Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

سایمتیدین یک کاهش دهنده اسید معده است که برای درمان و پیشگیری از انواع خاصی از زخم معده استفاده می شود. سایمتیدین برای درمان بیماری ریفلاکس به مری استفاده می شود، زمانی که اسید معده به مری برگشته و باعث سوزش سر دل می شود. برای درمان سوزش معده با ترش معده و سوء هاضمه اسیدی یا برای پیشگیری از این شرایط در صورت ایجاد برخی غذاها یا نوشیدنی ها استفاده می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از فاموتیدین و متفورمین مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطالب اطلاعات خوبی در مورد سایمتیدین در اختیارتان قرار میدهیم.

قرص سایمتیدین

قرص سایمتیدین برای درمان زخم ها استفاده می شود. بیماری رفلاکس معده به مری، وضعیتی که در آن جریان معکوس اسید از معده باعث سوزش سر دل و آسیب لوله غذا (مری) می شود. و شرایطی که معده بیش از حد اسید تولید می کند، مانند سندرم زولینگر-الیسون. سایمتیدین بدون نسخه برای پیشگیری و درمان علائم سوزش سر دل مرتبط با سوء هاضمه اسیدی و معده ترش استفاده می شود. سایمتیدین در دسته ای از داروها به نام مسدود کننده های H2 قرار دارد. مقدار اسید ساخته شده در معده را کاهش می دهد.

نحوه مصرف قرص سایمتیدین

سایمتیدین به صورت قرص و مایعی برای مصرف خوراکی عرضه می شود. معمولا یک بار در روز قبل از خواب یا دو تا چهار بار در روز همراه با غذا و قبل از خواب مصرف می شود. سایمتیدین بدون نسخه معمولا یک یا دو بار در روز همراه با یک لیوان آب مصرف می شود. برای جلوگیری از علائم، ۳۰ دقیقه قبل از خوردن یا نوشیدن غذاهایی که باعث سوزش سر دل می شوند مصرف می شود.

سایمتیدین بدون نسخه را بیش از ۲ هفته مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. اگر علائم سوزش سر دل، سوء هاضمه اسیدی یا ترش معده بیش از ۲ هفته طول کشید، مصرف سایمتیدین را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. این دارو را طبق دستور پزشک با یا بدون غذا از طریق خوراکی مصرف کنید.

این دارو را به طور منظم طبق تجویز مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا آن را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. حتی اگر احساس بهتری دارید، مصرف این دارو را برای مدت زمان تجویز شده ادامه دهید. توقف زودهنگام درمان ممکن است روند بهبودی را به تاخیر بیندازد.

اگر از سایمتیدین بدون نسخه برای خوددرمانی سوء هاضمه اسیدی یا سوزش سر دل استفاده می کنید، ۱ قرص را به صورت خوراکی همراه با یک لیوان آب در صورت نیاز مصرف کنید. برای پیشگیری از سوزش سر دل، ۱ قرص را با یک لیوان آب درست قبل یا حداکثر ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا یا نوشیدنی هایی که باعث سوزش سر دل می شوند مصرف کنید. بیش از ۲ قرص در ۲۴ ساعت مصرف نشود.

اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

آمپول سایمتیدین چیست

آمپول سايمتيدين در كوتاه مدت زخمهاي فعال دوازدهه يا زخمهاي خوش خيم معده و ترشح بيش از حد اسيد را درمان میکند.

نحوه مصرف آمپول سایمتیدین

آمپول سایمتیدین را مطابق با دستور پزشک مربوطه مصرف نمایید.

شربت سایمتیدین

شربت سایمتیدیناز طريق رقابت با هيستامين در گيرنده هاي H2 در سلول جداره اي ترشح اسيد معده را کم مي كند. سایمتیدین همچنین گاهی اوقات برای درمان زخم استرس، کهیر و خارش و زگیل های ویروسی و برای جلوگیری از ذات الریه آسپیراسیون در طول بیهوشی استفاده می شود.

قبل از مصرف سایمتیدین

اگر به سایمتیدین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید. حتما به یکی از موارد زیر اشاره کنید: داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مانند وارفارین (کومادین). داروهای ضد افسردگی (افزایش دهنده خلق و خو) مانند آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دزیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین و تریمیپرامین؛ کلردیازپوکساید؛ کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دیازپام (والیوم)؛ لیدوکائین؛ مترونیدازول؛ نیفدیپین؛ فنی توئین (دیلانتین)؛ پروپرانولول (ایندرال)؛ و تئوفیلین پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

اگر از آنتی اسیدها، دیگوکسین (لانوکسین)، کتوکونازول یا نمک های آهن استفاده می کنید، آنها را ۲ ساعت قبل از سایمتیدین مصرف کنید.

اگر مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی، سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)، یا بیماری کلیوی یا کبدی هستید یا تا به حال به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف سایمتیدین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

نکات قبل از مصرف سایمتیدین

سوزش سر دل علائم اولیه حمله قلبی میتواند باشد. اگر درد قفسه سینه ای دارید که به فک یا شانه شما سرایت می کند و احساس اضطراب یا سبکی سر می کنید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید.

اگر به سایمتیدین یا سایر داروهای کاهنده اسید معده (مانند رانیتیدین، فاموتیدین، زانتاک، اکسید و غیره) حساسیت دارید، نباید از سایمتیدین استفاده کنید.

در صورت داشتن موارد زیر از پزشک یا داروساز سوال کنید که آیا سایمتیدین استفاده از آن بی خطر است یا خیر:

  • درد معده، حالت تهوع و استفراغ
  • مشکل در بلع
  • درد مکرر قفسه سینه
  • سوزش سر دل با خس خس سینه
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • سوزش سر دل که بیش از ۳ ماه طول بکشد
  • بیماری کبد یا کلیه
  • اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید.
  • هنگام استفاده از سایمتیدین نباید از شیر مادر تغذیه کنید.
  • این دارو را بدون توصیه پزشکی به کودک ندهید.

موارد احتیاط در مصرف سایمتیدین

قبل از مصرف سایمتیدین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سایر مسدود کننده ها مانند فاموتیدین، نیزاتیدین، رانیتیدین؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مورد: مشکلات سیستم ایمنی، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، برخی بیماری های ریوی (بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، سایر مشکلات معده (مانند تومور).

برخی از علائم شامل: سوزش سر دل همراه با سبکی سر/ تعریق/ سرگیجه، درد قفسه سینه/فک/بازو/شانه (مخصوصاً با تنگی نفس، تعریق غیرمعمول)، کاهش وزن غیرقابل توضیح، فورا به پزشک کمک کنید.

علاوه بر این، قبل از اینکه خودتان با این دارو خوددرمانی کنید، در صورت داشتن هر یک از این نشانه‌های یک بیماری جدی، فورا از پزشک کمک بگیرید: مشکل/درد در بلع غذا، استفراغ خونی، استفراغ شبیه تفاله قهوه، مدفوع خونی/سیاه، سوزش سر دل برای بیش از ۳ ماه، درد مکرر قفسه سینه، خس خس سینه مکرر (با سوزش سر دل)، تهوع/استفراغ، درد معده.

از این دارو برای درمان کودکان کمتر از ۱۲ سال استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه گیجی و عفونت ریه (پنومونی) حساس تر باشند.

در دوران بارداری، سایمتیدین باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

سایمتیدین وارد شیر مادر می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

تداخلات دارویی سایمتیدین

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: دوفتیلید، اپی روبیسین، تیکلوپیدین، آرتمتر، کلوپیدوگرل، لومفانترین، متفورمین، موکلوبمید، موریسیزین، کینیدین، سولفادیازین نقره.

این دارو می تواند سبب کاهش سرعت حذف داروها از بدن شود که بر نحوه عملکرد آنها تاثیر بگذارد. نمونه‌هایی از داروهای تحت تاثیر شامل متوپرولول، پروپرانولول، تاکرین، وارفارین، زالپلون، مسدودکننده‌های کانال کلسیم (مانند دیلتیازم)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (مانند آمی‌تریپتیلین)، تئوفیلین و غیره هستند.

از آنجایی که سایمتیدین میزان اسید معده را کاهش می دهد، ممکن است جذب برخی داروها را نیز تغییر دهد و بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد. برخی از نمونه‌های داروهای آسیب‌دیده شامل آتازاناویر، داساتینیب، دلاویردین، برخی از ضد قارچ‌های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، لووکتوکنازول، پازوپانیب و غیره هستند. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا هر یک از داروهایی که مصرف می کنید تحت تأثیر سایمتیدین قرار می گیرد و چگونه این تداخل را مدیریت کنید.

برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن) باشند که ممکن است باعث تحریک/زخم معده شوند. در صورت تجویز پزشک به دلایل خاص پزشکی مانند پیشگیری از حمله قلبی یا سکته (۱۶۲-۸۱ میلی گرم در روز) آسپرین با دوز پایین باید ادامه یابد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

سیگار کشیدن بر این دارو تاثیر میگذارد. اگر سیگار می کشید و در حین استفاده از این دارو سیگار را ترک کردید یا شروع به آن کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو و مسدود کننده های H2 مشابه (مانند فاموتیدین، نیزاتیدین، رانیتیدین) هم با نسخه و هم بدون نسخه در دسترس هستند. آنها را همزمان مصرف نکنید.

زمان مصرف سایمتیدین

سایمتیدین معمولا همراه با غذا یا قبل از خواب مصرف می شود. برای جلوگیری از سوزش سر دل ناشی از غذاها یا نوشیدنی ها، سایمتیدین را ۳۰ دقیقه قبل از خوردن یا آشامیدن مصرف کنید. این دارو با یک لیوان آب مصرف کنید. داروی مایع را با دقت اندازه گیری کنید. ممکن است تا ۸ هفته طول بکشد تا یک زخم بهبود یابد. اگر سیگار بکشید زخم شما ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا بهبود یابد.

سایمتیدین بدون نسخه را بیش از ۱۴ روز بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

فراموشی در مصرف سایمتیدین

دارو را مصرف کنید، اما اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده ، دوز فراموش شده را نخورید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد سایمتیدین

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص، شربت و آمپول سایمتیدین چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

هنگام مصرف سایمتیدین از چه چیزهایی باید اجتناب کرد

از مصرف سایر داروها در ۲ ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از مصرف سایمتیدین خودداری کنید. سایمتیدین می تواند جذب برخی از داروهای خوراکی را برای بدن شما دشوارتر کند.

قبل از استفاده از سایر داروهای کاهنده اسید معده یا ضد اسیدها از پزشک خود سوال کنید و فقط از نوع توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید.

عوارض آمپول سایمتیدین

اگر علائم واکنش آلرژیک (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش در چشم‌ها، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش) دارید، به پزشک مراجعه کنید. پخش می شود و باعث ایجاد تاول و لایه برداری می شود).

مصرف سایمتیدین را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد هنگام بلع
  • مدفوع خونی یا قیری، سرفه همراه با مخاط خونی یا استفراغی که شبیه تفاله قهوه است.
  • تغییرات در خلق و خوی، اضطراب، بی قراری
  • گیجی، توهم
  • تورم یا حساسیت سینه

عوارض جانبی جدی ممکن است در افراد مسن و کسانی که بیمار یا ناتوان هستند بیشتر باشد.

عوارض جانبی رایج سایمتیدین

عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • اسهال

سایمتیدین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر از این علائم شدید است به پزشک اطلاع دهید:

  • سردرد
  • اسهال
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • بزرگ شدن سینه

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. علائم زیر غیر معمول هستند، اما اگر هر یک از آنها را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • گیجی
  • هیجان
  • افسردگی
  • عصبی بودن
  • توهم

سایمتیدین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر سایمتیدین تاثیر می گذارد

قبل از استفاده از سایمتیدین با هر داروی دیگری از پزشک یا داروساز سوال کنید، به خصوص:

  • کتوکونازول
  • فنی توئین
  • تئوفیلین
  • یک داروی ضد افسردگی
  • رقیق کننده خون – وارفارین، کومادین، جانتوون
  • داروهای قلب یا فشار خون – نیفدیپین، پروپرانولول
  • یک آرام بخش – کلردیازپوکساید، دیازپام

این فهرست کامل نیست و بسیاری از داروهای دیگر ممکن است بر سایمتیدین تأثیر بگذارند، یا در صورت مصرف همزمان با سایمتیدین، اثر آنها کاهش یابد.

روش نگهداری سایمتیدین

در دمای اتاق به دور از رطوبت و نور نگهداری گردد.

قیمت آمپول سایمتیدین

قیمت این دارو با توجه به شرکت سازنده اش متغییر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا