Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

بیس فسفونات ها برای سلامت استخوان ها تجویز می شوند. در صورت ابتلا به پوکی استخوان یا در خطر ابتلا به پوکی استخوان، مصرف اسید آلندرونیت می تواند کمک کننده باشد. پوکی استخوان وضعیتی است که باعث می‌شود استخوان‌های شما ضعیف‌تر شده و احتمال شکستگی آن بیشتر شود.

پوکی استخوان ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، اما احتمال ابتلا به آن در موارد زیر بیشتر است:

  • شما زنی هستید که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اید.
  • استروئیدهایی مانند پردنیزولون را هر روز به مدت طولانی مصرف می کنید (یعنی ۳ ماه یا بیشتر)
  • شما نوع خاصی از درمان سرطان داشته اید – برخی از درمان ها می توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. پزشک یا پرستار انکولوژی شما در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.

اگر به دلیل داروهایی که مصرف می کنید نگران سلامت استخوان های خود هستید یا به دلیل یائسگی سطح هورمون های خود را تغییر می دهد، با پزشک خود صحبت کنید. در نشریه جهان شیمی فیزیک از پوکی استخوان و ویتامین دی مطالبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با قرص آلندرونیت اسید آشنا میکنیم.

قرص آلندرونیت اسید کوله کلسیفرول

آلندرونیت اسید نوعی دارو به نام بیس فسفونات است. اسید آلندرونیت برای استخوان‌های شما مفید است – آنها را قوی‌تر می‌کند و احتمال شکستگی را کاهش می‌دهد.

عکس قرص آلندرونیت

قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

نحوه مصرف آلندرونیت اسید

قبل از غذا مصرف شود. ۳۰-۶۰ دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید. معمولا آن را به صورت قرص یا مایع، هفته ای یکبار مصرف می کنید. آلندرونیت اسید را اول صبح، قبل از خوردن یا نوشیدن و قبل از مصرف داروهای دیگر مصرف کنید. به مدت ۳۰ دقیقه نشسته یا ایستاده بمانید تا دارو لوله غذای شما (مری) را تحریک نکند.

در حین مصرف اسید آلندرونیت، مراقبت از دندان ها و معاینه منظم دندانپزشکی بسیار مهم است، زیرا گاهی اوقات می تواند به استخوان فک آسیب برساند، اما این اتفاق نادر است.

اسید آلندرونیت هنگامی که با کولکلسیفرول ویتامین دی مخلوط شود به نام فوساوانس شناخته می شود. آلندرونیت اسید یک داروی بیس فسفونات است که از تحلیل استخوان استئوکلاستیک جلوگیری می کند که برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان استفاده می شود.

آلندرونیت اسید یک بیس فسفونات نسل دوم است که برای درمان برخی از اشکال پوکی استخوان و بیماری پاژه استفاده می شود با جلوگیری از تحلیل استخوان عمل می کند.

دوز مصرفی آلندرونیت اسید

دوز معمول اسید آلندرونیت برای بزرگسالان ۷۰ میلی گرم است که یک بار در هفته مصرف می شود. همچنین یک قرص ۱۰ میلی گرمی وجود دارد که یک بار در روز مصرف می کنید.

چه به صورت روزانه و چه هفتگی اسید آلندرونیت مصرف کنید، باید داروی خود را هر روز یا هر روز هفته در زمان مشخصی مصرف کنید. اگر هفتگی است، روزی را انتخاب کنید که متناسب با روتین شما باشد.

زمان مصرف آلندرونیت اسید

بسیار مهم است که دستورالعمل های این دارو را با دقت دنبال کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است کار نکند یا در حین قورت دادن لوله غذای شما را تحریک کرده و به آن آسیب برساند.

بهترین زمان برای مصرف دارو معمولا ۳۰ دقیقه قبل از صرف صبحانه است. آن را با معده خالی، قبل از خوردن یا نوشیدن (غیر از آب ساده) و قبل از مصرف داروهای دیگری که می بلعید، مصرف کنید.

آلندرونیت اسید با معده خالی بهتر عمل می کند زیرا بدن شما می تواند آن را به درستی جذب کند. مصرف آلندرونیت اسید در حالت نشسته یا ایستاده بسیار مهم است. سعی کنید پس از مصرف دارو به مدت ۳۰ دقیقه در حالت ایستاده بمانید – می توانید نشسته، ایستاده یا راه بروید.

قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

موارد مصرف آلندرونیت اسید

آلندرونیت اسید برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان در مردان و زنان یائسه، درمان پوکی استخوان ناشی از گلوکوکورتیکوئید و بیماری پاژه استخوان استفاده می شود. با این حال، آلندرونیت اسید برای استفاده در جمعیت های کودکان یا بیمارانی با کلیرانس کراتینین کمتر از ۳۵ میلی لیتر در دقیقه نشان داده نمی شود.

فارماکودینامیک آلندرونیت اسید

قرص های آلندرونیت اسید قابلیت زیستی خوراکی بسیار کمی دارند. پس از تجویز در بافت نرم و استخوان توزیع می شود یا در برچسب ادرار دفع می شود.

مکانیسم عمل آلندرونیت اسید

اسید آلندرونیت به هیدروکسی آپاتیت استخوان متصل می شود. تحلیل استخوان باعث اسیدی شدن موضعی می‌شود و اسید آلندرونیت آزاد می‌کند که توسط اندوسیتوز فاز مایع وارد استئوکلاست‌ها می‌شود. وزیکول‌های اندوسیتی اسید آلندرونیت را به سیتوزول استئوکلاست‌ها آزاد می‌کنند و در آنجا آپوپتوز را القا می‌کنند. مهار استئوکلاست ها منجر به کاهش جذب استخوان می شود که از طریق کاهش کلسیم ادراری، دئوکسی پیریدینولین و N-تلوپپتیدازهای متقاطع از نوع I کلاژن نشان داده می شود.

جذب آلندرونیت اسید

میانگین فراهمی زیستی خوراکی آلندرونیت اسید در زنان ۰.۶۴ درصد و در مردان ۰.۵۹ درصد است. فراهمی زیستی آلندرونیت اسید در صورت مصرف یک ساعت پس از صرف غذا تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.

اتصال به پروتئین آلندرونیت اسید

۷۸% برچسب. مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهد که با کاهش غلظت آلندرونیت اسید پلاسما و افزایش pH4، اتصال به پروتئین پلاسما افزایش می‌یابد.

متابولیسم آلندرونیت اسید

دفع ادرار تنها روش حذف آلندرونیت اسید است و هیچ متابولیتی در جمع آوری ادرار شناسایی نمی شود.

مسیر حذف آلندرونیت اسید

مردان نسبت به زنان اسید آلندرونیت کمتری دفع می‌کنند، اگرچه نژاد و سن بالا بر حذف تاثیری ندارد.

نیمه عمر آلندرونیت اسید

به دلیل ادغام اسید آلندرونیت در اسکلت، نیمه عمر نهایی بیش از ۱۰ سال تخمین زده می شود.

سمیت آلندرونیت اسید

در مطالعات بالینی، ≥۳٪ از بیماران درد شکمی، برگشت اسید، یبوست، اسهال، سوء هاضمه، درد اسکلتی عضلانی و تهوع را تجربه می کنند.

هیچ اطلاعاتی برای درمان مصرف بیش از حد در دسترس نیست، با این حال به بیماران باید شیر یا داروهای ضد اسید برای اتصال اسید آلندرونیت داده شود و نباید استفراغ ایجاد شود. بیماران ممکن است هیپوکلسمی، هیپوفسفاتمی و حوادث گوارشی فوقانی را تجربه کنند. برچسب.

در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای برای ایمنی و اثربخشی در بارداری وجود ندارد، اگرچه مطالعات روی موش‌های باردار عوارض جنینی و مادری را در ۴ برابر دوز بالینی نشان می‌دهد و خرگوش‌های باردار عوارضی را تا ۱۰ برابر دوز بالینی نشان نمی‌دهند.

اسید آلندرونیت برای استفاده در بیماران اطفال مورد مطالعه قرار گرفته است. فراهمی زیستی خوراکی مشابه بیماران بزرگسال است، اما در بخشی از بیمارانی استفراغ را تجربه می کنند.

هیچ تفاوت قابل توجهی در اثربخشی یا ایمنی آلندرونیت اسید در جمعیت های سالمندان وجود ندارد، اگرچه پتانسیل حساسیت حتی بیشتر در بیماران در سنین بالاتر نسبت به کسانی که در برچسب مطالعه هستند وجود دارد.

آلندرونیت اسید برای بیماران با کلیرانس کراتینین کمتر از ۳۵ میلی لیتر در دقیقه توصیه نمی شود، اما در برچسب نارسایی کبدی هیچ تنظیم دوز لازم نیست.

قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

چه کسانی می توانند و نمی توانند اسید آلندرونیت مصرف کنند

اکثر بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر می توانند اسید آلندرونیت مصرف کنند. گاهی اوقات برای کودکان مبتلا به پوکی استخوان تجویز می شود.

آن را به کودکان زیر ۱۸ سال ندهید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

اسید آلندرونیت برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای شما، اگر شما:

تا به حال به اسید آلندرونیت یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشید.

در هضم غذا، بلع یا سایر مشکلات مربوط به لوله غذا (مری) مشکل دارید.

قبلا اسید آلندرونیت مصرف کرده‌اید، اما باعث سرگیجه و ناتوانی در ایستادن یا نشستن به مدت حداقل ۳۰ دقیقه پس از مصرف می‌شود.

سطح کلسیم خون شما پایین است – اسید آلندرونیت گاهی اوقات باعث کاهش کلسیم خون می شود، بنابراین سطح کلسیم شما می تواند حتی کمتر شود.

مشکلات کلیوی دارند.

سرطان دارید یا در حال انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستید.

با دندان های خود مشکل دارید یا منتظر درمان دندانپزشکی مانند بیرون آوردن دندان هستید

سیگار می کشد یا سیگار می کشید – این ممکن است خطر ابتلا به مشکلات دندانی را افزایش دهد

باردار هستند، در تلاش برای باردار شدن یا شیردهی هستند

فعل و انفعالات غذایی با مصرف آلندرونیت اسید

مکمل های ویتامین را تجویز کنید. بیماران ممکن است به ویتامین D مکمل نیاز داشته باشند. از مصرف یون های چند ظرفیتی خودداری کنید. کلسیم، آنتی اسیدها و یون های دو ظرفیتی ممکن است در جذب این دارو اختلال ایجاد کنند.

 عوارض جانبی آلندرونیت اسید

مانند همه داروها، اسید آلندرونیت می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند، اما بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جزئی دارند.

عوارض جانبی رایج آلندرونیت اسید

این عوارض جانبی رایج در بیش از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر رخ می دهد. اگر آنها شما را آزار می دهند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید:

  • یبوست
  • اسهال
  • احساس سرگیجه (یا علائم سرگیجه)
  • سردرد، درد عضلات یا مفاصل
  • مفاصل متورم، دست ها یا پاها
  • سوء هاضمه، نفخ یا باد
  • خارش یا بثورات خفیف
  • احساس خواب آلودگی یا خستگی
  • ریزش مو

عوارض جانبی جدی آلندرونیت اسید

برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف اسید آلندرونیت عوارض جانبی جدی داشته باشند. اینها عبارتند از سوزش سر دل (یا سوزش سر دل که بدتر می شود)، مشکلات یا درد هنگام بلع یا درد قفسه سینه. اینها ممکن است نشانه زخم در لوله غذا (مری) شما باشد. اگر این اتفاق افتاد، مصرف اسید آلندرونیت را قطع کنید و با پزشک مشورت کنید.

سایر عوارض جانبی جدی نادر هستند، اما در صورت داشتن موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

لق شدن دندان، زخم دهان، یا تورم یا درد در دهان یا فک – با دندانپزشک خود و همچنین با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این می تواند نشانه آسیب به استخوان فک شما باشد.

درد، ضعف یا ناراحتی در ران، لگن یا کشاله ران – این به ندرت اتفاق می افتد اما ممکن است نشانه اولیه شکستگی استخوان ران باشد.

درد شدید در مفاصل، ماهیچه ها یا استخوان ها

گوش درد، ترشح از گوش یا عفونت گوش – اینها می توانند نشانه هایی از آسیب به استخوان های گوش داخلی شما باشند.

مدفوع سیاه یا قرمز – اینها می توانند نشانه های زخم یا خونریزی از روده شما باشند.

تاری دید، چشم‌های دردناک یا قرمز – اینها می‌توانند نشانه‌های تورم چشم باشند.

گرفتگی یا اسپاسم عضلانی، احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان دست یا اطراف دهان – اینها می توانند علائم سطح پایین کلسیم در خون شما باشند.

در موارد نادر، آلندرونیت اسید ممکن است باعث واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) شود.

اقدام فوری مورد نیاز است: اگر:

شما دچار بثورات پوستی می شوید که ممکن است شامل خارش، قرمزی، متورم، تاول یا لایه برداری پوست باشد.

شما خس خس می کنید.

در تنفس یا صحبت کردن مشکل دارید.

قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص آلندرونیت اسید چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

نحوه مقابله با عوارض جانبی اسید آلندرونیت

در مورد چه کاری باید انجام داد:

یبوست – غذاهای پر فیبر مانند میوه های تازه، سبزیجات و غلات بیشتر بخورید و آب فراوان بنوشید. سعی کنید در صورت امکان با پیاده روی یا دویدن روزانه سطح ورزش خود را افزایش دهید.

اسهال – مقدار زیادی آب بنوشید. اگر علائم کم آبی دارید، مانند ادرار کردن کمتر از حد معمول یا ادرار تیره و با بوی قوی، با یک داروساز صحبت کنید.

احساس سرگیجه – کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و بنشینید یا دراز بکشید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید. تا زمانی که سرگیجه شما برطرف نشده است رانندگی نکنید و از ابزار یا ماشین آلات استفاده نکنید.

سردرد، درد عضلانی یا مفاصل – مطمئن شوید که استراحت می کنید و مایعات زیادی می نوشید. سعی کنید الکل زیاد مصرف نکنید. از داروساز خود بخواهید یک مسکن توصیه کند و اگر درد بیش از یک هفته طول کشید یا شدید بود با پزشک خود صحبت کنید.

مفاصل متورم، دست ها یا پاها – سعی کنید استراحت کنید. اگر پاهایتان متورم است از ایستادن طولانی خودداری کنید و وقتی نشسته اید پاهای خود را روی چهارپایه یا بالشتک قرار دهید تا پاهایتان را بالا بیاورید. اگر تورم شدید است یا بیش از یک هفته طول کشید با پزشک خود صحبت کنید.

سوء هاضمه، نفخ یا باد – مطمئن شوید که دستورالعمل های مصرف آلندرونیت اسید را به دقت دنبال کرده و حداقل ۳۰ دقیقه پس از مصرف آن در حالت ایستاده بمانید. ممکن است به خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر در دفعات بیشتر کمک کند. همچنین می توانید آهسته تر خوردن و نوشیدن را امتحان کنید و در صورت امکان سطح ورزش خود را افزایش دهید. اگر علائم بدتر شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

خارش یا بثورات خفیف – ممکن است به مصرف یک آنتی هیستامین کمک کند که می تواند این علائم را کاهش دهد. می‌توانید آنتی‌هیستامین‌ها را از داروخانه خریداری کنید، اما با داروساز مشورت کنید تا ببینید چه نوع آن برای شما در هنگام مصرف این دارو مناسب است.

ریزش مو – نازک شدن مو یا ریزش خفیف مو به خودی خود می تواند استرس زا باشد اما معمولا نشانه نگرانی نیست. اگر نگران هستید با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.

آلندرونیت اسید و بارداری

مصرف آلندرونیت اسید در دوران بارداری توصیه نمی شود. این به این دلیل است که تحقیقات کافی در مورد ایمنی آن انجام نشده است.

آلندرونیت اسید و شیردهی

مصرف آلندرونیت اسید در دوران شیردهی به طور کلی اشکالی ندارد. این به این دلیل است که ما انتظار داریم فقط مقادیر بسیار کمی به شیر مادر منتقل شود. ممکن است در موارد بسیار کمی مناسب نباشد. در مورد اینکه چه چیزی برای شما و کودکتان بهترین است، با پزشک خود مشورت کنید.

احتیاط در مصرف آلندرونیت اسید با سایر داروها

اگر برای شما اسید آلندرونیت تجویز شده است، داروهای دیگری را که باید از طریق خوراکی همزمان مصرف کنید، خودداری کنید. این به این دلیل است که وارد معده می شود، اسید آلندرونیت را جذب می کند و عملکرد صحیح آن را متوقف می کند.

اگر نیاز به مصرف داروی دیگری از طریق خوراکی دارید، حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید.

برخی از داروها می توانند بر نحوه عملکرد اسید آلندرونیت تاثیر بگذارند.

اگر موارد زیر را مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید:

مکمل ها یا مولتی ویتامین های حاوی کلسیم، آهن، منیزیم یا روی

آنتی اسیدها برای تسکین سوء هاضمه یا سوزش سر دل

ملین های حاوی منیزیم

داروهای سرطان مانند بواسیزوماب یا تالیدومید

استروئیدهایی مانند پردنیزولون یا دگزامتازون – اینها ممکن است خطر آسیب به استخوان فک شما را افزایش دهند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، که می تواند خطر تحریک لوله غذا، معده یا روده شما را افزایش دهد. مصرف آسپرین با دوز پایین مشکلی ندارد

آنتی بیوتیک هایی مانند جنتامایسین، آمیکاسین یا توبرامایسین – اینها می توانند کلسیم خون شما را کاهش دهند.

دفراسیروکس، دارویی که برای حذف آهن اضافی از بدن استفاده می شود – این ممکن است خطر خونریزی از روده شما را افزایش دهد.

همچنین اگر شیمی درمانی می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

قیمت قرص آلندرونیت

قیمت این دارو طبق واردات دارو و نرخ ارز متفاوت است.

Osteofos 70 قیمت

Osteofos 70 قیمت اش باتوجه به نرخ ارز و واردات متغییر است.

قرص FOSAVANCE

FOSAVANCE نام تجاری برند استئوفوس است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا