Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با کاربردها و خطرات حشره کش مالاتیون

مالاتیون (Malathion) یک ترکیب فسفره سنتتیک و مهارکننده کولین استراز است که علاوه بر آفت کشی به عنوان یک داروی موضعی جهت از بین بردن شپش سر مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد حشره کش مالاتیون است. همچنین اگر تصمیم به خرید حشره کش مالاتیون دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش حشره کش مالاتیون در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان حشره کش مالاتیون در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت آفت کش و سم مینوز نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش حشره کش مالاتیون به روزرسانی می‌شود.

مالاتیون که با نام تجاری مالتوس نیز شناخته می شود یکی از سموم دفع آفات است که به طور گسترده در کشاورزی، محوطه های مسکونی، مناطق تفریحی عمومی و در برنامه های کنترل آفات بهداشت عمومی مانند ریشه کن کردن پشه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در دهه ۱۹۸۰ در استرالیا و کالیفرنیا از مخلوط این سم با شربت ذرت برای مقابله با مگس میوه مدیترانه استفاده شد. در ایالات متحده مالاتیون رایج ترین حشره کش ارگانوفسفات مورد استفاده است. این سم طی چند دهه گذشته به طور منظم در ماه های تابستان برای کشتن پشه ها مورد استفاده قرار گرفته است. برای اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

نام تجاری دیگر این حشره کش سای تیون و ستیون است که با اثر تماسی، گوارشی، تدخينی و غير سيستميک آفات کشاورزی را کنترل می کند.

مکانیسم اثر مالاتیون

این سم یک مهار کننده استیل کولین استراز، خانواده متنوعی از مواد شیمیایی است که پس از جذب در ارگانیسم مورد نظر به طور برگشت ناپذیر به باقیمانده سرین در مکان فعال کاتالیزوری آنزیم کولین استراز متصل می شود. گروه فسفواستر حاصل قویا به کولین استراز متصل می شود و بطور برگشت ناپذیر آنزیم را غیرفعال می کند و منجر به تولید سریع استیل کولین در سیناپس می شود.

در واقع مالاتیون با مهار برگشت ناپذیر فعالیت کولین استراز عمل خود را بر روی سیستم عصبی انجام می دهد و از این طریق به استیل کولین اجازه می دهد تا در سیناپس های کولینرژیک تجمع یافته و باعث تحریک گیرنده های کولینرژیک شود که در نهایت به مرگ حشره منجر می شود.

کاربرد مالاتیون

این حشره کش برای كنترل طيف وسيعی از حشرات سخت بالپوشان، ملخ ها، حشرات مکنده مانند شته ها، شپشک ها، تريپس، مگس ها، زنجره ها ، لارو پروانه ها روی درختان ميوه سردسيری دانه دار و هسته دار، انگور، صيفی جات، جاليز و گياهان صنعتی مانند چغندرقند، ذرت، پنبه، يونجه و گياهان زينتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با کاربردها و خطرات حشره کش مالاتیون
آشنایی با کاربردها و خطرات حشره کش مالاتیون

عوارض و خطرات مالاتیون برای انسان

طبق گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، در حال حاضر هیچ اطلاعات موثقی درباره اثرات منفی ناشی از قرارگرفتن در معرض طولانی مالاتیون وجود ندارد. قرار گرفتن در معرض مقادیر بسیار زیاد این سم باعث ایجاد علائمی در سطح بدن خواهد شد که شدت آن به میزان قرار گرفتن در معرض آن بستگی دارد.

علائم مسمومیت با این سم شامل سوزش پوست و چشم، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، اسهال، تعریق بیش از حد، تشنج و حتی مرگ است. بیشتر علائم طی چند هفته برطرف می شوند.

علاوه بر این مالاتیون موجود در آب تصفیه نشده در مرحله کلرزنی تصفیه آب به مالاکسون تبدیل می شود، بنابراین مالاتیون نباید در آبهایی استفاده شود که ممکن است به عنوان منبع آب آشامیدنی یا هر نوع آب بالادستی استفاده شود.

اغلب توصیه می شود در حین پاشش این سم برای به حداقل رساندن ورود آن به محیط بسته منازل مسکونی برای خاموش کردن تهویه هوا به شهروندان اطلاع رسانی شود.

مالاتیون قابل اشتعال است بنابراین افرادی که از این ماده استفاده می کنند نباید هنگام استفاده از آن، در معرض منابع گرما مانند خشک کن های ضربه ای، سیگار یا شعله های پخت و پز قرار بگیرند.

مالاتیون توسط IARC به عنوان سرطان زای احتمالی طبقه بندی می شود. این سم توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده به عنوان شواهد حاکی از سرطان زایی طبقه بندی می شود. این طبقه بندی مبتنی بر وقوع تومورهای کبدی در دوزهای بیش از حد در موش ها و موشهای صحرایی ماده و وجود تومورهای نادر دهان و بینی در موشهای صحرایی بود که به دنبال قرار گرفتن در معرض دوزهای بسیار زیاد اتفاق افتاد.

محققان مطالعه ای را در مورد شرکت کنندگان در شش استان کانادا انجام دادند و دریافتند که قرار گرفتن در معرض ارگانوفسفات ها به عنوان یک گروه و مالاتیون به تنهایی با ابتلا به لنفوم غیر هوچکین همراه است.

مالاتیون دارای نیمه عمر کمتر از یک روز در خاک است به این معنی که از بین رفتن نیمی از دوز آن کمتر از یک روز طول می کشد. در هوا نیمه عمر این سم ۱.۵ روز، در گیاهان حدود ۵.۵ روز و در آب نصف روز تا ۱۹ روز است. غیر از کشتن پشه ها، مالاتیون برای سایر حشرات از جمله زنبور عسل و همچنین ماهی و حشرات آبزی بسیار سمی است.

موارد احتیاط هنگام مصرف مالاتیون

باید بدانید که افراد و حیوانات در صورت قرار گرفتن در معرض حشره کش مالاتیون دچار آسیب های جدی می شوند. روند اثر این حشره کش بر سیستم بدن انسان و حیوانات نیز به همان شکل حشرات است. به همین دلیل است که باید از بلعیدن یا آشامیدن این سم خطرناک اجتناب کنید.

این حشره کش از طریق تماس پوستی هم جذب می شود بنابراین در هنگام استفاده از آن باید لوازم و لباس های محافظ استفاده کنید. علاوه بر این توجه داشته باشید که نباید در ساعات گرم روز این سم را مصرف کنید زیرا باعث سوختن گیاهان خصوصا در مناطق گرمسیری خواهد شد.

محصولات حاوی ماده مالاتیون به صورت مایع، پودری و امولسیون عرضه می شوند. این ماده سمی را را نباید در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید زیرا علاوه بر خطر اشتعال پذیری میزان سمیت آن با افزایش دما بالا می رود.

طرز استفاده از سم مالاتیون

سم مالاتیون یک سم حشره کش بسیار مفید و موثر از خانواده سموم ارگانوفسفره است. برای استفاده از سم مالاتیون باید مقداری معینی از این آفت کش را درون حجم مشخصی از آب مخلوط کنید و سپس بر روی گیاهان خود اسپری کنید.

طریقه مصرف سم مالاتیون برای گل

برای دفع آفات از گل های خود می توانید از سم مالاتیون استفاده کنید. برای این کار مقداری کمی از سم مالاتیون را در آب حل کرده و بر روی گل های خود اسپری کنید. توجه داشته باشید از سم مالاتیون بیش از حد استفاده نکنید.

درمان مسمومیت با سم مالاتیون

مسمومیت با سم مالاتیون می تواند عوارض جانبی شدیدی مانند دل درد، تهوع، استفراغ و مشکلات تنفسی را برای فرد ایجاد کند. برای درمان مسمومیت با این آفت کش می توانید از آتروپین یا دوپام استفاده کنید. همچنین مصرف زیاد آب برای کاهش عوارض مسمومیت با سم مالاتیون بسیار توصیه می شود.

مقدار مصرف سم مالاتیون

مقدار مصرف سم مالاتیون به نوع گیاه و آفت موجود بستگی دارد. برای اطلاع از میزان مناسب مصرف این آفت کش توصیه می شود با متخصصین سم شناسی و کشاورزی مشورت کنید.

عوارض سم مالاتیون

سم مالاتیون یک سموم شیمیایی بسیار قوی است که در صورت تماس با پوست ممکن است مشکلات پوستی را برای فرد ایجاد کند. همچنین استنشاق و بلع سم مالاتیون می تواند عوارض جانبی شدیدی برای سلامتی به وجود آورد. بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از این سم از وسایل ایمنی مانند ماسک و دستکش استفاده کنید.

مالاتیون چیست

مالاتیون یک حشره کش بسیار قوی با اثر تماسی، گوارشی و تنفسی است. سم مالاتیون از سموم خانواده ارگانوفسفره است که بر روی آنزیم کولین استراز حشرات اثرات مخرب ایجاد می کند. کشاورزان از این سم برای دفع طیف وسیعی از آفات مانند کنه و شته استفاده می کنند.

دوره کارنس سم مالاتیون

دوره کارنس ماندگاری سم را درون گیاه یا محصول نشان می دهد. دوره کارنس یا ماندگاری سم مالاتیون حدود ۱۰ روز است. در دوره کارنس توصیه می شود محصول را برداشت و استفاده نکنید. زیرا اثرات سم مالاتیون ممکن است باعث مسمومیت شما شود.

قیمت سم حشره کش مالاتیون

قیمت خرید و فروش سم حشره کش مالاتیون برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سم حشره کش مالاتیون مورد نظر خود را خریداری نمایید. سم مالاتیون توسط بسیاری از کشاورزان برای دفع و از بین بردن آفات استفاده می شود.

فروش سم حشره کش مالاتیون

برای اطلاع از قیمت فروش سم حشره کش مالاتیون از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان و مراکز خرید و فروش سم حشره کش مالاتیون در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید سم حشره کش مالاتیون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا