Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص ماست پروبیوتیک برای گوارش و پوکی استخوان

ماست پروبیوتیک (Probiotic Yogurt) یک محصول لبنی سرشار از ریز مغذی و باکتری های مفید برای بهبود وضعیت گوارش است. ماست پروبیوتیک مزایای بسیار بیشتری نسبت به ماست معمولی دارد. طبق تحقیقات انجام شده، سهم بهره مندی خانم ها از منافع این ماست بیشتر از آقایان است. در این مقاله از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با خواص ویژه این ماست آشنا کنیم.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با امگا ۶ را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید. پیش از آن که بخواهیم با ماست پروبیوتیک آشنا شویم، چند خطی در رابطه با تاریخ پیدایش ماست برای شما نوشته ایم.

بهترین ماست برای گوارش صحیح و رفع یبوست
بهترین ماست برای گوارش صحیح و رفع یبوست

ماست چیست

اعتقاد بر این است که فرایند تخمیر شیر بیش از ۶۰۰۰ سال است که صورت می گیرد. تاریخچه این کار به آسیای میانه بر می گردد. در آن زمان از این روش، به عنوان راهی برای حفظ شیر استفاده می کردند. سوابق تاریخی تولید ماست بعد از آسیای میانه، در هند، ایران و ترکیه مشاهده شد. ماست به دلیل بافت خامه ای و کاربردهای متنوع، یک محصول لبنی بسیار پرطرفدار است. در گذشته اعتقاد بر این بود که فرآیند تخمیر ماست در دمای خاص باعث می شود که تعداد باکتری های سالم در این ماده غذایی افزایش یابد.

امروز اما فرایندهای بسیار متفاوتی رخ می دهد و شیرهای لبنی تا حد کشتن باکتری های موجود حرارت داده می شوند. فرآیندی که به پاستوریزه شدن معروف است. در مرحله بعد، باکتری های زنده و مجاز به شیر اضافه شده و چندین ساعت تخمیر می شود تا غلیظ، غنی و ترش شود. برخی از باکتری هایی که در این مرحله به ماست اضافه می شوند، پروبیوتیک ها هستند.

ماست پروبیوتیک چیست

پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید هستند که مزایای بی‌شماری برای سلامتی دارند. این باکتری ها نه تنها می توانند به سلامت گوارش کمک کنند، بلکه برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در عملکرد سیستم ایمنی، سلامت روان و پیشگیری از بیماری نیز نقش داشته باشند. ماست بعد از شیر گاو دومین محصول لبنی پرمصرف در سراسر جهان است که تقریبا همه افراد از خوردن آن لذت می برند. به طور متوسط ۶۵٪ از خانم ها برای زیبای چهره خود از ماست پروبیوتیک استفاده می کنند. خوب است بدانید که مزایای سلامتی این ماست فراتر از زیبایی صورت است.

تفاوت اصلی بین مکمل های حاوی پروبیوتیک  و ماست پروبیوتیک این است که ماست پروبیوتیک طیف گسترده ای از سایر مواد مغذی مهم و همچنین پروتئین، کلسیم و پتاسیم را تأمین می کند. انواع ویتامین ها و مواد معدنی مهم دیگر نیز در ماست پروبیوتیک وجود دارد. بنابراین می تواند یک ماده مغذی عالی برای یک رژیم غذایی سالم و کامل باشد.

تحقیقات نشان داده است که باکتری‌های روده و میکروبیوم در حفظ سلامت بدن بسیار موثرند. از همین رو، این دسته از باکتری ها به مواد غذایی اضافه می شوند تا خواص آن ها در بدن بیشتر نمایان شود.

خواص ماست پروبیوتیک برای گوارش و پوکی استخوان
بهترین ماست برای گوارش صحیح و رفع یبوست

خواص ماست پروبیوتیک

همان طور که گفتیم، ماست پروبیوتیک خواص بی شماری دارد. در این بخش از مقاله هر کدام از خواص ویژه این ماست را به صورت جداگانه برای شما شرح داده ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

از سلامت گوارش پشتیبانی می کند

یکی از مهم ترین مزایای پروبیوتیک ها، توانایی آن ها در تقویت سلامت دستگاه گوارش است. باکتری های سالمی که به ماست اضافه می شوند باعث بهبود میکروفلور موجود در روده می شوند. وظیفه آن ها حمایت از روند هضم و حفظ سلامت دستگاه گوارش است. محتوای ماست پروبیوتیک به طور بالقوه می تواند به درمان برخی از شرایط گوارشی از جمله سرطان روده بزرگ، IBS، یبوست، اسهال و عدم تحمل لاکتوز کمک کند. جالب است بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، ماست پروبیوتیک را یک غذای تسکین دهنده می دانند نه ماده غذایی که باعث مشکلات گوارشی می شود.

خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد

مطالعه جدیدی که در BMC Medicine منتشر شد، نشان داد که خوردن ماست بیشتر با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است. ماست مانند سایر غذاهای پروبیوتیک از هضم و جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش پشتیبانی می کند که برای تنظیم قند خون ضروری است. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها باعث کنترل قند خون می شوند. این امر می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

به محافظت از سرطان روده بزرگ کمک کند

در یک مطالعه بزرگ که بر روی بیش از ۴۵۰۰۰ نفر صورت گرفت و در ژورنال بین المللی سرطان منتشر شد، مشخص شد که مصرف ماست با کاهش خطر ابتلا به  سرطان روده بزرگ مرتبط بوده است. محققان اظهار داشتند که اثر محافظتی ماست به دلیل حفظ سلامت دستگاه گوارش است. این موضوع به دلیل پروبیوتیک ها و باکتری های سالم موجود در آن رخ می دهد.

تراکم استخوان را افزایش می دهد

آنچه که شما در بشقاب خود قرار می دهید، نقش اساسی در سلامتی استخوان ها دارد و دریافت کلسیم و ویتامین D کافی نقش اساسی در این رابطه دارند. ماست پروبیوتیک برای خانم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا تخمین زده می شود که یکی از هر سه زن در سراسر جهان به دلیل پوکی استخوان در برخی از دوره های زندگی خود دچار شکستگی استخوان می شود.

ماست های لبنی به ویژه کلسیم بالایی دارند. این ماست ها به تقویت و حفظ توده استخوانی کمک می کند. بسیاری از ماست های لبنی با ویتامین D تقویت شده اند. از همین رو، باعث جذب کلسیم و حمایت از مینرالیزاسیون مناسب استخوان ها می شوند.

از کاهش وزن و چربی سوزی پشتیبانی می کند

طبق مطالعه ای از دانشگاه تنسی در ناکسویل، ماست پروبیوتیک ممکن است به چربی سوزی کمک کند. این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ماست به مدت ۱۲ هفته تقریباً دو برابر بیشتر باعث چربی سوزی می شود. گروهی که ماست پروبیوتیک مصرف کرده بودند ۲۲ درصد کاهش وزن بیشتر و ۶۱ درصد چربی بیشتری از دست دادند. این مطالعه نشان داد که ناحیه شکم و دور کمر به ویژه در مصرف ماست تحت تأثیر قرار گرفته است.

مکمل های پروبیوتیک همچنین با کاهش وزن و چربی سوزی در ارتباط هستند. در حقیقت، یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف پروبیوتیک به مدت ۳ تا ۱۲ هفته باعث کاهش وزن شده و منجر به کاهش شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن در مقایسه با گروه کنترل شده است.

بهبود سلامتی با فواید بی نظیر ماست پروبیوتیک
بهبود سلامتی با فواید بی نظیر ماست پروبیوتیک

ایمنی را تقویت می کند

در یک مطالعه جدید، محققان خاطر نشان کردند كه پروبیوتیک های موجود در ماست و سایر محصولات شیر تخمیر شده، می تواند با افزایش سلول های تولید کننده سایتوكین در روده باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند.

مصرف ماست پروبیوتیک کمک می کند تا دستگاه گوارش عاری از باکتری های بیماری زا باشد. یک مطالعه تصادفی و کنترل شده با دارونما در سوئد نشان داد که مصرف یک محصول پروبیوتیک در روز باعث کاهش تعداد روزهای بیماری برای کارگران یک شیفت در مقایسه با گروه کنترل  می شود.

فشار خون را کاهش می دهد

ماست پروبیوتیک بیش از ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم را در یک وعده هشت اونسی تامین می کند. این میزان تقریباً یک پنجم از نیازهای روزانه شما را به این ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت سیستم قلبی – عروقی تامین می کند. بررسی ۳۶ کارآزمایی بالینی و ۱۷ مطالعه تأیید کرد که مصرف پتاسیم می تواند نقش مهمی در تنظیم سطح فشار خون داشته باشد. اعتقاد بر این است که پتاسیم با کاهش جذب سدیم و تغییر عملکرد سلول های عصبی به کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب کمک می کند.

بنابراین، اگر می خواهید فشار خونتان را پایین بیاورید یا سلامت قلب خود را افزایش دهید، اضافه کردن ماست پروبیوتیک به رژیم غذایی یک راه بسیار ساده است.

کلسترول را کاهش می دهد

برخی تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک های زنده در ماست، از جمله لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، تنها با مصرف یک وعده در روز می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. در یک مطالعه بالینی کنترل شده که در ژورنال دانشکده تغذیه آمریکا منتشر شده است، نشان داد که مصرف فقط یک وعده ماست پروبیوتیک حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، به طور روزانه به مدت سه هفته منجر به کاهش ۲.۴ درصدی کلسترول سرم می شود. همچنین این احتمال وجود دارد که مصرف منظم ماست پروبیوتیک خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را  حدود ۶ تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

خلق و خو  را تنظیم می کند

اثرات پروبیوتیک ها بر روی دستگاه گوارش و قند خون به خوبی ثابت شده است. با این حال، تعداد کمی از مردم می دانند که چقدر سلامت روده با روح و روان ارتباط دارد. در مطالعه‌ای که با اسکن مغزی انجام شده است، محققان دریافتند زنان سالمی که روزانه به مدت چهار هفته دو وعده ماست پروبیوتیک مصرف کرده بودند، کنترل بیشتری در احساسات خود داشتند. این افراد اضطراب کمتری را هنگام حوادث عاطفی نسبت به گروه عادی مردم تجربه می کردند.

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ همچنین نشان داد که سلامت میکروبیوم روده نیز می تواند ارتباط نزدیکی با سلامت روان داشته باشد. در این گزارش محققان خاطر نشان كردند كه التهاب روده و تغییر در فلور میكروبی روده می تواند به طور قابل توجهی در شرایط جدی مانند افسردگی و اضطراب نقش داشته باشد.

عملکرد مغز را ارتقا می بخشد

در مطالعه ذکر شده در مورد تنظیم خلق و خوی، محققان خاطر نشان كردند كه پروبیوتیک ها می توانند به کاهش دردهای مزمن، پارکینسون، آلزایمر و اوتیسم كمک كنند. محققان همچنین این سؤال را مطرح کردند که آیا مصرف دوره های مکرر آنتی بیوتیک می تواند بر مغز تأثیر بگذارد؟ آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری های خطرناک تجویز می شوند، با این حال باکتری های سالم موجود در روده را نیز از بین می برند. بنابراین توصیه می شود که ماست و سایر غذاهای غنی از پروبیوتیک باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، به ویژه پس از طی کردن یک دوره آنتی بیوتیک درمانی مصرف شوند.

خواص ماست پروبیوتیک برای گوارش و پوکی استخوان
بهترین ماست برای بهبود سلامت گوارش کودکان

ماست پروبیوتیک برای کودکان

با توجه به تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، محققان کشف کردند كه ماست پروبیوتیک به ویژه می تواند برای کودکان مفید باشد. زیرا مصرف پروبیوتیک در دوران كودکی می تواند به جلوگیری از بیماری های مربوط به ایمنی بدن کمک کند. از جمله این بیماری ها، می توان به بیماری های خودایمنی و نیز ضعف سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

برای این که ماست پروبیوتیک را در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید، بهتر است با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید. در برخی موارد ماست پروبیوتیک تاثیر یکسانی روی افراد ندارد. هر فرد میکروبیوم خاصی برای خود دارد که مثل اثر انگشت منحصر به فرد است. از همین رو، گوارش هر انسان با انسان دیگر کاملا فرق دارد. ممکن است ماست پروبیوتیک برای یک کودک گزینه مناسبی باشد و برای کودک دیگر نه.

ماست پروبیوتیک می تواند مشکلات گوارشی کودکان اعم از یبوست، نفخ و سندروم روده تحریک پذیر را درمان کند. همچنین برای کولیک نوزادان نیز مفید است. با این حال حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود. کودکانی که بعد از مصرف آنتی بیوتیک دچار اسهال، حساسیت و اگزما شده اند، می توانند از ماست پروبیوتیک به عنوان یک درمان استفاده نمایند.

به والیدن توصیه شده است که از ماست پروبیوتیک برای کودکان زیر یک سال استفاده نشود. برای کودکان بزرگتر نیز دوز مورد نیاز باید توسط پزشک مشخص گردد. ماست پروبیوتیک برای بچه ها به طور کلی بی خطر است. مگر اینکه  آنها مشکلی در سیستم ایمنی داشته باشند. برای کودکانی که شرایط بهداشتی و یا مشکلات دیگر دارند، قبل از شروع مکمل یا استفاده از ماست پروبیوتیک با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

ماست پروبیوتیک برای معده

همان طور که گفتیم، ماست پروبیوتیک برای معده و مشکلات گوارشی بسیار مفید است. طبق تحقیقات انجام شده، بیمارانی که دچار زخم معده هستند با مصرف ماست پروبیوتیک تا حد زیادی موفق به کنترل رشد و بهبود زخم معده خود شده اند. بیمارانی که از مشکل هضم ناقص رنج می برند، با مصرف دو کاسه از ماست پروبیوتیک می توانند اثرات مثبت آن را بر گوارش خود مشاهده نمایند.

باکتری های موجود در ماسبت پروبیوتیک به افزایش مدت سیری و افزایش زمان هضم غذا کمک می کنند. از همین رو می تواند سبب لاغری شما نیز بشود. اگر دچار سوزش معده و ریفلاکس معده هستید، استفاده از این ماست بهترین دارو برای شماست.

خواص ماست پروبیوتیک پرچرب

خوب است بدانید که ماست پروبیوتیک در دو نوع پرچرب و کم چرب توسط شرکت های لبنیاتی تولید می شوند. ماست های پروبیوتیک پرچرب خواص بی شماری دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاوی ویتامین های محلول در آب
  • ویتامین B1 برای تقویت سیستم عصبی و کمک به سوخت قندها در بدن
  • دارای ویتامین B12 برای موثر در تولید سلول های خونی و تقویت سیستم عصبی
  • حاوی کلسیم که در شکل گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها موثر است

خواص ماست پروبیوتیک برای چه گروهی بیشتر توصیه می شود

با توجه به خواصی که برای ماست پروبیوتیک برشمردیم، این ماده غذایی برای همه افراد مناسب است. با این حال افراد مسن، بانوان و کودکان، از جمله گروه های مهمی هستند که حتما باید از ماست پروبیوتیک استفاده نمایند. دیگر افرادی که می توانند ماست پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود جای دهند به شرح زیرند:

افراد دارای فشار خون

بیمارانی که کلسترول بالایی دارند

افرادی که سابقه التهاب و روماتیسم دارند

بیمارانی که از مشکلات گوارشی نظیر انواع زخم معده و روده رنج می برند

افرادی که سابقه بیماری های گوارشی مثل سندروم روده تحریک پذیر دارند

بیمارانی که دچار یبوست و نفخ دائمی هستند

افرادی که نوسانات خلق و خو و افسردگی دارند

بیماران با سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که قصد لاغری سریع دارند

بیمارانی که سابقه سرطان های روده و معده دارند

خواص ماست پروبیوتیک برای گوارش و پوکی استخوان
این ماست می تواند کلسترول و فشار خون را کنترل کند.

ماست پروبیوتیک برای یبوست

این ماده غذایی می تواند یبوست را از بین ببرد. ماست پروبیوتیک با تقویت باکتری های مفید روده، در بهبود عملکرد گوارشی اثر به سزایی دارد. یبوست با احساس درد شدید در ناحیه شکم و عدم توانایی در دفع مدفوع به شما هشدار می دهد که سیستم گوارشیتان خوب کار نمی کند. این اتفاق می تواند به سبب ناتوانی باکتری های روده در کمک به عمل گوارش صورت پذیرد. ماست پروبیوتیک با احیا و تازه کردن این باکتری ها، می تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند.

ماست پروبیوتیک از مدفوع

در اتفاقی نادر، محققان دریافتند که با استفاده از مدفوع نوزادان می توان ماست پروبیوتیک تهیه کرد! این امر شاید به نظر شما ناخوشایند باشد اما به گفته یک سایت معتبر در این زمینه، « سویه‌هایی از باکتری در مدفوع نوزادان یافت می‌شود که توانایی بدن را در تولید اسید‌های چرب با زنجیره کوتاه (SCFA)، افزایش می‌دهد.»

به گفته محققان، نوزادان اغلب سالم هستند و بیماری هایی چون دیابت و سرطان در بدن آن ها نیست. همچنین نوزادان از هر گونه عفونت و بیماری به دور بوده و نمی توانند موجب بیماری انسان شوند. از همین رو، مدفوع آن ها بهترین منبع برای تهیه پروبیوتیک مورد نیاز تهیه ماست است. این پژوهش همچنان ادامه دارد و اطلاعات زیادی از آن در دست نیست. از همین، به همین مقدار اطلاعات بسنده کرده و منتظر نتایج تحقیقات خواهیم ماند.

خطرات و عوارض جانبی ماست پروبیوتیک

در کنار فواید زیادی که در ارتباط با ماست پروبیوتیک وجود دارد برخی از عوارض جانبی آن نیز باید مورد توجه قرار گیرند. به ویژه افرادی مبتلا به آلرژی یا حساسیت نسبت به لاکتوز یا لبنیات، باید نسبت به مصرف ماست پروبیوتیک توجه داشته باشند. در حالی که فرآورده های شیر تخمیر شده به طور کلی لاکتوز کمی دارند، ولی ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کنند.

در آخر، به خاطر داشته باشید که بین مکمل های پروبیوتیکی و ماست پروبیوتیک تفاوت های اساسی وجود دارد. اگرچه افزودن ماست پروبیوتیک به رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند از مزایای احتمالی پروبیوتیک به همراه چند ریز مغذی مهم بهره مند شوید اما ممکن است به اندازه مکمل تأمین کننده نشده باشد. بنابراین بهتر است از غذاهای مختلف تخمیر شده به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل لذت ببرید.

قیمت ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک در برندها و حجم های متنوع در بازار موجود است. از همین رو، قیمت آن یک مبلغ ثابت نیست. با این حال شما با قیمت ۳۰ هزار تومان می توانید یک ماست مرغوب برای خود تهیه کرده و استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا