Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

فلوکونازول یک داروی ضد قارچ است که برای درمان عفونت های ناشی از قارچ استفاده می شود. فلوکونازول برای جلوگیری از عفونت قارچی در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف ناشی از درمان سرطان، پیوند مغز استخوان یا بیماری هایی مانند ایدز هستند، استفاده می شود. فلوکونازول برای درمان نوع خاصی از مننژیت در افراد مبتلا به HIV یا ایدز مصرف می شود.

قرص خوراکی فلوکونازول هم به عنوان داروی ژنریک و هم به عنوان یک داروی با نام تجاری موجود است. فلوکونازول به صورت قرص یا سوسپانسیونی است که از طریق خوراکی مصرف می کنید. همچنین به شکل تزریقی است که فقط می تواند توسط یک متخصص به شما داده شود.

قرص خوراکی فلوکونازول برای پیشگیری و درمان کاندیدیازیس، عفونت قارچی و برای درمان مننژیت (عفونت مغز یا نخاع یا هر دو) استفاده می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها نظیر فلوکستین و متفورمین مقالات خوبی منتشر شده است. در این مقاله اطلاعات کاملی از فلوکونازول در اختیارتان قرار میدهیم.

فلوکونازول چیست

فلوکونازول یک داروی تجویزی است. به صورت قرص یا سوسپانسیونی است که از طریق خوراکی مصرف میکنید. قرص خوراکی فلوکونازول هم به عنوان یک داروی ژنریک و هم به عنوان داروی با نام تجاری Diflucan در دسترس است.

کپسول فلوکونازول برای چی خوبه

کپسول فلوکونازول ممکن است برای اهدافی استفاده شود که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است. فلوکونازول برای درمان عفونت های قارچی، از جمله عفونت های مخمری واژن، دهان، گلو، مری (لوله ای که از دهان به معده منتهی می شود)، شکم (ناحیه بین قفسه سینه و کمر)، ریه ها، خون و سایر اندام ها استفاده می شود. فلوکونازول برای درمان مننژیت (عفونت غشاهای پوشاننده مغز و ستون فقرات) ناشی از قارچ استفاده می شود. فلوکونازول برای جلوگیری از عفونت های مخمری در بیمارانی که احتمال عفونت دارند استفاده می شود زیرا قبل از پیوند مغز استخوان تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار می گیرند (جایگزینی بافت اسفنجی ناسالم داخل استخوان ها با بافت سالم). فلوکونازول در دسته ای از ضد قارچ ها به نام تریازول قرار دارد.

کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

هشدارهای مهم در مصرف فلوکونازول

هشدار نارسایی کبد این دارو ممکن است باعث ایجاد نارسایی کبدی در شما شود. در حین مصرف این دارو، پزشک ممکن است عملکرد کبد شما را با آزمایش خون بررسی کند. اگر در اثر مصرف این دارو دچار نارسایی کبدی شوید، معمولا پس از قطع مصرف آن قابل برگشت است.

هشدار جوش های پوستی این دارو می تواند باعث ایجاد بثورات شدید شود که می تواند منجر به مرگ شود. در صورت بروز هرگونه بثورات، باید مصرف دارو را قطع کنید.

هشدار ضربان قلب نامنظم این دارو می تواند نحوه ضربان قلب شما را تغییر دهد. اگر با بیماری خاصی از ریتم قلب متولد شده باشید، سطح پتاسیم پایینی دارید، یا داروهای ضد روان پریشی یا داروهای ضد افسردگی خاصی مصرف می کنید، خطر ابتلا به مشکلات ریتم قلب شما بیشتر است.

مشکلات غده فوق کلیوی. این دارو می تواند باعث ایجاد مشکلات غده فوق کلیوی شود. این مشکل ممکن است پس از قطع دارو قابل برگشت باشد.

هشدار آسیب جنین این دارو در صورت مصرف در دوران بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر می توانید باردار شوید با پزشک خود صحبت کنید. در حین مصرف این دارو ممکن است برای جلوگیری از بارداری نیاز به استفاده از کنترل بارداری داشته باشید.

موارد مصرف فلوکونازول

فلوکونازول برای پیشگیری و درمان کاندیدیاز استفاده می شود. این بیماری در اثر عفونت با یکی از انواع قارچ کاندیدا ایجاد می شود. نمونه هایی از کاندیدیازیس عبارتند از عفونت قارچی واژن، و همچنین عفونت قارچی دهان (برفک).

کاندیدیازیس همچنین می تواند باعث عفونت در سایر قسمت های بدن شما از جمله گلو، مری، ریه ها و خون شود. افرادی که پیوند مغز استخوان انجام داده اند ممکن است برای جلوگیری از کاندیدیاز با فلوکونازول درمان شوند. این به این دلیل است که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده است، که باعث می شود احتمال ابتلای آنها به شکل شدید کاندیدیازیس افزایش یابد. فلوکونازول همچنین برای درمان مننژیت (عفونت مغز و نخاع) که توسط قارچ Cryptococcus ایجاد می شود، استفاده می شود.

طریقه استفاده از کپسول فلوکونازول

این قرص برای عفونت تجویز می شود. میزان و نحوه مصرف اش به شرایط بیمار بستگی دارد.

کپسول فلوکونازول ۱۵۰ برای چیست

فلوکونازول متعلق به دسته ای از داروها به نام ضد قارچ های تریازول است. دسته ای از داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. فلوکونازول با مسدود کردن توانایی قارچ های کاندیدا و کریپتوکوکوس برای تولید مثل عمل می کند. برای افرادی که از این قارچ ها عفونت دارند، این دارو به خلاص شدن از شر عفونت کمک می کند. برای افرادی که در معرض خطر کاندیدیازیس هستند، به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

پماد فلوکونازول

این پماد برای درمان مشکلات قارچی مصرف میشود.

عوارض قرص فلوکونازول

فلوکونازول برای ایجاد خواب آلودگی شناخته شده نیست، اما می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

عوارض جانبی رایج تر فلوکونازول

عوارض جانبی رایج‌تر قرص خوراکی فلوکونازول به میزان مصرف دارو بستگی دارد. عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • اسهال
  • حالت تهوع یا ناراحتی معده
  • سرگیجه
  • دل درد
  • استفراغ
  • تغییر در طعم غذا
  • بثورات شدید در افراد با ایمنی پایین

عوارض جانبی جدی فلوکونازول

اگر عوارض جانبی جدی داشتید با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی هستند با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی شامل موارد زیر است:

آسیب کبدی. علائم شامل موارد زیر است:

بثورات شدید در افراد مبتلا به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) یا سرطان. علائم شامل موارد زیر است:

  • لایه برداری پوست
  • بثورات شدید

Torsades de pointes یک وضعیت خطرناک ریتم قلب. علائم شامل موارد زیر است:

  • احساس می کنید که قلب شما در حال پرش است (تپش قلب)
  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • تشنج

مشکلات غده فوق کلیوی. علائم شامل موارد زیر است:

  • ضعف عضلانی
  • شکم درد
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها

فلوکونازول و تداخل با سایر داروها

قرص خوراکی فلوکونازول می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف می کنید تداخل داشته باشد. برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

داروهایی که نباید با فلوکونازول استفاده شوند

داروهای خاصی وجود دارد که نباید با فلوکونازول استفاده کنید. هنگامی که با فلوکونازول استفاده می شود، این داروها می توانند اثرات خطرناکی در بدن شما ایجاد کنند. این داروها عبارتند از:

ترفنادین. هنگامی که با فلوکونازول در دوزهای ۴۰۰ میلی گرم یا بالاتر استفاده می شود، این دارو می تواند باعث ایجاد یک وضعیت خطرناک ریتم قلب به نام torsades de pointes شود.

پیموزاید، کلاریترومایسین، اریترومایسین، رانولازین، لومیتاپید، دونپزیل، وریکونازول و کینیدین. هنگامی که این داروها با فلوکونازول مصرف شوند، می توانند سبب یک وضعیت خطرناک ریتم قلب به نام torsades de pointes شوند.

داروهایی که خطر عوارض جانبی را افزایش می دهند

مصرف فلوکونازول با برخی داروها خطر عوارض جانبی آن داروها را افزایش می دهد. این داروها عبارتند از:

داروهای دیابت مانند گلیبورید و گلیپیزید: افزایش عوارض جانبی شامل قند خون پایین است. این باعث علائمی مانند تعریق و لرز، لرزش، نبض سریع، ضعف، گرسنگی و سرگیجه می شود.

وارفارین: افزایش عوارض جانبی می تواند شامل کبودی، خونریزی بینی و خون در ادرار یا مدفوع باشد.

فنی توئین: مصرف این دارو همراه با فلوکونازول می تواند باعث اختلال در هماهنگی، اختلال در گفتار و گیجی شود. در حین مصرف فلوکونازول، پزشک سطح فنی توئین خون را اندازه گیری می کند. این امکان وجود دارد که در حین مصرف فلوکونازول، پزشک دوز فنی توئین شما را کاهش دهد.

سیکلوسپورین، تاکرولیموس و سیرولیموس: افزایش عوارض جانبی شامل آسیب کلیه است. در حالی که فلوکونازول مصرف می کنید، پزشک خون شما را از نظر علائم آسیب کلیوی بررسی می کند. اگر علائم آسیب کلیوی را نشان دهید، پزشک ممکن است دوز این داروها را کاهش دهد یا آنها را به طور کامل متوقف کند تا زمانی که درمان شما با فلوکونازول تمام شود.

تئوفیلین: مصرف این دارو همراه با فلوکونازول می تواند باعث گرفتگی عضلات، سردرد، فشار خون پایین و تشنج شود. در حین مصرف فلوکونازول، پزشک سطح فنی توئین خون را اندازه گیری می کند.

زیدوودین: افزایش عوارض جانبی شامل سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ است.

داروهای ضد درد، مانند متادون و فنتانیل: سطوح این داروها ممکن است در صورت مصرف با فلوکونازول در بدن شما افزایش یابد. افزایش عوارض جانبی شامل تنفس کندتر، گیجی و خواب آلودگی است.

کاربامازپین: افزایش عوارض جانبی شامل تهوع، استفراغ، بی ثباتی، تعداد کم سلول های خونی، بثورات شدید، نارسایی قلبی و نارسایی کبدی است.

برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم مانند نیفدیپین، آملودیپین، وراپامیل و فلودیپین: افزایش عوارض جانبی شامل فشار خون پایین، سرگیجه، گیجی و سردرد است.

برخی از استاتین ها مانند آتورواستاتین و سیمواستاتین: افزایش عوارض جانبی شامل درد و ضعف عضلانی و افزایش سطح کراتینین در خون شما است.

داروهای ضد روان پریشی مانند کلرپرومازین، هالوپریدول و زیپراسیدون: مصرف فلوکونازول همراه با این داروها خطر ابتلا به بیماری نامنظم ضربان قلب به نام torsades de pointes را افزایش می دهد.

داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، اسیتالوپرام و پاروکستین: مصرف فلوکونازول همراه با این داروها خطر ابتلا به بیماری نامنظم ضربان قلب به نام torsades de pointes را افزایش می دهد.

داروهای ضربان قلب، مانند آمیودارون و دوفتیلید: مصرف فلوکونازول همراه با این داروها خطر ابتلا به بیماری نامنظم ضربان قلب به نام torsades de pointes را افزایش می دهد.

کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول، قرص و پماد فلوکونازول چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

هشدارهای فلوکونازول

آلرژی: یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد میکند. علائم شامل موارد زیر است:

  • تنگی نفس
  • سرفه کردن
  • خس خس سینه
  • تب
  • لرز
  • ضربان قلب یا گوش شما
  • تورم پلک ها، صورت، دهان، گردن یا هر قسمت دیگری از بدن شما
  • بثورات پوستی، کهیر، تاول یا لایه برداری پوست

اگر واکنش آلرژیک دارید، فورا با پزشک تماس بگیرید. اگر تا به حال به آن واکنش آلرژیک داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید.

برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: اگر بیماری کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است کلیه های شما نتوانند آنطور که باید این دارو را از بدن شما خارج کنند. این ممکن است سطح فلوکونازول را در بدن شما افزایش دهد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. این دارو همچنین ممکن است بیماری کلیوی موجود را بدتر کند.

افراد مبتلا به مشکلات کبدی: فلوکونازول می تواند باعث مشکلات کبدی شود. اگر قبلا مشکلات کبدی دارید، قبل از مصرف این دارو با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

افراد مبتلا به قند خون بالا: شکل سوسپانسیون خوراکی این دارو حاوی ساکارز، نوعی قند است. اگر شرایطی دارید که سطح قند خون شما را افزایش می دهد، نباید از این شکل از دارو استفاده کنید. اگر سطح قند خون بالا یا بیماری هایی مانند دیابت دارید که می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

افراد مبتلا به ریتم غیر طبیعی قلب: استفاده از فلوکونازول می تواند بر ریتم قلب شما تاثیر بگذارد. اگر قبلا ریتم قلب غیر طبیعی دارید، مصرف فلوکونازول ممکن است منجر به مشکلات خطرناک ریتم قلب شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های خاصی که ایمنی را کاهش می‌دهند: اگر شرایط خاصی دارید که ایمنی شما را کاهش می‌دهد، مانند سرطان، عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)، احتمال ابتلا به بثورات ناشی از فلوکونازول بیشتر است. پزشک شما را از نظر بثورات و لایه برداری پوست تحت نظر خواهد داشت.

هشدار برای گروه های دیگر

زنان باردار: تحقیقات انجام شده در انسان اثرات نامطلوبی را برای جنین نشان داده است که مادر این دارو را در دوزهای ۱۵۰ میلی گرم یا بالاتر مصرف کند. مطالعات کافی انجام نشده است تا مطمئن شویم که دوزهای پایین تر این دارو چه تاثیری بر جنین انسان می گذارد.

این دارو فقط در دوران بارداری باید در موارد جدی که برای درمان عفونت خطرناک در مادر لازم است استفاده شود. و تنها در صورتی باید استفاده شود که خطر بالقوه برای جنین با توجه به مزایای بالقوه دارو قابل قبول باشد. اگر باردار هستید با پزشک خود صحبت کنید.

زنان شیرده: فلوکونازول وارد شیر مادر می شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد کند.

برای سالمندان: کلیه افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند.

برای کودکان: این دارو نباید در افراد کمتر از ۶ ماه استفاده شود.

فراموشی در مصرف فلوکونازول

اگر دوزها را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید: ممکن است داروی شما به خوبی کار نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. برای اینکه این دارو خوب عمل کند، باید مقدار معینی دارو در بدن باشد.

مصرف زیاد فلوکونازول

مصرف بیش از حد سبب مشکلاتی در بدن ایجاد میکند. علائم مصرف بیش از حد این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توهمات
  • پارانویا
  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • رنگ آبی به پوست شما
  • کاهش تنفس

اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت محلی خود تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، فورا به نزدیکترین اورژانس بروید.

در حین مصرف این دارو، پزشک باید عملکرد کلیه و کبد شما را کنترل کند. پزشک شما باید آزمایش خون انجام دهد تا بررسی کند که کبد و کلیه شما چقدر خوب کار می کنند. اگر این اندام ها به خوبی کار نکنند، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که دوز شما را کاهش دهد یا مصرف این دارو را متوقف کند.

نگهداری قرص فلوکونازول

قرص های فلوکونازول را در دمای کمتر از ۸۶ درجه فارنهایت (۳۰ درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. این دارو را در مناطق مرطوب نگهداری نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا