Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص سرماخوردگی بزرگسالان چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص سرماخوردگی بزرگسالان بعد از استامینوفن پرمصرف ترین دارو در جهان است. بیشترین کاربرد قرص سرماخوردگی بزرگسالان در فصل سرد سال اما گاهی در فصل گرم هست.

میلیون‌ها آمریکایی هر سال سرما می‌خورند و اکثر مردم سالیانه ۲ یا ۳ بار سرما می‌خورند. چیزی که ما از آن به عنوان سرماخوردگی معمولی یاد می کنیم، معمولا یکی از ۲۰۰ سویه راینوویروس است. از آنجایی که سرماخوردگی توسط ویروسی ایجاد می شود که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

اما داروهای بدون نسخه می توانند علائم شما را کاهش دهند و تاثیر سرماخوردگی بر فعالیت های روزانه شما را کاهش دهند. از آنجایی که اکثر داروهای سرماخوردگی بیش از یک علامت را درمان می‌کنند، شناسایی شدیدترین علامت و انتخاب خود بر اساس کاهش آن علامت می‌تواند مفید باشد.

یک نکته مهم که باید به خاطر بسپارید: سعی کنید از دو دارویی که حاوی مواد فعال یکسان هستند استفاده نکنید. اگر این مقدار را دو برابر کنید، ممکن است مقدار زیادی از دارو را وارد سیستم خود کنید. این می تواند منجر به عوارض جانبی بیشتر یا سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

داروهای سرفه و سرماخوردگی سرفه یا سرماخوردگی شما را درمان نمی کنند اما ممکن است به کاهش علائم شما کمک کنند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها مانند متفورمین و استامینوفن مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب از قرص قرص سرماخوردگی بزرگسالان اطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهیم.

داروهای سرماخوردگی و سرفه چیست

داروهای سرماخوردگی و سرفه زیادی در سوپرمارکت ها و داروخانه ها موجود است. این داروها سرماخوردگی یا سرفه شما را درمان نمی کنند، بلکه برای کاهش علائم شما طراحی شده اند. علائم سرماخوردگی آبریزش یا احتقان، گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش چشم است. گاهی اوقات ممکن است سرفه وجود داشته باشد – یا سرفه خشک، هک کننده یا سرفه مرطوب همراه با مخاط یا خلط.

این داروی ترکیبی برای درمان موقت علائم ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی یا سایر بیماری‌های تنفسی (مانند سینوزیت، برونشیت) استفاده می‌شود. داروهای ضد احتقان به رفع گرفتگی بینی، سینوس و علائم احتقان گوش کمک می کنند. استامینوفن یک مسکن غیر آسپرینی و کاهش دهنده تب است. نشان داده نشده است که محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال بی‌خطر یا مؤثر باشند.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان برای کودکان

از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال استفاده نکنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تجویز شده باشد. برخی از محصولات (مانند قرص/کپسول های طولانی اثر) برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی شود.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص سرماخوردگی بزرگسالان چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

آیا قرص سرماخوردگی بزرگسالان برای کودکان ضرر دارد

از این دارو برای کودک استفاده نکنید. سایر داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی را که ممکن است حاوی مواد مشابه یا مشابه باشند، ندهید.

مشخصات قرص سرماخوردگی بزرگسالان

قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا ادالت کلد ترکیبی از استامینوفن، کلرفنیرامین و فنیل افرین است. دارای اثرات ضد درد، آنتی هیستامین و منقبض کننده ی عروق دارد.  به تسکین سرماخوردگی، عوارض آلرژیک سیستم تنفسی فوقانی، تب یونجه، عطسه، آبریزش، گرفتگی بینی، سردرد و تب کمک می کند.

موارد مصرف سرماخوردگی بزرگسال

کاهش علائم سرماخوردگی

مکانیسم اثر سرماخوردگی بزرگسال

کلرفنیرامین مهار کننده هیستامین است. آنتاگونیزه کننده انقباض هیستامین روی عضلات تنفسی است.
استامینوفن پیام درد را مهار می کند و از تولید پروستاگلاندین در جلوگیری میکند.
دکسترومتورفان سرفه را کم میکند.
فنیل افرین منقبض کننده عروق و ضد احتقان است.
دیفن هیدرامین مهار کننده هیستامین به گیرنده های H1 است.
سودوافدرین گیرنده آلفا آدرنرژیک را تحریک و سبب اتساع ریه و انقباض عروق می شود
گایافنزین ترشحات مجرای تنفسی را زیاد میکند.
ایبوپروفن از سنتز پروستاگلاندین ها جلوگیری می کند.

توصیه های دارویی سرماخوردگی بزرگسال

بیش از مقدار توصیه شده مصرف نشود.
از رانندگی حین مصرف دارو پرهیز شود.
از مصرف الکل با دارو خودداری گردد.
دوز بالای استامینوفن می تواند آسیب کبدی شدید ایجاد کند.

مقدار و نحوه صحیح مصرف قرص سرماخوردگی

بهترین زمان مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسالان هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار و ١ تا ٢ قرص است.

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا، معمولاً هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز یا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز را با استفاده از دستگاه اندازه گیری/قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانه استفاده نشود زیرا دوز مناسب را دریافت نمیکنید. اگر شکل مایع شما یک سوسپانسیون است، قبل از هر نوبت بطری را به خوبی تکان دهید.

دوز بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است. دوز خود را افزایش ندهید، آن را به دفعات بیشتر مصرف نکنید، یا آن را برای مدت طولانی تر از زمان تجویز شده استفاده نکنید.

اگر وضعیت شما بیش از ۱ هفته طول کشید، اگر بدتر شد، یا با سردردی که از بین نمی‌رود، بثورات پوستی یا تب بیش از ۳ روز رخ داد، به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص سرماخوردگی بزرگسالان چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

انواع قرص سرماخوردگی

قرص ادالت کلد: ترکیب استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرامین است.

قرص کلداستاپ: قرص کلداستاپ حاوی ۵٠٠میلی گرم استامینوفن، ٣٠ میلی گرم پسودوافدرین و ٢۵ میلی گرم دیفن هیدرامین است.

قرص کلداکس: سبب کاهش علایم معمولی سرماخوردگی مثل تب، علایم حساسیت و آلرژیک، سرفه و عطسه می شود.

داروی گیاهی آلتادین: ترکیبی از ٢٢٠ میلی گرم گیاه ختمی، ١۵٠ میلی گرم عصاره ی خالص شیرین بیان، ٢ میلی گرم اسانس نعنا است.

هشدار در مصرف سرماخوردگی بزرگسال

حساسیت، حملات آسم، گلوکوم، هایپرتروفی پروستات، انسداد مجرای ادراری و زخم معده استنوزینگ، نقص G6PD، نارسایی کبدی شدید.
کلرفنیرامین در سن زیر ۲ سال نباید مصرف شود.
درد شدید یا تب بالا.

عوارض جانبی سرماخوردگی بزرگسال

هایپرتنشن، هایپوتنشن، تاکی کاردی، انقباض شدید عروق محیطی و احشایی، سرگیجه، تحریک پذیری، سردرد، بی قراری، خواب آلودگی، راش پوستی، افزایش اشتها

ناراحتی معده، حالت تهوع، سرگیجه، مشکل خواب، یا عصبی ممکن است رخ دهد.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: تغییرات روانی/خلقتی (مانند گیجی، توهم)، ضربان قلب سریع/نامنظم، مشکلات ادراری، به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک به دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط در مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسال

قبل از مصرف این محصول، اگر به هر یک از ترکیبات آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: مشکلات تنفسی (مانند آسم، آمفیزم)، دیابت، گلوکوم، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، بیماری کبد، تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، مشکلات دفع ادرار (مانند مشکل در ادرار کردن به دلیل بزرگ شدن پروستات، احتباس ادرار).

برخی از مارک های این محصول ممکن است حاوی شکر، الکل یا آسپارتام باشند. در صورت ابتلا به دیابت، وابستگی به الکل، بیماری کبد، فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف این مواد در رژیم غذایی خود دارید، احتیاط کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید.

هنگام استفاده از این محصول در کودکان احتیاط می شود زیرا ممکن است نسبت به عوارض جانبی آن به ویژه تحریک و تحریک حساسیت بیشتری نشان دهند.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند، به ویژه ضربان قلب سریع/نامنظم، سرگیجه، مشکلات ادرار، مشکل خواب، یا گیجی.

این دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود.

بیماران مسن با احتیاط مصرف کنند.
بیماری های قلبی عروقی با احتیاط مصرف کنند.
دیفن هیدرامین در نوزادان استفاده نشود
در هایپووولمی شدید در مصرف استامینوفن احتیاط شود.

مبتلایان به پرفشاری خون و بیماری های قلبی با احتیاط مصرف شود.

مصرف همزمان قرص سرماخوردگی با داروهای ضدافسردگی و کاهنده ی فشار خون است.

به دلیل حالت خواب آلودگی بعد از مصرف قرص رانندگی نشود.

برای دوری از مشکلات گوارشی این دارو همراه با غذا میل شود.

تداخلات دارویی قرص سرماخوردگی بزرگسال

تداخلات دارویی بر نحوه عملکرد دارو تاثیر دارد یا خطر عوارض جانبی را افزایش میدهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون نظر پزشک قطع یا تغییر ندهید.

مشتقات ارگوت، Glucagon، Hyaluronidase، Iobenguane I 123، Ipratropium (inhaler)، مهار کنندگان MAO، Orphenadrine، Paraldehyde، Pimozide، Potassium chloride، Thalidomide، Thioridazine، Tiotropium، Umeclidinium

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: کتوکونازول، لووکتوکنازول.

مصرف مهارکننده های MAO با این دارو سبب تداخل دارویی جدی میشود. در طول درمان با این دارو از مصرف مهارکننده های MAO ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبمید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین خودداری کنید.

مصرف بیش از حد قرص سرماخوردگی بزرگسال

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: ضربان قلب سریع/نامنظم، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، تعریق، درد معده/شکم، خستگی مفرط، زردی چشم/پوست، ادرار تیره، توهم، تشنج.

دوز فراموش شده قرص سرماخوردگی بزرگسال

اگر این محصول را طبق برنامه منظم مصرف می کنید و یک نوبت را فراموش می کنید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز را دوبرابر نکنید تا جبران کنید.

ذخیره سازی قرص سرماخوردگی بزرگسال

در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. این دارو را در فریزر نگهداری نکنید. تمام داروها را دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان برای کرونا

از این قرص برای تسکین علائم کرونا استفاده میشود.

قرص سرماخوردگی قوی

از قرص سرماخوردگی برای کاهش آبریزش بینی استفاده میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا