Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قطره خوراکی لیورین Liverin چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن

کبد یکی از مهم ترین ارگان ها در بدن است. می‌ توان گفت فعالیت تمامی ارگان های بدن به سلامتی این عضو وابسته است. امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام قطره خوراکی لیورین آشنا کنیم. پیش از این نیز دو داروی مکمل به نام های قرص لیورگارد و قرص همولاکس برای کمک به بهبود عملکرد کبد معرفی کردیم.

مانند هر ارگان مهم دیگری در بدن، گاهی ممکن است که کبد دچار مشکلاتی شود. آسیب های کبدی معمولا سبب بروز مشکلات دیگری نظیر اختلال در گوارش و مشکلات پوستی نیز خواهند شد. از همین رو توجه به سلامت کبد بسیار حائز اهمیت است. قطره خوراکی لیورین نیز به منظور یک درمان حمایتی برای بیماری های کبدی و کیسه صفرا تولید می شود. در ادامه به ویژگی ها، مزایا و معایب این دارو اشاره کرده ایم.

قطره خوراکی لیورین چیست

قطره خوراکی لیورین، یک داروی گیاهی حاوی عصاره‌ خارمریم است. گیاه خارمریم یک گیاهی بومی مناطق مدیترانه است. این گیاه به صورت سنتی در بسیاری از نقاط جهان برای درمان اختلالات کبدی و صفراوی استفاده می شود. در گیاه خار مریم یک ماده فعال یا ماده موثره موجود است که سیلیمارین نام دارد.

این ماده موثره، در حقیقت ترکیبی متشكل از چندین فلاونوليگنان  به نام های سیلی بین، ایزو سیلی بین، سیلی دیانین، سیلی کریستین است. سیلیمارین برای بهبود بیماری‌ های کبدی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته و اثرات قابل ملاحظه ای از خود بر جای گذاشته است.

سیلیمارین قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. همین خاصیت سبب شده تا سطوح کاتالاز و گلوتاتیون افزایش یابند. این مواد به عنوان بخشی از سد آنتی اکسیدانی سلول در مقابل رادیکال ‌های آزاد شناخته می شوند. از همین رو، وجود این مواد از پراکسیداسیون لیپیدها جلوگیری می ‌کند.

سیلیمارین همچنین می تواند بر گیرنده‌ های انسولینی اثر بگذارد و باعث کاهش مقاومت انسولینی ‌شود. یکی دیگر از راه‌ های اثر بخشی این ترکیب در کاهش التهاب کبدی، مهار ژن NF-κB است. با مهار این ژن، تولید سیتوکاین‌ هاي التهاب زا کاهش می یابد.

علاوه بر موارد یاد شده، سیلیمارین با تحریک فاکتورهای موثر در سنتز پروتئین، به ترمیم سلول ‌های آسیب دیده کبدی و بازگشت عملکرد طبیعی این سلول‌ها کمک خواهد کرد.

قطره خوراکی لیورین Liverin چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن
قطره خوراکی لیورین Liverin چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن

روش و مقدار مصرف قطره خوراکی لیورین

قطره خوراکی لیورین باید دو الی چهار بار در روز به صورت حداکثر ۴۰ قطره به همراه آب یا آبمیوه مصرف شود.

بهتر است این دارو بین وعده های غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجایی که نیمه عمر سیلیمارین، تقریباً شش ساعت است، بهتر است برای اثر بخشی بهتر و مشاهده عوارض جانبی کمتر، دارو حتما در چند دوز یعنی دو الی چهار بار در روز مصرف شود.

مدت زمان مصرف و اثر بخشی دارو

با توجه به مطالعات انجام شده بر روی اجزای تشکیل دهنده‌ فرمولاسیون قطره خوراکی لیورین، استفاده روزانه از فرآورده ‌های ۴۲۰ میلی ‌گرم از کاده موثره آن تا ۴۱ ماه تایید شده است.

اثر بخشی قطره خوراکی لیورین به دوز مصرفی و علت تحویز آن بستگی دارد. با این حال میزان اثر بخشی دارو بر روی افراد مختلف متفاوت است.

معمولا پس از شروع مصرف این دارو، دو هفته زمان لازم است تا اثر بخشی واقعی آن نمایان شود. اما مشاهده تغییرات محسوس در تست‌ های تشخیصی و پارامترهای آزمایشگاهی، پس از ۲ الی ۳ ماه استفاده مداوم حاصل خواهد شد.

بهترین اثر گذاری فرآورده‌ های حاوی عصاره گیاه خارمریم در دوزهای روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی ‌گرم قابل مشاهده است. هر میلی ‌لیتر قطره خوراکی لیورین ۱۴۰ میلی‌ گرم ترکیب ارزشمند سیلیمارین دارد. به طور میانگین  هر بیمار با هر میلی ‌لیتر از قطره خوراکی لیورین، بین ۱۵ تا ۲۰ قطره از این دارو دریافت می کند.

درمان کبد چرب غیر الکلی

یکی از ویژگی های مثبت عصاره خارمریم، اثر بخشی آن در درمان حمایتی کبد چرب است. به گفته محققان مصرف ورزانه سه بار و هر بار به مقدار ۱۴۰ میلی گرم از سیلیمارین برای درمان این بیماری موثر است. قطره خوارکی لیورین با دارا بودن این ترکیب برای بهبود بیماری کبد چرب غیر الکی بسیار موثر است.

درمان سیروز الکلی

داده ها و شواهد متناقضی در اثر بخشی قطره خوراکی لیورین بر روی بیماری سیروز الکی وجود دارد. با این حال نتایج مثبت آن بسیار بیشتر از نتایج منفی بوده و باعث بهبود عملکرد کبد و کاهش خطر مرگ می شود.

قطره خوراکی لیورین Liverin چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن
عصاره خارمریم برای درمان بیماری های کبدی مفید است.

درمان دیابت

برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف عصاره گیاه خارمریم و ترکیبات فعال آن، احتمالا به دلیل کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و افزایش بازسازی سلول‌ های بتای پانکراس، در مدیریت دیابت نقش فعالی داشته باشد. بنابراین اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید استفاده از قطره خوراکی لیورین می تواند برای شما کارآمد باشد. با این حال مصرف این فرآورده در افراد دیابتی بهتر است با بررسی مداوم سطح قند خون همراه باشد.

کمک به بهبود هپاتیت

ترکیب سیلیمارین که به دلیل اینکه دربرگیرنده‌ ی فلاونولیگنان‌ های خارمریم است، درمان موثری برای هپاتیت حاد و مزمن شناخته می شود. نتایج مطالعات بر روی بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی تحت درمان با سلیمارین نشان داده است که این ترکیب، اثر قابل توجهی بر روی کاهش پارامترهای افزایش یافته این بیماران می گذارد. این پارامترها سطح بیلی روبین سرم و آنزیم‌ های کبدی هستند.

اثربخشی قطره خوراکی لیورین پس از ۲ هفته مصرف مشاهده شده است. البته لازم به ذکر است که برای درمان بهتر، باید برای مدت ۳ تا ۱۲ ماه این دارو را مصرف کنید.

همچنین علائم معمولی هپاتیت نظیر شکم درد، کم اشتهایی و خستگی نیز کاهش خواهد یافت. در پژوهش هایی که بر روی بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی مزمن انجام شد، تداخلات احتمالی با برخی داروهای ضد ویروس مانند سیمپرویر دیده شده است.

بنابراین برای مصرف قطره خوراکی لیورین باید تنها با پزشک مشورت کنید.

محافظت کبدی و کلیوی

طبق مطالعات انجام شده، ماده موثره سیلیمارین مکانیسم‌ هاي مختلفی از جمله مهار رادیکال‌ هاي آزاد و افزایش غلظت گلوتاتیون درون سلولی، تثبیت غشاي سلولی و تنظیم نفوذ پذیري غشا انجام می دهد. این اقدامات همگی برای ممانعت از ورود عوامل هپاتوتوکسیک به سلول‌ هاي کبدی صورت می پذیرند.

از همین رو، فرآورده‌هایی که حاوی خارمریم باشند، از کبد در برابر اثرات سمی طیف وسیعی از مواد نظیر اتانول، استامینوفن، دوکسوروبیسین، سیکلوسپورین، سیس پلاتین و تتراکلریدکربن حفاظت خواهد کرد.

مشاهده شده است که قطره خوراکی لیورین می تواند منجر به کاهش اثرات سمی فلزاتی نظیر آرسنیک، آلومینیوم، سرب و جیوه، فلوریدها، حشره‌کش‌ ها، سموم قارچی مانند آفلاتوکسین و ترکیب سرطانزای بنزو (a) پیرن شود.

قطره خوراکی لیورین Liverin چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن
کبد یکی از اصلی ترین ارگان های بدن است

جایگزین داروهای تجویزی برای درمان کبد چرب

با اینکه طبق موارد یاد شده، عصاره گیاه خارمریم همراه با اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مناسب می ‌تواند منجر به بهبود کبد چرب شود، قطره خوراکی لیورین تنها یک درمان حمایتی بوده و نمی تواند به عنوان یک داروی اصلی مورد استفاده قرار گیرد.همچنین اگر داروهای کبدی مصرف می کنید بهتر است برای  استفاده همزمان با قطره خوراکی لیورین با پزشک مشورت کنید.

استفاده برای کودکان

استفاده از قطره خوراکی لیورین برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود اما اگر به تجویز پزشک باشد منعی برای مصرف ندارد.

عوارض جانبی

به طور معمول اگر قطره خوراکی لیورین در دوز توصیه شده مصرف شود، عوارض جانبی به همراه ندارد. تنها عارضه جانبی این محصول را مشاهده اثر ملینی ملایم دانسته اند.

با این حال مانند هر داروی دیگری برای برخی افراد عوارض جانبی سنگین تری مشاهده می شود. از جمله این عوارض می توان به احتمال بروز اختلالات گوارشی خفیف نظیر نفخ، تهوع، درد شکمی، اسهال، سوهاضمه، بی‌اشتهایی عصبی و واکنش‌های آلرژیک اشاره کرد.

تداخلات دارویی

به طور کلی هر فرآورده ای که حاوی عصاره خار مریم باشد، نباید به صورت همزمان با داروهای سیمپرویر و یا آمودیاکین مصرف شود. علاوه بر این، عصاره گیاه خار مریم، سبب افزایش سطح سرمی داروهایی که عمدتا از طریق CYP2C9 متابولیزه می‌شوند، خواهد شد. از حمله این داروها می توان به داروهای کانابینوئیدی، کارودیلول، بوسنتان، سلکوکسیب، وارفارین و فنی توئین اشاره کرد.

مصرف قطره خوراکی لیورین با دی فریپرون و یا سیرولیموس موجب افزایش غلظت خونی این داروها خواهد شد.

در صورت استفاده از داروهای نام برده شده، قبل از مصرف قطره خوراکی لیورین، با پزشک خود مشورت کنید.

قطره خوراکی لیورین Liverin چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن
برای درمان کبد چرب غیر الکی مفید است

موارد منع مصرف قطره خوراکی لیورین

افرادی که به گیاه خارمریم حساسیت دارند، بانوان باردار و شیرده، بیمارانی که انسداد شدید مجاری صفراوی دارند، بیماران مبتلا به سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز و فیبروئید رحمی بهتر است از مصرف قطره خوراکی لیورین اجتناب کنند.

قیمت قطره خوراکی لیورین

این دارو به صورت تولید داخل در بازار دارویی ایران موجود است که با توجه به شرکت سازنده قیمت آن از ۱۸ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان متغیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا