Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

از فواید شگفت انگیز و خواص شلیل برای سلامتی چه می دانید؟

خواص شلیل مانند میوه های دیگر بسیار زیاد است. شلیل به رنگ های قرمز، زرد یا سفید و سبز وجود دارد. پالپ آن به راحتی از هسته جدا می شود، اما اگر میوه بیش از حد رسیده باشد، ممکن است دشوار باشد.

شلیل نوعی هلو با پوست صاف و طعم متمایز است. بسیاری این میوه را نوعی هیبرید می دانند که حاصل تلاقی فرهنگ های مختلف است. این میوه عمدتا از کشورهای مدیترانه ای تامین می شود و بومی چین است. شلیل میوه ای خوشمزه از تیره هلو است.

بسیاری از پزشکان طب سنتی به خوبی از خواص درمانی شلیل آگاه هستند. این میوه حاوی قندهای کمتری نسبت به همتای پشمالوی خود است. محتوای مغذی این میوه شامل مواد پکتین، دوز شوکه کننده اسید اسکوربیک و همچنین فسفر، آهن و پتاسیم است که برای بدن انسان بسیار ضروری هستند. شلیل حتی به عنوان محصولی برای جلوگیری از رشد تومور نیز شناخته می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

شلیل چه فرقی با هلو دارد

ویژگی اصلی متمایز کننده این دو میوه پوست صاف شلیل است. اندازه میوه تقریبا شبیه به هلو است و گاهی اوقات شلیل روی درخت هلو رشد می کند. شلیل قند کمتری دارد اما ترکیب معدنی آن بسیار غنی است.

شلیل در واقع ارتباط نزدیکی با هلو دارد و هر دو عضوی از جنس Prunus هستند که شامل آلو، زردآلو، گیلاس، بادام و هلو است. شلیل نیز مانند هلو در سراسر مناطق معتدل در سراسر جهان رشد می کنند.

از نظر ترکیب، این دو میوه تقریبا یکسان هستند. اما از نظر فواید برای ایمنی، شلیل مفیدتر است، زیرا حاوی تقریبا دو برابر اسید اسکوربیک و همچنین غلظت کمی بالاتر از ویتامین A، پتاسیم و فسفر است.

شلیل در هنگام رسیدن پوستی صاف و کدر دارد و معمولا به رنگ زرد تا نارنجی همراه با لکه های قرمز در برخی ارقام است. روی سطح آن نقاط کوچک قهوه ای مایل به صورتی وجود دارد که به عدسک معروف هستند. اینها منافذی هستند که امکان تبادل هوا بین شلیل و محیط آنها را فراهم می کنند. شلیل آبدار است و به دلیل داشتن آب زیاد، بافت آن تقریبا له شدنی است.

ارزش غذایی محتوای کالری شلیل

ترکیبات آنتی اکسیدانی عمده موجود در شلیل عبارتند از کلروژنیک اسید، نئوکلروژنیک اسید، کاتچین، اپی کاتچین، اسید الاژیک، اسید گالیک و آنتوسیانین که همگی از سلول ها و DNA در مقابل آسیب رادیکال های آزاد که باعث جهش های غیرطبیعی و بالقوه سرطانی می شوند، محافظت می کنند.

در هر ۴۸ گرم تفاله میوه فقط ۱۰۰ کیلو کالری وجود دارد. در عین حال، ترکیب درشت مغذی آن ۰.۹ گرم پروتئین، ۰.۲ گرم چربی و ۱۱.۸ گرم کربوهیدرات است. همچنین شلیل حاوی:

  • منگنز، آهن، ید، روی و فسفر
  • اسیدهای فرمیک، اسکوربیک، مالیک، سیتریک و اسید فولیک
  • ویتامین های A ،C، PP و K
  • پلی ساکاریدها
  • فیبر و پکتین
  • اسیدهای آمینه ضروری (ریبوفلاوین، تیامین، توکوفرول).
روش پرورش درخت شلیل
روش پرورش درخت شلیل

روش پرورش درخت شلیل

دو نوع اصلی شلیل وجود دارد، سفید و زرد. انواع شلیل گوشتی سفید و زرد نیز وجود دارد که محتوای اسیدی کمی در پالپ خود دارند بنابراین شیرین تر هستند. ده ها گونه شلیل سفید و زرد وجود دارد و هر رقم در حدود یک دوره سه هفته ای برداشت می شود. شلیل های گوشت سفید و زرد به طور کلی از اواخر نوامبر تا مارس در دسترس هستند.

شلیل را می توان به همان روش هلو کشت کرد، با این تفاوت که درختان شلیل چندان مقاوم نیستند و در زمانی که میوه در حال رشد است به آب بیشتری نیاز دارند.

اکثر واریته های شلیل بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت نیاز به سرما دارند. اگر نیاز سرمایی کامل برآورده نشود، بسیاری از جوانه‌ های گل قبل از شکفته شدن می‌ ریزند در حالی که سایرین گل‌ های ناقص و غیر بارور را تشکیل می ‌دهند که میزان محصول را به میزان قابل توجهی کاهش می‌ دهند.

بهترین شلیل‌ ها مانند هلو تولید می ‌شوند، جایی که تابستان‌های آن گرم و خشک است، زیرا هوای مرطوب نزدیک به برداشت محصول باعث پوسیدگی قهوه‌ ای می ‌شود. درخت شلیل خاک زهکشی آزاد را ترجیح می دهد زیرا هیچ چیز سریع تر از یک دوره قطع آب درختان را نمی کشد.

انواع شلیل

شلیل سفید

  • پوست زرد متمایل به قرمز با گوشت سفید که اغلب با رنگ قرمز پر شده است
  • بیش از ۲۰ گونه به طور معمول رشد می کنند
  • شلیل سفید دارای اسید میوه کمتری است و طعم شیرین تری دارد
  • از اواخر نوامبر تا اواسط مارس در دسترس است

شلیل زرد

  • پوست زرد متمایل به قرمز با گوشت زرد که اغلب با قرمز رنگ می شود
  • بیش از ۲۰ گونه به طور معمول رشد می کنند
  • شلیل زرد بیشتر از سفید رایج است
  • محتوای اسیدی پایین و طعم شیرینی دارند
  • از اواخر نوامبر تا اواسط مارس در دسترس است

مزایا و خواص شلیل برای سلامتی

این میوه به دلیل ترکیبات غنی خود یک بمب ویتامینی و معدنی برای بدن است. شلیل به عنوان یک مقوی عمومی عالی برای بدن سالم عمل می کند و همچنین در طول دوره های بیماری مفید است.

استفاده از خواص شلیل برای سلامتی سابقه طولانی دارد و این میوه به دلیل فواید سلامتی مورد تحسین قرار گرفته است. میوه ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما هستند و شلیل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فواید شلیل برای سلامتی در واقع از چند چیز متفاوت ناشی می شود. برای شروع، شلیل منبع خوبی از ویتامین A و C است. همچنین منبع خوبی از فیبر رژیمی، پتاسیم و منیزیم است. همه این مواد مغذی با هم کار می کنند تا انبوهی از مزایای سلامتی را فراهم کنند که در ادامه شرح داده می شود.

بهبود هضم و جذب

برخی افراد بر این باورند که شلیل می تواند به بهبود هضم کمک کند. پوست شلیل سرشار از فیبر غذایی است که می تواند به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک کند. آب شلیل همچنین سرشار از آنزیم است که می تواند به تجزیه غذا و جذب مواد مغذی کمک کند.

مراقبت از پوست

شلیل همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند. آنتی اکسیدان ها می توانند به خنثی کردن این مولکول ها و محافظت از سلول ها کمک کنند.

بتاکاروتن به تنهایی از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. در حالی که ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند و به پوست شما کمک می کند ظاهری جوان تر داشته باشد.

انواع شلیل
انواع شلیل

تقویت سیستم ایمنی

شلیل منبع خوبی از ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. مصرف این میوه با تامین ویتامین c می تواند به بهبود وضعیت پوست و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها کمک کند.

مسلما یکی از بهترین فواید خوردن منظم شلیل این واقعیت است که می تواند بدن شما را تقویت کند و در عین حال به مبارزه با بیماری ها به دلیل محتوای بسیار بالای ویتامین C و E همراه با بتاکاروتن کمک می کند.

کنترل فشار خون

پتاسیم یک ماده مغذی مهم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. این مینرال به تنظیم و جلوگیری از فشار خون بالا کمک می کند. پتاسیم همچنین با سدیم در بدن تعامل می کند که می تواند به کنترل تعادل مایعات کمک کند. این مکانیسم می تواند برای رژیم های کاهش وزن مفید باشد.

کمک به عملکرد مغز

شلیل همچنین منبع خوبی از نیاسین است که یکی دیگر از فواید شلیل برای سلامتی است. نیاسین با افزایش سطح سروتونین در مغز به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. سروتونین در تنظیم خلق و خو و کنترل افسردگی، استرس، عصبانیت، اشتها، الگوهای خواب، رفتار جنسی و احساس درد نقش دارد.

تسکین و کاهش استرس

شلیل همچنین سرشار از نوراپی نفرین است که یکی دیگر از فواید شلیل برای سلامتی است. نوراپی نفرین مسئول خواص شلیل است زیرا اثرات استرس را کاهش می دهد. این ترکیب با تحریک امواج مغزی آلفا عمل می کند که می تواند حافظه را بهبود ببخشد و به مبارزه با اضطراب کمک کند.

حفظ سلامت قلب

ویتامین A موجود در شلیل برای سلامت قلب مهم است زیرا به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می کند. ویتامین C شلیل نیز نقش مهمی ایفا می کند زیرا به کاهش التهاب در سراسر بدن، از جمله رگ های خونی که اکسیژن را به قلب می رسانند، کمک می کند. شلیل همچنین حاوی پتاسیم است که مشخص شده است با تنظیم فشار خون، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

کمک به سلامت روده ها

شلیل منبع خوبی از مواد مغذی از جمله ویتامین A و C، پتاسیم و فیبر است. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند از بدن شما در برابر بیماری محافظت کنند. شلیل منبع خوبی از فیبر است که می تواند به حفظ حرکات منظم روده کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و سایر شرایط سلامتی را کاهش دهد. فیبر برای سلامت عمومی مهم است و اکثر مردم به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنند.

کمک به کاهش وزن

یک شلیل حدود ۶۰ کالری دارد و منبع خوبی از فیبر غذایی است. مزایای سلامتی شلیل فیبر رژیمی آن است که می تواند به شما کمک کند بعد از خوردن شلیل احساس سیری کنید که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. فیبر همچنین به تنظیم سطح قند خون کمک می کند که می تواند از کاهش ناگهانی قند خون که می تواند منجر به هوس خوردن شود، جلوگیری کند.

بهترین راه برای افزودن شلیل به رژیم غذایی این است که از آن به عنوان بخشی از یک میان وعده یا وعده غذایی سالم لذت ببرید. شلیل به تنهایی یک میان وعده فوق العاده درست می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یکی را بردارید و از آن لذت ببرید. آنها میوه هایی بسیار متنوع و با کاربردهای مختلف هستند.

خواص ضد سرطانی

در حالی که شلیل ها ممکن است به اندازه سبزیجات چلیپایی (کلم بروکلی، گل کلم و غیره) قوی نباشند، شلیل حاوی انواع آنتی اکسیدان های قوی است که به جلوگیری از آسیب هایی که ممکن است فعالیت طبیعی سلول ها را تغییر دهد و باعث تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی شود، کمک می کند. همچنین، بسیاری از آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضد التهابی عالی نیز هستند.

بر اساس تحقیقات، سطوح بالای التهاب یک عامل خطر برای بیماری ‌های مزمن (سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی) است، از این رو داشتن یک رژیم غذایی عمدتا طبیعی، غنی از میوه‌ها و سبزیجات تازه، آجیل، دانه ‌ها، غلات کامل و میوه ‌های خشک اهمیت دارد.

منبع خوب ویتامین های A،C و E

ویتامین A از سلامت چشم و ایمنی قوی حمایت می کند و بینایی خوب و غشاهای مخاطی سالم (بینی، دهان، گلو، مخاط معده و ریه ها) را تضمین می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی باورنکردنی، ضد التهاب و ضد باکتری است که برای حفظ سلامتی ضروری است. ویتامین E به زیبایی پوست کمک می کند و خواص آنتی اکسیدانی از خود نشان می دهد. ویتامین های B (نیاسین، پانتوتنیک اسید و تیامین) نیز به مقدار کم در شلیل یافت می شوند و به هضم خوب و بهبود سطح انرژی کمک می کنند.

خاصیت ضد چاقی و ضد دیابت

با توجه به تحقیقات میوه های هسته دار مانند هلو، شلیل و آلو ممکن است به کاهش خطرات دیابت و چاقی و همچنین مبارزه با سندرم متابولیک کمک کنند. اعتقاد بر این است که پلی فنول های موجود در میوه های هسته دار مسئول چنین اثراتی برای سلامتی هستند.

از کم خونی جلوگیری می کند

کم خونی وضعیتی است که گلبول های قرمز در بدن ما کاهش قابل توجهی در تولید داشته باشند. آهن برای تولید مناسب این سلول های کوچک ارزشمند ضروری است. در حالی که شلیل ها حاوی آهن زیادی نیست اما حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که می تواند به عنوان وسیله ای برای افزایش جذب آهن عمل کند.

مفید برای افراد مبتلا به آسم

در حالی که میوه‌های دیگری مانند مرکبات را بیشتر از شلیل برای سیستم تنفسی توصیه می‌ کنیم، شلیل می ‌تواند وضعیت آسم فرد را از طریق محتوای ویتامین C بهبود بخشد. این ریزمغذی به تنظیم و حفظ سیستم ایمنی و پاسخ آن به عوامل بیماری زا کمک می کند.

خواص شلیل برای مردان
خواص شلیل برای مردان

خواص شلیل برای خانم ها

شلیل را میوه زیبایی زنانه می نامند. این میوه نه تنها بدن خانم های ضعیف را با تمام مواد مفید اشباع می کند، بلکه در شرایط افزایش استرس نیز از آن حمایت می کند. ویتامین های این میوه تعادل رطوبت را در سلول های پوست حفظ می کنند و در نتیجه زیبایی و جوانی را حفظ می کنند.

روی و اسید فولیک موجود در شلیل که برای بدن زنان ضروری است، به شما امکان می دهد فرآیندهای متابولیک را در فعال ترین سطح حفظ کنید. شلیل همچنین می تواند برای زنان مفید باشد زیرا به عنوان تثبیت کننده عملکرد هورمونی عمل می کند که جوانی مستقیما به آن بستگی دارد.

خواص شلیل برای مردان

آقایان نیز به حمایت این میوه معجزه آسا نیاز خواهد داشت. ترکیب این میوه از سیستم ایمنی در سطح مناسب پشتیبانی می کند، به کاهش استرس، افزایش تمرکز و قدرت در عضلات کمک می کند.

خواص شلیل برای دوران بارداری

خوردن شلیل برای مادر باردار و جنین نیز مفید است. بسیاری از زنان با مصرف چند تکه میوه از حمله سوزش سر دل و برخی از تظاهرات بالینی دوران بارداری نجات می یابند. علاوه بر این، شلیل منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. اسید فولیک آن نیز به رشد طبیعی سیستم عصبی کودک کمک می کند.

با اینحال زنان باردار مستعد آلرژی باید احتیاط کنند و در صورت کوچکترین واکنشی به مصرف این میوه شیرین، آن را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

خواص شلیل برای دوران شیردهی

بهتر است مادران شیرده در ۲ ماه اول زندگی نوزاد از مصرف شلیل خودداری کنند. از آنجایی که این میوه ها می توانند در عبور غذا از روده ها مشکل ایجاد کنند، بهتر است آن را با احتیاط مصرف کنید. در این دوران باید به تدریج و هر بار یک برش در رژیم غذایی وارد شود و در عین حال واکنش نوزاد را در طول روز به دقت مشاهده کرد.

خواص شلیل برای کودکان

متخصصان اطفال توصیه می کنند که نوزادان را با شلیل از ۷ ماهگی تغذیه کنید، نه زودتر. ابتدا می توانید چند قطره آب میوه تازه به کودک بدهید و پس از چند روز با پذیرش خوب بدن به تغذیه با پوره شیرین ادامه دهید.

از آنجایی که این میوه دارای اثر ملین ملایمی است، خوردن آن می تواند مشکل مدفوع را در نوزادان حل کند. آبمیوه شلیل توسط متخصصان اطفال به عنوان یک عامل تعدیل کننده ایمنی با منشاء طبیعی توصیه می شود.

آیا خوردن شلیل هنگام کاهش وزن امکان پذیر است

متخصصان تغذیه توصیه می کنند افرادی که رژیم لاغری دارند میوه شلیل را در فهرست غذاهای خود قرار دهید. محتوای قند شلیل برای کسانی که در حال کاهش وزن هستند بسیار کم است، علاوه بر این، احساس سیری را حفظ می کند و تشنگی را به خوبی فرو می نشاند.

شلیل به جبران کمبودهای تغذیه ای که همیشه در شرایط رژیم غذایی محدود ایجاد می شود، کمک می کند، متابولیسم پروتئین را عادی می کند و چربی های انباشته شده در بدن را تجزیه می کند. به لطف فیبر رژیمی، از بین بردن سموم و دفع سموم راحت تر است و اثر ادرارآور آن به دفع سریع و طبیعی آب اضافی بدن کمک می کند.

شلیل با تحریک تولید شیره های گوارشی یک کمکی خوش طعم در رژیم غذایی برای جذب و هضم غذاها است. برای استفاده حداکثر از فواید گوارشی و خواص شلیل مصرف میوه بعد از وعده غذایی اصلی توصیه می شود.

عوارض و مضرات هسته شلیل

مانند هسته هلو، هسته این میوه را نیز باید با احتیاط مصرف کرد. آنها می توانند مقدار زیادی اسید هیدروسیانیک را بدون توجه به عوامل محیطی در طول رشد جمع کنند.

علیرغم اینکه داخل دانه شلیل کمی تلخ است، بسیاری از مردم عاشق خوردن آن هستند. در این مورد، مهم است که مضرات احتمالی آن را به خاطر بسپارید و از دوز ۱۰ هسته در روز تجاوز نکنید.

مزایا و خواص شلیل در پزشکی

علیرغم اینکه میوه آبدار منبع بی نظیری از مواد مغذی است، افراد مبتلا به اختلالات سلامت باید با احتیاط از آن استفاده کنند.

دیابت شیرین

شلیل دارای شاخص گلیسمی نسبتا بالایی (۴۲) و محتوای ساکارز و فروکتوز است. بنابراین، افراد مشکوک به دیابت باید قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کنند. مصرف شلیل برای افراد مبتلا به دیابت مزمن توصیه نمی شود.

پانکراتیت

این بیماری نیاز به توجه دقیق به رژیم غذایی دارد. مجاز بودن استفاده از شلیل به شدت به دوره بیماری بستگی دارد. بنابراین، افزودن آن به رژیم غذایی باید با پزشک معالج در میان گذاشته شود. در صورت ممنوعیت شدید استفاده از میوه های ترش و شیرین، باید از مصرف شلیل نیز خودداری کنید.

ورم معده

با یک دوره نهفته بیماری، میوه می تواند کمکی در هضم شود. اما در اشکال حاد بیماری، شلیل ارزش خوردن ندارد.

برای روده

برادر آبدار هلو یک کمک کننده عالی برای حرکات روده است. این میوه نه تنها توانایی انقباض را بهبود می بخشد بلکه به عنوان نوعی برس عمل می کند که تمام سرباره ها و رشدها را از دیواره های سیستم دفعی دور می کند.

برای یبوست

شلیل خاصیت ملین ملایمی دارد، بنابراین اگر مشکلی با مدفوع یا حرکت گوارشی دارید، باید آن را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید. تنها نکته این است که شما نباید این میوه را در شب مصرف کنید زیرا به دلیل افزایش حرکات روده خواب را بهم می زند.

نقرس

شلیل برای مفاصل بیمار بسیار مفید است – از اشباع با عناصر کمیاب لازم تا بازگشت تحرک مصرف این میوه به بیماران دچار نقرس و مشکلات مفصلی توصیه می شود. همچنین میوه ها به تجزیه رسوبات نمک و از بین بردن سدیم اضافی کمک می کنند، بنابراین می توان از آنها برای کاهش دوره بیماری استفاده کرد.

هموروئید

این بیماری التهابی اجابت مزاج را دشوار می کند. خوردن شلیل به سهولت این روند کمک می کند. افراد مبتلا به حساسیت باید با احتیاط از این میوه ها استفاده کنند تا از تشدید وضعیت گره های ملتهب جلوگیری شود.

مزایا و خواص شلیل در پزشکی
مزایا و خواص شلیل در پزشکی

خواص شلیل برای پوست صورت

ماسک های شلیل اثری جادویی روی پوست و مو دارند. بسیاری از متخصصان زیبایی به خواص معجزه آسای ضد پیری و اثرات مثبت آنها بر روی پوست و مو اشاره می کنند. ماسک صورت شلیل یک ماده کمک آرایش عالی برای حفظ جوانی پوست در اوج فصل شلیل خواهد بود. از خواص شلیل بطور گسترده در محصولات پوست و مو استفاده می شود.

همچنین مواد مغذی مانند ویتامین C، لوتئین، بیوفلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها موجود در این میوه از پوست در برابر آسیب های uv محافظت می کنند.

خواص شلیل برای کبد چرب

کبد چرب یک بیماری بسیار شایع است که با توجه به سبک تغذیه ای این روزها بسیار شایع است. شلیل با توجه به محتوای غنی از ویتامین برای سلامتی بسیار مفید است. در رابطه با خواص درمانی آن برای کبد چرب بهتر است با پزشک خودتان مشورت کنید.

مضرات مصرف شلیل

موارد منع شدید برای خوردن میوه شلیل عبارتند از دیابت شیرین، واکنش های آلرژیک به اسیدهای میوه و همچنین اضافه وزن. در صورت عدم تحمل هلو و شلیل باید از مصرف این میوه ها خودداری شود. اگر از مقدار مصرف شده در روز بیشتر شود، یعنی تا ۵ شلیل در روز، چنین واکنش های نامطلوبی ممکن است رخ دهد:

  • نفخ
  • سوء هاضمه
  • تغییر ناگهانی در غلظت قند خون.
  • برای کودکان زیر ۷ سال باید مصرف میوه را به ۱ تا ۲ عدد در روز محدود کنید.

علائم حساسیت به شلیل

تظاهرات کلاسیک واکنش آلرژیک این میوه شامل بثورات قرمز در قسمت های قابل مشاهده بدن – صورت، شکم، پاها، ساعد و دست ها است. در صورت مشاهده علائم، باید آنتی هیستامین مصرف کنید و به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز واکنش های قوی و به سرعت در حال توسعه، همراه با تورم غشاهای مخاطی، باید بلافاصله با آمبولانس تماس بگیرید و فورا یک داروی ضد حساسیت مصرف کنید.

نحوه انتخاب و نگهداری شلیل

فصل شلیل از اردیبهشت شروع می شود و در شهریور و اوایل مهر به پایان می رسد. مفیدترین و آبدارترین میوه ها در تیر و مرداد در قفسه های فروشگاه ها یافت می شود. شلیل میوه ای با عطر مطبوع و پوست روشن است و مناسب ترین میوه برای مصرف انسان و حاوی حداکثر مواد مغذی است.

میوه های له شده ارزش مصرف ندارد، این ممکن است نشان دهنده آغاز آسیب آنها باشد. هنگامی که به آرامی فشار داده می شود، پوسته شلیل باید الاستیک باشد و به حداقل تغییر شکل تسلیم شود. میوه های رسیده را می توان در یخچال نگهداری کرد، اما این مدت نباید بیش از ۴-۵ روز باشد.

اگر هنگام خرید با چندین میوه نارس مواجه شدید، فرآیند رسیدن را می توانید تسریع کنید. برای این کار شلیل را با خلال دندان از چند نقطه به صورت کم عمق سوراخ کرده و به مدت چند ساعت در کیسه کاغذی همراه با سیب قرار دهید. اگر بعد از این مدت میوه ها نرسیدند آنها را برای چند روز دیگر در کیسه ها نگهداری کنید. شلیل در حال رسیدن باید در دمای اتاق نگهداری شود.

اگر میوه‌ های رسیده را به صورت ورقه ‌ای برش دهید، پس از برداشتن هسته، می‌ توان آن‌ها را فریز کرد. برش ها در یک لایه در کیسه فریزر به مدت حداکثر ۳ ماه ذخیره می شوند.

شلیل را می توان با خشک کردن آن در فر یا خشک کن مخصوص میوه برای زمستان آماده کرد. فرآیند خشک کردن را نباید با عجله انجام دهید تا گوه ها یا برش های نازک به خوبی خشک شوند.

روش صحیح مصرف شلیل

میوه های آبدار یکی از محبوب ترین خوراکی ها برای انسان هستند. شلیل را می توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته و آب پز مصرف کرد. بسیاری از افراد شلیل را دقیقا به این دلیل انتخاب می کنند که می توان آن را با پوست خورد.

روش صحیح مصرف شلیل
روش صحیح مصرف شلیل

چقدر می توانید در روز شلیل بخورید

شلیل دارای گوشتی نرم، اما سفت و آبدار و طعمی شیرین است که از هلو بارزتر است. آنها اغلب به صورت تازه و همراه با پوست مصرف می شوند، اگرچه برخی افراد ترجیح می دهند پوست آن را دور بریزند.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند بیش از ۴ میوه در روز نخورید. برای اینکه از میوه حداکثر استفاده را ببرید، باید چند دقیقه قبل از مصرف غذای اصلی، هر وعده ۱ عدد میوه مصرف شود. بهترین زمان نیمه اول روز است، زمانی که بدن برای حداکثر جذب مواد مغذی تنظیم شده است.

سرعت هضم میوه به سن و شرایط عمومی فرد بستگی دارد، اما به طور متوسط ​​حدود ۲.۵ ساعت طول می کشد. میوه های تازه نه تنها به عنوان یک غذای مستقل بلکه سالادها و دسرها استفاده می شود. شلیل با مرغ، اردک و همچنین ژامبون و غذاهای دریایی به خوبی سازگار است.

از نظر رژیم غذایی، لبنیات مانند ماست کم چرب، پنیر کوتیج و بستنی بیشترین سازگاری را با میوه شلیل دارند. به جای لیمو می توان یک تکه شلیل به چای اضافه کرد. همچنین از این میوه کمپوت، اسموتی و کنسرو معطر تهیه می شود. پخت و پز با این میوه ها طعم و بوی منحصر به فردی دارد.

آیا می توانم در شب و با معده خالی شلیل بخورم

شلیل را می توان و باید با معده خالی خورد. این روش به تحریک سیستم گوارشی برای کار و تسهیل جذب مواد مغذی از وعده های غذایی بعدی کمک می کند. می توانید این میوه را در شب نیز مصرف کنید. این نه تنها به شما این امکان را می دهد که با مقدار کمی کالری سیر شوید، بلکه تشنگی شما را نیز به خوبی برطرف می کند.

خاصیت شلیل برای کرونا

همانطور که گفته شد شلیل حاوی مقدار زیادی ویتامین c است که سیستم ایمنی را تقویت می کند. از طرف دیگر محتوای ریزمغذی های این میوه خوشمزه برای تقویت بدن مفید هستند. در نتیجه می توان گفت با استفاده از شلیل می توان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله کرونا را کاهش داد.

خواص صمغ درخت شلیل

در طب سنتی از بسیاری از بخش های گیاهان از جمله صمغ ها و شیره ها استفاده می شود. صمغ ها حاوی ترکیباتی هستند که می توانند به درمان برخی بیماری ها یا پیشگیری از آنها کمک کنند. خواص صمغ درخت شلیل نیز به ترکیبات موجود در آن بر می گردد.

خواص شلیل شمس

شلیل شمس، سفید و لندوکس برخی از ارقام شلیل هستند که به بازار عرضه می شود. شلیل شمس نسبت به سایر انواع سفت‌ تر بوده و رنگ پوست آن سبز و پالپ آن سفید است. این شلیل طعم طعم و مزه خوبی دارد و یکی از ارقام قدیمی شلیل کشت شده در ایران است.

حقایقی جالب در رابطه با خواص شلیل

  • خوردن ۲ میوه در روز نیاز به ویتامین C را تا ۱۰۰ درصد برآورده می کند.
  • اسید هیدروسیانیک که در هسته میوه وجود دارد، قوی ترین سم است.
  • شلیل به دلیل شیرینی و طعم لطیفش بر اساس نوشیدنی آیینی خدایان یونان باستان نامگذاری شده است.
  • وطن این میوه چین است، اما در برخی از عرض های جغرافیایی روسیه نیز شلیل کشت شده است.

بسیاری از زبان ها نام های مختلفی برای هلو و شلیل ندارند. این مفاهیم مترادف در نظر گرفته می شوند. اما در ادبیات انگلیسی به شلیل اشاره شده است که قدمت آن به سال ۱۶۱۶ باز می گردد.

سخن آخر

شلیل میوه ای چسبناک، شیرین و به طرز غیر قابل مقاومتی خوشمزه است و در جذب مواد مغذی نیز نقش مهمی دارد. این میوه ها سرشار از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌ها هستند و افزودن آنها به رژیم غذایی طعم و مزه ‌ای باورنکردنی ایجاد خواهد کرد بنابراین در فصل تابستان از آن لذت ببرید و بدن خود را با ریزمغذی های مفید تغذیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا