Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

مالتوز چه کاربردی دارد؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

انواع شیرین کننده ها همواره جایگاه ویژه ای در صنایع غذایی داشته اند. درواقع شیرین کننده ها در ترکیبات غذایی افزوده می شوند تا طعم خوشی را در آن ها ایجاد نمایند. مالتوز یا شکر مالت از انواع شیرین کننده هایی است که در صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد. کاربرد مالتوز علاوه بر اینکه در مواد غذایی و انواع نوشیدنی ها دیده می شود، در فرآیند تخمیر نان هم به کار گرفته می شود. خواص مالتوز موجب کاربرد های گسترده آن در صنایع غذایی شده است. مالتوز از دو واحد گلوکز تشکیل یافته است. انواع مالتوز به شکل کریستال و شربت در بازار خرید و فروش عرضه می گردد. قیمت مالتوز با توجه به نوع و کیفیت آن متفاوت خواهد بود. برای خرید مالتوز می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و ویژگی های مالتوز و همین طور کاربرد و نحوه خرید و فروش و قیمت این شیرین کننده صنعتی می پردازیم. با ما همراه باشید. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی بسیاری از ترکیبات شیرین کننده مختلف پرداخته است. ترکیباتی مانند شکر، ساکارز، گلوکز، فروکتوز، ساخارین، آسپارتام و… از جمله شیرین کننده هایی هستند که قبلا بررسی شده اند.

مالتوز چه نوع قندی است

مالتوز یا شکر مالت به نوعی شکر گفته می شود که از دو مولکول گلوکز متصل به هم تشکیل یافته است. از این ماده به عنوان شیرین کننده مواد غذایی و انواع نوشیدنی و همین طور در فرایند تخمیر مورد استفاده قرار می گیرد. مالتوز فاقد فروکتوز است و هنگامی ساخته می شود که گیاهان انرژی ذخیره شده در خود را برای جوانه زدن تجزیه می کنند. خواص مالتوز موجب شده است تا از آن به عنوان جایگزین سایر شیرین کننده های حاوی گلوکز در دستورات غذایی استفاده شود. اما چون شیرینی آن کمتر از شکر معمولی و فروکتوز است برای شیرینی دلخواه به مقدار بیشتری از آن نیاز خواهد بود.

مالتوز دی ساکارید است

مالتوز نوعی دی ‌ساکارید است و قند جوانه جو نیز خوانده می شود. از تجزیه آنزیمی نشاسته می توان این ماده را بدست آورد. مالتوز دیمر گلوکز بوده و در آن اکسیژن همی ‌استال یک مولکول گلوکز با کربن ۴ مولکول دیگر پیوند دارد که واحد گلوکزی با خواص شیمیایی خاص به شکل محافظت نشده باقی خواهد ماند.

مالتوز چه کاربردی دارد؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
مالتوز چه کاربردی دارد؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

فرمول مالتوز

مالتوز می تواند سطح قند خون را به سرعت افزایش دهد. آنزیم مالتازی که در روده کوچک وجود دارد، آن را به دو مولکول گلوکز تجزیه می کند. این ماده دارای فرمول C 12 H 22 O 11 بوده و در آن دو مولکول گلوکز در یک پیوند α-گلیکوزیدی به هم متصل شده اند. از خواص مالتوز محلول بودن در آب و طعم شیرین آن است.

مواد غذایی حاوی مالتوز

  • غلات دارای نشاسته، برخی از سبزیجات و میوه های خاص از محصولات مصنوعی حاوی مالتوز بشمار می آیند.
  • در محصولاتی مانند گندم، کورن میل، جو و برخی دانه های دیگر این ماده را می توان یافت.
  • در بسیاری از غلات صبحانه نیز برای افزودن شیرینی طبیعی از غلات مالت زده استفاده می کنند.
  • میوه هایی مانند هلو و گلابی نیز منابعی از مالتوز هستند.
  • سیب زمینی هم از مواد غذایی حاوی مالتوز است که در مواد غذایی جایگاه ویژه ای دارد.
  • بیشتر شربت های شیرین تولید شده در صنایع غذایی از مالتوز تهیه شده اند.
  • تولید آب نبات ها و شیرین کننده های با قیمت ارزان نیز از شیرین کننده مالتوز استفاده می شود.
  • آبجو، انواع مرکبات و نوشیدنی های مالت حاوی مقادیر متوسطی از مالتوز هستند.

خاصیت احیا کنندگی مالتوز

به قند هایی که گروه فعال آن ها آزاد بوده و قابلیت احیا کنندگی داشته باشند ( مانند لاکتوز، سلوبیوز و مالتوز) قند های احیا کننده گفته می شود. مالتوز در مرکز آنومری همی استال به موتاروتاسیون دچار می گردد. این فرآیند از طریق ساختار زنجیر باز حاوی یک آلدهید رخ خواهد داد. هرگاه عامل نیمه استالی یک مونوساکارید، با هیدروکسیل الکلی مونوساکارید دیگر پیوند اوزیدی حاصل کند، آزاد ماندن عامل احیاکننده در قند دوم موجب می شود تا دی ساکارید از نوع احیا کننده باشد.

این ماده تنها یکی از دو کربن آنومری خود را در پیوند گلیکوزیدی وارد کرده و دیگری آزاد است. بنابراین می تواند به شکل زنجیرباز به یک گروه آلدهیدی تبدیل گشته و بنابراین احیا کننده یا کاهنده است.

کاربرد مالتوز به عنوان منبع انرژی

کاربرد مالتوز به عنوان یک منبع خوب انرژی عمل می کند. درواقع هیدرولیز پیوند گلیکوزیدی این دی ساکارید دو مولکول گلوکز آزاد کرده و به طور موثر توسط سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع مالتوز منبع مهم تامین انرژی و کالری برای موجودات زنده مختلف است.

کاربرد مالتوز در صنایع غذایی

شربت های تجاری غنی از خواص مالتوز به ویژه محصولاتی که از هیدرولیز آنزیمی نشاسته تولید می گردند برای تولید نوشیدنی های الکلی نظیر آبجو و ویسکی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. تولید نوشیدنی های الکلی تخمیر شده نیز با جو مالت صورت می پذیرد.

مالتوز و مشتقات آن به مقدار زیادی در شربت های غنی از مالت یافته می شوند. این نوشیدنی ها دارای خواصی هستند که از لخته شدن و تبلور مواد محلول در آن جلوگیری به عمل می آورند.

انواع مالتوز

عرضه و کاربرد مالتوز اغلب به صورت کریستال های خشک یا به صورت شربت صورت می پذیرد. این شربت مبتنی بر ذرت است. اما با شربت ذرتی که سرشار از فروکتوز است نباید اشتباه گرفته شود. درواقع شربت مالتوز عاری از هرگونه فروکتوز است.

خواص

خواص مالتوز موجب شده است تا تحمل پذیری این ماده در برابر سرما و گرما نسبت به شکر معمولی و فروکتوز بیشتر باشد. بنابراین از این ماده می توان در تولید آب نبات و دسرهای منجمد زیادی استفاده نمود.

مالتوز چه کاربردی دارد؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
مالتوز چه کاربردی دارد؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

فواید مالتوز نسبت به شکر معمولی

شکر معمولی از اتصال یک مولکول گلوکز و یک مولکول فروکتوز به دست آمده است. بنابراین اثر آن روی سلامت انسان شامل ترکیبی از اثر هر دو ماده اشاره شده است. از طرفی فروکتوز نسبت به گلوکز مضرات بیشتری را برای سلامت بدن به دنبال دارد. مصرف زیاد فروکتوز می تواند موجب بروز چاقی، افزایش مقاومت به انسولین و دیابت شود.

اما در مقایسه با شکر معمولی، این ماده فقط از گلوکز تشکیل شده است و درواقع فاقد هرگونه فروکتوز است. بنابراین سالم تر از شکر معمولی خواهد بود. البته نمی توان با قطعیت در این رابطه نظر داد و نیاز به تحقیقات کارشناسانه بیشتری است.

اثر مالتوز بر سلامتی

این ماده هنگام تجزیه به گلوکز تبدیل می گردد. بنابراین تاثیرات آن بر سلامت بدن شبیه به سایر منابع گلوکز خواهد بود. از لحاظ تغذیه ای کالری این ماده با کالری موجود در نشاسته و شکر تقریبا مشابه است.

کبد و مغز و همین طور عضلات قادر به تبدیل گلوکز به انرژی هستند. مغز هم بیشتر انرژی مورد نیاز خود را از گلوکز کسب می کند. وقتی گلوکز به صورت بدون استفاده در بدن باقی بماند، به صورت چربی در بدن ذخیره می شود.

مصرف این ماده اگر به اندازه و متعادل باشد برای تولید انرژی استفاده می شود. این مقدار از مصرف مالتوز به بدن آسیبی وارد نخواهد نمود. اما زیاده روی در مصرف این ماده مانند شیرین کننده های مغذی دیگر می تواند مشکلات مختلفی را در سلامتی ایجاد نماید. چاقی، بروز دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری کلیوی تنها برخی از آثار مصرف بیش از حد این شیرین کننده مغذی است.

مالتوز زیست دهم

کربوهیدرات ها به سه دسته مونو ساکارید ها، دی ساکارید ها و پلی ساکارید ها تقسیم بندی می شوند. دی ساکارید ها از دو مولکول کربوهیدرات ساخته می شوند. ساکارز یا قند نیشکر، لاکتوز یا همان قند شیر و مالتوز یا همان قند جوانه جو از معروف ‏ترین دی‏ساکاریدهایی هستند که تاکنون شناخته شده اند.

  1. ساکارز از تکپارهای گلوکز و فروکتوز تشکیل یافته است.
  2. لاکتوز از تکپارهای گلوکز و گالاکتوز متشکل شده است.
  3. این ماده هم از دو تکپار گلوکز تشکیل یافته است.

شربت مالتوز

مالتوز۴۰

شربتی که از نشاسته ذرت با محتوای مالتوز۴۰ درصد تشکیل یافته است را در اصطلاح مالتوز۴۰ می نامند. شیرینی این ماده کمتر از شربت فروکتوز بوده و از ویژگی های مهم این شربت ایجاد جلا و براقیت، رنگ روشن تر، پیشگیری از چسبناکی و از بین رفتن حالت زبری و شکنندگی در تولیدات غذایی است. کاربرد این شرت در تولید انواع آدامس، آبنبات، کارامل، بستنی، ژله و محصولات ژلاتینی دیده می شود.

شربت مالتوز ۵۰

شربتی که از هیدرولیز نشاسته ذرت با محتوای مالتوز۵۰ درصد باشد را مالتوز۵۰ می نامند. این محصول قوام بسیار مطلوبی را ایجاد نموده و باعث کنترل شیرینی و ایجاد طعم مطلوب در مواد غذایی می شود. همچنین شربت مالتوز۵۰ قادر به حذف طعم نامطبوع کریستال های ریز لاکتوز بوده و از تشکیل ذرات درشت یخ در محصول جلوگیری می کند.  به طور کلی کاربرد این ماده علاوه بر ایجاد بافت مناسب در محصول به افزایش کیفیت آن نیز منجر می شود.

قیمت مالتوز

قیمت این ماده در بازار خرید و فروش بسیار متنوع خواهد بود. درواقع قیمت این شیرین کننده به عواملی همچون خلوص، نرخ ارز و شرکت تولید کننده وابسته است. نمونه های خارجی یا وارداتی نیز به نسبت نمونه های تولید ایران از قیمت های فروش بالاتری برخوردارند. برای اطلاع از قیمت این ماده می توانید به سایت های معتبر فروش این ترکیبات مراجعه نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید این محصول نمایید.

مالتوز چه کاربردی دارد؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
مالتوز چه کاربردی دارد؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

خرید

این ماده به‌ویژه در صنایع غذایی کاربرد های گسترده ای دارد. بنابراین خرید و فروش آن در بازار های جهانی و همین‌طور بازار ایران بسیار صورت می پذیرد. برای خرید مالتوز می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. خرید این محصول هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی ممکن خواهد بود. فروش اینترنتی این محصولات موجب شده است تا بتوان این شیرین کننده مغذی را بدون واسطه و با صرفه جویی در وقت و هزینه خریداری نمود.

در رابطه با خرید اینترنتی توجه نموده و این محصولات را تنها از منابع فروش معتبر خریداری نمایید.

سخن آخر

ترکیبات شیرین کننده به دلیل طعم مطلوبی که به غذا ها می بخشند بسیار مورد توجه قرار دارند. درواقع استفاده از انواع شیرین کننده ها در مواد غذایی بسیار صورت می پذیرد. اما نکته حائز اهمیت در مصرف شیرین کننده ها تعادل در مصرف آن هاست. درواقع مصرف بیش از حد این ترکیبات می تواند تاثیرات نامطلوبی را بر سلامت بدن داشته باشد. بنابراین باید در کاربرد این ترکیب و ترکیبات مشابه آن شرط احتیاط را رعایت نمود.

از طرفی خریداری این محصول نیز باید با توجه و احتیاط لازم صورت گیرد. زیرا نمونه های تقلبی می توانند آثار نامطلوبی را پدید آورند. در این مقاله به خواص و کاربرد این ماده و همین طور قیمت و نحوه خرید و فروش آن پرداختیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا