفته منجر به کاهش ۱۸.۵% و ۲۲.۹% در کلسترول LDL کل و بد کلسترول شد.

علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی کاهش ۳۰ درصدی کلسترول بد و کاهش ۲۲ درصدی تری گلیسیرید را پس از مصرف منظم عصاره کنگر گزارش کرد. کنگر فرنگی حاوی لوتئولین است، یک آنتی اکسیدان که از تشکیل کلسترول جلوگیری می کند.

عصاره برگ کنگر فرنگی بدن شما را تشویق می کند تا کلسترول را به طور موثرتری پردازش کند، که منجر به کاهش سطح کلی آن می شود. عصاره کنگر فرنگی ممکن است کلسترول LDL تام و بد را کاهش دهد و در عین حال کلسترول خوب را افزایش دهد.

قرص جوشان لیور آرتیکوک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جوشان لیور آرتیکوک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

به تنظیم فشار خون کمک کند

عصاره کنگر فرنگی به افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک میکند. مصرف روزانه عصاره کنگر فرنگی به مدت ۱۲ هفته فشار خون دیاستولیک و سیستولیک را به ترتیب به طور متوسط ​​۲.۷۶ و ۲.۸۵ میلی متر جیوه کم میکند. علاوه بر این، کنگر فرنگی منبع خوبی از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند. عصاره کنگر فرنگی ممکن است به کاهش فشار خون در افرادی که سطح آن از قبل افزایش یافته است کمک کند.

 سلامت کبد را بهبود بخشد

عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است از کبد شما در برابر آسیب محافظت کند و باعث رشد بافت جدید شود. همچنین تولید صفرا را افزایش می دهد که به حذف سموم مضر از کبد شما کمک می کند. در یک مطالعه، عصاره کنگر فرنگی که به موش‌ها داده شد، در مقایسه با موش‌هایی که عصاره کنگر فرنگی دریافت نکردند، منجر به آسیب کمتر کبدی، سطوح آنتی‌اکسیدانی بالاتر و عملکرد بهتر کبد پس از مصرف بیش از حد دارو شد.

به عنوان مثال، یک کارآزمایی روی ۹۰ نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داد که مصرف ۶۰۰ میلی گرم عصاره کنگر فرنگی روزانه به مدت دو ماه منجر به بهبود عملکرد کبد می شود.

در مطالعه دیگری در بزرگسالان چاق مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، مصرف روزانه عصاره کنگر فرنگی به مدت دو ماه منجر به کاهش التهاب کبد و رسوب چربی شد. برخی از آنتی اکسیدان های موجود در کنگر فرنگی سینارین و سیلیمارین تا حدی مسئول این فواید هستند.

مصرف منظم عصاره کنگر فرنگی ممکن است به محافظت از کبد شما در برابر آسیب کمک کند و به تسکین علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

 سلامت گوارش را بهبود بخشد

کنگر فرنگی منبع عالی فیبر است که می‌تواند با ترویج باکتری‌های مفید روده، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌های روده، و کاهش یبوست و اسهال، به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند.

کنگر فرنگی حاوی اینولین، نوعی فیبر به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند. در یک مطالعه، ۱۲ بزرگسال با مصرف عصاره کنگر فرنگی حاوی اینولین هر روز به مدت سه هفته، بهبود در باکتری های روده را تجربه کردند.

عصاره کنگر فرنگی همچنین ممکن است علائم سوء هاضمه مانند نفخ، حالت تهوع و سوزش سر دل را تسکین دهد. سینارین، یک ترکیب طبیعی در کنگر فرنگی، ممکن است این اثرات مثبت را با تحریک تولید صفرا، تسریع حرکت روده و بهبود هضم برخی چربی ها ایجاد کند.

عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است با تقویت باکتری های مفید روده و کاهش علائم سوء هاضمه، سلامت دستگاه گوارش را حفظ کند.

 علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد

سندرم روده تحریک پذیر وضعیتی است که بر سیستم گوارش شما تاثیر می گذارد و می تواند باعث درد معده، گرفتگی عضلات، اسهال، نفخ، یبوست و نفخ شود. در یک مطالعه روی افراد مبتلا به IBS، مصرف روزانه عصاره برگ کنگر فرنگی به مدت شش هفته به کاهش علائم کمک کرد. علاوه بر این، ۹۶٪ از شرکت کنندگان عصاره را به همان اندازه – اگر نه بهتر از – سایر درمان های IBS مانند داروهای ضد اسهال و ملین ها موثر ارزیابی کردند.

مطالعه دیگری روی ۲۰۸ فرد مبتلا به IBS نشان داد که ۱-۲ کپسول عصاره برگ کنگر فرنگی، مصرف روزانه به مدت دو ماه، علائم را تا ۲۶ درصد کاهش داده است. عصاره کنگر فرنگی ممکن است علائم را از طرق مختلف تسکین دهد.

ترکیبات خاصی در کنگر فرنگی خاصیت ضد اسپاسم دارند. این به این معنی است که آنها می توانند به توقف اسپاسم عضلانی رایج در IBS، تعادل باکتری های روده و کاهش التهاب کمک کنند.

در حالی که عصاره آرتیشو برای درمان علائم IBS امیدوارکننده به نظر می رسد، مطالعات انسانی بزرگ تری مورد نیاز است. عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است با کاهش اسپاسم عضلانی، متعادل کردن باکتری های روده و کاهش التهاب به درمان علائم IBS کمک کند.

قرص جوشان لیور آرتیکوک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جوشان لیور آرتیکوک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

به کاهش قند خون کمک کند

کنگر فرنگی و عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند. یک مطالعه بر روی ۳۹ بزرگسال دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف روزانه عصاره لوبیا و کنگر فرنگی به مدت دو ماه سطح قند خون ناشتا را در مقایسه با عدم مصرف مکمل کاهش می دهد.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که مصرف کنگر پخته شده در وعده غذایی باعث کاهش قند خون و سطح انسولین ۳۰ دقیقه پس از غذا می شود. قابل ذکر است که این اثر فقط در بزرگسالان سالمی که سندرم متابولیک نداشتند مشاهده شد.

عصاره کنگر فرنگی فعالیت آلفا گلوکوزیداز را کاهش می دهد، آنزیمی که نشاسته را به گلوکز تجزیه می کند و به طور بالقوه بر قند خون تأثیر می گذارد. برخی شواهد نشان می دهد که کنگر فرنگی و عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است سطح قند خون را کاهش دهند.

 اثرات ضد سرطانی داشته باشد

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می‌دهد که عصاره کنگر فرنگی رشد سرطان را مختل می‌کند. برخی از آنتی اکسیدان ها از جمله روتین، کورستین، سیلیمارین و اسید گالیک موجود در کنگر فرنگی مسئول این اثرات ضد سرطانی هستند. به عنوان مثال، سیلیمارین به پیشگیری و درمان سرطان پوست در مطالعات حیوانی و لوله آزمایش کمک می کند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که عصاره کنگر فرنگی ممکن است با رشد سلول های سرطانی مبارزه کند. با این حال، هیچ مطالعه انسانی وجود ندارد، بنابراین قبل از نتیجه گیری به تحقیقات بیشتری نیاز است.

افزودن کنگر فرنگی به رژیم غذایی

تهیه و پخت کنگر آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. آنها را می توان بخار پز، آب پز، کبابی، برشته یا سرخ کرد. همچنین می‌توانید آن‌ها را به صورت پر شده یا نان‌شده آماده کنید و ادویه‌ها و سایر ادویه‌ها را برای طعمی بیشتر به آن اضافه کنید.

بخارپز کردن محبوب ترین روش پخت است و معمولا ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بسته به اندازه طول می کشد. از طرف دیگر، می توانید کنگر فرنگی را به مدت ۴۰ دقیقه در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتیگراد) بپزید. قسمت های خوراکی کنگر شامل برگ های بیرونی است. پس از پخته شدن، کنگر فرنگی را می توان گرم یا سرد خورد و با سس های مختلف سرو کرد.

ایمنی و دوز قرص جوشان لیور آرتیکوک

مصرف عصاره کنگر فرنگی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، با عوارض جانبی کمی گزارش شده است. با این حال، داده های محدودی در دسترس است. خطرات عبارتند از:

آلرژی های بالقوه: برخی از افراد ممکن است به کنگر فرنگی و/یا عصاره آرتیشو حساسیت داشته باشند. این خطر برای افرادی که به گیاهانی از یک خانواده از جمله گل های مروارید، آفتابگردان، داوودی و گل همیشه بهار حساسیت دارند، بیشتر است.

زنان باردار یا شیرده: به زنان باردار یا شیرده توصیه می شود از عصاره کنگر فرنگی به دلیل عدم اطلاعات ایمنی خودداری کنند.

افراد مبتلا به انسداد مجرای صفراوی یا سنگ کیسه صفرا: هر فردی که این شرایط را دارد باید از مصرف کنگر فرنگی و عصاره کنگر فرنگی به دلیل توانایی آنها در تقویت حرکت صفرا اجتناب کند.

با این حال، دوزهای معمول مورد استفاده در تحقیقات انسانی از ۳۰۰ تا ۶۴۰ میلی گرم عصاره برگ کنگر فرنگی سه بار در روز متغیر است. اگر مطمئن نیستید که آیا باید عصاره کنگر فرنگی مصرف کنید یا خیر، برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی عصاره کنگر فرنگی نادر است، اگرچه افراد مبتلا به اختلالات مجرای صفراوی و زنان باردار یا شیرده ممکن است بخواهند از آن اجتناب کنند. دوزهای معمول از ۳۰۰ تا ۶۴۰ میلی گرم سه بار در روز متغیر است.

کنگر فرنگی یک غذای بسیار مغذی و کم کربوهیدرات است که ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. مصرف منظم عصاره کنگر فرنگی ممکن است به سطوح کلسترول، فشار خون، سلامت کبد، IBS، سوء هاضمه و سطح قند خون کمک کند.

قرص جوشان پاکسازی ریه

برای پاکسازی ریه قرص جوشان های متعددی که حاوی استیل سیستئین هستند، وجود دارد.

قرص کبد چرب برای لاغری

در بازار قرص های زیادی برای کاهش چربی کبد و کاهش وزن بدن موجود است.

عوارض قرص جوشان ویتاپرا

در صورت حساسیت یا اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

قرص جوشان آرتی شوک

این قرص یکی از مکملها برای درمان و بهبود مشکلات کبدی است.

قرص جوشان ویتامین c vitapra

قرص جوشان ویتامین C ۱۰۰۰ میلی گرم ویتاپرا ویتامین سی بدن را تامین کرده. این قرص در آب حل می ‌شود تا هضم آن به راحتی انجام شود.

قرص جوشان لیور ویتاپرا

قرص جوشان لیور ویتاپرا پاک کننده کبد است. آرتیشوک سبب افزایش صفرا در کبد می‌شود.

نگهداری قرص جوشان لیور آرتیکوک

این قرص در جای خشک و خنک، دور از دید کودکان، نگهداری شود. این قرص را در حمام قرار ندهید. این قرص را در معرض تابش نور آفتاب قرار ندهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا