Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص نشاسته مقاوم به هضم چیست و چه تاثیری بر سرطان روده دارد؟

نشاسته مقاوم این روزها در میان علاقه مندان به رژیم های غذایی سالم به یک موضوع مطرح تبدیل شده است. بسیاری، آن را در رژیم غذایی خود امتحان کرده اند و از فواید فراوان آن استفاده کرده اند.

بیشتر کربوهیدرات ها در رژیم غذایی ما از  نشاسته تشکیل شده اند.  نشاسته ها زنجیره های طولانی گلوکز هستند که در غلات، سیب زمینی و خوراکی های متعدد مشاهده می شود.

در حقیقت همه نشاسته هایی که  مصرف می کنید قابل هضم نیستند. گاهی اوقات قسمت کوچکی از این نشاسته بدون تغییر در داخل دستگاه ادراری دفع می شود. به عبارت دیگر ، این نوع نشاسته ها در برابر هضم  مقاوم هستند و به این دلیل  به آن ها نشاسته مقاوم می گویند و  مانند فیبر محلول عمل می کند. تحقیقات فراوانی که بر روی انسان ها  انجام شده که نشان می دهد که این نوع نشاسته می تواند فوایدی مانند افزایش حساسیت به انسولین، کاهش قند خون، کاهش اشتها و تقویت دستگاه گوارش داشته باشد.

در این مقاله بیشتر در مورد نشاسته مقاوم، انواع آن و مزایای آن برای بدن انسان  می پردازیم. با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

 انواع نشاسته مقاوم

خواص نشاسته مقاوم به هضم چیست و چه تاثیری بر سرطان روده دارد؟

همه نشاسته های مقاوم، یکسان نیستند. چهار نوع نشاسته مختلف داریم.

نوع ۱: این نوع نشاسته در غلات و حبوبات و دانه ها  مشاهده می شود و در برابر هضم مقاوم است . زیرا محدود به دیواره های سلول گیاهی می باشد.

نوع ۲:  این نوع نشاسته موجود در خوراکی های نشاسته ای، مانند سیب زمینی خام و موز سبز (کالری) وجود دارد.

 نوع ۳: این نشاسته زمانی شکل می گیرد که برخی از خوراکی های نشاسته ای  مانندسیب زمینی و برنج پخته شده و سپس خنک شود. در این خنک سازی ، برخی از نشاسته های قابل هضم از طریق  پس رفت به نشاسته های مقاوم تبدیل می کند.

نوع ۴: این نشاسته از طریق  روش ها و فرایند های شیمیایی ساخته می شود.

اما دسته بندی آن ها کار آسانی نخواهد بود ، زیرا ممکن است انواع نشاسته‌های مقاوم در یک وعده غذایی به صورت همزمان وجو داشته باشدمیزان نشاسته مقاوم موجود در مواد غذایی با توجه به نحوه  فراوری  آن ها متفاوت است. به عنوان مثال، اگر یک موز برسد، زرد شود، نشاسته مقاوم آن به نشاسته معمولی تبدیل می شود و نشاسته مقاوم آن کاهش می یابد.

خواص نشاسته مقاوم  برای سلامتی بدن

نشاسته های مقاوم برای سلامتی بدن دارای فواید زیادی است .چندین مطالعه تایید می‌کنند که نشاسته های مقاوم می‌تواند حساسیت به انسولین یا پاسخ سلول‌های بدن به انسولین را بهبود بخشند. این نوع نشاسته برای کاهش سطح قند خون بعد از مصرف غذا بسیار موثر است.

هم چنین این نشاسته بر وعده دوم غذا  تاثیر دارد . به این معنی که اگر نشاسته های مقاوم را با صبحانه بخورید، میزان قند خون بالا در ناهار را نیز کاهش می دهد.

تأثیر آن بر سوخت و ساز گلوکز و انسولین نیز فوق العاده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که حساسیت به انسولین ۳۳ تا ۵۰ درصد پس از مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم نشاسته مقاوم در روز به مدت چهار هفته افزایش می یابد.

حساسیت به انسولین یک مسئله بسیار مهمی است. کاهش حساسیت به انسولین (مقاومت به انسولین) یک خطر جدی برای بسیاری از بیماری ها مانند بیماری قلبی و آلزایمر، سندرم متابولیک، دیابت  محسوب می شود. این نوع نشاسته با کمک به افزایش حساسیت به انسولین و کاهش قند خون، شما را از از بیماری های مزمن محافظت می کند.

خواص نشاسته مقاوم، برای دستگاه گوارش

خواص نشاسته مقاوم به هضم چیست و چه تاثیری بر سرطان روده دارد؟
خواص نشاسته مقاوم به هضم چیست و چه تاثیری بر سرطان روده دارد؟

زمانی که نشاسته های مقاوم وارد روده بزرگ می شود، با کتری ها آن را هضم می کنند و به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می شود. بیوتریت از مهمترین اسید چرب با زنجیره کوتاه است  که به عنوان یک سوخن ترجیحی برای سلول های پس روده ای استفاده می شود.نشاسته باکتری ها را تغذیه می کند و با افزایش مقدار بیوتریت، به صورت مستقیم سلول های پس روده ای را تغذیه می کند.

نشاسته هم چنین فواید زیادی برای پس روده ای دارد. از جمله،  کاهش سطح  pH ، کاهش عفونت به میزان قابل توجه که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.سرطان کولون در  روده بزرگ چهارمین عامل اصلی مرگ و  میر جهانی است. اسیدهای چرب زنجیره کوتاه که  به وسیله سلول‌های پس روده ای جذب نمی شوند. وارد جریان خون، کبد و سایر بخش های بدن می‌شوند و در آنجا اثرات مفیدی دارند.

نشاسته، به دلیل اثرات درمانی که روی پس روده  دارد، به بهبود مشکلات گوارشی مختلف مانند بیماری های التهابی روده، از جمله کولیت روده و بیماری کرون ، یبوست، اسهال. دیورتیکولیت کمک می کند.

نشان داده است که نشاسته هایمقاوم باعث افزایش جذب مواد معدنی می شود. با این حال، قبل از آن که بتوان نظر قطعی داشت، عملکرد بیوتریت در سلامتی بدن و بیماری ها باید روی انسان ها مورد بررسی قرار گیرد.

کاهش وزن با افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک کنید

نشاسته مقاوم نسبت به نشاسته معمولی کالری کمتری دارد .هر چه نشاسته غذایی مقاوم‌تر باشد، کالری کمتری دارد. چندین مطالعه ثابت کرده اند که مکمل های فیبر محلول می توانند از طریق افزایش احساس سیری و کاهش اشتها به کاهش وزن کمک کنند.

به نظر می رسد که این نوع نشاسته  تأثیر یکسانی  با فیبر داشته باشد. افزودن نشاسته به وعده غذایی احساس سیری را افزایش می دهد و باعث می شود فرد کالری کمتری دریافت کند. مطالعات متعدد حیوانی ثابت کرده است که نشاسته می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما تأثیر این ماده بر کاهش وزن انسان در حال حاضر آزمایش نشده است.

مطالعه بیشتر:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا