Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم فوزالون چیست و چه کاربردی دارد؟

سم فوزالون (Phosalone)  یک ماده شیمیایی ارگانو فسفات است که معمولاً به عنوان حشره کش و کنه کش استفاده می شود. فوزالون یک مهار کننده استیل کولین استراز ضعیف با اثر تماسی – گوارشی است که طیف وسیعی از حشرات را از بین می برد. تیامتوکسام (thiamethoxam) یک حشره کش غیر اختصاصی با اثرات سیستمیک و گوارشی است که برای مقابله با آفات پنبه، برنج، جالیز، میوه ها و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. این سم در بسته های ۲۵۰ و ۵۰۰ گرمی موجود است و در بازار با نام تجاری مموری، آکتارا و کروزر خرید و فروش می شود. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم فوزالون است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم فوزالون دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم فوزالون در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم فوزالون در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم فوزالون نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم فوزالون به روزرسانی می‌شود.

این سم در کشور فرانسه توسعه یافته است اما اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۰۶  آن را از لیست آفت کش ها حذف کرد. این ترکیب ماده فعال انواع حشره کش های تجاری است و با نام تجاری زولون نیز شناخته می شود.

سم فوزالون سمیت کمی برای پستانداران و محیط زیست دارد و حشرات مفید را تحت تاثیر قرار نمی دهد. این سم در مبارزه با آفات مقاومت ایجاد نمی کند و در دماهای پایین نیز موثر است. این سم در کنترل طیف گسترده ای از کرم ها و سوسک ها بر روی محصولات دارای اهمیت اقتصادی بسیار خوب عمل می کند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

مكانيسم اثر حشره کش فوزالون

اين سم با مهار آنزيم كولين استراز در سيستم عصبی عمل می کند. استيل كولين یک ناقل عصبی در فضای بين سيناپسی است که باعث تحريک آكسون بعدی می‌ شود.

سم فوزالون در سیستم عصبی حشره با تجمع این ماده در سيناپس باعث تحريک مداوم رشته عصبی بعدی شده و حشره را فلج می کند به دلیل اینکه فوزالون آنزيم كولين استراز که برای تجزيه استيل كولين در فضای بين سيناپسی ترشح می شود را مهار کرده است. اين حشره‌ كش با خاصيت غير سيستميک می تواند وارد كوتيكول گياه و حشرات شده در پوست ميوه و كوتيكول برگ ها تجمع یابد.

کاربرد سم فوزالون

سم فوزالون می تواند برای از بین بردن و کنترل حشراتی مانند سخت بالپوشان، حشرات مكنده (شته‌ها) لارو پروانه‌ها روی درختان ميوه سردسيری مانند سيب و گلابی، هلو، گيلاس، آلبالو و همچنین انگور، پسته و صيفی ‌جات ، جاليز ،  گياهان صنعتی مانند چغندر قند و دانه های روغنی  ذرت، آفتابگردان، سويا، كلزا، يونجه و گياهان زينتی مورد استفاده قرار بگیرد.

فوزالون چیست و چه کاربردی دارد؟
فوزالون چیست و چه کاربردی دارد؟

عوارض فوزالون بر انسان و حیوانات دیگر

سم فوزالون ترکیبی با اثرات سمی متوسط است که در تماس با پوست سالم می تواند تحریک ملایمی ایجاد کند. خوراندن این سم به موشهای صحرایی در سطح ۲۵ ، ۵۰ و ۲۵۰ پی پی ام در رژیم غذایی و برای سگها ۱۰۰ ، ۲۰۰ و ۱۰۰۰ پی پی ام منجر به مهار وابسته به دوز گلبولهای قرمز و کولین استراز پلاسما شده است اما علائمی از بیماری وجود ندارد. در موش ها  ppm 50 یا حدود ۲.۴ میلی گرم بر کیلوگرم در روز بالاترین سطح و بدون تأثیر این سم بر کولین استراز بود.

در حقیقت ، موشها و سگها دوزهای خوراکی ۵/۷ و ۱۵ میلی گرم بر کیلوگرم در روز را به مدت یک ماه تحمل کردند  و موش ها ۲۵۰ میلی لیتر در روز (حدود ۱۲ میلی گرم در کیلوگرم در روز) را به مدت ۱ سال بدون هیچ گونه ناهنجاری از رشد ، رفتار یا تغییرات خونی تحمل کردند.

به طور کلی ، انتقال بیولوژیکی فوزالون مشابه سایر ترکیبات آلی فسفر است.  این ترکیب به دنبال تجویز خوراکی در موش ها به سرعت جذب و دفع می شوند. طی ۲۴ ساعت ، کمتر از ۱ درصد باقیمانده های فوزالون در بدن قابل پیگیری است.

مطالعه دیگری که بر روی کارگران جمع کننده هلو صورت گرفت نشان داد که علیرغم دوز تخمین زده شده به میزان ۱۴ میلی گرم در هر فرد در ساعت ، کولین استراز گلبولهای قرمز فقط در حدود ۴٪ مهار شده است.

تخمین زده می شود که ۹۸-۹۹٪ از مواجهه کارگران از نظر پوستی ، عمدتاً با دست و اندام های فوقانی است. چهارتا از شش کارگری که در معرض غلظت هوای ۳۲/۵ میلی گرم بر متر مکعب حشره کش فوزالون قرار داشتند ، استیل کولین استراز آنها تنها ۱۶ تا ۲۹ درصد کاهش یافته بود.

اثرات اکولوژیکی حشره کش فوزالون

بررسی های صورت گرفته نشان داده است که این ماده برای مرغ ها از طریق آب مصرفی سمیت متوسطی دارد و از نظر تغذیه ای مشکلی ایجاد نمی کند.

این سم برای ماهی های آب گرم و آب سرد به شدت سمی است و بررسی ۴۸ نشان داده است که فوزالون برای بی مهرگان آبزی نیز بسیار سمی است و سمیت فوری و بالایی برای سخت پوستان دارد.

سرنوشت سم فوزالون در محیط زیست

این حشره کش در خاک متحرک نیست و به سرعت تجزیه می شود. مطالعات متابولیسم هوازی خاک نیمه عمر این سم را ۱-۷ روز را نشان می دهد. مطالعات میدانی نیمه عمر این سم را در خاک  ۱-۹ هفته نشان داده است.

فوزالون در آب های تصفیه نشده به سرعت از بین می رود و در گیاهان به صورت شیمیایی تجزیه می شود. ماندگاری این سم در گیاهان ۱۴ ساعت است و در شرایط عادی فیتوتوکسیک نیست.

قیمت سم فوزالون

قیمت خرید و فروش سم فوزالون برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سم فوزالون مورد نظر خود را خریداری نمایید.

فروش سم فوزالون

برای اطلاع از قیمت فروش سم فوزالون از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان و مراکز خرید و فروش سم فوزالون در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید سم فوزالون

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سموم فوق الذکر یعنی مموری و اکتارا و کروزر از گروه سموم نئونیکوتینویید میباشند نه ارگانوفسفره و مکانیسم اثرشون بافوزالون متفاوت هست
    ضمنا مکانیسم اثر متفاوتی دارند و سموم مموری و آکتارا سیستمیک میباشند و فوزالن غیر سیستمیک است
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا