Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

معرفی پالایشگاه اصفهان و واحدهای عملیاتی آن

پالایشگاه اصفهان یا شرکت پالایش نفت اصفهان از سال ۱۳۵۸ تأسیس و در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده های نفتی شروع به فعالیت کرد. پالایشگاه اصفهان در شمال غربی شهر اصفهان واقع شده و با ظرفیت تولید ۳۶۰ هزار بشکه در روز ۲۲% از نیازهای کشور به فرآورده های نفتی را تأمین می کند.

خوراک اولیه مورد نیاز شرکت پالایش نفت اصفهان با توجه به نفت خیز نبودن این استان به‌طور روزانه از طریق خط لوله‌ ای به طول ۴۳۰ کیلومتر از میدان نفتی مارون در استان خوزستان فراهم می شود.

فرآوردهای این پالایشگاه شامل گاز مایع ، بنزین ، نفت گاز ، انواع سوخت هواپیما ، نفت سفید ، انواع حلال ، روغن خام و گوگرد است. برای آگاهی بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه پالایشگاه اصفهان

شرکت پالایش نفت اصفهان که از سال ۱۳۶۰ شاهد پیشرفت های بسیاری بود ظرفیت خود را از ۲۰۰ هزار بشکه در روز به ۳۷۵ هزار بشکه در روز رساند.  در سال ۱۳۸۶ سهام این پالایشگاه در بازار بورس عرضه شد و این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد.

در این سالها شرکت پالایش نفت اصفهان با هدف بهبود فرآیندها و بهینه سازی کمی و کیفی محصولات و فرآورده ها و سودآوری شرکت فعالیت کرده و با راه اندازی مجتمع بنزین سازی در پاییز سال ۹۲ موفق به تولید بنزین سوپر بسیار با کیفیت تحت عنوان سوخت پاک شده است. این محصول توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی در جایگاه های سوخت شهر اصفهان برای استفاده عموم مردم  توزیع شد. با تکمیل و راه اندازی کامل این واحد تولید بنزین طبق استانداردهای بین المللی بنزین مرغوب در آن تولید خواهد شد.

معرفی پالایشگاه اصفهان و واحدهای عملیاتی آن
معرفی پالایشگاه اصفهان و واحدهای عملیاتی آن

برخی از واحدهای عملیاتی پالایشگاه اصفهان

واحدهای تقطیر نفت خام

در این واحد محصولات اصلی نفت خام جدا می ‌شوند. این واحد از دو بخش تقطیر در جو و تقطیر در خلا تشکیل شده است. ظرفیت اسمی هر یک از این واحدها ۱۰۰ هزار بشکه در روز است که در حال حاضر با اجرای طرح افزایش ظرفیت به ۱۴۴۰۰۰هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

در بخش تقطیر در جو این پالایشگاه  نفت خام به  گاز، گازمایع، نفتای سبک و سنگین و B.N، نفت ‌سفید، نفت گاز و ته مانده برج تبدیل می شود. واحد تقطیر در خلا پالایشگاه اصفهان ته ‌مانده برج تقطیر در جو را به نفت گاز، خوراک واحد آیزوماکس، روغن خام سبک و سنگین و ته ‌مانده برج تقطیر در خلأ تبدیل می‌ کند.

واحدهای کاهش گرانروی

در این واحد برای کاهش گرانروی، مولکولهای سنگین ته‌ مانده برج تقطیر درخلأ در دمای بالا تجزیه می شوند و محصولات آن شامل گاز، بنزین خام (نامرغوب) و نفت کوره است. ظرفیت اسمی تولیدی این واحد ۱۹۰۰۰ تا ۲۲۵۰۰ بشکه در روز است.

واحدهای تهیه گاز مایع

در این واحدها گاز مایع تولیدی در واحدهای تبدیل کاتالیستی و واحدهای تقطیر و هیدروکراکر و بنزین سازی به محصولاتی نظیر گاز سوخت پالایشگاه، پروپان و بوتان مایع و پنتان تفکیک می ‌شوند.

واحدهای تصفیه و تبدیل کاتالیستی نفتا

این واحدها بنزین خام سنگین حاصل از واحدهای تقطیر در جو و هیدروکراکر را با فرآیندهای مختلف به پلاتفرمیت یا بنزین با درجه آرام‌سوزی بالا  تبدیل می‌ کنند. از دیگر محصولات این واحد می توان به گاز مایع و گاز غنی از هیدروژن اشاره کرد.

واحدهای تهیه هیدروژن

این واحد روزانه ۳۵ تا ۳۸ میلیون فوت مکعب هیدروژن با خلوص۹۷-۹۶ درصد مورد نیاز واحدهای هیدروکراکر(ISOMAX) را تولید می کند. از دیگر فعالیت های این واحد افزایش خلوص هیدروژن تولید شده در واحد تبدیل کاتالیستی نفتا است.

واحد تهیه ازت

در این واحد ازت مورد نیاز واحدهای دیگر پالایشگاه تولید می شود. گاز ازت به دلیل بی‌ اثر و خنثی ‌بودن کاربرد گسترده ای در بخش های مختلف پالایشگاه دارد.

مشعل های پالایشگاه اصفهان

مشعل ها در پالایشگاه برای  تخلیه گاز واحدهای مختلف در موارد اضطراری و یا مواقع بازکردن شیرهای اطمینان برج ها و ظروف در اثر افزایش فشار و درجه حرارت و همچنین جهت تنظیم فشار استفاده می شوند.

این پالایشگاه دارای دو مشعل اصلی و یک مشعل جهت سوزاندن گاز هیدروژن سولفوره است که دائماٌ روشن هستند. با توجه به مخاطرات زیست محیطی در حال حاضر این پالایشگاه با اجرای طرحهای زیست محیطی به سمت صنعت سبز در حال حرکت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا