Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

همه چیز در مورد کاربرد سموم و آفت کش ها

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد آفت کش و سموم است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم و آفت کش دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروشسموم و آفت کش ها در بازار می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم و آفت کش به روزرسانی می‌شود.

سموم و آفت کش ها موضوع بسیار حساسی است که رسانه ها بسیار به آن می رسانند. سموم و آفت کش ها ترکیبات شیمیایی هستند که برای کنترل یا از بین بردن علف های هرز و حشرات مزاحم استفاده می شوند. علف کش ها علف های هرز را از بین می برند و حشره کش ها نیز حشرات مضر را از بین می برند. آفت کش ها اصطلاحی برای پوشش هر دو سم حشره کش و علف کش است.

سموم و آفت کش های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که کاربرد بسیار خوب و موثری در کشاورزی دارد. کشاورزان از این آفت کش ها برای دفع و از بین بردن بسیاری از آفات استفاده می کنند.

آفت کش ها همچنین اغلب در پرورش گوجه فرنگی، سیب و سایر میوه ها و سبزیجاتی که مستقیما می خوریم، استفاده می شوند. برای کشاورزان، هدف از استفاده از سموم و آفت کش ها، کسب نتایج بهتر از کاشت محصولات و به طور موثر تولید بیشتر مواد غذایی است. علف های هرز و حشرات کمتر به معنای شانس بیشتر برای تولید محصولات زراعی خصوصا اقلام پرمصرف است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

کاربرد سموم و آفت کش ها

استفاده از آفت کش ها و علف کش ها در دهه های گذشته بسیار رایج شده است. کشاورزان برای محافظت از محصولات خود و به حداکثر رساندن بازدهی از این مواد استفاده می کنند. با این حال، آفت کش ها نه تنها توسط کشاورزان، بلکه توسط برخی از افراد در باغ های شخصی نیز استفاده می شود. در حالی که استفاده از علف ‌کش‌ ها و آفت ‌کش‌ ها می ‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد، مشکلاتی نیز در ارتباط با آنها وجود دارد.

دولت کشاورزان را ملزم به رعایت قوانینی می کند که تعیین می کند چه مقدار از هر ماده شیمیایی و چه زمانی از آنها می توانند استفاده کنند. کشاورزان باید دستورالعمل های روی برچسب را که توسط EPA تایید شده است، رعایت کنند. در غیر این صورت جریمه ها و شکایت های قانونی آنها را تهدید خواهد کرد.

در جامعه مدرن امروزی، استفاده از سموم و آفت کش های شیمیایی برای کنترل آفات بسیار رایج است. در واقع، استفاده از سموم در سراسر جهان طی ۳۰ سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر سالانه ۲.۵ میلیون تن آفت کش تجاری استفاده می شود.

کاربرد سموم و آفت کش ها
کاربرد سموم و آفت کش ها

طبقه بندی آفت کش ها

طبقه بندی آفت کش ها بر اساس مبانی مختلفی صورت می گیرد مثلا در گذشته آنها را بر اساس نوع عملکرد به گوارشی، تماسی و تدخینی طبقه بندی می کردند. در دسته بندی جدید آنها را بر اساس طیف اثرگذاری به انتخابی و غیر انتخابی تقسیم بندی می کنند. البته دسته بندی های دیگری نیز بر اساس مکانیسم اثر وجود دارد.

انواع حشره کش ها

حشره کش ها برای از بین بردن و کنترل آفات در مراحل مختلف کشت محصولات و حتی در خانه ها و امکان عمومی استفاده می شود. حشره کش ها در واقع حشرات ناخواسته آسیب رسان را از بین می برند و در انواع مختلف توسط شرکت های مختلف تولید و به باز عرضه می شوند.

آفت کش های گیاهی

آفت کش های گیاهی یا ارگانیک برای آسیب کمتر به محیط زیست و حشرات محیط مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیبات تشکیل دهنده آفت کش ها بر اساس نوع آنها متفاوت است و اکثرا از ترکیبات شیمیایی ساخته می شوند که کمترین آسیب را به محیط زیست و حشرات مفید وارد کنند.

مزایای استفاده از سموم و آفت کش ها

بهبود رشد گیاهان

یکی از مزیت های مهم سموم و آفت کش ها این است که می تواند به بهبود رشد کلی گیاهان کمک کنند. اگر گیاهان مورد حمله انواع مختلف آفات قرار گیرند،گیاهان برای دفاع از خود باید انرژی زیادی مصرف کنند. این مصرف انرژی به نوبه خود، در رشد مطلوب گیاه تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

با این حال، هنگام استفاده از آفت ‌کش ‌ها، گیاهان کار کمتری به تنهایی انجام می دهند، زیرا آفت ‌کش‌ها دفع آفات را انجام می دهند. بنابراین گیاهان انرژی بیشتری برای رشد مناسب در مقایسه با حالت بدون استفاده از آفت کش و علف کش خواهند داشت.

بازده بالاتر محصول

از آنجایی که گیاهان از طریق استفاده از آفت کش ها انرژی بیشتری برای رشد خواهند داشت، عملکرد تولید محصول نیز به طور قابل توجهی بالاتر خواهد بود. هر چه گیاه بزرگ تر باشد، در بسیاری از موارد می تواند محصولات بیشتری تولید کند. همچنین محصولات کمتری در اثر آفات تلف می شود که باعث افزایش بیشتر محصول کشاورزان می شود.

از این رو، برای به حداکثر رساندن عملکرد محصولات در کوتاه مدت، استفاده از آفت کش ها و علف کش ها بسیار مهم است. زیرا می تواند گیاهان را برای مقاومت در برابر آفات به شیوه ای موثر حمایت کند.

کاهش گرسنگی در جهان

بازدهی بالاتر محصولات همچنین نشان می دهد که جمعیت بیشتری می توانند از سبزیجات و میوه های موجود استفاده کنند. در بسیاری از کشورها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه فقیر در نیمکره جنوبی سیاره ما، جمعیت محلی هنوز به شدت به بازدهی محصولات کشاورزان محلی برای تامین مواد غذایی خود متکی هستند.

بنابراین، بسیار مهم است که کشاورزان تا حد ممکن محصولات زراعی بیشتری تولید کنند تا جمعیت محلی غذای کافی برای زنده ماندن دریافت کنند. در نتیجه، استفاده از آفت کش ها نیز می تواند برای کاهش مشکل جهانی گرسنگی در بسیاری از مناطق فقیر سیاره ما حیاتی باشد.

طبقه بندی آفت کش ها
طبقه بندی آفت کش ها

کاهش قیمت مواد غذایی

قیمت محصولات غذایی اغلب بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. از این رو، اگر بتوان از طریق استفاده از سموم دفع آفات در فرآیندهای کشاورزی، محصول بیشتری تولید کرد عرضه مواد غذایی نیز افزایش خواهد یافت.

این عمل به نوبه خود، می تواند به کاهش قابل توجه قیمت مواد غذایی منجر شود که می تواند به نفع مردم محلی باشد. زیرا مردم فقیر می توانند پول کمتری را برای غذا خرج کنند و ممکن است بتوانند پول بیشتری را برای تحصیل فرزندان خود خرج کنند تا فرصت های بهتری برای آنها فراهم شود.

نگهداری آسان سموم و آفت کش ها

یکی دیگر از مزایای آفت کش ها و علف کش ها این است که نگهداری از آنها نیز بسیار آسان است. اگر این مواد شیمیایی به شیوه ای مناسب بسته بندی شوند و در شرایط مناسب نگهداری شوند، می توانند برای سال های طولانی نگهداری و ذخیره شوند و همچنان به روشی کارآمد عمل می کند.

بنابراین کشاورزان می‌ توانند مقادیر زیادی سموم و علف ‌کش ‌ها را با قیمت پایین خریداری کنند، آن‌ ها را ذخیره کنند و تا سال‌ ها از آن مواد استفاده کنند.

کاربردپذیری آنها اثبات شده است

آفت کش ها برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته اند. ما می دانیم که استفاده از آفت کش ها یک فناوری اثبات شده است و آنها به درستی کار می کند. از این رو، بسیاری از کشاورزان نیز از سنین پایین استفاده از آفت کش ها را یاد گرفته اند و به سادگی از این محصولات شیمیایی استفاده می کنند، زیرا می دانند که آنها به شیوه مطلوب کار می کنند. بنابراین، بسیاری از کشاورزان در سراسر جهان به منظور به حداکثر رساندن بازدهی گیاهان خود، به آفت کش ها متکی هستند.

کاربری کارآمد زمین

از آنجایی که جمعیت جهان ما در حال افزایش است، بسیار مهم است که از زمین خود تا حد امکان به نحو احسن استفاده کنیم. از این رو، استفاده از سموم دفع آفات و کودها نیز در این زمینه بسیار مهم است، زیرا می توان بازدهی محصولات را به حداکثر رساند و ما می توانیم غذای بسیاری از مردم را در مقیاس جهانی، حداقل در کوتاه مدت، تامین کنیم.

آفت کش ها نسبتا ارزان هستند

مزیت دیگر سموم و آفت کش ها این است که نسبتا ارزان هستند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، آفت کش ها و علف کش های شیمیایی را می توان در مقادیر زیاد با قیمت بسیار پایین تولید کرد. این امر استفاده از آفت کش ها را بسیار وسوسه انگیز می کند، زیرا کشاورزان مجبور نیستند مقادیر زیادی پول سرمایه گذاری کنند. اما همچنان می توانند به طور قابل توجهی عملکرد محصول خود را بهبود بخشند. بنابراین، آفت کش ها نیز کاملا مقرون به صرفه هستند و می توانند ابزار اصلی برای به حداکثر رساندن سود کشاورزان باشند.

از آنجایی که تولید آفت کش ها بسیار آسان و مقرون به صرفه است در اکثر کشورها به خوبی یافت می شود. بنابراین، بسیاری از کشاورزان در سرتاسر جهان به مقادیر زیادی آفت‌ کش‌ ها و علف‌ کش‌ ها دسترسی خواهند داشت.

کار کلی کشاورزان را کاهش می دهد

کشاورزی یک شغل سخت و طاقت فرسا است. کشاورزان اغلب مجبورند کارهای زیادی انجام دهند و مجبورند ساعت های طولانی کار کنند تا بتوانند محصول خود را پرورش داده و برداشت کنند. به منظور کاهش میزان بار کاری کشاورزان، استفاده از آفت کش ها و علف کش ها می تواند بسیار مفید باشد. زیرا این محصولات شیمیایی می توانند آفات و علف های هرز را در مقیاس وسیع به راحتی از بین ببرند و کشاورزان دیگر مجبور به حذف علف های هرز ناخواسته با دست خود نیستند.

بنابراین، استفاده از این مواد شیمیایی می ‌تواند کشاورزی را بسیار راحت‌ تر کند و کشاورزان زمان بیشتری برای استراحت و یا کارهای دیگر خواهند داشت.

گیاهان کمتری در اثر آفات از بین می روند

هر ساله گیاهان متعددی به دلیل آفت زدگی از بین می روند. از بین رفتن گیاهان به نوبه خود، می تواند تا حد زیادی به بازدهی کلی محصولات کشاورزی آسیب برساند. همچنین ممکن است باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی و گرسنگی تعداد بیشتری از مردم جهان شود.

از این رو حفاظت از گیاهان در برابر آفات به بهترین شکل ممکن ضروری است. استفاده از مقادیر معقول سموم و آفت کش ها یکی از ساده ترین و کارآمدترین راه ها برای دستیابی به این هدف است.

معایب استفاده از سموم و آفت کش ها
معایب استفاده از سموم و آفت کش ها

جلوگیری از انتشار بیماری ها از طریق پشه

سموم و آفت کش ها نه تنها برای کاهش مشکل آفات گیاهی مفید هستند، بلکه برای جلوگیری از شیوع بیماری های جدی در بین عموم مردم نیز بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، آفت کش ها برای کاهش جمعیت پشه ها بسیار مهم هستند. پشه ها می توانند افراد زیادی را به بیماری های جدی مانند مالاریا یا تب دنگی مبتلا کنند. از این رو، برای محافظت از عموم مردم در برابر این بیماری ها، استفاده از سموم دفع آفات برای کاهش جمعیت پشه بسیار مهم است.

محافظت در برابر انگل ها

در برخی از مناطق سیاره ما، انگل ها یک مشکل بزرگ هستند که می تواند اثرات نامطلوب جدی برای سلامتی مردم محلی ایجاد کند. از این رو، برای محافظت از عموم مردم در برابر مسائل بهداشتی ناشی از انگل ها، آفت کش ها نیز می توانند در این زمینه کمک کنند.

سموم و آفت کش ها همچنین می توانند به افزایش امید به زندگی کلی مردم در بسیاری از کشورها در سراسر جهان کمک کنند. از آنجایی که بازده محصولات به دلیل استفاده از آفت کش ها و علف کش ها بیشتر می شود، مردم غذای بیشتری خواهند داشت و سیستم ایمنی آنها نیز قوی تر می شود که به نوبه خود باعث می شود کمتر در برابر بیماری ها آسیب پذیر شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که استفاده از سموم و آفت ‌کش‌ ها می ‌تواند جمعیت پشه ‌ها و انگل‌ ها را کاهش دهد، افراد کمتری از شرایط بهداشتی جدی رنج خواهند برد. اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد سموم و آفت کش ها می تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد. در ادامه با یکدیگر معایب استفاده از سموم و آفت کش ها را بررسی خواهیم کرد.

معایب استفاده از سموم و آفت کش ها

سموم شیمیایی با اینکه کاربرد و مزایای بسیار زیادی در صنعت کشاورزی دارند اما معایبی نیز به همراه خواهند داشت. اصلی ترین معایب سموم و آفت کش ها عبارتند از:

می تواند منجر به آلودگی شدید خاک شود

یکی از مشکلات عمده استفاده از سموم و آفت کش ها این است که این محصولات می توانند منجر به آلودگی شدید خاک شوند. با گذشت زمان، مقادیر قابل توجهی از عناصر مفید در خاک به پایان می رسد که می تواند برای بسیاری از میکروارگانیسم های مفیدی که در خاک پراکنده هستند مضر باشد. در دراز مدت، خاک ممکن است حاصلخیزی کمتری داشته باشد و حتی در آینده دیگر برای اهداف کشاورزی مناسب نباشد.

از این رو، استفاده از مقادیر بیش از حد سموم و آفت ‌کش‌ ها می ‌تواند در دراز مدت مضر باشد و کشاورزان فقط باید از مقادیر معقولی از این مواد شیمیایی برای پایدارتر کردن کشاورزی خود استفاده کنند.

باعث آلودگی آب های زیرزمینی می شود

اگر مقادیر بیش از حد مواد شیمیایی مضر مربوط به استفاده از سموم و آفت کش ها به خاک برسند، این مواد شیمیایی ممکن است به آب های زیرزمینی راه پیدا کنند. این عمل به نوبه خود، می تواند منجر به آلودگی جدی آب های زیرزمینی شود.

بسیاری از مردم هنوز ارزش زیادی برای آب قائل نیستند، زیرا بسیار ارزان است و به مقدار زیاد در سوپرمارکت ها یافت می شود. با این حال، به دلیل گرم شدن کره زمین و آلودگی های موجود، آب در آینده به یک منبع کاملا کمیاب تبدیل خواهد شد. بنابراین ما به عنوان یک موجود زنده باید برای محافظت از آب های زیرزمینی خود به بهترین شکل ممکن تلاش کنیم.

از این رو، استفاده بیش از حد از سموم نیز یک مشکل اساسی در زمینه حفاظت از آب های زیرزمینی است و کشاورزان در سراسر جهان باید استفاده از آفت کش ها را کاهش دهند تا از آب های زیرزمینی محافظت کنند.

جمعیت حشرات مفید و مهم را کاهش می دهند

استفاده از این محصولات شیمیایی همچنین می تواند منجر به کاهش جمعیت بسیاری از حشرات مفید و مهم در سطح کره زمین شود. به عنوان مثال سموم دفع آفات باعث کاهش تعداد زنبورها و پروانه ها در مقیاس بزرگ شده است. این عمل به نوبه خود می تواند چندین پیامد نامطلوب برای اکوسیستم های موجود در سراسر جهان داشته باشد. از این رو، برای محافظت از آن حشرات مهم، آفت کش ها نباید در مقیاس بزرگ استفاده شوند.

گرده افشانی ممکن است سخت تر شود

اگر تعداد حشرات مفیدی مانند زنبورها با استفاده از سموم دفع آفات در کشاورزی کاهش یابد، این احتمال وجود دارد که گرده افشانی گیاهان نیز بسیار سخت تر شود. اگر تعداد کافی از این حشرات وجود داشته باشد، کشاورزان اغلب نگران گرده افشانی گیاهان خود نیستند، زیرا زنبورها و سایر حشرات برای جمع آوری گرده از گیاهی به گیاه دیگر پرواز می کنند.

با این حال، اگر به دلیل استفاده از مقادیر بیش از حد سموم و آفت کش ها تعداد زیادی از این حشرات از بین بروند گیاهان دیگر قادر به گرده افشانی نیستند. این مسئله می تواند منجر به مشکلات جدی برای کشاورزان شود، زیرا نبود گرده افشانی مناسب ممکن است عملکرد محصول را بسیار کاهش دهد.

در ساخت آفت کش از چه عنصری استفاده میشود
در ساخت آفت کش از چه عنصری استفاده میشود

آفت کش ها به اندازه کافی انتخابی نیستند

یکی دیگر از نقاط ضعف سموم کشاورزی این است که به اندازه کافی انتخابی نیستند. سموم و آفت کش ها اغلب تفاوتی بین آفات مضر و حشرات مفید قائل نمی شوند. این محصولات شیمیایی علاوه بر کاهش تعداد آفات، تعداد حشرات مفید مانند زنبورها را نیز کاهش می ‌دهند.

ژنتیک گیاهان ممکن است تغییر کند

در دراز مدت، ژنتیک گیاهان در صورت تماس با این محصولات شیمیایی ممکن است تغییر کند. تغییر ژنتیکی موجودات در بسیاری از موارد مشکل ساز است زیرا اثرات دراز مدت این تغییرات مشخص نیست.

بنابراین، همچنین از منظر ژنتیکی ما به عنوان یک انسان نباید از سموم دفع آفات بیش از حد استفاده کنیم تا از محیط زیست را در برابر اثرات جدی دراز مدت تغییرات ژنتیکی محافظت کنیم.

اثرات نامطلوب بهداشتی بر کشاورزان

سموم آفت کش می توانند برای سلامتی کشاورزان نیز بسیار مضر باشند. اگر کشاورزان در معرض این محصولات شیمیایی قرار بگیرند و از وسایل محافظت شخصی مناسب استفاده نکنند، ممکن است دیر یا زود دچار عوارض جدی سلامتی بلند مدت مانند سرطان ها شوند.

در واقع، بسیاری از کشاورزان در سراسر جهان هنوز هنگام استفاده از محصولات شیمیایی از ماسک یا انواع دیگر وسایل محافظت شخصی استفاده نمی ‌کنند. این امر خطر ابتلای آنها به مشکلات طولانی مدت سلامتی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

محصولات ممکن است به مواد مضر آلوده شوند

اگر از محصولات کشاورزی استفاده می کنیم که تحت تاثیر سموم آفت ‌کش‌ بوده اند، این احتمال وجود دارد که برخی از اجزای این محصولات شیمیایی به داخل بدن ما نیز راه پیدا کنند. وجود این ترکیبات شیمیایی در بدن، ممکن است عوارض جانبی شدیدی برای سلامتی ایجاد کند. بنابراین امروزه توصیه می شود از محصولات کشاورزی پرورش یافته با سموم شیمیایی کمتر استفاده شود.

مسمومیت با سموم و آفت کش ها

سموم کشاورزی اغلب غلیظ هستند و در صورت عدم استفاده صحیح کشاورزان می توانند خود را به شکلی جدی مسموم کنند. به عنوان مثال، اگر کشاورزان هنگام آماده سازی علف ‌کش‌ ها از ماسک استفاده نکنند، این احتمال وجود دارد که بخارات مضر را استنشاق کنند که به نوبه خود می‌ تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی در آنها شود.

در ساخت آفت کش از چه عنصری استفاده میشود

آفت کش ها از انواع ترکیبات شیمیایی به صورت ترکیبی برای اثرگذاری بهتر ساخته می شوند. مثلا کلر یکی از عناصری است که در ساخت آفت کش ها استفاده می شود. در آفت کش های گیاهی ترکیبات ارگانیک و کم خطر برای موجودات و محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن آخر

سموم و آفت کش ها در صورت استفاده صحیح می توانند بسیار مفید باشند. این محصولات شیمیایی امروزه به یک جز جدا نشدنی در صنعت کشاورزی تبدیل شده اند. در صورت استفاده زیاد از این محصولات شیمیایی نه تنها سلامت انسان ‌ها به خطر می افتد بلکه بسیاری از گونه ‌های جانوری و گیاهی نیز ممکن است آسیب ببینند.

این سموم همچنین می توانند به وضعیتی منجر شوند که اکوسیستم های طبیعی ما از تعادل خارج شوند. اگر اندازه جمعیت حیوانات و گیاهان تغییر کند، به احتمال زیاد تعادل طبیعی بین شکارچیان و طعمه ها نیز از کنترل خارج می شود.

در حالی که استفاده از علف ‌کش‌ ها و آفت ‌کش ‌ها می ‌تواند در کوتاه‌ مدت اثرات مثبت زیادی داشته باشد، اما در دراز مدت می ‌تواند اثرات نامطلوبی برای محیط زیست و همچنین برای سلامتی انسان ‌ها در پی داشته باشد. و از آنجایی که اثرات بلند مدت این محصولات شیمیایی هنوز کاملا مشخص نشده است، ما نباید از آنها به صورت افراطی استفاده کنیم.

قیمت سم و آفت کش

قیمت خرید و فروش سموم و آفت کش ها برحسب حجم و برند آن در بازار متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سموم و آفت کش مورد نظر خود را تهیه نمایید.

فروش ‌سم آفت کش

برای اطلاع از قیمت فروش سم و آفت کش از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان بازار خرید و فروش آفت کش و سم در بازار این مواد است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید سم و آفت کش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا