Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم آمیتراز چیست و چگونه حشرات را از بین می برد؟

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم آمیتراز است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم آمیتراز دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم آمیتراز در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم آمیتراز در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم آمیتراز نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم آمیتراز به روزرسانی می‌شود.

آمیتراز (Amitraz) با نام تجاری آمیتاک یک حشره‌كش- كنه‌كش با اثر تماسی، تنفسی از گروه آميدين هاست. آمیتراز برای كنترل كنه قرمز تار عنكبوتی، مينوز برگ و سپرداران ، كرم غوزه پنبه ، مگس سفيد و كرمهای برگ خوار و در حيوانات برای كنترل ساس ، كنه ، شپش مورد استفاده قرار می گیرد.

این سم نخستین بار توسط شرکت Boots در انگلستان در سال ۱۹۶۹ ساخته شد و در ابتدا به دلیل ویژگیهای دور کنندگی حشرات به عنوان یک حشره کش و سپس به عنوان آفت کش مورد استفاده قرار گرفت. برای آگاهی بیشتر در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

این ترکیب فرار و تقریباً در آب نامحلول است و با توجه به ویژگی های شیمیایی تنها کمی متحرک است و پتانسیل کمی برای آبشویی به آبهای زیرزمینی دارد. آمیتراز در سیستم های خاک پایدار نیست و به سرعت تخریب می شود و همچنین در شرایط عادی انتظار نمی رود در آب های سطحی پایدار باشد.

مکانیسم اثر آمیتراز

تاثیر این حشره کش بر فعالیت آگونیستی آلفا آدرنرژیک ، تعامل با گیرنده های اکتوپامین سیستم عصبی مرکزی و مهار مونوآمین اکسیدازها و سنتز پروستاگلاندین است که در نهایت منجر به ایجاد تحریک بیش از حد و در نتیجه فلج و مرگ حشرات می شود.

از آنجا که آمیتراز برای پستانداران کمتر مضر است در بین انواع حشره کش های دیگر برای از بین بردن مایت و کنه در سگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. این حشره کش  به طور گسترده ای در صنعت زنبورداری به عنوان کنترل کننده کنه ویرانگر واروآ مورد استفاده قرار می گیرد ، اگرچه اخیراً گزارش هایی از مقاومت (ناشی از استفاده بیش از حد و استفاده از برچسب خاموش) توسط برخی از مراجع منتشر شده است.

این آفت کش سمیت متوسطی برای پستانداران دارد و نگرانی زیادی در مورد پتانسیل تجمع زیستی آن وجود دارد. آمیتراز یک نوروتوکسین محسوب می شود و برای بیشتر گونه های زمینی و آبزی دارای سمیت زیاد تا متوسط است به استثنای برخی جلبک ها که آمیتراز برای آنها سمیت کمی دارد.

کاربرد آمیتراز

Amitraz به ویژه در برابر آسکاریدها مؤثر است  اما در بسیاری از زمینه های مختلف به عنوان سموم دفع آفات استفاده می شود. بنابراین در اشکال مختلفی مانند پودر خیس ، کنسانتره امولسیون ، کنسانتره / مایع محلول و قلاده آغشته (برای سگ ها) موجود است.

این حشره کش به عنوان سینرژیست با حشره کش ها و سموم دفع آفات دیگر قابل استفاده است. اثر دافعه آن باعث می شود که حشرات از محصول هدف دور شوند. از این سم می توان برای کنترل حشرات مضر برای انسان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کرد.

آمیتراز به عنوان یک آفت کش سینرژیست  در صورت ترکیب با دیگر سموم می تواند اثر برخی از آنها را نیز افزایش دهد.این سم به طور کلی باعث آسیب کمتری به گونه های غیر هدف می زند که این یکی از مزایای آمیتراز است. علاوه بر این ، آمیتراس به ویژه در برابر حشراتی مانند کنه های عنکبوتی و کنه ها در فرم های جوان و مقاوم مؤثر است.

آمیتراز چیست و چگونه حشرات را از بین می برد؟
آمیتراز چیست و چگونه حشرات را از بین می برد؟

بهتر است بدانید: برای اهداف کشاورزی از آمیتراز در درجه اول برای کنترل پیسلا گلابی (Cacopsylla pyricola) ، پشه سفید و کنه روی پنبه یا گلابی استفاده می شود. همچنین از آن برای میوه های انار ، مرکبات ، پنبه ، سیب، میوه های بوته ای ، توت فرنگی ، خیار ، سبزیجات ، گوجه فرنگی و گیاهان زینتی استفاده می شود تا کنه ها را در تمام مراحل از تخم تا بلوغ از بین ببرد.

علاوه بر کاربرد آن به عنوان سموم دفع آفات بر روی گیاهان از آمیتراز به عنوان اکتوپارازیت کش حیوانات بر روی گاو ، بز ، گوسفند ، خوک و سگ نیز استفاده می شود. در این برنامه ها ، این  سم منحصراً به صورت خارجی اعمال می شود.

این ماده در مقابل کنه ها بازدهی ویژه ای دارد اما در برابر شپش ، مگس ها و تمام مراحل رشد کنه نیز خوب عمل می کند. در ترکیب با سموم دیگر می توان از آن در برابر آلودگی کک نیز استفاده کرد.

توجه داشته باشید که سم‌ پاشی با Amitraz در آب و هوای خشک بهترين نتيجه را می دهد بنابراین در صورت پیش بینی احتمال بارندگی از این سم استفاده نکنید و حداكثر دوز مصرفی آن نبايد بيش از دو برابر دوز توصيه شده باشد. همچنین فاصله آخرين سم‌ پاشی تا برداشت محصول حداقل ۱۴ روز زمان نیاز دارد تا اثرات سم در محصولات از بین برود.

عوارض جانبی آمیتراز

اثرات سوء آمیتراز در پستانداران به دلیل فعالیت آگونیست آلفا-آدرنرژیک آن ایجاد می شود که علائم آن شامل فشار خون و نبض پایین ، افت فشار خون ، بی حالی ، عدم اشتها ، استفراغ ، افزایش قند خون و مشکلات گوارشی است. علاوه بر این ، تحریکات پوستی یا مخاطی ممکن است در سگ ها به عنوان پاسخ به قلاده حاوی این سم ایجاد شود که  می تواند منجر به خارش ، اگزما ، آلوپسی یا ورم ملتحمه شود.

در سال ۲۰۰۶ ، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (USEPA) اعلام کرد قرار گرفتن در معرض آمیتراز و متابولیت های آن می تواند برای انسان سرطانزا باشد. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض این حشره کش به صورت تصادفی در انسان می تواند منجر به مرگ در اثر نارسایی تنفسی ، عمدتاً بعد از جذب دهانی یا استنشاق شود.

علائمی که اغلب پس از مسمومیت با آمیتراز بطور گسترده مشاهده می شود عبارتند از: افسردگی ، تنگی نفس ، میوز ، هیپوترمی ، هیپرگلیسمی ، از دست دادن هوشیاری ، استفراغ و برادیکاردی.

در ترکیه در سال ۱۹۸۹ ، ۴۱ مورد مسمومیت با مرگ آمیتراز کشف شده است. دوز سمی مشاهده شده در حدود ۵۰٪ از این بیماران ۰.۳٪ تا ۱.۲۵ گرم از آمیتراز ۵/۱۲٪ و ۵/۰ تا ۲ گرم از فرمولاسیون ۲۰٪  این ماده در محصولات دیگر بوده است.

سرنوشت آمیتراز در محیط زیست

اين سم خاصيت خورندگی ندارد و نسبت به گرما مقاوم است . تابش UV تاثير کمی بر آمیتراز دارد ولی درشرايط مرطوب به أرامی تجزيه خواهد شد .

این سم در خاک های با تهويه مناسب به سرعت تخریب می شود و نیمه عمر آن یک روز است. تجزيه این آفت کش در خاک های اسيدی سريعتراز خاك های قليايی و يا خنثی صورت می گيرد .

قیمت سم آمیتراز

قیمت خرید و فروش سم آمیتراز برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سم آمیتراز مورد نظر خود را خریداری نمایید.

فروش ‌سم آمیتراز

برای اطلاع از قیمت فروش سم آمیتراز از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان و مراکز خرید و فروش سم آمیتراز در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید سم آمیتراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا