Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟

امروزه به ندرت می توان فردی را دید که حداقل یک بار در زندگی خود مولتی ویتامین مصرف نکرده باشد. به نظر می رسد که مولتی ویتامین ها جزء جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از افراد شده است و جای تعجب نیست زیرا اکثر افراد رژیم غذایی سالمی ندارند و برای جبران کمبود مواد مغذی باید سراغ قرص های مولتی ویتامین بروند. تنوع مولتی ویتامین ها در داروخانه ها بسیار زیاد است و اگر اطلاعات کافی نداشته باشید قطعا انتخاب مولتی ویتامین برای شما سخت است. آیا می دانید تفاوت بین مولتی ویتامین و مولتی ویتامین معدنی چیست؟ پاسخ به این سوال یکی از معدود مواردی است که هنگام انتخاب مولتی ویتامین باید به آن توجه داشته باشید.

ویتامین ها مواد آلی هستند، به این معنی که توسط گیاهان یا حیوانات ساخته می شوند. مواد معدنی غیر آلی هستند از خاک و آب به دست می آیند. بدن شما برای رشد و سالم ماندن به مقادیر بیشتری از برخی مواد معدنی مانند کلسیم نیاز دارد. سایر مواد معدنی مانند کروم، مس، ید، آهن، سلنیوم و روی مواد معدنی کمیاب نامیده می شوند زیرا شما فقط به مقادیر بسیار کمی از آنها نیاز دارید. ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که از گیاهان و حیوانات به دست می آیند، در حالی که مواد معدنی ترکیبات غیر آلی هستند که از زمین منشا می گیرند. ما باید طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی را مصرف کنیم تا بدنمان به درستی کار کند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از ویتامینهای متفاوتی مانند ویتامین دی و ویتامین کا منتشر شده است.

سیزده ویتامین ضروری و شانزده ماده معدنی وجود دارد، اما همه مواد معدنی مورد نیاز نیستند. ویتامین ها به دو دسته چربی یا محلول در آب و مواد معدنی به عنوان ماکرومینرال ها یا میکرومینرال ها طبقه بندی می شوند.

فهرست مطالب

ویتامین ها چیست

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که از گیاهان و حیوانات به دست می آیند. آنها عملکردهای بیوشیمیایی متنوعی با بدن ما دارند که تمام سیزده مورد برای فرآیندهای متابولیک ما لازم است. از آنجایی که بدن ما نمی تواند ویتامین ها را سنتز کند، باید آنها را از غذاهایی که می خوریم دریافت کنیم.

ویتامین ها را می توان با عوامل شیمیایی یا حرارت در حین پخت و پز از بین برد. حفظ تغذیه خوب با خوردن غذاهای خام و غذاهای ارگانیک با حداقل فرآوری می تواند به حفظ ویتامین ها کمک کند.

طبقه بندی ویتامین ها

ویتامین ها به دو دسته محلول در چربی یا محلول در آب طبقه بندی می شوند.

ویتامین های محلول در چربی

چهار ویتامین مختلف محلول در چربی وجود دارد – ویتامین‌های A، D، E و K. این ویتامین‌ها برای جذب به چربی نیاز دارند و می‌توانند برای چند روز در کبد و بافت‌های چربی ما ذخیره شوند.

ویتامین های محلول در آب

۹ ویتامین مختلف محلول در آب وجود دارد – ویتامین C و هشت ویتامین:  ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، فولات، بیوتین، اسید پانتوتنیک و ویتامین های B6 و  B12 این ویتامین ها باید قبل از جذب توسط بدن ما در آب حل شوند و مستقیما در جریان خون ما جذب شوند و انرژی تولید کنند و سلول ها و پروتئین ها را بسازند.

تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟

وظایف ویتامین ها

همه ویتامین‌ها عملکردهای متفاوتی دارند و نقش‌های مختلفی دارند و بدن ما برای به حداکثر رساندن سلامتی به مقادیر متفاوتی از آنها نیاز دارد. ویتامین‌های محلول در چربی را می‌توان ذخیره کرد، در حالی که ویتامین‌های محلول در آب را نمی‌توان ذخیره کرد، زیرا مازاد آن از طریق ادرار دفع می‌شود، بنابراین باید به طور منظم دوباره پر شوند.

ویتامین A  محلول در چربی

ویتامین A نقش مهمی در ایمنی، سلامت چشم و استخوان و رشد سلول های خونی دارد. در تخم مرغ، کلم پیچ و غذاهای نارنجی رنگ مانند کدو تنبل، هویج، سیب زمینی شیرین، انبه و خربزه یافت می شود.

ویتامین های B1، B2، B6، B7 و  B12 محلول در آب

ویتامین های B برای سلامت متابولیک حیاتی هستند، یعنی فرآیند تبدیل غذا به سوخت قابل استفاده بدن ما برای سالم ماندن. آنها همچنین به بازسازی سلولی، تولید هورمون، تنظیم خلق و خو، سلامت اعصاب و سیستم ایمنی و طیف وسیعی از دیگر عملکردهای کلیدی بدن کمک می کنند. آنها در غذاهای دریایی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، حبوبات و محصولات غلات غنی شده یافت می شوند.

ویتامین C  محلول در آب

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است. به تولید کلاژن کمک می کند و به سلامت پوست، خون، مو و مفاصل کمک می کند. ویتامین C همچنین ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد، سلامت ایمنی را بهبود بخشد و به جذب سایر مواد مغذی به بدن کمک کند. در کلم پیچ، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، کلم بروکسل و مرکبات یافت می شود.

ویتامین D  محلول در چربی

بدن به طور طبیعی در پاسخ به قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D تولید می کند. رشد استخوان های سالم را افزایش می دهد، به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند و به عملکرد سیستم عصبی کمک می کند. همچنین به بدن در استفاده از کلسیم کمک می کند که می تواند خطر پوکی استخوان را کاهش دهد. ما بیشترین بهره را از این ویتامین به شکل طبیعی آن می بریم، اما در تخم مرغ، قارچ و ماهی نیز یافت می شود. بسیاری از محصولات لبنی و غلات نیز با ویتامین D غنی شده اند، از جمله محصولات سویا.

ویتامین E محلول در چربی

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به دیواره های سلولی قوی، سلامت اعصاب و قدرت عضلات کمک می کند. در چربی غذاهایی مانند فندق، بادام، روغن زیتون و آووکادو وجود دارد.

ویتامین K محلول در چربی

ویتامین K اغلب با پتاسیم (یک ماده معدنی) اشتباه گرفته می شود. این ویتامین به رشد استخوان های سالم کمک می کند و با بهبود زخم و لخته شدن خون برای سلامت خون حیاتی است. در سبزیجات چلیپایی مانند کلم پیچ، بوک چوی، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل و همچنین در مارچوبه، سویا، آجیل کاج و زغال اخته یافت می شود.

اسید فولیک (محلول در آب)

فولات برای رشد سلول ها در سراسر بدن حیاتی است، بنابراین برای زنان باردار توصیه می شود. بسیاری از غذاها از جمله محصولات غلات با فولات غنی شده اند، اما می توان آن را در اسفناج، مارچوبه، حبوبات و آب پرتقال نیز یافت.

مولتی ویتامین چیست

ویتامین ها موادی هستند که بدن برای عملکرد صحیح به آنها نیاز دارد. به طور کلی ۱۳ ویتامین ضروری برای بدن وجود دارد که برخی از آنها محلول در آب و برخی از آنها محلول در چربی هستند. ویتامین ها در غذا یافت می شوند و با یک رژیم غذایی سالم به راحتی در اختیار بدن قرار می گیرند. مولتی ویتامین یک مکمل غذایی است که در آن انواع ویتامین ها به مقدار مناسب در کنار هم قرار می گیرند تا کمبود ویتامین در بدن انسان را جبران کنند.

هر ویتامین باید با توجه به سن فرد روزانه به مقدار مناسب مصرف شود. مشکلات سلامتی فقط به دلیل سطوح پایین ویتامین ها در بدن نیست. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین ها نیز می تواند مشکل ساز باشد و گاهی منجر به عوارض جبران ناپذیری شود.

تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟

مولتی ویتامین مینرال چه ویتامین هایی دارد

قبل از اینکه تفاوت بین مولتی ویتامین ها و مولتی ویتامین های معدنی را بررسی کنیم، بهتر است در مورد ویتامین های موجود در مولتی ویتامین ها بیشتر بدانید:

  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • ویتامین K
  • ویتامین B1 تیامین
  • ویتامین B2 ریبوفلاوین
  • ویتامین B3 نیاسین
  • ویتامین B5 اسید پانتوتنیک
  • ویتامین B6 پراکسیدین
  • ویتامین B7 بیوتین
  • ویتامین B9 اسید فولیک
  • ویتامین B12 کوبالامین

البته ممکن است این ویتامین ها در همه مولتی ویتامین ها وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، به عنوان مثال، یک مولتی ویتامین ممکن است تمام هشت ویتامین B را نداشته باشد. همچنین میزان ویتامین ها در مولتی ویتامین های مختلف متفاوت است. بنابراین، به عنوان مثال، اگر فکر می کنید کمبود ویتامین D دارید، بهتر است مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که سرشار از ویتامین D باشد.

ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند و باید به طور منظم استفاده شوند. مازاد این ویتامین ها معمولاً به راحتی از طریق ادرار دفع می شود. اما ویتامین های محلول در چربی در بافت چربی بدن ذخیره می شوند و اگر با مقداری چربی مصرف شوند بهتر جذب بدن می شوند.

مولتی ویتامین مینرال چیست

برای دانستن تفاوت بین مولتی ویتامین و مولتی ویتامین مینرال باید با مولتی ویتامین مینرال آشنا شوید. مولتی ویتامین های معدنی نوعی مکمل غذایی هستند که علاوه بر ویتامین ها حاوی مواد معدنی یا مواد معدنی هستند. «معدنی» به معنای معدنی است. مواد معدنی موادی هستند که برای ساختن استخوان ها، ساختن هورمون ها، تنظیم ضربان قلب، حمایت از ماهیچه های سالم و محافظت از عملکرد مغز استفاده می شوند. مواد معدنی را می توان به دو گروه ماکرومینرال ها و کانی های کمیاب طبقه بندی کرد:

ماکرومینرال ها و کانی های کمیاب.

کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، کلر، گوگرد آهن، منگنز، مس، ید، روی، کبالت، فلوراید، سلنیوم

درشت مغذی ها در مقادیر زیاد و مواد معدنی در مقادیر کم مورد نیاز بدن هستند. بهترین راه برای دریافت مواد معدنی برای بدن، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع است. استفاده از مولتی ویتامین های معدنی نیز گزینه بسیار ایده آلی است که در مدت کوتاهی کمبود این ریزمغذی ها را در بدن جبران می کند.

تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟

مواد معدنی چیست

کانی ها ترکیبات غیر آلی هستند که از زمین منشأ می گیرند و از آب و خاک به دست می آیند. آنها به انقباض عضلات، انعقاد خون، عملکرد قلب و مغز، تشکیل استخوان و دندان و تولید آنزیم ها و هورمون ها کمک می کنند.

طبقه بندی مواد معدنی

۱۶ ماده معدنی ضروری در بدن وجود دارد که به عنوان ماکرومینرال ها یا میکرومینرال ها طبقه بندی می شوند، که به آنها مواد معدنی ردیاب نیز می گویند. کلمه ماکرو در یونانی به معنای بزرگ است، بنابراین ما به مقادیر بیشتری از آنها نیاز داریم. ماکرومینرال ها عبارتند از پتاسیم، کلسیم، کلرید، سدیم، فسفر، گوگرد و منیزیم.

ریزمعدن ها در مقادیر کمتر مورد نیاز هستند و شامل ید، آهن، روی، سلنیوم، کروم، فلوراید، مس، منگنز و مولیبدن می شوند.

وظایف مواد معدنی

عملکرد مواد معدنی نیز متفاوت است و همه مواد معدنی مورد نیاز بدن ما نیستند. به عنوان مثال، فسفر، کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم بیشتر از روی و آهن مورد نیاز است، اگرچه مقادیر دقیق آن باید توسط متخصص تغذیه توصیه شود.

کلسیم (ماکرومینرال)

کلسیم برای سلامت دندان ها و استخوان ها، عملکرد اعصاب، تنظیم فشار خون، لخته شدن خون، سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است و به آرامش و انقباض ماهیچه ها کمک می کند. در لبنیات، ماهی های استخوانی، حبوبات، توفوی غنی شده و شیر سویا و در حبوباتی مانند بروکلی یافت می شود.

کلرید (ماکرومینرال)

کلرید برای اسید معده و کمک به بدن ما در تعادل مناسب مایعات مورد نیاز است. در نمک و سس سویا یافت می شود.

کروم (میکرومینال)

کروم برای تنظیم سطح قند خون (گلوکز) از نزدیک با انسولین کار می کند. در جگر، مغزها، پنیر و غلات کامل یافت می شود.

مس (میکرو معدنی)

مس برای متابولیسم آهن مورد نیاز است و در غلات کامل، آجیل و دانه‌ها، صدف‌ها، حبوبات و گوشت‌های اندام یافت می‌شود.

فلوراید (میکرومینال)

فلوراید در شکل گیری دندان ها و استخوان ها نقش دارد و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. در ماهی و در آب فلوراید یافت می شود.

ید (میکرومینال)

ید در هورمون های تیروئید ما مشهود است و به تنظیم رشد، تکامل و متابولیسم کمک می کند. در نمک یددار، محصولات لبنی، غذاهای دریایی و غذاهایی که در خاک های غنی از ید رشد می کنند، یافت می شود.

آهن (میکرومینال)

آهن بخشی از هموگلوبین است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند و برای متابولیسم انرژی مورد نیاز است. در ماهی، گوشت قرمز، مرغ، صدف، آجیل، دانه‌ها، آلو، زرده تخم‌مرغ، حبوبات، میوه‌های خشک و سبزی‌های دارای برگ تیره یافت می‌شود.

منیزیم (ماکرومینرال)

منیزیم در استخوان های ما یافت می شود و به انتقال عصبی، انقباض ماهیچه ها و سلامت سیستم ایمنی کمک می کند. در شیر، حبوبات، آجیل و دانه ها، غذاهای دریایی، شکلات، کنگر فرنگی و سبزیجات سبز برگ یافت می شود.

منگنز (میکرو معدنی)

بخشی از بسیاری از آنزیم ها، منگنز در آجیل، حبوبات، ماهی، غلات کامل و چای یافت می شود.

مولیبدن (میکرومینال)

مولیبدن بخشی از برخی آنزیم ها را تشکیل می دهد و در شیر، جگر، حبوبات، نان و غلات و سبزیجات سبز برگ یافت می شود.

فسفر (ماکرومینرال)

فسفر در تمام سلول ها وجود دارد، برای سلامت دندان ها و استخوان ها مهم است و بخشی از سیستمی است که تعادل اسید و باز ما را تنظیم می کند. در ماهی، گوشت، مرغ، جگر، تخم مرغ، شیر، نخود فرنگی، سیب زمینی، کلم بروکلی و بادام یافت می شود.

پتاسیم (ماکرومینرال)

پتاسیم به انقباض عضلانی، انتقال عصبی کمک می کند و برای تعادل مناسب مایعات مورد نیاز است. در شیر، گوشت، غلات کامل، حبوبات و میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود.

تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟
تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟

سلنیوم (میکرومینال)

سلنیوم یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد کمک می کند. می توان آن را در غذاهای دریایی، گوشت اندام، گردو و غلات یافت.

سدیم (ماکرومینرال)

سدیم برای انتقال عصبی، تعادل مناسب مایعات و انقباض عضلانی مورد نیاز است. در سس سویا، نمک خوراکی و به مقدار کم در سبزیجات، نان، شیر و گوشت های فرآوری نشده یافت می شود.

گوگرد (ماکرومینرال)

گوگرد در مولکول های پروتئین و در غذاها به عنوان بخشی از پروتئین از جمله مرغ، گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، آجیل و حبوبات یافت می شود.

روی (ریزمعدنی)

روی بخشی از بسیاری از آنزیم ها را تشکیل می دهد و برای ساخت پروتئین و مواد ژنتیکی مورد نیاز است. همچنین در بهبود زخم، سلامت سیستم ایمنی، تولید اسپرم و بلوغ جنسی نقش دارد. در ماهی، گوشت، مرغ، حبوبات، آجیل، سبزیجات و غلات کامل یافت می شود.

چرا به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز داریم

بدن هزاران واکنش شیمیایی دارد که در هر یک از سلول هایش و در هر ثانیه از روز رخ می دهد. این سلول ها به طور مداوم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات هایی را که از غذا به دست می آوریم، پردازش می کنند. ویتامین ها و مواد معدنی برای این واکنش های شیمیایی حیاتی هستند و بدون آنها، عملکردهای حیاتی بدن ممکن است از بین بروند.

ویتامین ها نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و عصبی، ترمیم و التیام زخم ها، رشد گلبول های قرمز خون و رشد و نمو با آزادسازی انرژی از غذا دارند. آنها همچنین چشم ها، ریه ها، پوست، مو، استخوان ها، بافت ها و دستگاه گوارش ما را به خوبی کار می کنند.

تفاوت بین مولتی ویتامین و مولتی ویتامین مینرال

با مصرف یک قرص مولتی ویتامین فقط از ویتامین های مختلفی که برایتان شرح داده ایم بهره مند می شوید. اما با مصرف قرص های مولتی ویتامین و مواد معدنی، هم ویتامین ها و هم مواد معدنی به بدن شما می رسد. اکثر مولتی ویتامین‌هایی که در حال حاضر در داروخانه‌ها موجود هستند، حاوی مواد معدنی نیز هستند. گفتن مولتی ویتامین و مینرال به جای کلمه مولتی ویتامین و مینرال صحیح تر است زیرا در انگلیسی به این محصول مولتی ویتامین و مینرال نیز گفته می شود. چیزی که مولتی ویتامین ها و مواد معدنی را متمایز می کند دوز ویتامین ها و مواد معدنی مورد استفاده در یک مکمل است.

همچنین، معمولا همه ویتامین ها و مواد معدنی در همه مولتی ویتامین ها و مواد معدنی وجود ندارند. بنابراین، اگر می‌خواهید قبل از خرید، کلسیم یا آهن بالایی در مولتی ویتامین خود داشته باشید، باید جدول مکمل‌های مورد نظر را ببینید. زیرا برای مثال ممکن است حاوی آهن باشد اما کلسیم نداشته باشد، یا ممکن است دوز این ماده معدنی آن چیزی نباشد که شما یا پزشکتان به دنبال آن هستید.

قرص مولتی ویتامین بخریم یا مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین های معدنی نسبت به قرص ها یا کپسول های مولتی ویتامین تطبیق پذیرتر هستند. ممکن است بسیاری از مولتی ویتامین ها بیان نکنند که این محصول حاوی مواد معدنی است، اما وقتی به ترکیبات آن نگاه کنید متوجه می شوید که حاوی مواد معدنی نیز می باشد. اگر به دنبال یک مکمل غذایی هستید که به طور کلی به جبران کمبود تمام مواد مغذی در بدن کمک کند، پیشنهاد ما به شما خرید یک مولتی ویتامین معدنی است زیرا این محصول حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است. با تمام این صحبت ها، بهترین راه برای انتخاب یک قرص مولتی ویتامین این است که با پزشک خود صحبت کنید. به دلیل کمبود مواد مغذی در بدن، پزشک می تواند بهترین توصیه را به شما بدهد.

مقایسه قیمت مولتی ویتامین را با مولتی ویتامین مینرال

از نظر قیمت تفاوت چندانی بین این دو محصول وجود ندارد. فکر نکنید چون مولتی ویتامین ها علاوه بر ویتامین دارای مواد معدنی هستند، گران ترند. به طور کلی قیمت این نوع مکمل با توجه به برند ایرانی یا خارجی و تعداد قرص یا کپسول مصرفی در آن تعیین می شود. بهترین مولتی ویتامین ها را می توانید به صورت آنلاین، با تخفیف های عالی و قیمت مناسب از داروخانه آنلاین گرین پوزیتیو خریداری کنید.

کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی برای چیست

این کپسول برای رفع کمبود ویتامینهای ضروری و مهم در بدن مصرف میشود.

قرص مولتی ویتامین مینرال برای چیست

برای رفع نیازهای ویتامینی در بدن تجویز میشود.

قیمت مولتی ویتامین مینرال

قیمت این مکمل باتوجه به واردات دارو و نوسان ارز متفاوت است.

مقدار مصرف مولتی ویتامین مینرال

مصرف و دوز مصرفی این مکمل باید طبق نظر پزشک مربوطه باشد.

قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است

قرص مولتی ویتامین به تنهایی چاق کننده نیست اما شاید مواد معدنی اش مانند زینک باعث افزایش اشتها شود.

عوارض کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی

مصرف بی رویه و خودسرانه ویتامین سبب بروز مشکلات کبدی و کلیوی میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا