Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

کو آموکسی کلاو ترکیبی از آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری ها از جمله عفونت گوش، ریه، سینوس، پوست و مجاری ادراری استفاده می شود. آموکسی سیلین در دسته شبه پنی سیلین قرار دارد. اون با توقف رشد باکتری ها کار می کند. کلاوولانیک اسید مهارکننده های بتالاکتاماز است. با جلوگیری از تخریب آموکسی سیلین توسط باکتری ها عمل می کند. از آسپرین، دگزامتازون و مولتی ویتامین مینرال در نشریه جهان شیمی فیزیک مطالب خوبی منتشر شده است. در این مقاله اطلاعات کاملی از کو آموکسی کلاو در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم.

کو آموکسی کلاو چیست

کو آموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک ترکیبی از نوع پنی سیلین است. برای درمان طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی مصرف می شود. آنتی بیوتیک با توقف رشد باکتری عمل خواهد کرد. این آنتی بیوتیک فقط عفونت باکتریایی را درمان خواهد کرد. برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) موثر نیست.

فواید کو آموکسی کلاو

کو آموکسی کلاو برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت های ویروسی اثر ندارد. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که نیازی نیست، ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد که در مقابل درمان آنتی‌بیوتیک مقاومت می‌کند.

شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن
شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

نحوه استفاده از کو آموکسی کلاو

کو آموکسی کلاو ترکیبی از آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک به صورت قرص جویدنی، قرص طولانی رهش (طولانی اثر) و یک سوسپانسیون (مایع) برای مصرف خوراکی ارائه می شود. قرص ها و سوسپانسیون در ابتدای غذا هر ۸ ساعت (سه بار در روز) یا هر ۱۲ ساعت (دو بار در روز) مصرف می شوند. قرص های طولانی رهش با یک وعده غذایی یا میان وعده هر ۱۲ ساعت (دو بار در روز) استفاده می شوند. آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. کمتر یا بیشتر از آن مصرف نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید. قرص های طولانی رهش را کامل ببلعید. نجوید یا له نکنید. قبل از مصرف سوسپانسیون را تکان دهید تا دارو مخلوط شود. قرص های جویدنی قبل از بلع جویده شوند.

قرص های ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک حاوی همان مقدار اسید کلاوولانیک هستند. دو قرص ۲۵۰ میلی گرمی را با یک قرص ۵۰۰ میلی گرمی جایگزین نکنید. قرص معمولی ۲۵۰ میلی گرمی و قرص جویدنی ۲۵۰ میلی گرمی حاوی مقادیر مختلفی از اسید کلاوولانیک هستند. آنها همچنین نباید جایگزین شوند.

آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک را تا پایان نسخه مصرف کنید، حتی اگر احساس بهتری دارید. اگر مصرف آموکسی سیلین و کلاوولانیک را خیلی زود قطع کنید یا دوزهای مصرفی را حذف کنید، ممکن است نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوید.

کاربردهای دیگر این دارو

آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک نیز گاهی برای درمان برخی از بیماری های مقاربتی استفاده می شود. در مورد خطرات احتمالی با پزشک صحبت کنید.

اقدامات احتیاطی در مصرف کو آموکسی کلاو

قبل از مصرف کو آموکسی کلاو اگر به آموکسی سیلین (آموکسیل، تریموکس، وایموکس)، کلاوولانیک اسید، پنی سیلین، سفالوسپورین ها، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

به پزشک بگویید چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید. حتما یکی از موارد زیر را ذکر کنید: آلوپورینول (آلوپریم، لوپورین، زیلوپریم)، ​​پروبنسید (پروبالان)، و وارفارین (کومادین، جانتوون).

اگر تا به حال بیماری کلیوی یا کبدی، آلرژی، آسم، تب یونجه، کهیر یا مونونوکلئوز دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. باید بدانید که آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک ممکن است اثربخشی داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری) را کاهش دهند. در حین مصرف آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک، از روش دیگری از پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اگر باردار هستید یا در حال شیردهی به پزشک اطلاع دهید.

شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن
شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

فراموشی یک نوبت کو آموکسی کلاو

دوز فراموش شده را فوری مصرف کنید. اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده ، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و دوز منظم را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دوز دوز مصرف نکنید.

عوارض جانبی کو آموکسی کلاو

کو آموکسی کلاو عوارض جانبی دارد. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • بثورات پوستی خفیف

برخی از عوارض جانبی جدی: اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بثورات پوستی شدید
  • خارش
  • کندوها
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • خس خس سینه
  • خارش و ترشح واژن
  • زرد شدن پوست یا چشم

مصرف بیش از حد کو آموکسی کلاو

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده و علائمی مثل غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، به پزشک اطلاع دهد. در غیر این صورت، با مرکز اورژتنس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: استفراغ شدید، اسهال مداوم، تغییر در مقدار ادرار.

این دارو فقط برای شرایط فعلی تجویز شده است. برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. با درمان طولانی مدت، آزمایش‌های آزمایشگاهی و/یا پزشکی (مانند عملکرد کلیه/کبد، شمارش کامل خون) ممکن است به‌طور دوره‌ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود. در صورت مصرف بیش از حد، با خط تماس بگیرید. اگر قربانی سقوط کرده است، تشنج داشته است، مشکل تنفسی دارد یا نمی تواند بیدار شود، فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دل درد
  • استفراغ
  • اسهال
  • راش
  • بیش فعالی
  • خواب آلودگی

پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی را برای بررسی پاسخ بدن شما به آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک تجویز کند. نگذارید دیگری داروهای شما را مصرف کند. نسخه شما احتمالا قابل پر کردن مجدد نیست. اگر پس از اتمام آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک همچنان علائم عفونت دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن
شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

نحوه مصرف خوراکی کو آموکسی کلاو

کو آموکسی کلاو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا میان وعده طبق دستور پزشک مصرف کنید، معمولا هر ۱۲ ساعت. این دارو را با وعده های غذایی پرچرب مصرف نکنید زیرا می تواند جذب دارو را کاهش دهد. قرص های طولانی رهش را له یا نجوید. خطر عوارض جانبی را افزایش میابد. قرص ها را تقسیم نکنید. قرص را کامل ببلعید. برای بهترین اثر، آنتی بیوتیک را در زمان های یکسان استفاده کنید.

مصرف این دارو را تا پایان مقدار تجویزی ادامه دهید، اگر علائم ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو سبب شده باکتری به رشد خود ادامه داده و منجر به بازگشت عفونت گردد.

عوارض آموکسی کلاو

اسهال، حالت تهوع یا استفراغ ممکن است رخ دهد. اگر این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید. مصرف دارو با غذا به کاهش ناراحتی گوارش کمک می کند. در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر اما جدی به پزشک اطلاع دهید: ادرار تیره، تهوع/استفراغ مداوم، درد شدید معده/شکم، زردی چشم/پوست، کبودی/خونریزی آسان، علائم جدید عفونت (مانند تب، مداوم گلودرد)، خستگی غیر معمول.

این دارو به ندرت به دلیل یک نوع باکتری مقاوم سبب بیماری شدید روده (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل) میشود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها پس از توقف درمان رخ دهد. اگر هر یک از علائم را دارید از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید زیرا شما را بدتر می کند. در صورت بروز: اسهال مداوم، درد/گرفتگی شکم یا معده، خون/مخاط در مدفوع به پزشک اطلاع دهید.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی سبب برفک دهان یا عفونت قارچی جدید می شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نادر است. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه گردد.

آموکسی سیلین معمولا می تواند باعث ایجاد بثورات خفیفی شود که معمولا جدی نیستند. با این حال، ممکن است نتوانید آن را از یک بثورات نادر که می تواند نشانه یک واکنش آلرژیک شدید باشد، تشخیص دهید. بنابراین، در صورت بروز هر گونه راش، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

اقدامات قبل مصرف کو آموکسی کلاو

قبل از مصرف این محصول، اگر به آموکسی سیلین یا اسید کلاوولانیک حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا به آنتی بیوتیک های پنی سیلین یا سفالوسپورین. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به خصوص در موارد زیر: بیماری کبدی (از جمله مشکلات کبدی ناشی از مصرف قبلی آموکسی سیلین/کلاوولانیک اسید)، بیماری کلیوی (مانند نیاز به دیالیز)، نوع خاصی از عفونت ویروسی  مونونوکلئوز عفونی).

قبل از عمل جراحی، در مورد داروهایی که مصرف می کنید به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید. این دارو سبب شده واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) خوب کار نکند. حین استفاده از این دارو هیچ ایمن سازی/واکسیناسیون انجام نشود. در دوران بارداری، این دارو فقط در صورت نیاز مصرف گردد. این دارو به شیر مادر منتقل می گردد.

شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن
شربت و قرص کو آموکسی کلاو چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض آن

تداخلات دارویی کو آموکسی کلاو

تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروهای را تغییر میدهد و خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. این لیست شامل تمام تداخلات دارویی نیست. فهرستی از داروهایی که استفاده می کنید را به پزشک و داروساز اطلاع دهید. هیچ دارویی را بدون نظر پزشک شروع یا قطع نکنید. متوترکسات با این دارو تداخل دارد. این دارو ممکن است با برخی از آزمایش‌های آزمایشگاهی (از جمله برخی آزمایش‌های گلوکز ادرار) تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود.

دوز فراموش شده کو آموکسی کلاو

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید. دوز بعدی را در زمان منظم مصرف کنید.

شربت کو آموکسی کلاو ۳۱۲ برای چیست

این دارو در درمان عفونت های مجاری ادراری – تناسلی، گوش میانی، مجاری تنفسی و برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم، عفونت های شکم، سلولیت، گاز گرفتگی حیوانات و عفونت شدید دندان همراه با سلولیت تجویز می شود.

مقدار مصرف شربت کو آموکسی کلاو برای کودکان

کودکان زیر ۳ ماه:

۱۵ میلی گرم آموکسی سیلین هر ۱۲ ساعت.

کودکان سه ماهه و بزرگتر:

التهاب گوش میانی حاد،پنومونی، سینوزیت، عفونتهای شدید.

۲۲.۵ میلی گرم آموکسی سیلین هر ۱۲ ساعت یا ۱۳.۳ میلی گرم آموکسی سیلین هر ۸ ساعت.

عفونتهای با شدت کمتر:

۱۲.۵میلی گرم آموکسی سیلین هر ۱۲ ساعت یا ۶.۷ میلی گرم آموکسی سیلین هر ۸ ساعت.

کو آموکسی کلاو ۶۲۵ هر چند ساعت

مقدار مصرف هر دارو به شرح زیر است:

درمان عفونت بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال:

عفونت های متوسط: یک قرص ۳۷۵ میلی گرم هر ۸ ساعت و یا قرص ۶۲۵ میلی گرم هر ۱۲ ساعت

عفونت های شدید: یک قرص ۶۲۵ میلی گرم هر ۸ ساعت

قیمت قرص کو آموکسی کلاو ۶۲۵ برای چیست

قیمت این قرص با توجه به شرکت سازنده متغییر است.

نگهداری و دفع کو آموکسی کلاو

این دارو را در ظرفی محکم بسته و دور از دسترس اطفال قرار دهید. قرص ها را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید. داروی مایع را در یخچال نگه دارید. مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید.

داروهای غیر ضروری باید دور ریخته شوند تا مطمئن شوید حیوانات خانگی، کودکان نمی توانند آن را مصرف کنند. نباید دارو را داخل توالت ریخت. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهایتان از طریق یک برنامه بازپس گیری دارو است. با داروساز خود صحبت کنید یا با بخش زباله/بازیافت محلی خود تماس بگیرید تا در مورد برنامه های بازپس گیری در جامعه خود مطلع شوید. این دارو را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده دور بریزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا